Beantwoord

ipv6 icm met orbi

  • 2 December 2021
  • 13 reacties
  • 406 keer bekeken

Hallo,

 

Momenteel heb ik mijn orbi in router modus staan achter mijn experiabox. Deze is compleet ingesteld met vaste ip en dmz en draait al tijd goed. Dit is gedaan omdat als de orbi in AP modus draait het gastnetwerk evengoed op mijn eigen netwerk kan. 

Graag zou ik ipv6 willen activeren op mijn orbi.

Helaas krijg ik dit niet voor elkaar weet iemand hoe ik dit werkend krijg op mijn orbi. Heb hem proberen auto config te laten gaan en dan zet hij hem op passtrough. Is dit de juiste manier? 

 

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door wjb 2 December 2021, 10:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7

Dat gaat alleen als je een V10 (zonder a) hebt want dat is de enige Experia/KPN Box die dhcpv6 prefix delegation ondersteunt.

Dat gaat alleen als je een V10 (zonder a) hebt want dat is de enige Experia/KPN Box die dhcpv6 prefix delegation ondersteunt.

 

Dan heb ik helaas pech ik heb namelijk de v12. 

Op passtrough geeft die aan dat ipv6 beschikbaar is maar dan regelt het kpn modem het verkeer toch?

Reputatie 7

Op passtrough geeft die aan dat ipv6 beschikbaar is maar dan regelt het kpn modem het verkeer toch?

Als je met passthrough bridge- of AP mode bedoelt dan klopt dat.

De V12 deelt wel IPv6 adressen uit op het eigen netwerk maar heeft geen prefix delegation functionaliteit om een IPv6 prefix aan een achterliggende router toe te wijzen.

Op passtrough geeft die aan dat ipv6 beschikbaar is maar dan regelt het kpn modem het verkeer toch?

Als je met passthrough bridge- of AP mode bedoelt dan klopt dat.

De V12 deelt wel IPv6 adressen uit op het eigen netwerk maar heeft geen prefix delegation functionaliteit om een IPv6 prefix aan een achterliggende router toe te wijzen.

 

 

Hallo wjb,

 

De orbi staat altijd in router modus.

Als ik ipv6 aan wil zetten op de orbi heb ik meerdere mogelijkheden alleen aan/uit is er niet.

 

Zie de manual in de link pagina 25-26

Hier zie je ook uitleg van passtrough dan werkt die als layer 2 switch staat erbij.

 

Ben helaas niet zoon held in netwerken zodat ik weet wat ik precies moet hebben en waarom

 

Gr

 

Manual

@wjb  had u naar bovenstaand nog kunnen kijken?

Indien daar geen oplossing bijstaat.

Als ik een fritsbox koop krijg ik het dan wel werkend?

 

Fijn weekend alvast

Reputatie 7

Heb je televisie van KPN?

Heb je glasvezel of VDSL?

Ook met een FRITZ!Box is nog maar de vraag of je IPv6 werkend krijgt op jouw Orbi in router mode.

Die passthrough wil je niet gebruiken.

@wjb 

Ik heb glasvezel en tv van KPN vandaar dat ik ook de experiabox nodig heb. Alleen de orbi gaat niet icm met tv. Heb nu 2 netwerken gemaakt zoals een ander artikel hier op het forum met 2 managed switches en tv dus gesplitst zeg ma.

 

Lees dat orbi wel kan op Amerikaanse forums maar ik dan gegevens nodig heb vanuit mijn ISP. En dan zou ik auto config moeten gebruiken. Maar dat doet het nu niet. En de 6 instellingen die ik kan kiezen in de orbi mbt ipv6 zeggen mij helaas niks

Reputatie 7

Heb nu 2 netwerken gemaakt zoals een ander artikel hier op het forum met 2 managed switches en tv dus gesplitst zeg ma.

Mag je me toch eens uitleggen wat je hiermee bedoelt want het is al jaren niet meer de bedoeling om TV af te splitsen.

Welk "artikel" op het forum bedoel je?

Heb nu 2 netwerken gemaakt zoals een ander artikel hier op het forum met 2 managed switches en tv dus gesplitst zeg ma.

Mag je me toch eens uitleggen wat je hiermee bedoelt want het is al jaren niet meer de bedoeling om TV af te splitsen.

Welk "artikel" op het forum bedoel je?

 

Dit artikel dus tv ontvangers zit in een apart netwerk. En al de rest in het netwerk van de Orbis

Reputatie 7

Heb nu 2 netwerken gemaakt zoals een ander artikel hier op het forum met 2 managed switches en tv dus gesplitst zeg ma.

Mag je me toch eens uitleggen wat je hiermee bedoelt want het is al jaren niet meer de bedoeling om TV af te splitsen.

Welk "artikel" op het forum bedoel je?

 

Dit artikel dus tv ontvangers zit in een apart netwerk. En al de rest in het netwerk van de Orbis

Oké, gelukkig, de TV ontvangers zitten dus gewoon op het netwerk van de Experia Box. Zonder V10 (zonder a) gaat het niet lukken om die Orbi in router-mode te voorzien van IPv6. Ik weet niet of de FRITZ!Box dhcpv6 prefix delegation ondersteunt dus kan ik niet garanderen dat dat met een FRITZ!Box wel zou gaan werken.

@wjb jij schrijft dat het met een Fritzbox ook nog maar de vraag is of het gaat werken. 

 

Volgens deze link ondersteunen Fritzboxen (bijv. de 7590) schijnbaar wel IPv6 Prefix Delegation ?

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/1239_IPv6-subnet-in-FRITZ-Box-configureren/

 

En ook na het bekijken van deze blog post zou je toch zeggen dat dit zou moeten kunnen?

 

https://waal70blog.wordpress.com/2018/05/16/fritzbox-ipv6-prefix-delegation-and-usg/amp/

 

Ik hoop het iig. want ik ga van een prima Ziggo setup met een modem in bridge en v6 over naar KPN DSL … en de box12 die ik erbij krijg is kansloos qua prefix delegation, dus nu even kijken of ik gelijk zo’n Fritzbox er toch nog bij kan bestellen. DSL is pas net besteld en nog niet eens opgeleverd, kwam hier pas te laat achter.

 

 

 

 

 

 

Wellicht dat je nog je Experiabox er tussen uit zou kunnen halen en vervangen door een modem in bridge modus, bijv. een Zyxel VMG4005-B50A of een Draytek Vigor 165 of 167

 

Dan kan je daarachter elke router met een ethernet (WAN) poort gebruiken die je wilt

Is hier op het forum ook wel ergens een draadje over volgens mij, voor zaken als IPTV moet het wel aan bepaalde eisen voldoen (bijv. 2 VLAN’s op WAN en IGMP-proxy) - geen idee of een Orbi dit kan.

 

Experiabox vervangen door een Fritz zou hoe dan ook wel simpeler zijn.

Reputatie 1
Badge

Ons is het gelukt om het KPN Experia Box v12 met (Orbi) router IPv6 probleem op te lossen! Zowel op draad als draadloos krijgen we op ieder verbonden apparaat een IPv6 adres door… Yessss check hier onze review en helemaal onderaan de review de oplossing:

https://digitailing.nl/digitest-netgear-orbi-quad-band-wifi-6e-mesh-systeem-review/

Laat hier of onder de review weten of het bij jullie ook gelukt is! 🤩