Vraag

iTV menu geeft melding wissel uw modem

  • 17 November 2019
  • 29 reacties
  • 1868 keer bekeken

Ik heb een eigen router geïnstalleerd en de Experia Box v10 gebruik ik alleen voor de vaste telefonie.

Als ik op de menu knop van mijn TV-afstandsbediening druk krijg ik de melding “Wissel uw Modem”.

In mijn LAN heb ik een apart VLAN gedefinieerd voor de iTV aansluitpunten (VLAN 4). Wat moet ik doen om het menu en daarmee het  terugkijken en opnemen van programma’s weer tot mijn beschikking te hebben.


29 reacties

Reputatie 7

Dat gaat niet, dan zal je toch echt moeten kiezen voor routed-IPTV en niet voor bridged-IPTV. Jouw TV ontvangers hebben nu dus een IP adres beginnend met 10. Klopt dat?

 

Lees anders ook eens het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Helaas ervaar ik dezelfde melding sinds twee dagen binnen mijn kpn glasvezel met iptv. Alles draait al tijden prima over een unifi usg router. Internet en tv (vlan 4/6 ) werken alleen het menu blijft deze melding tonen waar ik voorheen gewoon kon opnemen ed etc. Wel heb ik een nieuwe modem ontvangen (nooit om gevraagd) maar daar wil ik geen gebruik van maken. Krijg het vermoeden dat ze dit nu wel willen afdwingen. Zou fijn zijn als ze deze melding gewoon weer uitzetten.

Reputatie 7

Je zult toch echt af moeten van bridged-IPTV. KPN is al jaren overgestapt naar routed-IPTV en nu zo ongeveer alle Experia Boxen, die geen routed-IPTV ondersteunen, vervangen zijn is KPN druk bezig om de bridged-IPTV omgeving verder te ontmantelen.

Je kunt overigens die USG prima inrichten voor routed-IPTV.

Zie onderaan in het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

De glasvezel gaat direct mijn usg wan in (ingesteld op 192.168.2.254 wat anders het Experia Box ip zou zijn geweest) en alles werkt verder in de ip range van 192.168.2.x. met de IGMP snooping op vlan 4. volgens mij is dat niet bridged ? Heb even de link bekeken en die gaan alle uit van de Experia Box eerst daarna de rest dus ik puzzel nog wel even verder maar in ieder geval bedankt voor je reactie!

Reputatie 7

Heb even de link bekeken en die gaan alle uit van de Experia Box eerst daarna de rest ...

Hoe kom je daar toch bij, in dat door mij aangehaalde topic wordt de Experia Box juist vervangen door een eigen router. Zelf gebruik ik, zoals je daar hebt kunnen lezen, een EdgeRouter Lite 3 in plaats van de Experia Box en uiteraard routed-IPTV.

Wat is het IP adres van een TV ontvanger in jouw netwerk.

Dit kan je zien in menu -> instellingen -> systeem instellingen -> systeem informatie.

Aangezien jij praat over IGMP snooping op vlan 4 vermoed ik dat jij vlan 4 van de WAN zijde bridged naar vlan 4 aan de LAN zijde. Jouw TV ontvangers hebben dan een IP adres dat begint met 10 en dat is bridged-IPTV. 

Oke ik ga het morgen nog eens lezen na wat nachtrust. Kan helaas niet naar het menu > instellingen omdat daar staat ‘wissel uw modem’ maar inderdaad je hebt gelijk wanneer ik kijk in de unifi controller krijgt alleen de tv binnen het netwerk een 10.x ip reeks aangewezen welke mij niet eerder is opgevallen. bedankt voor de tip ! hopelijk kan ik het hiermee oplossen. 

Reputatie 7

Onderaan in het openingsbericht van dat door mij aangehaalde topic staat een link naar de github van coolhva waar je de configuratie bestanden voor de USG op het KPN netwerk i.c.m. TV en IPv6 kunt downloaden.

Zelf heb ik geen USG, dus weet ik niet of die configuratie bestanden out-of-the-box werken.

In ieder geval kan je in die scripts nalezen hoe routed-IPTV ingericht moet worden.

Ik kwam hier vandaag ook achter.
Al een jaar of 7 klant en heel tevreden over mijn eigen setup, helaas wil KPN je dwingen met een Experiabox te gaan werken.

Prima als je als KPN dit wil afdwingen bij je klanten maar lever dan een fatsoenlijke router en niet een Experiabox,  deze apparaten zijn niet stabiel, hebben een slechte wifi en kom op je mag zelfs je interne ipreeks niet wijzigen.

Als ik met een eigen router een routed config maak en de IPTV aanzet krijg ik nu een foutmelding.

Gaat het wel werken als ik een IPTV Interface aanmaak en een IGMP Proxy in ga richten ?

