Beantwoord

itv en telefoon over 1 utp kabel

  • 20 July 2019
  • 11 reacties
  • 1016 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 6 reacties
Hallo,
ik heb een experiabox v10.
in de woonkamer heb ik 1 utp aansluiting die ik gebruikte om vanaf de experiabox het telefoon signaal te zenden naar de woonkamer dit werkte prima.
voor tv hadden we digitenne.
Nu hebben we interactieve televisie die dus via de utp aansluiting gaat naar de woonkamer.
Kan ik ook nog het telefoon signaal via die utp aansluiting sturen.
Heb het al geprobeerd d.m.v. een splitter , zowel bij het modem en in de huiskammer.
Voor de telefoon gebruikte ik alleen aders 4 en 5 en voor itv 1,2,3, 6,7,8. van de utp stekkers.
De kabels heb ik zelf gemaakt en doorgemeten.
Bij het aanzetten van de tv krijg ik de melding dat de kabel niet is aan gesloten.
Mijn vraag is kan dit wel werken, zo ja wat is dan de oplossing.

Mvrgr. Nak
icon

Beste antwoord door wjb 20 July 2019, 10:53

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Als je die UTP kabel alleen voor televisie gebruikt of genoegen neemt met een maximale snelheid van 100Mbps dan zou je die 8 aderige UTP kabel op kunnen splitsen in twee 4 aderige "kabels".
Voor de UTP kabel t.b.v. televisie gebruik je dan pin 1, 2, 4 en 5. Pin. 3, 6, 7 en 8 kan je dan gebruiken voor de telefoon. Je kunt ook een kabelen maken met pin 1, 2, 7 en 8 en dan pin 3, 4, 5 en 6 gebruiken voor de telefoon.
Het lijkt er dus op dat je dit correct had gedaan.
Veel gemakkelijker is het natuurlijk om een dect telefoon te gebruiken met een los basisstation die bij de Experia Box geplaatst wordt.
Bedankt voor je reactie.
Is het verstandig kabels te maken met alleen 1,2,3,6 en die aan te sluiting op de experia box.
Dan via de splitter aan te sluiten en de tel. op 4,5 op ook via de splitter.
De kabels die ik nu gebruik zitten nu ook 7,8 aangesloten.Weet niet of dit het probleem kan zijn.
Als itv alleen gebruik maakt van ader 1,2,3,6 dan moet het nu ook werken of 7,8, moeten het probleem.
Ik zal nieuwe kabels maken en kijken of het dan werkt.
Zoals ik in bovenstaand bericht vermeld heb ik zelf nieuwe kabels gemaakt.
Voor utp stekker in de experiabox heb ik 1,2,3,4,5,6 ader gebruikt 7,8, heb ik afgekniipt.
Voor de telefoon gebruik ik dus 7,8, ,
Op de stekker die op de utp kabel naar de woonkamer gaat heb ik deze komen alle 8 aders weer samen.
In de woonkamer heb ik de kabel weer op gesplit in 1,2,3,4,5,6 voor itv en 7,8 voor telefoon.werkt prima.
Waarom het niet werkt met 4,5 voor de telefoon is mij nog niet duidelijk.
Gebruikt itv misschien wel 4, of 5.
Reputatie 7
Pin 4, 5, 7 en 8 hebben niets met iTV te maken, maar zijn gewoon aarde aders..

ja dat weet ik, alleen als ik 4,5 voor telefoon gebruik krijg ik de melding van itv dat de kabel niet is aangesloten.
Vandaar dat ik het heb aangesloten volgens mijn bericht.
Heb de vorige kabels doorgemeten waren goed.
Waar het aan gelegen heeft weet ik niet, maar het werkt nu.
Aan de UTP kabels die ik aanleg maak ik aan weerskanten 2 pluggen, beiden krijgen 2x2 aders op dezelfde pennen, nr. 1-2-3-6
Dan kun je dus 2 apparaten aansluiten op 1 plek zonder een extra verdeler.

http://www.hardwarebook.info/Ethernet_10/100/1000Base-T_Straight_Thru

ter info.

NB, Wat de max snelheid dan is weet ik zo niet, sinds kort hebben we een max. snelheid van 80/80 Mbit/s en dat werkt iig.
Wat ik overigens zelden gebruik, maar onlangs bij een flinke download wel handig was.

Aanvulling :
Ik klets dubbel zie ik nu . .
Zoiets had wjb ook al geschreven
Beter lezen, voor te reageren 😕
hallo bedankt voor jullie reactie,s.

Heb zelf nieuwe splitter kabel gemaakt ,het werkt nu.
Vermoedelijk slecht contact in de splitter of utp connector.
Reputatie 7
Badge +24
Als je zo handig bent dat je zelf utp stekkertjes aan een kabel kan zetten, dan lijkt het me ook een koud kunstje ook gewoon die kabel dr ff uit te trekken en samen met een simpel 4 aderig telefoonlijntje er weer door te trekken...
Nick heb je enig idee hoe hier de kabels lopen ??
Dit is het laatste wat ik er over wil zeggen
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @nak, Fijn om te lezen dat het allemaal werkt. Mocht het toch weer anders lopen, dan kunnen we eventueel een monteur inplannen 🙂
(voor de meelezers) Een aderpaar van een UTP kabel is net zo goed als een "echte" telefoonkabel, wat dat dan ook is.
Gewoon 2 dunne koperdraadjes, in elkaar gedraaid om invloeden van buiten af uit te middelen, de storing komt op beide aderparen in dezelfde maten binnen, het bedoelde signaal is symetrisch dus het resultaat is nul.
Nu zijn er wel telefoondraden die niet getorst zijn, die platte kabel (4 draden) en de ronde ptt kabel (4 + 1 blanco).
Maar dat werkt ook voldoende, zeker over korte afstanden.
Het 2 draads telefoonsysteem is totaal niet kritisch voor welke kabelsoort er gebruikt wordt.
Dus bespaar je de moeite om de kabel te vervangen idd.
Zo kom ik hier nog weer een mooie wikipedia uitleg tegen :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

Reageer