Vraag

Internettoegang valt steeds weg bij gebruik eigen router

  • 8 December 2019
  • 11 reacties
  • 837 keer bekeken

Hoi allemaal,

 

Mijn internet valt steeds weg op de wifi of op het bekabeld netwerk. Ik word er helemaal gek van, zeker na het vele zoeken en googlen naar oorzaken nog geen concrete oplossing kunnen vinden.

  • Ik heb meegemaakt dat bedraad internet via wall outlet het doet, maar de wifi niet (wel vol signaal, geen internet toegang)
  • Ik heb meegemaakt dat  de wifi op mijn iphone 8 het doet, maar op de laptop niet (wel beide op 5gHz want 2.4 is uitgeschakeld)
  • Ik heb meegemaakt dat beide het doen, maar na verloop van tijd valt één van de twee (bekabeld of wifi) uit.  De verbinding geeft aan: “geen internet, beveiligd”. 
  • Een reproductie van laatst genoemde punt terwijl ik dit schrijf: Bekabeld internet ‘Verbonden, beveiligd’. Wifi: “Geen internet, beveiligd”. Ik trek de LAN stekker eruit → Wifi komt een minuut later in ‘Verbonden, beveiligd’. Klik ik de LAN weer in de laptop: ook ‘Verbonden, beveiligd’ ...

Het ziet er naar uit dat ze niet beide werkend kunnen blijven.  

Wat ik heb uitgevoerd / geprobeerd:

  • Zowel het modem als de router heb ik al meerdere keren opnieuw opgestart. In eerste instantie werkt het dan weer, maar even later komt het probleem weer terug.
  • Alle bekabeling doorgepingd vanaf het patchpaneel tot de wall outlet en die zijn juist. 
  • Als ik alleen de wifi accespoints op de mijn router aangesloten houd, werkt de wifi naar behoren.

Ik ben erg benieuwd of iemand tips kan geven wat ik uit kan proberen.

 

Opbouw van mijn netwerk

Experiabox V10a:

  • Ip adres 192.168.2.254
  • DHCP lease 100-200
  • DHCP binding: TP-Link WDR4900 router - 192.168.2.200
  • DMZ ingeschakeld op 192.168.2.200
  • Portforwards: geen
  • Wireless 2.4 gHz + 5 gHz uitgeschakeld
  • Uit het modem (LAN) gaat 1 kabel naar een switch tbv TV ontvangers
  • Uit het modem (LAN) gaat 1 kabel naar mijn router WAN poort

TP-Link router WDR4900:

  • Ip adres: 192.168.0.1
  • DHCP lease 100-199
  • Vaste apparaten:
    • Synology NAS 192.168.0.xxx (buiten DHCP range)
    • Accespoint 1: 192.168.0.xxx (buiten DHCP range)
    • Accespoint 2: 192.168.0.xxx (buiten DHCP range)
  • De twee accepoints heb ik rechtstreeks van het patchpaneel op de LAN poorten van mijn router geplaatst. De andere twee LAN poorten gaan naar twee switches vanaf waar de veldbekabeling wordt gevoed via het patchpaneel
  • Statisch IP adres ingesteld: 192.168.2.200
  • Default gateway + Primary DNS = 192.168.2.254
  • Wireless: “Only work in 5GHz (802.11a/n)” (afgelopen 6 jaar gewoon gewerkt)

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +25

Hi @Rho1987. Ten eerste complimenten voor de duidelijke uiteenzetting van de situatie. Als ik het goed begrijp ervaar je de problemen niet zodra je de TP-Link ertussen uit haalt, toch? Ik durf zelf niet direct te zeggen wat de oorzaak is, maar wellicht heb je wat aan het volgende topic: Gebruik een eigen router achter de Experia Box. @wjb is hier een redelijke meester in.

Reputatie 7

Waarom heb je op de TP-Link het WAN IP adres statisch op 192.168.2.200 ingesteld terwijl dat IP adres binnen de DHCP range van de V10a valt?

Zet hem dan op een IP adres buiten de DHCP range zoals bijvoorbeeld 192.168.2.253 en pas de DMZ op de V10a daar op aan.

 

Bovenstaande is waarschijnlijk niet de oorzaak, maar wel een foutje in de configuratie.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u de TP-link al eens gereset? Als u verder niets veranderd heeft en de problemen waren er spontaan, dan moet u er toch eens over na denken om een nieuwe router te vragen aan de kerstman...

Probeer anders in de systeemlog van de TP-Link te kijken. Het is je eigen router, dus afgaande op wat ik van TP-link apparaten weet, moet je daaraan wel kunnen zien wat er mis gaat. Het kan makkelijk zo zijn dat de TP-Link bij het uitgeven van IP-addressen in het 192.168.0.0/24 subnet steeds een conflict ziet of deels zelf veroozaakt.

Of stel anders, als test, je laptop ook maar eens in op een vast IPv4 adres buiten de DHCP range, ook de juiste gateway en DNS server natuurlijk.

Wat voor OS is het op die laptop? Kijk e.v.t. ook eens in de systeemlog van de laptop, daar moet wel te zien zijn van wat er gaande is.

Bedankt voor jullie reacties.

