Beantwoord

IPv6 support in DMZ on box 12

  • 14 October 2021
  • 39 reacties
  • 2339 keer bekeken

Recent is mijn experia V9 vervangen door een kpn box 12. Ik heb een DMZ host achter het KPN modem staan en met de v9 werd er een ipv6 delegated prefix gegeven aan de dmz host zodat ik de apparaten verbonden met de DMZ ook ipv6 kon laten gebruiken. Het lijkt er op dat de box 12 dat niet doet of mis ik iets in de instellingen.

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 3 November 2021, 15:01

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +17

​​​@gjmdirkse! Dit valt normaal buiten de ondersteuning dus ik ben er niet bijzonder kundig in. Wel ga ik je zo goed mogelijk hier bij helpen. Klopt het dat je hierbij een eigen router gebruikt? Als dat zo is zou je dan eens in ons meest uitgebreide topic “Eigen modem” willen kijken? Hier wordt een hele hoop informatie gegeven hierover. Zo niet zou je dan iets specifieker kunnen zijn over welke instellingen waar in het modem niet worden opgeslagen? Dan kan ik aan deze kant overleggen wat ik voor je kan doen. 

Met de V9, kreeg de DMZ host an ipv6 adres, en je kon zowel, de ipv4 als ipv6 in de dmz zetten. Via de dhcp6 client van mijn DMZ host kreeg ik een delegated prefix, wat mij dan weer in staat stelde om die via een dhcl6 server uit te geven aan verbonden apparatuur en kon dus apparatuur verbonden met de DMZ host zowel ipv4 en ipv6 gebruiken om het internet op te gaan. Dat schijnt nu verloren te zijn met de box 12, de DMZ host krijgt geen ipv6 adres, kan niet met dat ipv6 adres in de DMZ gezet worden en delegeert geen ipv6 prefix meer naar de DMZ host. Gevolg een aantal van mijn systemen zijn erg traag geworden omdat alles via ipv4 gedaan moet worden en veel  internet inhoud providers ontmoedigen dat om overgang naar ipv6 te bevorderen. Ben dus nu met de box 12 in de toekomst gekomen met wifi6 en terug gegaan naar de ijstijd met ipv6. Cynische blik: een manier van KPN om meer digitaal geletterden naar eigen modem te dwingen zodat KPN niets meer hoeft te ontwikkelen/onderhouden.

Reputatie 7
Badge +24

Het krijgen van een ipv6 adres heeft volgens mij niets met DMZ te maken. Dat zou ook zonder moeten lukken.

Voor zover ik kan zien heeft krijgt de DMZ dhcp6 client geen ipv6 adres EN geen prefix, wat er naar mijn mening op wijst dat er geen dhcpv6 server draait op de box12, die was er echter wel op de experia, daar werd keurig een adres en prefix gegeven die daarna gebruikt kon worden voor apparatuur op de DMZ host.

Reputatie 7

Het klopt dat de V12 nog geen werkende IPv6 Prefix Delegation lijkt te hebben waardoor het niet mogelijk is om een IPv6 netwerk achter een tweede eigen router operationeel te krijgen.

Alleen de V9 en de V10 hebben hebben werkende IPv6 Prefix Delegation.

De V10a en V12 hebben die functionaliteit helaas niet. Ik hoop dat KPN deze functionaliteit alsnog gaan implementeren maar ik ben bang dat daar wel weer lange tijd overheen zal gaan.

Reputatie 7
Badge +24

@wjb dus geen ipv6 achter een 2de router? Kan daar handmatig nog iets aan ingesteld worden op de 2de router zodat het wel werkt?

Nou die box12 is dus een geweldige stap terug voor me, kan ik hem omruilen voor een v9 of v10 die wel ipv6 fatsoenlijk ondersteund. Ik geef geen zier om snelle wifi, gebrek aan ipv6 heeft email en ander internet toegang ontzettend traag gemaakt, een van mijn dagelijkse jobs, die tv programma data ophaalt doet er nu in plaat van 15 minuten, 90-120 minuten over. Wilde net een service gebruiken die een code verstuurd via email, komt pas na 35 minuten binnen. Dit is niet werkbaar zonde fatsoenlijke ipv6 ondersteuning.

