Vraag

IPTV DHCP reeksen

• 23 maart 2018
  • 13 reacties
  • 3717 keer bekeken

Hi,

Ik ben gelukkig gebruiker van KPN glasvezel: lang leve de 500/500 Mbit verbinding!

Ik merk dat mijn (eigen) router in de meeste gevallen op de IPTV interface initieel een adres krijgt in de 10.244.194.0/23 reeks. Bij een renew wordt het (voor mij) gebruikelijke adres in de 10.129.176.0/20 reeks toegewezen.
Ik ben benieuwd wat het functionele verschil is tussen deze reeksen. Is het eerste een soort quarantaine netwerk? Wordt dit adres toegewezen omdat initieel niet de juiste DHCP client options worden meegegeven?

Benieuwd of iemand hier antwoord op heeft :-)

Groet!

13 reacties

Reputatie 7
Blijkbaar hebben je jouw eigen router zo ingesteld dat jouw TV ontvangers op vlan 4 aangesloten zijn.
Dit betekent dat ze op de ouderwetse "bridged-iTV" methode met KPN verbonden zijn en niet op de "routed-iTV" methode die ondertussen al weer geruime tijd geïmplementeerd is.
Dat betekent dat je op jouw TV ontvangers waarschijnlijk geen gebruik kunt maken van bijvoorbeeld apps van MéérTV.

Eigenlijk zou je een router moeten gebruiken waarop een IGMP proxy server ingericht kan worden die de TV streams van vlan 4 ophaalt, maar verder de TV ontvangers gewoon via vlan 6 met Internet laat babbelen.
hmm, mijn Ubiquiti Edgerouter 4 kan dat prima en IGMP proxying is netjes ingericht. Ik zie ook verkeer naar het internet (VLAN6 / PPPoE) lopen en naar VLAN 4, maar dan loopt er firewall technisch misschien iets niet goed door waardoor ik initieel op het /23 adres terecht kom.
Overigens doet alles het prima, ook meer TV, als ik op het /20 adres zit.
By the way: mijn vraag ging nog even over de DHCP toekenning van de IPTV interface aan de WAN zijde, dat lijkt me niet afhankelijk van hoe de LAN kant is geconfigureerd - voor zover ik weet zijn bij de bridged en routed methode aan de WAN zijde in beide gevallen VLANs 4 en 6 aanwezig voor resp. IPTV en internet en zit het verschil in de routing daarachter tussen WAN en LAN.
Reputatie 7
My mistake. 😥 Ik dacht dat je het over de IP adressen van de TV ontvangers had. Met zo'n EdgeRouter is dat inderdaad allemaal prima in te richten.
Ik weet niet waarom je op vlan 4 vaak initieel een ander WAN IP adres krijgt. Aan de andere kant ondervindt je er, als het goed is, ook geen problemen mee.
No problem! Je antwoord zette me wel weer even aan het denken en in een andere richting en fat hielp :-)

Ik begin het idee te krijgen dat het door mijn Global DHCP parameters komt. Ik lees elders dat die niet nodig zijn (in tegenstelling tot de client options). Ik zal het eens zonder proberen. Misschien dat die voor verwarring zorgen bij de DHCP server 😉
No problem! Je antwoord zette me wel weer even aan het denken en in een andere richting en fat hielp :-)

Ik begin het idee te krijgen dat het door mijn Global DHCP parameters komt. Ik lees elders dat die niet nodig zijn (in tegenstelling tot de client options). Ik zal het eens zonder proberen. Misschien dat die voor verwarring zorgen bij de DHCP server ;-)

