Beantwoord

iTV via AirPort extreme, gaat dat wel of niet werken?

• 3 januari 2018
  • 6 reacties
  • 819 keer bekeken

Hi all,

Heb al behoorlijk wat rondgekeken op dit forum. Super handig!

Ik kan alleen 1 ding niet 123 terugvinden, namelijk of het gaat werken om iTV via een AirPort extreme te laten lopen. Veel gelezen dat igmp snooping sowieso aan moet staan op een router/switch om het te laten werken en dat Apple producten niet goed zouden werken met iTV. Maar is dat sinds de laatste firmware updates nog steeds zo?

Mijn setup is v10 in de meterkast, WiFi uit met een time capsule op de lan poort aangesloten (op de wan poort van de TC) en WiFi aan op de TC. De TC staat op router mode, want anders werkt mijn citrix reciever op de MacBook niet (iets met hezelfde subnet als werk). Via het WiFi van de TC werkt het wel met een andere ip range. Dubbel nat melding het ik genegeerd. Ik moet de ip range op de v10 maar eens aanpassen en de TC in bridge mode proberen om het netjes te laten werken....

Vanaf de EB lopen er twee kabels naar iTV kastjes, 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer.

Nu is mijn WiFi ontvangst op de bovenverdiepingen nog steeds belabberd en wil ik een AirPort extreme gaan aanschaffen om die aan te sluiten op de kabel die daar ligt die ik nu voor iTV gebruik. Ik hoopte dan de iTV vanuit de extreme te laten werken met de juiste settings. Maar werkt die extreme überhaupt wel om het tv signaal door te geven? Andere optie zou zijn om er nog een switch tussen te zetten, maar dat zijn wel erg veel devices imho... Ook daar lees ik trouwens veel negatieve adviezen over.

Heeft iemand hier ervaringen mee of kan iemand advies geven? Super thanks!

(Ps: geen idee of ik het juiste subforum gebruik of niet...)
icon

Beste antwoord door Roooo 8 januari 2018, 10:34

Afgelopen vrijdag toch maar gekozen voor de KPN WiFi versterkers. Qua prijs aantrekkelijker, zeker als die Apple producten niet meer doorontwikkeld worden. Dan is bijna €200,— best veel voor zo’n device. Gelijk twee WiFi versterkers aangeschaft en geplaatst. Ben to dusver eigenlijk best tevreden. Haal mooie snelheden, iTV werkt perfect. En de TC staat alleen te draaien voor time machine. Voelt toch nog een beetje verkeerd, maar ik ben blijer met een stabiel WiFi netwerk (blije gezinsleden etc.:), dan per sé de TC met alle functionaliteiten te gebruiken.

Thanks Pontifex voor je advies en Roko voor je reactie!😁 😎
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Hoi Roooo,

Ik heb ruim een jaar mijn Airport Extreme aangesloten gehad op de Experiabox met aan mijn AE het TV kastje en dat werkte prima zolang je op de AE “Snooping” aanvinkt.
Dat was niet met de laatste firmware maar zoals je weet is Apple gestopt met de ontwikkeling van hun WiFi routers dus ik vermoed dat het met de laatste firmware ook gewoon blijft werken.

En nu ben ik zelf een Apple/Linux fan (Windows is verboden op mijn netwerk 😁 ), maar ik raad je toch aan om er nog eens goed over na te denken of je wel een product wilt gaan aanschaffen wat niet meer verder ontwikkeld wordt.
Eerlijk gezegd is de WiFi (nog steeds) behoorlijk goed van een AE.., maar écht een hele snelle router is het nooit geweest. En dat ga je misschien wel merken als je TV aanstaat en je gelijktijdig zwaar gaat downloaden over WiFi.

Als prijs een issue is en je vindt de portforwarding rules die KPN aanmaakt naar hun WiFi Versterker geen probleem dan is dat misschien een betere keus.
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband
https://forum.kpn.com/internet-9/onbekende-portforwarding-443707

Als esthetiek een issue is kijk dan eens naar Ubiquiti access points met een kleine switch.
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e
https://www.coolblue.nl/product/708657/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite.html

Maar nogmaals: een (oude) Airport Extreme werkt ook.
Reputatie 4
Badge +5
Euhm sorry..., ik had mijn AE in "bridge mode", want de DHCP van de AE biedt onvoldoende info voor het TV kastje om goed te kunnen werken.
Misschien wel een puntje om rekening mee te houden...
Hi Pontifex,

Thanks voor je antwoord! Je hebt me al wel goed op weg geholpen=]
Echt veel downloaden en tv kijken tegelijkertijd zullen we niet veel doen, dus ik zie daar niet direct een probleem. Hooguit wat internet browsen.

