Ip adres conflict door tv kastje?

  • 6 September 2019
  • 31 reacties
  • 1295 keer bekeken

Hallo, ik heb steeds last van een ip adres conflict. Dat lijkt te komen door twee apparaten in het netwerk die STB_2 heten. Is dat het tv kastje? En waarom wordt dit twee maal weergegeven? Ik heb maar 1 kastje. Hoe kan ik 1 van de twee uit het netwerk verwijderen?

Heel graag hulp!

31 reacties

Reputatie 7
Kan je eens een screenshot plaatsen op basis waarvan jij tot de conclusie komt dat er een IP conflict is?
Er komt een pop-up in beeld en de melding dat het te lang duurt voor een webpagina reageert.

Reputatie 7
Kijk eens bij de instellingen van de (wifi) netwerkkaart van die computer.
Waarschijnlijk heb je daar een vast IP adres ingesteld staan en dat is iets wat je nooit moet doen. Laat elk apparaat zijn IP adres automatisch via DHCP ophalen, dan zal je nooit dergelijke conflicten krijgen.

Het kan ook nog zijn dat jij twee DHCP servers in jouw netwerk hebt staan.
Heb je toevallig nog een eigen router in jouw netwerk opgenomen?
Reputatie 7
Badge +24
Een vast ip instellen kan wel, maar kies dan een hoge. Niet 192.168.2.3 ofzo...
Reputatie 7
Een vast ip instellen kan wel, maar kies dan een hoge. Niet 192.168.2.3 ofzo...
Niet alleen een hoge, maar één die buiten de DHCP range ligt.
Mijn policy is: Gebruik nooit vaste IP adressen maar laat ze altijd via DHCP bepalen en als ze niet mogen veranderen dan maak je een DHCP binding.
Nou dat is precies het probleem. Alle apparaten krijgen een ip adres toegewezen. Maar er zijn twee apparaten in het netwerk waar ik niet bij kan. Die heten STB_2. Als ik naar de eigenschappen kijk, komt van de één het modelnummer over met het TV kastje wat ik in huis heb Als ik via het TV menu naar instellingen ga zie ik ook automatische toewijzing. Bij de ander heb ik echt geen idee wat dat is. Deze twee STB dingen hebben hetzelfde ip adres. Aangezien ik niet weet wat het is, kan ik het apparaat ook niet loskoppelen van het netwerk. Er staat hier client version bij het modelnummer. Trouwens allemaal heel erg bedankt voor het reageren. Heb al uren met KPN aan de telefoon gehangen, maar ze kennen het probleem niet. Dus alle hulp is zeer welkom!!! Ik heb nog wel een netwerkprinter, een hele oude. Die staat buiten de range. Ik zal proberen of ik een DHCP binding kan maken. Is dan alleen de optie hiervoor in de experiabox instellingen wijzigen voldoende of vraagt dan meer inspanning?

Hiervan komt het modelnummer het instellingenmenu op de tv


Deze kan ik thuis niet plaatsen: hier staat client version bij het modelnummer

Reputatie 7
Badge +24
Tv kastje misschien maar eens resetten?
Reputatie 7
Dat is hetzelfde apparaat (zie MAC adres) die wellicht dubbel getoond wordt.
Dat heeft overigens niets met die foutmelding te maken immers die zegt dat jouw PC hetzelfde IP adres heeft als een ander apparaat.

Heb je nog naar de instellingen van de (wifi)netwerkkaart gekeken?
Krijgt de PC zijn IP adres automatisch van de DHCP server?
Heb je geen tweede router in jouw netwerk?
Welk type Experia Box heb je?
De pc krijgt de instellingen automatisch. Dit bedoel je toch met instellingen van de wif netwerkkaart?


ik heb geen tweede router, wel twee wifi versterkers. 1 van kpn zelf gehad arcadyan, deze staat ingesteld als access point en de ander is een range extender van tp link. Ik heb een experiabox v10
Als ik het tv kastje opnieuw opstart, verandert er niets. Er zit geen resetknop op...
Reputatie 7
Dan zou ik jouw V10 eens opnieuw opstarten en kijken of het probleem terugkeert.
Als het terugkeert dan zou ik die TP-Link range extender loskoppelen.

