Beantwoord

IP adres

• 24 april 2017
  • 12 reacties
  • 541 keer bekeken

Reputatie 1
Ik ga een Synology NAS bij mij thuis plaatsen zodat waar ik ook aan het werk ben (in NL of erbuiten) ik altijd bij mijn spullen kan komen. Maar dan is het wel handig als ik mijn domeinnaam die ik eraan kan koppelen, door kan sturen naar mijn vaste IP adres thuis. Maar nu blijkt dat KPN geen vaste IP adressen ondersteund.

Ten eerste vindt ik dat heel vreemd....... Ten tweede: En nu? Hoe kan ik dat dan wel ondervangen zodat ik van buitenaf mijn NAS kan bereiken zonder elke keer een nieuw IP adres te moeten invoeren?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan goeie tips. Thnx!
icon

Beste antwoord door wjb 24 april 2017, 16:52

Naast het feit dat jouw publieke IP adres vrijwel nooit zal wijzigen heeft Synology ook een DDNS service waardoor je jouw Synology ook kunt benaderen via bijvoorbeeld xyz synology.me waarby xyz door jou ingesteld wordt op de Synology NAS.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Theoretisch gezien is het IP-adres bij een consumenten aansluiting bij KPN inderdaad niet vast, maar in de praktijk zal deze nooit veranderen. Slechts in uitzonderlijke gevallen -zoals een overgang van xDSL naar een glasvezelverbinding- kan het IP veranderen. Ik zou je er dus niet te druk om maken.
Reputatie 1
Theoretisch gezien is het IP-adres bij een consumenten aansluiting bij KPN inderdaad niet vast, maar in de praktijk zal deze nooit veranderen. Slechts in uitzonderlijke gevallen -zoals een overgang van xDSL naar een glasvezelverbinding- kan het IP veranderen. Ik zou je er dus niet te druk om maken.

Top. Thnx!

Is er iemand die met Synology apparatuur werkt en misschien tips/trucs heeft hoe dit werkt/in te stellen?
Reputatie 7
Badge +12
Ik meen dat @wjb een Synology heeft staan. Die kan je vast helpen om de boel in te stellen 😉
Reputatie 7
Badge +30
Wat wil je precies instellen?
Reputatie 7
Naast het feit dat jouw publieke IP adres vrijwel nooit zal wijzigen heeft Synology ook een DDNS service waardoor je jouw Synology ook kunt benaderen via bijvoorbeeld xyz synology.me waarby xyz door jou ingesteld wordt op de Synology NAS.
Reputatie 1
Kijk dat klinkt positief. Ik kan dus en via mijn eigen domein en via de DDNS het altijd bereiken. Fijn!

Zijn er nog instellingen van de NAS qua bereikbaarheid ed die lastig in te stellen zijn, of kan deze leek het ook?
Reputatie 7
De beheeromgeving van Synology zit heel goed in elkaar waardoor het zelfs voor een minder onderlegde eindgebruiker mogelijk is (zou moeten zijn) om die NAS te configureren.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb ook een synology thuis, hier ervaar ik geen enkel probleem me(Natuurlijk kan alles beter). 🙂
Reputatie 1
Top. Thnx! Dan Synology it is! Nu zijn er veel verschillende waaronder met 1 schijf of meerdere schijven ed. Nu ben ik niet een mega gebruiker, maar wil wel graag goeie backup van mijn data (mobieltje, pc, iPad). Nu wil ik uiteraard ook niet de goedkoopste, maar ook zeker niet de duurste.

Welke zouden jullie mij kunnen aanbevelen?
Reputatie 7
Voor een goede backup ga je altijd voor een NAS met twee of meer schijven en configureer je een RAID 1 waardoor beide schijven een exacte kopie van elkaar zijn. Gaat er één stuk, dan kan je die vervangen en wordt de kopie automatisch weer opgebouwd. Dit is echt een must voor een betrouwbare backup.
Reputatie 1
Voor een goede backup ga je altijd voor een NAS met twee of meer schijven en configureer je een RAID 1 waardoor beide schijven een exacte kopie van elkaar zijn. Gaat er één stuk, dan kan je die vervangen en wordt de kopie automatisch weer opgebouwd. Dit is echt een must voor een betrouwbare backup.
En ik zag ook een NAS waar ik een externe harde schijf aan kan koppelen. Werkt dat niet goed genoeg dan?
Reputatie 7
Nee, daar kan je geen RAID voor configureren.
Wil je dat je backup behoorlijk secure is, dan ga je voor een NAS met twee schijven, ookal is dat wat duurder.
Besparen op backup voorzieningen is mijns inziens onverstandig en als je één keer gezien hebt wat een goede bakup waard is, dan wil niet meer anders.
Mijn studerende dochter kwam in tranen bij me met de mededeling dat haar laptop gecrasht was en dat ze haar werkstuk voor de universiteit de dag daarop moest inleveren.
Vijf minuten later zat ze stralend achter een andere computer de laatste hand aan haar werkstuk te leggen.
Dan verdien je dus in een paar minuten dat hele apparaat terug.

Reageer