Ik wist overigens niet dat Apple ging stoppen met hun WiFi producten. De TC heb ik ook pas een paar weken geleden aangeschaft... :/
Maar goed, die gebruik ik ook nog voor time machine.

Ik wil eigenlijk graag een AirPort omdat ik dan zeker weet dat deze goed functioneert met de TC. Daarnaast ben ik inmiddels ook een grote Apple fan geworden (alle Windows is er al uit). Maar die WiFi versterker van KPN zou functioneel eigenlijk al voldoende zijn. Maar even een goeie business case maken...:)

Nog ff een vraag die je miss ook wel weet, stel dat ik alsnog een AE koop, moet de TC dan alsnog in router mode staan, of kan ik die dan ook in bridge mode zetten (om van de dubbel NAT af te zijn)? Of kan de TC als basisstation dan ook al voldoende zijn? Dan kan de AE in verbreid mijn netwerk.

Trouwens, die portforwardings waren mij ook al opgevallen, bij mij staan er twee sinds ik de v10 heb. Bij de v9 waren ze me nooit opgevallen.

Thanks!
Reputatie 4
Badge +5
Persoonlijk zou ik niet “zomaar” een tweede router in je netwerk gaan zetten, dus keep it simpel: zet de WiFi routers altijd in “bridge modus” tenzij je écht een apart netwerk nodig hebt.
Je kunt dus én een AE én een TC beide in “bridge modus” zetten waardoor je DHCP gewoon door je ene router laat doen (de Experiabox).

Denk er wel om: als je je WiFi netwerk wilt uitbreiden met je Apple routers, dus 1 WiFi netwerk met je AE en TC, dan doet Apple soms wel een beetje vervelend. Als de firmware versies niet exact gelijk zijn dan kan je proberen wat je wilt…., maar het gaat niet lukken. En helaas zijn de foutmeldingen die je dan krijgt erg verwarrend, wel een beetje jammer dit.

Het is inderdaad niet leuk dat Apple gestopt is met deze lijn van WiFi producten. Want kwalitatief kunnen ze anno 2018 nog steeds goed meekomen en verslaan ze menig andere WiFi router.
Maar een nieuwer product zoals die KPN WiFi versterker is gewoon “slimmer”, biedt meer opties en de firmware wordt nog steeds onderhouden.

Als laatste wat ik wil opmerken, maar waarschijnlijk had je dat al begrepen: het feit dat je de time machine nodig hebt voor backups…, betekent natuurlijk niet automatisch dat je ook gebruik “moet” maken van zijn WiFi. Als je de time machine via de kabel of een andere WiFi router kunt bereiken, kun je er ook gebruik van maken.
Reputatie 5
Ik heb een Experia v10 met daar bekabeld 2 Airport Exremes aan die op beide verdiepingen in mijn huis het wifi verzorgen. De AE’s staan in brugmode en hebben beide dezelfde netwerknaam zodat je één groot wifi bubbel hebt. Op de v10 heb ik wifi helemaal uit, ook gastnetwerk. Je TC kan je gewoon in bridge gebruiken, qua funtionaliteit is die exact hetzelfde als een AE.
Op beide AE’s heb ik bekabeld een iTV ontvanger aangesloten en ik heb IGMP Snooping niet aan staan. Voor de AE is trouwens onlangs weer een update v7.7.9 uitgekomen i.v.m. CrackAttack.
Afgelopen vrijdag toch maar gekozen voor de KPN WiFi versterkers. Qua prijs aantrekkelijker, zeker als die Apple producten niet meer doorontwikkeld worden. Dan is bijna €200,— best veel voor zo’n device. Gelijk twee WiFi versterkers aangeschaft en geplaatst. Ben to dusver eigenlijk best tevreden. Haal mooie snelheden, iTV werkt perfect. En de TC staat alleen te draaien voor time machine. Voelt toch nog een beetje verkeerd, maar ik ben blijer met een stabiel WiFi netwerk (blije gezinsleden etc.:), dan per sé de TC met alle functionaliteiten te gebruiken.

Thanks Pontifex voor je advies en Roko voor je reactie!😁 😎

Reageer