Reputatie 7
Badge +24

Nou... die lagere snelheid komt echt niet door gebrek aan ipv6. Daar zit wel wat anders achter.

Reputatie 7

...gebrek aan ipv6 heeft email en ander internet toegang ontzettend traag gemaakt, een van mijn dagelijkse jobs, die tv programma data ophaalt doet er nu in plaat van 15 minuten, 90-120 minuten over. Wilde net een service gebruiken die een code verstuurd via email, komt pas na 35 minuten binnen. Dit is niet werkbaar zonde fatsoenlijke ipv6 ondersteuning.

Dit kan echt niet aan het ontbreken van IPv6 toegewezen worden, hier moet iets anders aan de hand zijn. Performanceverschil tussen IPv4 en IPv6 is een kwestie van milliseconden, absoluut niet van minuten. 

Zijn dit activiteiten die je uitvoert vanaf apparaten aangesloten op jouw eigen router?

Staat IPv6 ondersteuning op jouw eigen router aan of uit?

Wat is het merk en type van jouw eigen router?

Reputatie 7
Badge +17

@gjmdirkse in dit topic is een gesprek ontstaan dat niet specifiek ging over je vraag hier. Deze is verplaatst naar een nieuw topic om het overzicht te bewaren. Via de blauwe link kan je die informatie inzien om te kijken of deze alsnog op jou van toepassing is. :relaxed: 

Reputatie 7

Via de blauwe link ...

Welke blauwe link, die link is groen:wink:

Reputatie 7
Badge +17

@gjmdirkse ik heb al even niks meer van je gehoord. Is het probleem dat je had ondertussen opgelost?

Nee probleem is nog niet opgelost, maar dat gaat wel gebeuren. In het verleden gebruikte ik de experia box alleen voor telefoon en gebruikte mijn eigen modem/router voor toegang tot het internet en IPTV (zonder problemen met ipv6), toen ging KPN over op routed IPTV, ook dat ging voor een tijdje goed, maar kon op een gegeven moment niet meer naar opnames kijken. Dus naar de config van experia box die alleen telefoon verzorgde achter mijn eigen modem/router, naar een config waar de experia voor telefoon en IPTV zorgde en mijn eigen modem/router in de DMZ, dank zij prefix delegation was het opzetten met ipv6 in de DMZ  geen probleem. Ga dus nu (binnenkort) terug naar de config met kpnbox12 voor de telefoon en eigen modem/router voor internet en IPTV. Mijn dank aan KPN voor al dit extra werk wegens het leveren van gebrekkige hard/soft-ware

Reputatie 7

De V12 heeft helaas (nog) geen IPv6 prefix delegation.

De. V12 kan ook niet als "veredelde" VoIP ATA achter een eigen router geplaatst worden.

Reputatie 7
Badge +17

@gjmdirkse bitterzoet dat er op deze manier een oplossing gaat komen. @wjb Ik snap ondanks je uitstekende adviezen er nogmaals in de technische details niet alles van maar ik begrijp wel goed dat we met het invoeren van een nieuwe box een functie hebben weggelaten die er voorheen wel was. Om die reden heb ik dit topic doorgezet naar de afdeling die gaat over het invoeren van dit soort functies met de vraag of dit op de agenda staat. Zodra ik hier antwoord op krijg zal ik het hier laten weten. Ik zal ook dit topic nog even open laten tot dat antwoord er is.

Reputatie 7
Badge +17

@gjmdirkse, @wjb ik heb ondertussen een reactie gekregen. Het antwoord is dat IPv6 prefix delegation gewoon zou moeten werken. Zou je met behulp van de screenshots kunnen zien of het alsnog lukt het werkend te krijgen?

 

Reputatie 7

@gjmdirkse@wjb ik heb ondertussen een reactie gekregen. Het antwoord is dat IPv6 prefix delegation gewoon zou moeten werken. Zou je met behulp van de screenshots kunnen zien of het alsnog lukt het werkend te krijgen?

