Beantwoord

Is het mogelijk een WiFi Versterker koppelen aan Experiabox V9?

• 10 november 2017
  • 4 reacties
  • 863 keer bekeken

Heb slecht WiFi netwerk boven. Is het mogelijk een Wifi versterker (range extender) te koppelen aan een Experiabox V9 of kan dat alleen bij V10. Heb een range extender gekocht (TP-Link) maar via de WPS knop op de box kan ik er geen verbinding mee maken....
icon

Beste antwoord door wjb 10 november 2017, 15:10

Eerste stap is dan natuurlijk om de TP-Link te retourneren en je geld terug te vragen.
Die niet gebruikte telefoonkabel kan je heel goed vervangen door een Cat5E of Cat6 UTP netwerkkabel.
Als je een beetje rustig aan doet dan kan je waarschijnlijk met de oude telefoonkabel de nieuw netwerkkabel door de electriciteitsbuis trekken.
Als je dan kiest om die netwerkkabel aan beide zijden in een Cat5E of Cat6 wandcontactdoos af te monteren, dan is dat vrij eenvoudig te doen door rechtshandigen met minstens één rechterhand of linkshandigen met minstens één linkerhand.
Netwerkkabels die afgemonteerd worden in wandcontactdozen moeten zogenaamde stugge kabels zijn, netwerkkabels waar RJ45 stekkers op geknepen worden zijn eigenlijk altijd soepele kabels. Voor het vastzetten van de kabel in een wandcontactdoos heb je een LSA tang nodig (€4,-). Kies je voor een soepele kabel met aan beide kanten RJ45 stekkers, dan heb je een RJ45 krimptang nodig (€10,-).
Samen met een iets technisch aangelegde vriend, kennis, collega, zoon, dochter, vader of moeder gaat het aanleggen van zo'n kabel vast en zeker lukken. ☺

Zelf kies ik bij kabels die door electricititsbuizen lopen altijd voor stugge kabels afgemonteerd in wandcontactdozen. Deze kabels zijn daarmee volledig weggewerkt en daarmee goed beschermd en nauwelijks onderhevig aan slijtage.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Dat is mogelijk, de vraag is wel of je er veel mee op schiet.
Het vervelende van wifi extenders is dat je daarmee de reikwijdte van je wifi wel vergroot, maar de snelheid bij elke "repeat" met 50% verkleint. Maar goed, 50% van iets is nog altijd meer dan helemaal niets.

Veel beter is mijns inziens om boven een wifi accesspoint te plaatsen die met een netwerkkabel verbonden is met de Experia Box. De KPN Wifi "versterker" is wat dat betreft een prima apparaat. Deze is eventueel ook als wifi repeater te gebruiken, maar het beste resultaat is nog altijd om hem als wifi accesspoint in te zetten.
Mocht je die TP-Link nog kunnen retourneren, dan zou ik echt overwegen om die TP-Link te vervangen door zo'n KPN Wifi "versterker".
Beste wjb, dank voor je snelle reactie. Beste is dus dat ik op één of andere manier een kabel naar boven zien te trekken en dan het voorgestelde accesspoint installeer. Lijkt mij een goed plan. Kabels die nu naar boven gaan zijn, normale stroom, een niet gebruikte telefoon en niet gebruikte coax. Kan ik daar nog wat mee? Of moet het een LAN kabel zijn?
Ben niet zo handig in ICT. Kan ik dat allemaal installeren zelf of moet ik daar iemand bijhalen?
Reputatie 7
Eerste stap is dan natuurlijk om de TP-Link te retourneren en je geld terug te vragen.
Die niet gebruikte telefoonkabel kan je heel goed vervangen door een Cat5E of Cat6 UTP netwerkkabel.
Als je een beetje rustig aan doet dan kan je waarschijnlijk met de oude telefoonkabel de nieuw netwerkkabel door de electriciteitsbuis trekken.
Als je dan kiest om die netwerkkabel aan beide zijden in een Cat5E of Cat6 wandcontactdoos af te monteren, dan is dat vrij eenvoudig te doen door rechtshandigen met minstens één rechterhand of linkshandigen met minstens één linkerhand.
Netwerkkabels die afgemonteerd worden in wandcontactdozen moeten zogenaamde stugge kabels zijn, netwerkkabels waar RJ45 stekkers op geknepen worden zijn eigenlijk altijd soepele kabels. Voor het vastzetten van de kabel in een wandcontactdoos heb je een LSA tang nodig (€4,-). Kies je voor een soepele kabel met aan beide kanten RJ45 stekkers, dan heb je een RJ45 krimptang nodig (€10,-).
Samen met een iets technisch aangelegde vriend, kennis, collega, zoon, dochter, vader of moeder gaat het aanleggen van zo'n kabel vast en zeker lukken. ☺

Zelf kies ik bij kabels die door electricititsbuizen lopen altijd voor stugge kabels afgemonteerd in wandcontactdozen. Deze kabels zijn daarmee volledig weggewerkt en daarmee goed beschermd en nauwelijks onderhevig aan slijtage.
Dank je wel. Ik ga het proberen.

Reageer