Beantwoord

Is het mogelijk dat vanwege IPv6 mijn printer (draadloos) geen verbinding kan maken omdat de printer IPv6 niet ondersteund

  • 17 June 2021
  • 8 reacties
  • 244 keer bekeken

Is het mogelijk dat vanwege IPv6 mijn printer (draadloos) geen verbinding kan maken omdat de printer IPv6 niet ondersteund 

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 18 June 2021, 14:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom @Decock48! Een hele terechte vraag. Het antwoord kan ik heel kort over zijn: Dat is inderdaad heel goed mogelijk. IPv6 wordt nog niet heel veel gebruikt en wordt ook lang niet door alle apparaten ondersteund. Als jouw apparaat niet met IPv6 overweg kan, kan je hierdoor een foutmelding krijgen. Je kunt dit oplossen door IPv6 uit te schakelen in het modem:

  1. Ga naar https://192.168.2.254 en log in.
  2. De eerste keer dat je inlogt op de Experia Box laat je het wachtwoord leeg. Je stelt na het inloggen dan zelf een wachtwoord in.
  3. Eenmaal ingelogd ga je bovenin naar ‘Instellingen’ en kies je links voor ‘IPv6’. Zet daar de optie op Uit en kies toepassen.
Reputatie 7
Badge +17

Een correctie op mijn vorige reactie: Jouw printer zou gewoon moeten werken, ook als jouw modem IPv6 ondersteunt. KPN biedt namelijk IPv4 + IPv6 aan op de breedband verbinding. Dat betekent dat als een apparaat nog geen IPv6 ondersteuning biedt, dat geen reden is dat het apparaat niet kan verbinden met thuis netwerk of geen Internet toegang heeft. Dat kan het apparaat dan prima met alleen IPv4.

Mogelijk wordt jouw probleem veroorzaakt door de frequentie van het wifi signaal. De Experia Box V10, de Experia Box V10a en de KPN Box 12 ondersteunen 2.4 én 5 GHz. Sommige apparaten kunnen niet goed overweg met 5 GHz. Nu ondersteunen onze apparaten bandsteering, wat maakt dat ze zelf het beste netwerk kunnen selecteren. Maar soms is dit niet handig voor oude apparatuur of apparatuur dat alleen met 2.4 GHz overweg kan. Je kunt daarom voor de installatie van dit soort apparaten 5 GHz tijdelijk uitzetten:

  1. Ga naar https://192.168.2.254 en log in.
  2. De eerste keer dat je inlogt op de Experia Box laat je het wachtwoord leeg. Je stelt na het inloggen dan zelf een wachtwoord in.
  3. Eenmaal ingelogd ga je naar ‘WiFi’ en daarna ‘Geavanceerd’.
  4. Hier heb je de optie om 2.4 GHz of 5 GHz in of uit te schakelen.

dan kom ik tot de conclusie dat mijn huidige 6 jaar oude printer een hardware probleem heeft en dat de wijzigingen in een aantal gevallen nadelige gevolgen kunnen hebben. Mijn huidige Experia Box V9 biedt niet de mogelijkheid om een en ander op te lossen.

Reputatie 7
Badge +17

Met een Experia Bov V9 ligt het inderdaad ook niet aan 5 GHz, daar een Experia Box V9 alleen op 2.4 GHz uitzendt. In dat geval ben ik ook bang dat het probleem bij de printer ligt.

Is er dan een verklaring waarom apps zoals ewelink, laptop die normaal werken op 2,4 ghz nu niet meer werken. Getest op een andere locatie (geen kpn) en daar werkt het vlekkeloos.

Reputatie 7
Badge +24

Is er dan een verklaring waarom apps zoals ewelink, laptop die normaal werken op 2,4 ghz nu niet meer werken. Getest op een andere locatie (geen kpn) en daar werkt het vlekkeloos.

Heeft u versterkers van KPN? Experia WiFi's? SuperWiFi's? 

Ik heb slechts een experiabox V9 en verder geen wifi versterkers.

Reputatie 7
Badge +24

Misschien ondersteund uw oudere apparatuur geen WPA2? En staat de Experiabox sinds enige tijd op WPA2 Only?