Vraag

Ip adres voor website en Hikvision camera- TP-link router in Bridge-mode

  • 12 September 2021
  • 18 reacties
  • 365 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik heb een kpn modem met daarachter een tpLink router in BRIDGE mode. De decoder van kpn voor de tv kan alleen maar op het kpn ip werken.

Op de tp link heb ik de tv modem en een hikvision camera aangesloten. Deze cam kan ik buiten het netwerk met de app bereiken, maar niet met zijn eigen ipadres en poortnummer. Het ip adres en de poorten heb ik al doorgezet in de kpn modem maar iets houdt m nog tegen. WAT ????

Voorheen had ik alleen een TP-switch achter de kpn modem en dat gaf geen probleem.

Vervolgens wilt mijn zoon ook een website erop zetten maar er kan maar één keer het ip adres gebruikt worden. Niet tegelijk voor een camera en website. Twee ip adressen kan niet. Wat is daarvoor de oplossing?

* titel aangevuld voor een betere vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Dan lijkt mij dat er toch nog iets niet lekker zit in die TP Link router waardoor het allemaal niet werkt. Kun je natuurlijk makkelijk uitsluiten door het apparaat direct op de Experiabox aan te sluiten en het daar te proberen. Ik lees dat er eerst een switch was aangesloten, waarom is die eigenlijk vervangen door een router?

 

Vervolgens wilt mijn zoon ook een website erop zetten maar er kan maar één keer het ip adres gebruikt worden. Niet tegelijk voor een camera en website. Twee ip adressen kan niet. Wat is daarvoor de oplossing?

Andere poorten gebruiken. Webpagina's zitten standaard op 80 voor niet-versleutelde verbindingen en 443 voor versleutelde verbindingen. Een poort open zetten naar een IP Cam is wel iets wat ik sterk zou afraden. De beveiliging in die dingen is vaak niet bijzonder goed en voor je het weet ben je onderdeel van je eigen reality-serie voor iemand aan de andere kant van de wereld. Als er een app voor is van de fabrikant waarmee je niets hoeft open te zetten is dat vaak een betere oplossing.

Ik heb mijn camera gewoon bekabeld aangesloten, meest veilige en stabiele optie. Via de app kan ik alles volgen, waar ook ter wereld.

 

Reputatie 1
Badge

Ik heb de switch vervangen want die gaf een zeer onstabiele internet verbinding. Dus nu een betere router erin gezet. Internet is nu stabiel. 

Reputatie 2
Badge

Ik dacht altijd dat iets wat in bridge staat, niet meer bereikt kan worden, een switch zal toch altijd een  IP adres moeten zien ? anders moet er weer een router bij komen ?

achter de EB kan de router in kwestie niet met een static (LAN) adres werken ?

Een goed overzicht van de auteur zijn setup zou helpen, er ontbreekt volgens mij nog iets…

Waarom staat de TP link Router in Bridge ?

Wat bedoel je met een router in bridge mode? Dat klinkt verdacht veel als dat je hem alleen als switch gebruikt.

Wat betreft meerdere devices op dezelfde poort,
dat gaat je niet lukken omdat je maar een publiek IP-adres hebt. Wat nog zou kunnen werken is een extra server er tussen met een ‘reverse proxy' die afhankelijk van hostname of pad naar een andere locatie doorstuurt. Echter, enig verstand van zaken is vereist om dat werkend te krijgen.

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb de switch vervangen want die gaf een zeer onstabiele internet verbinding. Dus nu een betere router erin gezet. Internet is nu stabiel. 

Goeie kans dat ie dan geen IGMP-snooping ondersteunde en daar de problemen door zijn ontstaan. Ik zou die router er wel tussenuit halen en hem vervangen door een goeie switch zoals de Netgear GS105E. Dan wel de grijze halen en niet de blauwe, dat is namelijk een GS105 zonder IGMP-snooping.

 

Ik dacht altijd dat iets wat in bridge staat, niet meer bereikt kan worden, een switch zal toch altijd een  IP adres moeten zien ? anders moet er weer een router bij komen ?

achter de EB kan de router in kwestie niet met een static (LAN) adres werken ?

Een goed overzicht van de auteur zijn setup zou helpen, er ontbreekt volgens mij nog iets...

Iets wat in bridge staat zal wel bereikt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een router waarvan de DHCP-server uit staat, deze zal in je netwerk dan een IP-adres krijgen van een ander apparaat. Een switch overigens nooit (tenzij je hele dure L3-switches koopt) met IP-adressen communiceren, een switch werkt namelijk op laag 2 van het OSI-model en dat is door middel van Mac-adressen, een switch krijgt ook niet altijd een IP-adres, een unmanaged switch bijvoorbeeld.

 

Als je een eigen router achter de Experiabox aansluit en daarvan de DHCP-server uit zet dan dat in principe een veredelde switch. Je laat de DHCP dan over aan de Experiabox en daarin geef je dan ook je DHCP-bindings aan.

 

Verder is het wel enigszins duidelijk hoe het netwerk in elkaar zit, behalve dan alle randapparatuur dat is aangesloten maar dat is niet echt relevant. @Pa driver heeft een Experiabox en daarop staat een TP Link router aangesloten die geen IP-adressen uitdeelt. De DHCP-server staat immers uit. Daarop zit een TV-ontvanger aangesloten en een IP Cam.  Opzich is het enige relevante wat ik mis het typenummer van die router.