 

@wjb  de instelling van het WAN adres en het plaatsen binnen de DHCP range heb ik gedaan op basis van stap 1+2 uit de volgende post: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983 .  Heb ik het verkeerd geinterpreteerd?

De instelling heb ik echter pas vorige week aangepast. Daarvoor had ik de DHCP nog op 100-199 staan en daarbij hetzelfde probleem. Ik had de stille hoop dat het aanpassen wellicht mijn probleem zou oplossen. Zoals jij al aangeeft is dit in ieder geval niet de aanleiding van mijn probleem.

@Nick83 Enkel aan/uit en reboot in de router zelf. Jij bedoelt een fabrieksreset? Mijn vermoeden is toch een configuratie ergens, maar ik kan een reset proberen. 

@tmoesel Bedankt voor het advies, zodra ik thuis ben zal ik daar eens naar kijken / testen

Reputatie 7

@wjb  de instelling van het WAN adres en het plaatsen binnen de DHCP range heb ik gedaan op basis van stap 1+2 uit de volgende post: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983 .  Heb ik het verkeerd geinterpreteerd?

In stap 1 staat:

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.
 

Dat betekent dat je hem op de TP-Link niet statisch instelt door het IP adres daar handmatig in te vullen maar gewoon automatisch via DHCP laat bepalen.

 

 

@wjb Ik zal de DHCP lease van de experiabox terugzetten naar 100-199.

 

Ik heb de logs bekeken van mijn router en acces point. In het accespoint staan wat errors (geel gearceerd). Tevens bleek na bepaalde tijd het internet kortstondig terug te komen. Korte buffer, youtube speelt verder en loopt vervolgens weer vast. Kunnen jullie een aanleiding bedenken?

In de router niets bijzonders volgens mij.

PS. de tijd van de eerste printscreen klopt niet (Stond op Hong Kong ^^)

 

@Nick83 Als mijn router of acces point defect zou zijn, dan zou het toch ook niet werken zonder bedrade aansluitingen? Als ik mijn switches loskoppel werkt de wifi feilloos

 

 

@Rho1987Als dit:

  • Statisch IP adres ingesteld: 192.168.2.200

nog steeds het geval is, zit het nog steeds in een probleem situatie, wat dan ook blijkt.

Zoals wjb al expliciet aangeeft, je moet de TP-Link op dynamisch IP adres instellen. De DHCP-binding in de ExperiaBox zorgt er wel voor dat de TP-Link dat nog steeds adres 192.168.2.200 krijgt. Als je geen DHCP-binding voor de TP-Link in de ExperiaBox had of hebt, moet je dat ook nog doen. Gewoon meer direct het stappenplan van ‘eigenrouter achter experiabox’ volgen.

 

TP-Link inmiddels gereset en op dynamisch ingesteld, maar gaf geen resultaat.

Ik ben er zojuist achter gekomen dat mijn unmanaged switches een IP-adres aannemen. Standaar IP-adres is hetzelfde als mijn router. Met andere woorden 3x 192.168.0.1 in mijn netwerk :disappointed_relieved:

Inmiddels heb ik de switches op .02 en .03 gezet in de hoop dat mijn probleem nu opgelost moet zijn.

zucht

Reputatie 5

@Rho1987  Uit je profile maak ik op dat je configuratie met de V10a en WDR4900 wel gewoon goed heeft gewerkt en dat het probleem pas recent is ontstaan.

Vanaf zo'n 15 dagen geleden is er nieuwe firmware voor de V10a uitgerold en het lijkt er op dat rond dat tijdstip ook je problemen zijn begonnen.

Kan je eens checken of je inderdaad de laatste firmware hebt draaien op de V10a ?

Is IPv6 al beschikbaar op je aansluiting?

Staat toevallig ook IPv6 aan (IPv6 - automatic) in de V10a?

Staat IPv6 ook aan (enabled) in de WDR4900?

Ik vraag dit omdat IPv6 in de vorige firmware versie van de V10a geheel was verwijderd. Als IPv6 nu aan staat kan dat ander gedrag veroorzaken. 

 

 

 

@Rho1987  Uit je profile maak ik op dat je configuratie met de V10a en WDR4900 wel gewoon goed heeft gewerkt en dat het probleem pas recent is ontstaan.

Vanaf zo'n 15 dagen geleden is er nieuwe firmware voor de V10a uitgerold en het lijkt er op dat rond dat tijdstip ook je problemen zijn begonnen.

Kan je eens checken of je inderdaad de laatste firmware hebt draaien op de V10a ?

Is IPv6 al beschikbaar op je aansluiting?

Staat toevallig ook IPv6 aan (IPv6 - automatic) in de V10a?

Staat IPv6 ook aan (enabled) in de WDR4900?

Ik vraag dit omdat IPv6 in de vorige firmware versie van de V10a geheel was verwijderd. Als IPv6 nu aan staat kan dat ander gedrag veroorzaken. 

 

 

 

Beste @Radioman,

Heb even gekeken en heb de laatste firmware, v5.00.31_build420. IPv6 staat op ip automatic en in mijn tp-link router staat die op enabled DHCPv6 (standaard setup na reset). Als er nog zaken zijn die niet juist zijn geconfigureerd, pas ik dat graag aan. 
het wegvallen van mijn verbinding is echter verleden tijd, dat was een ip-clash met de switches