 

Dit is geen IPv6 Prefix Delegation maar IPv6 Pin-holing en DMZ.

IPv6 Prefix Delegation is compleet iets anders.

Stel de IPv6 prefix van jouw aansluiting is 2a02:a442:1234/48 dan zal het WAN IP adres van de V12 waarschijnlijk beginnen met 2a02:a442:1234:0 (prefix 0/64) en zullen alle IPv6 adressen op het LAN van de V12 beginnen met 2a02:a442:1234:1 (prefix 1/64).

Een router aangesloten op het LAN van de V12 kan de bovenliggende router verzoeken om een /64 prefix voor het netwerk achter die router. Zo zou de V12 dan moeten aangeven dat de te gebruiken prefix bijvoorbeeld 2a02:a442:1234:0/64 is.

Dit heet Prefix Delegation en dat werkt goed op de V10 maar niet op de V12.

Reputatie 7
Badge +17

@wjb zou je nog kunnen aangeven welke stappen je volgt om het in de V10 om het in te stellen? Dan leg ik dit opnieuw voor. 

Reputatie 7

Er valt niets in te stellen op de V10 voor IPv6 Prefix Delegation.

Reputatie 7
Badge +17

@wjb en @gjmdirkse ik heb ondertussen antwoord gekregen op de vraag hoe het nou zit met de IPv6 Prefix Delegation op de Box12. De Box12 ondersteunt Prefix Delegation op WAN zijde maar niet op LAN zijde. Uit het antwoord heb ik ook begrepen dat dit op het moment niet iets is waar door KPN aan gewerkt wordt. Omdat dit niet iets is dat we ondersteunen is het in principe “geluk” dat dit op de v10 wel werkt. Ik ben daarmee dus bang dat als de swap tot gevolg heeft dat dit niet meer wil dat het ook niet in te stellen valt.  

Reputatie 7
Badge +24

Ja hoor... wat is dit nou toch ... hie moet je zo ipv6 op een 2de router krijgen?

Reputatie 7
Badge +24

 

Omdat dit niet iets is dat we ondersteunen is het in principe “geluk” dat dit op de v10 wel werkt. Ik ben daarmee dus bang dat als de swap tot gevolg heeft dat dit niet meer wil dat het ook niet in te stellen valt.  

@gjmdirkse had een v9. Een v9! En daar werkte het gewoon op. Als het zowel op de v9 als op de v10 werkt, dan noem ik dat geen "geluk".

En hoe oud is die v9 onderhand al niet? Ik denk sl meer da  10 jaar. Hoe kan je dan nu een nieuwe router uitbrengen die dat niet ondersteund en dan ook nog zeggen dat het niet ondersteund word en er niet aangewerkt word? Wat is dat nu toch...!!!

Reputatie 7

Ja hoor... wat is dit nou toch ... hie moet je zo ipv6 op een 2de router krijgen?

Ik heb het gevoel dat KPN nog niet helemaal weet hoe IPv6 werkt.

Ik ga me er ook niet meer druk om maken maar triest vind ik het wel.

Reputatie 7
Badge +24

En het treft niet alleen een paar hobbyisten die een 2de router hebben. Ook heel veel mensen met bijvoorbeeld een TP-Link DECO of vergelijkbaar systeem hebben hier dus nadeel van. De meeste van dergelijke systemen staan standaard in router mode. Vaak wil men dit ook zo houden om gebruik te kunnen maken van alle functies die het systeem bied. 

En het treft niet alleen een paar hobbyisten die een 2de router hebben. Ook heel veel mensen met bijvoorbeeld een TP-Link DECO of vergelijkbaar systeem hebben hier dus nadeel van. De meeste van dergelijke systemen staan standaard in router mode. Vaak wil men dit ook zo houden om gebruik te kunnen maken van alle functies die het systeem bied. 

Dat is inderdaad precies de setup die ik heb. Met een v12 modem, er is zo geen ipv6 te krijgen op het netwerk achter de deco. Erg jammer.

Reageer