Vraag

IPTV via Asus router

• 26 december 2017
  • 16 reacties
  • 4304 keer bekeken

Badge
Hallo allemaal,

Thuis ben ik bezig om het netwerk te verbeteren. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om het iptv signaal van de experiabox door mijn eigen router naar de tv-kastjes te sturen. Op dit moment werk ik namelijk met een aantal switchen door het huis om de verbindingen van mijn eigen router en de experiabox apart door te sturen. Ik ben er helaas nog niet uitgekomen.
Ik heb een KPN Experiabox V10 en mijn eigen router is een Asus RT-AC3200.
Ik heb een kopje met iptv instellingen gevonden bij mijn eigen router, genaamd iptv.

De specificaties van de opties staan in de bijlagen. (IGMP Proxy en Snooping hebben de opties enable en disable)
De bedoeling is dus om de tv-kastjes van kpn aan te sluiten op mijn eigen router, zodat ik maar een verbinding vanuit de meterkast hoef te gebruiken.
Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Bjarne

16 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Als dit glasvezel is, denk ik dat je meer hebt aan: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709/0

Als dit DSL is kan je waarschijnlijk beter meerdere VLANs maken
Reputatie 7
Badge +21
Hi BjarneKrottjé, kun je uit de voeten met de tips van Robin?
Badge
Beste Koen en RobinFlikkema,

Mijn aansluiting is inderdaad glasvezel.
Het beste kan ik dus de Asuswrt-merlin firmware flashen naar mijn router en dan de handleiding volgen.
Is het niet voldoende om dit door te voeren?

Of moet ik daarvoor eerst de firmware hebben aangepast?
Ik kan dit namelijk aanpassen op mijn router op dit moment.
Reputatie 7
Badge +30
Nou, als je dat volgt krijg je Bridged iTV volgensmij en dat is niet wat je eigenlijk wilt. De link die ik stuurde is voor Routed iTV en dan zal ook opnemen, netflix, terugkijken etc werken.

Robin
Badge
Dus als ik de firmware niet verander en bovenstaande volg, krijg ik Bridged iTV, en als ik de firmware wel verander en de hele handleiding volg (http://bashoogers.nl/tweakers/V2_HANDLEIDING_EIGENROUTERKPN.pdf), dan krijg ik Routed iTV?
Reputatie 7
Badge +30
Ja, volgensmij is dat het hele nut van die handleiding.
Badge
Dan ga ik dat een dezer dagen uitproberen. Laat wel wat weten 😀
En is het nog gelukt @BjarneKrottjé, ik heb nl net mijn Asus RT-86U binnen en wil die morgen aan gaan sluiten.
Badge
En is het nog gelukt @BjarneKrottjé, ik heb nl net mijn Asus RT-86U binnen en wil die morgen aan gaan sluiten.
Beste MrRikkie,
Tot op heden is het mij nog niet gelukt. De eerste keer ging het goed tot aan de instellingen van stap 5, waarna de router vasthing. Hierop heb ik de originele firmware weer teruggezet. Ik ga in de komende week dit nog eens proberen in de hoop dat het dan wel lukt. Mocht dat het geval zijn zet ik hier wel een bericht neer.
Reputatie 6
Badge +8
Beste MrRikkie,
Tot op heden is het mij nog niet gelukt. De eerste keer ging het goed tot aan de instellingen van stap 5, waarna de router vasthing. Hierop heb ik de originele firmware weer teruggezet. Ik ga in de komende week dit nog eens proberen in de hoop dat het dan wel lukt. Mocht dat het geval zijn zet ik hier wel een bericht neer.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan 😉 wij hebben 1 TV ontvanger aangesloten zitten op poort 4 van een ASUS RT-AC68U met de volgende instelling:

We kunnen poort 4 niet gebruiken voor internet maar wel voor de TV. Alles zoals ondemand, TV kijken, Apps en opnames werken met deze wijziging. Je kunt bij de optie waar bij mij LAN4 staat ook kiezen voor LAN3 + LAN4. Dan kun je twee TV’s aansluiten op de ASUS en twee PC’s op LAN1 en LAN2.

