Beantwoord

Isoleren van smart devices van rest van netwerk met Fritz box

  • 4 December 2022
  • 6 reacties
  • 378 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, Hello I have a FRITZ!Box 7583 with FRITZ!Repeater 2400. Ik wil graag jullie advies/ tips over het volgende. Ik heb een groot aantal IoT ook wel bekend als Smart devices in mijn homenetwork. De devices zijn afkomstig van Tuya en volgen Chinese wet en regelgeving met betrekking tot dataverwerking. Ondertussen werk ik ook veel thuis en doe dat via datzelfde netwerk. Hoe kan ik mijn netwerk zodanig inrichten zodat de Smart/IoTdevices geisoleerd zijn van de rest van het netwerk zodanig dat ik ze nog wel kan bedienen met Google Home. Ik ben hier al enige tijd mee bezig, ik heb vrijwel elk artikel op jullie blog gelezen en mijn 'pogingen' hebben geleid tot het moeten resetten van mijn Fritz device omdat de verkeerde settings had. Hopelijk kunnen jullie mij in de goede richting helpen.

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 December 2022, 20:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan eigenlijk zowat niet. Alles moet in hetzelfde netwerk zitten. Anders kan het niet communiceren met elkaar.

Als u die Chinese apparaten niet vertrouwd, koop ze dan gewoon niet.

Daar zijn in de Fritzbox zeker mogelijkheden voor.

Je kunt in menu internet bij filters een heel aantal beperkingen opleggen door ze in een groep (op een lijst) te plaatsen en via toegangsprofiel te regelen.

 

Mijn chinese stofzuiger mag bij mij ook niet bij mijn NAS en niet bij een heel aantal andere devices, en mag beperkt internet op in bepaalde tijden.

Het is niet als een VLAN, maar je kunt wel zeker heel veel dingen afschermen, het is best een krachtig mechaniek.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Voor veel van die Chinese apparaten heb je een app op je smartphone nodig om ze te installeren/bedienen. Die app is in potentie veel gevaarlijker dan het apparaat. 

Dat kan eigenlijk zowat niet. Alles moet in hetzelfde netwerk zitten. Anders kan het niet communiceren met elkaar.

Als u die Chinese apparaten niet vertrouwd, koop ze dan gewoon niet.

Yo @Nick83 heeft vrij weinig met chinese apparaten en vertrouwen te maken :) en wel eens gehoord van VLAn?

Daar zijn in de Fritzbox zeker mogelijkheden voor.

Je kunt in menu internet bij filters een heel aantal beperkingen opleggen door ze in een groep (op een lijst) te plaatsen en via toegangsprofiel te regelen.

 

Mijn chinese stofzuiger mag bij mij ook niet bij mijn NAS en niet bij een heel aantal andere devices, en mag beperkt internet op in bepaalde tijden.

Het is niet als een VLAN, maar je kunt wel zeker heel veel dingen afschermen, het is best een krachtig mechaniek.

 

 

 

Ja precies! @EAZ1964 dat zocht ik. Ik heb zojuist fritz al een mailtje gestuurd!

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan eigenlijk zowat niet. Alles moet in hetzelfde netwerk zitten. Anders kan het niet communiceren met elkaar.

Als u die Chinese apparaten niet vertrouwd, koop ze dan gewoon niet.

Yo @Nick83 heeft vrij weinig met chinese apparaten en vertrouwen te maken :) en wel eens gehoord van VLAn?

Zeker. Die gebruik ik zelf in mn pfsense router. Maar een fritzbox ondersteund geen vlans.

Als dit niets(weinig) met vertrouwen in chinese apparaten te maken heeft, waarom wilt u het dan? Waarom die apparaten isoleren?Â