Reputatie 2
Badge

Zou het IP adres ook een omweg kunnen hebben via een Cloud (of  fabrikant website) of zo ? omdat het via de app wel werkt ? IP camera’s enige beveliging is het port nummer ? bedraad of via wifi maakt dan toch niks meer uit ?

IP camera’s zijn toch altijd een veiligheids risico ?

Reputatie 1
Badge

Type is TP-link AC1200

Reputatie 7

Als je een eigen router achter de Experiabox aansluit en daarvan de DHCP-server uit zet dan dat in principe een veredelde switch. Je laat de DHCP dan over aan de Experiabox en daarin geef je dan ook je DHCP-bindings aan.

Hier moet je enorm mee uitkijken en mijn advies is om nooit maar dan ook echt nooit LAN-LAN verbindingen te maken tussen een router en een tweede "router" waarvan de DHCP server is uitgezet.

Als die tweede "router" ook nog een IGMP proxy server actief heeft dan heb je wel direct een probleem met KPN TV.

Reputatie 7
Badge +11

En daarom ook mijn advies om die router door een switch te vervangen in mijn vorige bericht 😉

Vandaar ook mijn vraag wat wordt verstaan onder ‘router in bridge mode’ want feitelijk bestaat zoiets niet omdat het dan geen router meer is.

In dat soort gevallen vervalt de functie over het algemeen tot en veredeld accesspoint met extra functies in het netwerk die de onbewuste gebruiker het leven zuur kunnen maken.

Reputatie 2
Badge

Vandaar ook mijn vraag wat wordt verstaan onder ‘router in bridge mode’ want feitelijk bestaat zoiets niet omdat het dan geen router meer is.

In dat soort gevallen vervalt de functie over het algemeen tot en veredeld accesspoint met extra functies in het netwerk die de onbewuste gebruiker het leven zuur kunnen maken.

Wat ik ervan begrijp, is dat achter een router die in bridge staat, toch weer een router moet komen, die route…. en wordt alleen gedaan als een bereik of stabiliteits probleem is,  ik zie dan vaak de EB er uit gaan en de functies daarvan in andere  (nieuwe) bridge modem + losse router veranderen… (router is Firewall, en een (managed) switch is intern managment)

Sinds de afschaf van mn 7590 worstel ik daar nu ook mee, als wordt voor je gedaan in een “default” situatie, of je moet vele instellingen zelf doen, er is geen grijs gebied helaas.

Reputatie 7
Badge +11

@Eric-Jan van den Bogaard dat er weer een router achter zou moeten dat klopt niet. TS moet die router gewoon vervangen door een switch die IGMP snooping ondersteunt. Wat @obelisk al zegt, er zitten veel functies in die TS het leven zuur kunnen maken. 

Reputatie 2
Badge

Was een beetje geschokken van de prijzen van managed switches, maar vond nu een leuke (managed 5 port) voor 34 euro van Unifi….(Flex Mini)  kan op PoE of PoE+(alleen input) of USB-C ik hoop dat dat voor mij een beetje gaat werken...

Reputatie 7
Badge +11

De Netgear GS105E die KPN verkoopt is ook managed😉

 

Ik heb zelf een TP Link 28 poort switch waarvan 4xSFP. Op dat formaat zijn ze wat duurder maar het valt allemaal nog wel mee als je kijkt wat sommige netwerkapparatuur voor thuis kost. 

Was een beetje geschokken van de prijzen van managed switches, maar vond nu een leuke (managed 5 port) voor 34 euro van Unifi….(Flex Mini)  kan op PoE of PoE+(alleen input) of USB-C ik hoop dat dat voor mij een beetje gaat werken...

Die switch ondersteud geen igmp snooping 

Je kunt beter die wat @NHendriks aan geeft nemen 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Pa driver! Heb je het met de bovenstaande tips nog werkend kunnen krijgen?

Reputatie 1
Badge

Ik ben er in gedoken maar na de dhcp / gateway enz. enz. zie ik t niet meer.

Er zijn zoveel instellingen. 

Mijn opbouw is:

Kpn modem. Daaraan hangt de comp. van mijn zoon. En ook de tp-link die ik in bridge mode heb gezet omdat de kpn decoder alleen op het ip adres van de kpn modem werkt. Dus het is nu een accespoint geworden. Daaraan hangt mijn computer, de kpn decoder, de sateliet ontvanger, mijn computer, en een hikvision camera. Bij de camera is de DHCP uitgeschakeld. UPnP is ingeschakeld. 

Op de tp-Link staat de DHCP server op automatisch

Kpn modem staat DHCP server aan    ISP DNS uit   UPnP uit  Discovery aan  DMZ uit   Eco uit   Mirror uit   IPv6 aan    

De ipadressen en de poorten zijn geprogrammeerd.

Al die instellingen zeggen me niet zo veel. Maar ik kan de camera extern nog steeds niet op ip adres met poortnummer bereiken. Wel via de app van Hikvision > HIK-CONNECT.

Het zijn zoveel instellingen die ik niet allemaal kan verklaren.

Ik blijf zoeken….

Eenieder bedankt voor het meedenken.

Als iemand nog suggesties heeft hou ik me aanbevolen.