Wellicht volstaat dit ook prima voor jullie @BjarneKrottjé en @MrRikkie?

Note: Wij hebben al eens twee TV’s aangesloten op de ASUS met bovenstaande (keuze LAN3 + LAN4) en dat werkte prima. 1 TV is nu verhuist richting de Experiabox omdat er nu een rechtstreekse kabel naartoe gaat i.p.v. via het stroomnet zoals eerst.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Als je het op deze manier doet krijg je Bridged IPTV en daarmee mis je volgensmij andere dingen zoals Netflix, MeerTV, Opnemen en/of Begin Gemist(?)

Robin
Reputatie 6
Badge +8
Hoi,

Als je het op deze manier doet krijg je Bridged IPTV en daarmee mis je volgensmij andere dingen zoals Netflix, MeerTV, Opnemen en/of Begin Gemist(?)

Robin

Heb je het nu over mij Robin? Dat werkt prima hoor 🙂 Mijn poort 4 krijgt namelijk een IP Adres van de Experiabox i.p.v. van mijn eigen router.
Badge
Beste MrRikkie,

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan 😉 wij hebben 1 TV ontvanger aangesloten zitten op poort 4 van een ASUS RT-AC68U met de volgende instelling:

We kunnen poort 4 niet gebruiken voor internet maar wel voor de TV. Alles zoals ondemand, TV kijken, Apps en opnames werken met deze wijziging. Je kunt bij de optie waar bij mij LAN4 staat ook kiezen voor LAN3 + LAN4. Dan kun je twee TV’s aansluiten op de ASUS en twee PC’s op LAN1 en LAN2.

Wellicht volstaat dit ook prima voor jullie @BjarneKrottjé en @MrRikkie?

Note: Wij hebben al eens twee TV’s aangesloten op de ASUS met bovenstaande (keuze LAN3 + LAN4) en dat werkte prima. 1 TV is nu verhuist richting de Experiabox omdat er nu een rechtstreekse kabel naartoe gaat i.p.v. via het stroomnet zoals eerst.

Hallo King007,

Bedankt voor de tip, dit werkt inderdaad prima.
Het enige jammere is dat ik alleen tv via die poort dan kan kijken en geen internet krijg via deze verbinding.
Ik ga ervanuit dat dit niet het geval is bij de andere optie via de merlin firmware (als ik me niet vergis).
Ik ga het nog eens uitproberen via de merlin firmware een dezer dagen, mocht dit niet lukken gebruik ik deze optie, bedankt voor de tip King007!
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Robin

Heb je het nu over mij Robin? Dat werkt prima hoor 🙂 Mijn poort 4 krijgt namelijk een IP Adres van de Experiabox i.p.v. van mijn eigen router.
Ooh je hebt em er achter! Ik dacht dat je de Asus als enigste gebruikte. Dan kan je namelijk met deze setting alleen Bridged IPTV krijgen.

Wel zit je nu dan toch met dubbel NAT?
Reputatie 6
Badge +8
Hoi,

Robin

Ooh je hebt em er achter! Ik dacht dat je de Asus als enigste gebruikte. Dan kan je namelijk met deze setting alleen Bridged IPTV krijgen.

Wel zit je nu dan toch met dubbel NAT?

Nee, we hebben de Experiabox van KPN en dan de ASUS router 😉 dat werkt met deze optie prima. We hebben dan inderdaad wel een dubbele nat maar dat is helaas niet anders.

@BjarneKrottjé,

Graag gedaan hoor! De Merlin firmware werkt inderdaad ook prima! Deze heb ik ook draaien op mijn ASUS. Ik durf alleen niet te zeggen of dat met de TV perfect werkt zoals jij het wil.
Volg gewoon deze handleiding en alles werkt zoals het moet. http://bashoogers.nl/tweakers/V3_HANDLEIDING_EIGENROUTERKPN.pdf

Reageer