Beantwoord

ITV en PC op 1 DVS - hoe zit het nou?

• 19 april 2017
  • 5 reacties
  • 278 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
In mijn werk op de klantenservice kom ik regelmatig de constructie tegen van een DVS + switch waardoor er op 1 devolo een PC en een TV kunnen worden aangesloten. In veel gevallen werkt dit uitstekend en ik vraag mij dus ook af waarom er in de officiele handleiding afgeraden wordt om dit te doen. Heeft dit te maken met hoe de EB het signaal op de LAN zet? Ik heb altijd aangenomen dat de STB gewoon een internetprotocol gebruikt maar ik kan natuurlijk abuis zijn.
Wat is waarheid? Is het een slecht idee of is het meer een indekking van KPN tegen sporadische problemen?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 19 april 2017, 18:47

Resteert natuurlijk de vraag waarom het door KPN afgeraden wordt.

Het wordt afgeraden omdat dit op de oude Experiaboxen niet mogelijk is/was en omdat er problemen kunnen ontstaan wanneer de switch die er op aangesloten zit geen IGMP Snooping doet en er apparaten in aan die switch zitten die de IGMP Streams niet goed droppen of hun netwerkkaart op 10M half-duplex hebben staan (denk aan stand-by apparaten)
Fair enough, en goed om te weten. Ik neem aan dat het ook werkt als er 3 adapters zijn met 1 op de EB, 1 op TV en 1 op PC? Dan werkt het ietsje anders, omdat de adapters dan zelf "switchen" (receive, process, forward) (toch?) en dan is het dus aan de adapter om de streams goed af te handelen.
Ik weet (helaas) niet hoe dit bij de Devolo's zit maar er bestaan wel Powerline adapters die onderling IGMP Snooping doen (denk aan Tenda adapters). De datasheets van Devolo geven ook niet bepaald veel informatie dus dan zou ik het gewoon moeten testen.

Robin
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Het kan gewoon. Wel is het dan aan te raden dat die switch IGMP Snooping doet maar zonder kan het ook werken.

Tot op zekere hoogte wordt er gewoon IP gebruikt, maar daarbij wordt ook IGMP gebruikt (om te "abonneren" op de TV streams).

Voorheen was dit niet mogelijk (zonder omwegen met managed switches, trunks etc) omdat je een poort 3 had die alleen TV verstuurde.
Reputatie 4
Badge +2
Fair enough, en goed om te weten. Ik neem aan dat het ook werkt als er 3 adapters zijn met 1 op de EB, 1 op TV en 1 op PC?
Reputatie 7
Badge +11
Fair enough, en goed om te weten. Ik neem aan dat het ook werkt als er 3 adapters zijn met 1 op de EB, 1 op TV en 1 op PC?

Ja hoor.
Reputatie 7
Badge +30

Het wordt afgeraden omdat dit op de oude Experiaboxen niet mogelijk is/was en omdat er problemen kunnen ontstaan wanneer de switch die er op aangesloten zit geen IGMP Snooping doet en er apparaten in aan die switch zitten die de IGMP Streams niet goed droppen of hun netwerkkaart op 10M half-duplex hebben staan (denk aan stand-by apparaten)
Fair enough, en goed om te weten. Ik neem aan dat het ook werkt als er 3 adapters zijn met 1 op de EB, 1 op TV en 1 op PC? Dan werkt het ietsje anders, omdat de adapters dan zelf "switchen" (receive, process, forward) (toch?) en dan is het dus aan de adapter om de streams goed af te handelen.
Ik weet (helaas) niet hoe dit bij de Devolo's zit maar er bestaan wel Powerline adapters die onderling IGMP Snooping doen (denk aan Tenda adapters). De datasheets van Devolo geven ook niet bepaald veel informatie dus dan zou ik het gewoon moeten testen.

Robin
Reputatie 7
Ik ken een situatie in mijn familie waar een DVS-adapter is aangesloten op een V8, eentje op een iTV-ontvanger en eentje op een WiFi Versterker, waarop dan weer een PC en een iTV-ontvanger zijn aangesloten, en via Wi-Fi vaak enkele slimfoons/tablets. Werkt prima.

Reageer