De dame aan de lijn gaf aan dat het met KPN Hussel en een extra 5 euro in de maand tech support het misschien wel gaat werken.
Echter geen garantie de enige garantie die je hebt is een nieuw abonnement met meer kosten.

Dit is een goed moment om te gaan kijken naar een andere aanbieder.
 

komt bij dat, na een beetje inlezen, routed-iptv alleen middels cli tot stand kan komen en weer wordt overschreven met elke update en dat je dan daar weer scripts voor moet draaien om dat te omzeilen. het is geen hobby van mij en ervaring leert dat eigen scripts dat al wel snel worden. unifi usg ticket ingeschoten voor gescheiden aanmeld opties voor vlan 4/6 maar dat kan maanden duren. zag wel binnen de gui onder wan een optie voor vlan id welke volgens mij nieuw is maar goed. ik puzzel nog even verder voor een complete gui oplossing want deze laat zich wel back’uppen en tot die tijd maar het gezeur thuis voor lief nemen dat er niet meer opgenomen kan worden want alles werkt nog wel behalve dat service menu. 

Reputatie 7

Als ik met een eigen router een routed config maak en de IPTV aanzet krijg ik nu een foutmelding.

Dan heb jij geen routed config maar een bridged config.

 

Gaat het wel werken als ik een IPTV Interface aanmaak en een IGMP Proxy in ga richten ?

Ja, want die IGMP proxy is routed-IPTV en dat werkt prima.

Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Reputatie 7

komt bij dat, na een beetje inlezen, routed-iptv alleen middels cli tot stand kan komen en weer wordt overschreven met elke update en dat je dan daar weer scripts voor moet draaien om dat te omzeilen. 

Ik ben geen echte fan van de USG, de mogelijkheden zijn toch een stuk beperkter dan die van de EdgeRouter Lite 3.

Als ik met een eigen router een routed config maak en de IPTV aanzet krijg ik nu een foutmelding.

Dan heb jij geen routed config maar een bridged config.

Bridged werkt het met een 10 adres, ik heb hem nu routed aangesloten zonder een IGMP proxy, vandaar de melding, daarom mijn vraag gaat het met mijn pfsense en de IGMP proxy werken

 

Gaat het wel werken als ik een IPTV Interface aanmaak en een IGMP Proxy in ga richten ?

Ja, want die IGMP proxy is routed-IPTV en dat werkt prima.

Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

 

dat snap ik. na het vele lezen kom ik de vele reacties van je tegen aangaande dit onderwerp wat al ongeveer 2 jaar loopt met toegewijde inzet 😉 ik ben nu eenmaal een wysiwyg man en daarom ook de keuze gemaakt voor de usg en zijn gui (al bestaat hij nu ook voor de edge router). het is heel simpel als ik weg van huis ben dan moet de vrouw unit gewoon de stekker eruit en in kunnen doen zodat het weer draait zonder dat er dan gegevens verloren gaan .. zou fijn zijn als briged-iptv zou blijven bestaan naast routed. het werkte prima. komt bij dat ik mijn ntu niet direct in mijn usg heb aangesloten maar in een unifi switch om het signaal te scheiden wat ik nu lees ook niet er verstandig is maar als ik dat omgooi weet ik zeker dat ik ineens een week verder ben.

Reputatie 7

.. zou fijn zijn als briged-iptv zou blijven bestaan naast routed. het werkte prima.

Bij bridged-IPTV zitten de TV ontvangers in een apart subnet (10.x.x.x i.p.v. 192.168.x.x) en hebben ze geen toegang tot Internet. Dat betekent dat apps zoals Netflix en YouTube niet zullen werken en dat het ook niet mogelijk is om vanaf het LAN met de TV ontvangers te communiceren. Ik snap de overgang naar routed-IPTV dan ook heel goed.

De EdgeRouter heeft een veel uitgebreidere GUI dan de USG en vrijwel alles is via de GUI in te stellen. Sterker nog, het draaien van de door mij beschikbaar gestelde configuratiescripts voor de EdgeRouter is zo ongeveer het enige dat via de CLI gedaan moet worden.

Reputatie 6
Badge +8

Inderdaad zijn de EdgeRouters flexibeler.

Je kunt bij de USG ook CLI configuratie toepassen, alleen wordt die normaalgesproken door de Unifi controller overschreven als de USG configuratie in de controller gewijzigd wordt.

Je kunt de benodigde custom configuratie wel opnemen in een gateway.config.json file. Dan neemt de controller die custom wijzigingen mee als hij de configuratie van de gateway aanpast.

Dank voor de support! ik snap de beweegredenen van kpn het is dan ook een eigen keuze zonder de geleverde router te werken maar ! heb het geheel weer werkende middels de routed-iptv methode alleen niet via de gelinkte github pagina maar deze van nielsvr:  https://github.com/nielsvr/UnifiKPN koste 4 uur maar dan is de wife nu ook weer happy. Deze implementatie lijkt wat eenvoudiger maar goed ik kan het mis hebben ;-)

Reputatie 7

koste 4 uur maar dan is de wife nu ook weer happy. 

