Internet Wand doos gebruiken ( instellen )

  • 13 February 2019
  • 6 reacties
  • 775 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik heb een alles in 1 pakket van KPN, maar merk dat op het atelier van mijn vrouw het bekabelde netwerk van KPN via een wifi adapter erg slecht werkt.

Nu heb ik op deze kamer een UTP/wallport ( Contactdoos ) in de muur gebouwd zitten, alleen geeft deze geen verbinding.

Hoe kan ik deze werkend krijgen en wat zijn hier voor de stappen die ik kan doorlopen.

Huidige situatie is :

Router * Experia box van KPN staat in de woonkamer, en niet in de meterkast.

Verder heb ik geen flauw idee hoe ik zoiets zou moeten installeren... maar ik loop nu al weken met haperend internet wat slecht laad, en soms uit valt... erg frustrerend.

Ik hoor graag tips of misschien iemand die mij hiermee kan helpen.

Met vr. gr. Matthijs

6 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Beste Matthijs,


Allereerst een paar vragen om de zaak duidelijk te krijgen.

  1. Wat bedoel je met "een wifi adapter". Is dan een Experia Wifi (EW) van KPN (klein zwart boxje)?
  2. Die wandcontactdoos is wel bekabeld?
  3. Waar komt het andere eind van die kabel uit? Waarschijnlijk in de meterkast.
  4. Dat uiteinde moet in één van de poorten van de Experiabox (EB) worden aangesloten om signaal te kunnen geven.
  5. Als dat signaal er op staat, sluit je de Experia Wifi aan op deze actieve contactdoos en verzorgt de EW het wifi-signaal.
  6. Je schrijft dat je EB in de woonkamer staat. Zit daar dan ook het aansluitpunt van KPN.
  7. Als dat zo is, is een verbinding met de utp-kabel van het atelier nauwelijks te maken.
Hoi, dank voor uw reactie!

Een WiFi adapter is een stekker waar je een patch kabel in steekt naar bijv. Een laptop of pc. De stekker vangt wifi signaal op en geeft het door over de kabel naar de pc of laptop.

Ik weet niet of de wanddoos bekabeld is. Ik heb geen meet apperaatuur om dit te controleren. Ik ga er wel van uit.

Ik denk dat deze utp doos inderdaad in de meterkast uit komt. Hier zit nog een oude upc aansluiting (grijs kastje).

Ik begrijp even niet wat je bedoelt met experia WiFi, is dit een ander kastje die ik zou moeten hebben?

Experia box is wit van kleur en hier sluit ik de telefoon en internetkabels aan. Hier heb ik een klein grijs kabeltje (telefoon kabeltje) die in een wandcontactdoos verdwijnt die voor de algehele verbinding zorgt geloof ik...

Groetjes Matthijs

Reputatie 5
Badge +6
Wat is de reden, dat je Experiabox in de woonkamer staat en niet in de meterkast. Hoe dichter bij het KPN-aansluitpunt hoe beter. Je zou dan de telefoonkabel vanuit de meterkast naar de wall outlet in de woonkamer kunnen vervangen door een utp kabel met utp wall outlet. Vervolgens daar je kpn-mediabox op aansluiten voor betere kwaliteit. Aangenomen, dat je die telefoonkabel kan missen en niet nodig hebt voor een (vaste) telefoonverbinding.
Verder zou ik die wandcontactdoos in het atelier eens open maken om te kijken of daar inderdaad een utp-kabel in zit. Anders zit er wellicht een zwarte trekdraad in, die je bovenin de meterkast moet kunnen terugvinden. Dan kun je daarmee alsnog de utp-kabel trekken. In de meterkast aansluiten op je Experiabox en je hebt in het atelier signaal. Daar kun je dan bekabeld een laptop/pc op aansluiten of een Experia Wifi voor wifi ontvangst (zie deze link).
Hoi, dankje voor je tips. Ik heb geen idee waarom de experia box in de woonkamer staat. Dit is vanaf het begin zo geïnstalleerd. Nu is het telefoonkabeltje wat ik bedoel een DSN of DSL kabeltje? Maar voor de verduidelijking, wij gebruiken vanwege mobiele abbonomenten geen vaste telefoon.

Ik moet dus zien uit te vogelen hoe ik dan de mediabox op netwerk kan krijgen als de experiabox naar de meterkast verhuisd.

Ik ga even knutselen vanavond, en kijken of ik er uit kan komen. Dank voor je reacties in ieder geval!!

Reageer