Beantwoord

Internet valt weg op soundbar

  • 10 March 2019
  • 6 reacties
  • 221 keer bekeken

We hebben al jaren glasvezel internet van KPN tot volle tevredenheid. Tot het moment dat we de experiabox v10a kregen. Hierbij viel het internet steeds uit op alle apparaten. Na een reset deed de boel het weer, maar het was altijd afwachten tot hoe lang. Door de monteur is de V10a vervangen voor de V10A. Eigenlijk werkt alles wel weer goed behalve 2 rare problemen die we eerst niet hadden:

We hebben een Nefit Easy thermostaat welke steeds verbinding met internet verliest. Ik denk zelf na veel zoeken dat het ligt aan het feit dat de wifi kanalen standaard automatisch ingesteld staan en de thermostaat niet boven kanaal 11 kan gebruiken. Nu het kanaal vastgezet en dit probleem lijkt verholpen. In de oude situatie nooit last van gehad, misschien stond in de oude situatie ook het kanaal vast ingesteld of waren de kanalen boven kanaal 11 niet in gebruik bij de oude box?

Het vervelendste probleem wat we nu hebben is dat het internet op de soundbar steeds wegvalt. Als ik Spotify opzet dan krijg ik voor ongeveer een minuut muziek, vervolgens stopt het. Als ik dan weer op play druk gaat het weer een minuutje spelen, enzovoorts. Als ik op de soundbar het netwerk opnieuw laat instellen dan komen er geen foutmeldingen en vervolgens kan ik de hele dag storingsvrij muziek luisteren. Als ik niet het netwerk opnieuw instel maar een diagnose laat uitvoeren op de soundbar dan zegt ie dat er een DNS server fout is. Dit probleem is er sinds de nieuwe V10/V10a boxen, vroeger hadden we nooit ergens last van. Iemand een idee waar het aan ligt? Het probleem is er zowel bij de bedrade aansluiting van de soundbar als over de Wifi.
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 11 March 2019, 13:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

kijk eens in de experiabox wat de DNS servers zijn?

Staan deze erin 195.121.1.34 en 195.121.1.66 ? voeg eens anders 8.8.8.8 (google DNS in) toe.

zet ook eens constante ping op naar de DNS van KPN en zien of er geen time outs optreden
(dos box) ping 195.121.1.34 -t
Hoi draytek

Ik moest even zoeken maar zie bij status het volgende staan:
IPv4 DNS195.121.1.34/195.121.1.66/0.0.0.0

Ik zie nog niet helemaal waar ik een server kan toevoegen?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Hammie, welkom! Het is me nu niet helemaal duidelijk of je dan op dit moment een V10 of een V10A hebt. Op de V10 kun je dit aanpassen op de manier zoals ik hieronder beschrijf. Op de V10A kan dit nog niet. Wat voor een V10A misschien nog helpt is een DHCP binding maken voor je Sonos. Zie daarvoor ook hieronder.

V10 DNS aanpassen:
Bovenbalk: Instellingen
Linkermenu: DHCP
Daar vind je dan de optie 'Primaire DNS', die kun je aanpassen naar die van Google. Zet dan, daar net boven, ISP DNS op 'Uit'.

V10A DHCP Binding:
Linkermenu: Network
Bovenbalk: LAN > LAN DHCP
Klik daar op de blauwe Add-knop en vul het MAC-adres van je Soundbar in en het interne IP-adres dat je hem wilt geven (iets in de trant 192.168.1.xxx waarbij je zelf mag weten wat je bij xxx invult). De hostname is vervolgens de naam waaronder je deze binding kunt herkennen.
Beste Erik,


Nu een paar dagen getest met de aangepaste DNS, maar helaas werkt het nog niet goed..

Op de soundbar kan ik bijvoorbeeld Spotify opzetten en dan gaat het spelen, maar na een minuutje of wat stopt het ermee. Als ik dan weer op play druk dan werkt het weer voor een minuutje, enz.
Als ik daarentegen de stekkers er uit trek en weer erin doe, en alles weer is opgestart en dan Spotify aan zet werkt het allemaal prima. Hetzelfde als ik op de soundbar de verbinding opnieuw instel.

Overigens lijkt de Nefit Easy toch ook af en toe de verbinding te verliezen, maar enige tijd later pakt ie m toch weer op.

Met de oude experiabox dus nooit last gehad, met de V10a het probleem op alle apparaten, en nu met de V10 alleen op de soundbar en thermostaat..

Volgende stap is denk ik maar een DHCP binding op de soundbar en thermostaat zetten?
Of hebben jullie andere ideeën?
Reputatie 7
Badge +30
DHCP binding lijkt me dan een goed idee, Hammie. Hoe je dat in de V10 doet kun je in dit topic nalezen.
Met de DHCP binding kan ik weer mijn soundbar gebruiken zonder dat de verbinding weg valt!
nu nog even hetzelfde trucje gebruiken voor mijn thermostaat en dan lijkt het weer te werken zoals voorheen..