Beantwoord

ioT device bereiken via internet (4G)

  • 24 January 2019
  • 9 reacties
  • 607 keer bekeken

Goededag. Ik ben een IoT device aan het testen en probeerde de device via KPN4G te bereiken maar lukt het niet. De leverancier vertelde dat misschien moet ik een andere APN gebruiken van de provider.

Ik kreeg een IP op mijn device : 100.**********
maar op "whatsmyip" krijgt ik : 85.*********

mijn vraag: hoe kan ik mijn device te bereiken via internet? welke port zijn toegestaan? enz?
alvast dank.

Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt en IP-adres verborgen i.v.m. privayc.
icon

Beste antwoord door Anonymous 28 January 2019, 11:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi MTJ, welkom op het forum! Die IP-adressen die je noemt, zijn die van je IoT device? Waar zie je deze terug? Wat voor device is het, en hoe is deze verbonden met internet?
@MTJ88 Het is mij niet duidelijk of het om daadwerkelijk hetr IoT netwerk en apparaat gaat, (o.a. LTE-M etc) of om een regulier 4Gmodem (LTE cat4 o.i.d). Ook abo voor de SIMkaart is niet duidelijk.

In ieder geval kijg je met een standaard dataverbinding via standaard APN de IP adressen die je noemt; Het apparaat zit achter Carrier Grade NAT van KPN en het publieke IP adres (85.*.*.*) is daarbij anders dan het IP adres achter de firewall/CGNAT (100.*.*.*).
Om het apparaat vanuit het internet te kunnen bereiken moet je de APN veranderen. Voor standard data abo zorgt het gebruik van APN advancedinternet ervoor dat je device direct het publieke IP adres krijgt toegewezen. Misschien werkt APN internet ook, kan ook alleen maar een soort alias zijn, dat weet ik niet zeker.
@Eric_ bedankt voor je reactie.

de twee IP die ik kreeg:
device : 100.********** - Device IP adress die van DHCP (van KPN) gekregen
"whatsmyip" krijgt ik : 85.********* - de externe IP adres (even naar website whatsmyip.com bijv)
Device is gewoon verbonden via Internet met een 4G SIM card van KPN.

gr
@tmoesel , bedankt voor je reactie.
idd hoor ik dat ik moet de APN veranderen, maar naar welk APN?
en als ik wil de aparaat bereiken bijv met https, naar welk IP adres moet ik heen (85.*.*.* of de 100.*.*.*).

helaas het is ook niet duidelijk op de website van KPN.

gr
@tmoesel , bedankt voor je reactie.
idd hoor ik dat ik moet de APN veranderen, maar naar welk APN?

advancedinternet

en als ik wil de aparaat bereiken bijv met https, naar welk IP adres moet ik heen (85.*.*.* of de 100.*.*.*).

Met APN advancedinternet heb je geen CGNAT meer en zijn device IP en public IP hetzelfde.

Zie e.v.t. andere berichten m.b.t. APN
https://forum.kpn.com/search?q=advancedinternet
@tmoesel bedankt.. ik ga proberen
@tmoesel en het werkt. Device is nu bereikbaar via internet. veel dank!.
Reputatie 7
@tmoesel en het werkt. Device is nu bereikbaar via internet. veel dank!.
Je doet er goed aan om het antwoord van @tmoesel nog even aan te vinken als "beste antwoord", daarmee is voor iedereen duidelijk dat het issue verholpen is.
@MTJ88 Het is mij niet duidelijk of het om daadwerkelijk hetr IoT netwerk en apparaat gaat, (o.a. LTE-M etc) of om een regulier 4Gmodem (LTE cat4 o.i.d). Ook abo voor de SIMkaart is niet duidelijk.

In ieder geval kijg je met een standaard dataverbinding via standaard APN de IP adressen die je noemt; Het apparaat zit achter Carrier Grade NAT van KPN en het publieke IP adres (85.*.*.*) is daarbij anders dan het IP adres achter de firewall/CGNAT (100.*.*.*).
Om het apparaat vanuit het internet te kunnen bereiken moet je de APN veranderen. Voor standard data abo zorgt het gebruik van APN "advancedinternet" ervoor dat je device direct het publieke IP adres krijgt toegewezen. Misschien werkt APN internet ook, kan ook alleen maar een soort alias zijn, dat weet ik niet zeker.


-- Beste antwoord --