Vraag

IP adres dubbel bezet

• 25 april 2018
  • 8 reacties
  • 320 keer bekeken

Stoei al een tijdje om mijn printer op het netwerk te krijgen, maar stuit op het probleem dat een van de Motorola ontvangers (VIP1963) én de printer (Ricoh SPC220n) allebei op hetzelfde IP adres staan (192.*).
De ontvanger werkt normaal, maar de printer niet. Alle gegevens van de printer worden wel gezien: naam, model MAC adres en device type). Hoe krijg ik de ontvanger op een ander (statisch) IP adres?
Met de printer van alles geprobeerd zonder succes.

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

8 reacties

Reputatie 7
Badge +30
De printer via DHCP laten lopen of in iedergeval niet een statisch IP in de DHCP range geven, dan krijg je vroeg of laat namelijk dit probleem.
Bedankt voor de snelle reactie!
Het lijkt me dat de ontvanger(s) via DHCP bediend zijn (192.168.2.2 en....4); zelf heb ik de printer geen statisch adres gegeven. Hoe krijg ik dit koekoeksei van de printer uit het nest (i.a.w. hoe zeg ik DHCP een ander adres dan 192.168.2.4 aan de printer te hangen?
Reputatie 7
Badge +30
De printer pakt blijkbaar dat IP dan zelf want normaliter zal een DHCP server nooit zelf 2x een IP uitgeven. Heb je beide apparaten al wel herstart? Dan zal de DHCP DORA opnieuw doorlopen worden en zal, theoretisch gezien, één van de 2 apparaten een ander IP krijgen.

Robin
Via Spiceworks het volgende beeld gekregen:

Moet dus aan de printer liggen. Herstarten van printer of ontvanger verandert ook maar iets.
Helaas is hulp van Ricoh ook zelfs niet in het koeterwaals te krijgen. Op suggesties van anderen het IP adres voor de printer statisch te geven heeft ook niet tot succes geleid. Het zij zo.
Reputatie 7
Badge +30
Ja maar is dit een aggregatie van meerdere metingen? Want eigenlijk geloof ik niet zo veel van die screenshot
Wat blijft is dat de printer niet aanspreekbaar is op het netwerk. Volledig losgekoppeld (netwerk en USB) en koude start krijg ik van de printer zelf via een lokale printertoetsencombinatie wel een afdruk met 192.168.2.4.

Reputatie 7
Badge +30
Dit is een afdruk van de printer? Want dit kan sowieso niet. Want 192.168.2.4 is geen gateway en dat zou, betekenen dat de printer zijn IP-adres niet van de Experiabox verkrijgt.

Logischerwijs zou dat dus betekenen dat deze statisch is ingesteld op de printer, of dat de printer een ander probleem heeft.
Heb je iets van IP-instellingen op die printer?

Reageer