Beantwoord

IPV6 werkt niet op experia v9 om mysterieuze reden

• 7 november 2018
  • 4 reacties
  • 354 keer bekeken

Goedendag. Ik merkte op dat alhoewel mijn modem (een experia box v9) IPv6-ondersteuning heeft, en deze optie ook is aangevinkt in het controlepaneel, ik nog steeds geen werkende IPv6-verbinding kan krijgen.

Ik heb http://ipv6-test.com/ bezocht op vier verschillende apparaten, elk met een verschillend besturingssysteem (Arch linux, iOS 11, Ubuntu en Windows), maar op elk van deze wordt een score van 4 uit 20 weergegeven.

Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?

Groeten,

David
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 9 november 2018, 10:57

De 4/20 krijg je gewoon als je alleen IPv4 gebruikt op een systeem dat wel v6 aankan. Het wachten is waarschijnlijk tot je aansluiting ook daadwerkelijk een v6 range krijgt toegewezen
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi david_bouman, Goede vraag. Wat de score precies inhoudt, dat weet ik niet precies . De ondersteuning is er in ieder geval nog niet voor iedereen. IPV6 wordt gefaseerd uitgerold en uiteindelijk krijgen alle klanten van KPN een IPv6-reeks. Er wordt nog hard gewerkt aan de ondersteuning van IPV6. Je kunt het IPV6 topic volgen om op de hoogte te blijven.
Reputatie 7
Badge +30
De 4/20 krijg je gewoon als je alleen IPv4 gebruikt op een systeem dat wel v6 aankan. Het wachten is waarschijnlijk tot je aansluiting ook daadwerkelijk een v6 range krijgt toegewezen
Reputatie 1
Beste david_bouman,

Ik heb een v10, maar op de statuspagina is geen spoor van actieve ipv6 te bekennen. Onder Linux kan wel een 6to4 tunnel opgezet worden via een server op algemeen adres 192.88.99.1
Van hier uit is dat een server op surfnet.nl, dus daarmee zit je goed. ipv6-test.com geeft dan 18/20.
Er staan duidelijke handleidingen op internet hoe dat op te zetten.
Wel kan maar een apparaat tegelijkertijd gebruikt worden omdat het modem een IP protocol moet NAT-ten, en ook toegang van buiten is niet mogelijk. Maar het werkt.
Windows kent teredo als overgangsmogelijkheid, via linux te gebruiken als miredo, maar dat werkt slecht.
Voor de rest is het wachten op IPV6 activering door KPN....

Met vriendelijke groeten,
Onder Instellingen > IPv6 kun je in de V10 IPv6 aanzetten. Maar dan moet IPv6 op jouw adres wel geactiveerd zijn en dat is bij de meeste glasvezelaansluitingen wel maar bij de meeste koperaansluitingen niet het geval. En ik heb begrepen dat dit bij KPN ook geen prioriteit heeft.

Reageer