Met de configuratiescripts in het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" heb je een EdgeRouter binnen een kwartiertje up and running. :relaxed:

 

ja die fantastische edgeRouter weer maar goed ik heb mij laten verleiden door de unifi marketing destijds ipv de overweldigende functionaliteiten ;-) al had het ook binnen 15min gekund met het script van nielsvr was het niet dat ik de json niet had aangepast naar de .2.x range ipv de gebruikte .1.x range in het script daar ging de usg mee omzeep en dat koste wel wat tijd met een hard reset.

Afgelopen weekeinde de Experiabox direct aangesloten op het netwerk van KPN. Het werkt en ik kan weer het menu van de iTV weer gebruiken. 

Reputatie 4
Badge +1

Afgelopen weekeinde de Experiabox direct aangesloten op het netwerk van KPN. Het werkt en ik kan weer het menu van de iTV weer gebruiken. 

Je geeft niet aan wat je als andere router gebruikt(e) of waarom je de Experiabox überhaupt had omzeild. Ik veronderstel gemakshalve dat je dit hebt gedaan omdat je ermee bekend bent dat de Experiabox een backdoor heeft waarlangs KPN je firewall instellingen kan veranderen en de WiFi aan/uit kan zetten. Dat was in ieder geval voor mij de reden.

Ik heb een HowTo voor iTV via een Linux router gepost met daarin ook wat achtergrondinformatie over wat de bedoeling is. Wellicht heb je daar wat aan om je oorspronkelijke router geschikt te maken voor de nieuw opgedrongen situatie en het eigen beheer over je thuisnetwerk te herstellen.

Reputatie 7

En als je heel makkelijk een eigen router wilt gebruiken, lees dan het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Nou helaas is de vreugde van korte duur. Na een kortsluiting en verlies van stroom werkte het geheel niet meer dus rustig alle voorgaande stappen doorlopen en inderdaad het next hop ip was gewijzigd ingevuld en herstart met de nieuwe gegevens (zowel usg,switch en decoder) alles starte weer netjes op en heb een tv signaal opnemen afspelen netflix alleen als ik nu een andere zender wil dan npo 1/2/3 dan krijg ik een zwart beeld zonder enige foutmelding wel het decoder menu is zichtbaar .. weer alles herstart steeds hetzelfde probleem geen commerciële zenders meer. iemand iets vergelijkbaars gehad? Alvast bedankt!

Ik had hetzelfde probleem (melding van modem vervangen; ik had voorheen alleen de vnets gesplitst), en heb de router nu vervangen door een ubiquity edgerouter lite (versie 2.0.8 geinstalleerd). Werkt op zich nu weer prima, het lukt me alleen niet om een tweede tv ontvanger aan de praat te krijgen. 

Moet ik daarvoor nog een aparte config toevoegen? 

Reputatie 7

...heb de router nu vervangen door een ubiquity edgerouter lite (versie 2.0.8 geinstalleerd). Werkt op zich nu weer prima, het lukt me alleen niet om een tweede tv ontvanger aan de praat te krijgen. 

Heb je de configuratiescripts gebruikt uit het openingsbericht van het door mij aangehaalde topic?

Zo ja, dan zou je probleemloos een tweede TV ontvanger moeten kunnen aansluiten.

Wat is het merk en type van de switch die je achter de EdgeRouter Lite 3 hebt staan?

Wat voor een foutmelding/code verschijnt er op de TV ontvanger?

...heb de router nu vervangen door een ubiquity edgerouter lite (versie 2.0.8 geinstalleerd). Werkt op zich nu weer prima, het lukt me alleen niet om een tweede tv ontvanger aan de praat te krijgen. 

Heb je de configuratiescripts gebruikt uit het openingsbericht van het door mij aangehaalde topic?

 

 

Ja, heb deze gebruikt, waarvoor dank!

 

Zo ja, dan zou je probleemloos een tweede TV ontvanger moeten kunnen aansluiten.

Hmmm, vreemd dan….

Wat is het merk en type van de switch die je achter de EdgeRouter Lite 3 hebt staan?

 

Ik heb achter de ubiquity een netgear gs105e hangen, nu gewoon ingesteld als “domme” switch. Ik moet de config nog checken (is alleen windows, heb een mac; mijn win vm deed het niet meer). Aan de switch hangen nu twee tv ontvangers, wel verschillende:

  • HMB2260 (doet het goed)
  • arris vip2952 (doet het niet)

Het wisselen van de poorten lost het probleem niet op voor de arris, de HMB blijft het gewoon doen, ook op de andere poort. 

 

Wat voor een foutmelding/code verschijnt er op de TV ontvanger?

“netwerk fout”. De TV ontvanger heeft geen verbinding kunnen maken met het netwerk. Herstart uw modem…… (561).

Reageer