En? Ik ben wel benieuwd eigenlijk 🙂
Ehr, ja, nou, nadat ik consequent dit "issue" had, heb ik na een aantal reboots (nog) niet kunnen reproduceren dat ik een IP uit de "kleine" reeks kreeg.
Wat ik wel heb geconstateerd, is dat de global DHCP parameters die ik vind in veel Ubiquiti/KPN blogs, niet nodig zijn. Ik gebruik ze niet meer en alles werkt nog als een trein. De enige opties waar ik nog aan denk - mocht het toch weer voorkomen - is dat de client opties niet goed meekomen ("send vendor-class-identifier "IPTV_RG";" en "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"). Maar goed, mocht er in de nabije toekomst dit weer tegenkomen, dan speel ik weer even verder 🙂
Reputatie 4
Badge +3
Ehr, ja, nou, nadat ik consequent dit "issue" had, heb ik na een aantal reboots (nog) niet kunnen reproduceren dat ik een IP uit de "kleine" reeks kreeg.
Wat ik wel heb geconstateerd, is dat de global DHCP parameters die ik vind in veel Ubiquiti/KPN blogs, niet nodig zijn. Ik gebruik ze niet meer en alles werkt nog als een trein. De enige opties waar ik nog aan denk - mocht het toch weer voorkomen - is dat de client opties niet goed meekomen ("send vendor-class-identifier "IPTV_RG";" en "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"). Maar goed, mocht er in de nabije toekomst dit weer tegenkomen, dan speel ik weer even verder :-)

Nou.. Als je gebruikt maakt van routed IPTV en je tv kasjes op hetzelfde LAN hebt zitten dan krijgen ze netjes een IP adres van de DHCP server, net zoals je ze aansluit op de Experiabox (bv in ip range 192.168.2.x). In Bridge modes gaat dit volgens mij niet op. Ik gebruik overigens zelf de Edgerouter lite v3 als vervanger van de EB en de tv kasjes zitten op hetzelfde subnet als mijn overige Lan apparaten achter een IGMP snooping switch.
Reputatie 1
@Multiedje
Houdt dat in dat je geen IGMP proxy setup hebt ingericht in je ER en alleen gebruik maakt van een IGMP snooping switch?
Reputatie 4
Badge +3
@Multiedje
Houdt dat in dat je geen IGMP proxy setup hebt ingericht in je ER en alleen gebruik maakt van een IGMP snooping switch?

Hoi Fred,
Jawel, ik gebruik het script van kriegsman.io, daar staat weliswaar (alt-subnet 0.0.0.0/0) maar deze wordt ingevuld door KPN. De IPMG V2 switch zorgt er alleen voor dat mijn beeld niet gaat haperen.

Volgens mij kan je overigens ook IGMP v3 switches kunnen gebruiken gezien deze volgens wiki backward compatible zou moeten zijn maar daar staan meerdere sites vol van😀
Reputatie 1
@Multiedje

Hoi Fred,
Jawel, ik gebruik het script van kriegsman.io, daar staat weliswaar (alt-subnet 0.0.0.0/0) maar deze wordt ingevuld door KPN. De IPMG V2 switch zorgt er alleen voor dat mijn beeld niet gaat haperen.

Volgens mij kan je overigens ook IGMP v3 switches kunnen gebruiken gezien deze volgens wiki backward compatible zou moeten zijn maar daar staan meerdere sites vol van😀

Ik gebruik ook het script van Kriegsman.i.o. Werkt prima.
Ben ook nieuwsgierig naar de bevindingen van Furanity.
Reputatie 4
Badge +3
@Multiedje

Hoi Fred,

Hi Fred,
Werkt idd tot op heden prima. Twijfel nog wel over de firewall settings, deze zijn prima voor thuisgebruik maar helemaal dicht zit het ook niet als je de setup van het Ubiquiti forum volgt.
Heb jij nog aanpassingen gedaan op het script ( buiten je login)?
Reputatie 1
@Multiedje

Hoi Fred,

Hi Fred,
Werkt idd tot op heden prima. Twijfel nog wel over de firewall settings, deze zijn prima voor thuisgebruik maar helemaal dicht zit het ook niet als je de setup van het Ubiquiti forum volgt.
Heb jij nog aanpassingen gedaan op het script ( buiten je login)?

Hoi,
Firewall settings heb ik niets aan gedaan. Enkel wat poorten geforwarded i.v.m. ip-cameras en een Nas.
Ik heb het louter voor m'n thuis-netwerk.
Toevallig een tijdje terug een discussie op tweakers.net gevolgd over de fw-settings van edgerouters.

Even afwachten waar het schip "Vrije Routerkeuze" strandt, voordat ik al teveel ga morrelen aan m'n setup.
Nu zit ik nog steeds met een EBv9 draak in de meterkast te zeuren om internet en iptv. Hij krijgt van mij alleen maar vaste telefoon en daar zal hij het mee moeten doen.

Reageer