Zet eens de toepassing Fing op een mobiele telefoon en scan jouw netwerk?
Zie je een ander apparaat met het LAN IP adres van jouw PC.
Doe die scan zowel met jouw PC aan als met jouw PC uit.
V10 opnieuw opstarten of resetten helpt niet. TP link eruit halen wel.

Ik heb Fing op de mobiel gezet. Als ik de pc aan heb zijn er 10 apparaten in het netwerk, met verschillende ip adressen. Tp link is er dan uit. Als ik met tp link de scan opnieuw uitvoer zijn er 11 apparaten met verschillende ip adressen.

Als ik de pc uit heb en de scan doe komen er generic ip adressen bij. Na het opnieuw opstarten heb ik nu even geen ip adres conflict. Maar het komt en het gaat.
Reputatie 7
Wat is de DHCP range op jouw V10?
Doe die Fing scan opnieuw als je weer zo'n IP conflict hebt.
Zoek dan naar het apparaat dat hetzelfde IP adres heeft als jouw PC.
Zal ik doen! Heel erg bedankt! De range is

Het was alweer terug. De scan opnieuw gedaan met conflict, maar de ip adressen zijn allemaal verschillend. (met laptop aan) Ik heb het tv kastje uitgezet en de pc opnieuw opgestart. Toen was het conflict weg. Terwijl ik dit typ komt de melding er weer, tv is nog steeds uit.
Reputatie 7
Wat is het IP adres van jouw PC op dat moment? (ipconfig in commandprompt)
Welk andere apparaat heeft dat IP adres? (Fing)

Wat is de reden om zo'n kleine range voor de DHCP server te gebruiken?
Reputatie 7
Badge +24
Die range is groot zat voor een normaal huishouden. Je zou hem kunnen vergroten naar .200, maar ik denk niet dat da de oplossing is.
Reputatie 7
Badge +24
Heb je ook nog andere computers die hetzelfde melden? Als het maar 1 computer is, en verder draait alles goed, dan ligt het misschien gewoon aan die pc zelf.
als ik het ip adres opzoek via ipconfig dan zie ik in fing alleen deze pc met hetzelfde ip adres. (het staat op volgorde van ip adres toch?)

De netwerkprinter heeft 192.168.2.99 die wilde ik buiten de range houden
Reputatie 7
...maar ik denk niet dat da de oplossing is.
Ik ook niet.
Standaard staat de range op een Experia Box van .1 tot .200.
Ik vraag me alleen af wat de reden is geweest om die range te verkleinen.
Dit zou namelijk kunnen zijn omdat veel apparaten voorzien worden van een vast IP adres dat op het apparaat zelf ingesteld is. En dat is nu juist de voornaamste bron van het probleem dat hier ervaren wordt.
Reputatie 7
als ik het ip adres opzoek via ipconfig dan zie ik in fing alleen deze pc met hetzelfde ip adres. (het staat op volgorde van ip adres toch?)
En met de PC uit, zie je dan een ander apparaat op dat IP adres?
Wat is het IP adres eigenlijk van jouw PC?
Ik heb de range kleiner gemaakt vanwege het conflict. Het speelt al een paar maanden. Dus met de standaard instellingen van de experiabox is het conflict er ook.
ip adres pc is nu 192.168.2.63. Ik reageer zo op je andere vraag. Daarvoor moet de laptop uit.
Reputatie 7
Badge +24
... vast IP adres dat op het apparaat zelf ingesteld is. En dat is nu juist de voornaamste bron van het probleem dat hier ervaren wordt.
Als iemand zn administratie niet op orde houd en meerdere apparaten hetzelfde ip geeft, dan krijg je probleem ja.
Reputatie 7
Badge +24
Waarom deelt die dhcp een .63 ip uit als je maar een stuk of 10 apparaten hebt? 🤔
Dan zie ik Generic staan, ik weet niet wat dat is. Het komt meerdere keren voor.

Reageer