Beantwoord

IPv6 Experia box 10 DNS

  • 22 February 2021
  • 7 reacties
  • 530 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +5

 

Nu IPv6 op mijn DSL aansluiting met Experia box 10 geactiveerd is, heb ik IPv6 netwerk met Linux router achter de Experia box aan de praat gekregen. Wat ik niet begrijp zijn de DNS servers  op de status pagina:

IPv6 DNS                    2a02:a47f:ac::210    /   2a02:a47f:ac::212/:

Deze geven geen antwoord, zijn ook niet te “pingen”, dit in tegenstelling tot de elders in dit forum genoemde servers. De DHCP server en Router advertisement geven

dhcp6.name-servers fe80::b2ac:d2ff:fe57:410e

identiek aan de default gateway. Deze komt niet verder dan een onvriendelijk “REFUSED”, waarschijnlijk omdat die de bovengenoemde servers ook niet kan bereiken….

Er zijn ook problemen mogelijk als dit link-local  adres door een router wordt doorgegeven.

Is dit nog “work in progress?”  Qua functionaliteit geen verschil, IPv6 adressen komen gewoon uit de 192.168.2.254 name server.

 

Bedankt en met vriendelijke groeten,

 

 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 26 February 2021, 12:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7

Die DNS servers zijn de IPv6 DNS server met anti-malware filter.

Ze zijn volledig operationeel.

 

Ze zijn ook te pingen.

 

Reputatie 5
Badge +5

Dat is heel merkwaardig….  3 keer geprobeerd op 3 verschillende systemen… Werkt, inclusief de link-local server…  Wel net gisteren anti-malware DNS aangezet. Nog ergens in de keten iets dat omgezet moest worden??

Bedankt voor het snelle antwoord, probleem opgelost.

 

nslookup - fe80::b2ac:d2ff:fe57:410e%wlp0s19f2u6
> google.nl
Server:        fe80::b2ac:d2ff:fe57:410e%wlp0s19f2u6
Address:    fe80::b2ac:d2ff:fe57:410e%3#53

Non-authoritative answer:
Name:    google.nl
Address: 142.250.179.163
Name:    google.nl
Address: 2a00:1450:400e:802::2003

 

 

Reputatie 7

Welke scores haal je dan via ipv6-test?

 

Reputatie 5
Badge +5

Windows PC/LAN: 18/20  (ICMP)

Linux PC1/Wifi : 16/20   (SLAAC en ICMP. IPv6 adres via DHCP6/PD)

Linux PC2/Lan achter Linux PC1: 18/20 (ICMP) 

                     In DMZ op Experia box: 20/20

Linux PC3.Wifi: 18/20 (ICMP)

 

Na een regel in de Experia box dat “ICMP6 Req” wordt doorgelaten verdwijnen de ICMP problemen. Windows nog niet getest, Linux1=18/20, Linux2/3 =20/20. Helaas moet dus voor ieder systeem niet alleen een regel in de firewall gemaakt worden, wat temp adressen uitsluit, maar ook voor ieder systeem een aparte app, omdat de firmware ten onrechte geen identieke app’s op twee adressen accepteert. (truc van elders op forum).  

 

Met vriendelijke groeten,

Reputatie 5
Badge +5

Na openen van ICMPv6 op de Experia box firewall gebaseerd op MAC adres is de ipv6-test.com score 20/20. Dat werkt perfect. Men roept wel dat ICMP heel belangrijk is met IPv6, maar of je daar als eindgebruiker veel van merkt???

Blijft over het geadverteerde fe80:: DNS adres. Het blijkt dat het in Linux heel gemakkelijk is een IPv6 router op te zetten via NetworkManager: LAN1 op DHCP, LAN2 op “Shared” is voldoende om LAN2 aan het net te hangen. Alleen: het link-local DNS adres wordt doorgegeven, en dat gaat niet op een ander netwerksegment. Ik moet nog kijken of er een truc te bedenken is, anders wordt het handwerk. De Experiabox status geeft ook nog een eigen adres in het “0” subnet, daar kun je wel de Experia’s webserver benaderen, (met cookie problemen) maar niet de DNS. 

 

Reputatie 7
Badge +30

Dat is heel merkwaardig….  3 keer geprobeerd op 3 verschillende systemen… Werkt, inclusief de link-local server…  Wel net gisteren anti-malware DNS aangezet. Nog ergens in de keten iets dat omgezet moest worden??

Bedankt voor het snelle antwoord, probleem opgelost.

 

 

Het werkte eerst inderdaad niet helemaal goed, hmmsjan, maar we hebben eerder deze week wat aanpassingen gedaan en nu zou het in alle gevallen goed moeten werken.

Reputatie 5
Badge +5

Beste Erik,

Geen probleem meer opgemerkt!  Bedankt voor het doorgeven, dan weet ik dat het niet mijn fout was!

 

Met vriendelijke groeten,