Vraag

Itv via Draytek Vigor 2927

  • 14 March 2021
  • 56 reacties
  • 2767 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

56 reacties

Reputatie 2

@wjb 

Dank je voor de toelichting. Had ik het dus niet helemaal goed voor de bril!

Reputatie 1

@wjb 

Vandaag reactie ontvangen van draytek, zie onderstaande mail. Nog even geduld dus. 
 

“ 

Helaas is het probleem met IGMP op KPN IPTV en het terugkijken van de opgenomen programma's / uitzending gemist nog steeds actueel. Maar er zijn wel vorderingen gemaakt omtrent het debuggen van dit probleem en deze week geplande testen hopen hiermee het probleem snel te kunnen fixen.

Zodra er een Beta firmware beschikbaar is zullen we deze voor u beschikbaar stellen.

Met vriendelijke groet,

DrayTek Support

Reputatie 2

@HJan 

Ik ben weer teruggegaan naar de Fritzbox want ik had toch weer issues die ik voorheen ook had. Ik zou het op prijs stellen als je ook wil laten weten als de beta firmware beschikbaar is en misschien dat je hem dan met me wilt delen?

Wat mij ook is opgevallen (ik heb 1GB internet):

Als de FritzBox er tussen zit, haal ik 920 mb/s bij snelheidstest maar met de Draytek kom ik niet hoger dan 650mb/s, en dat is consequent zo. Het lijkt erop dat internet en iptv signaal niet goed wordt gescheiden waardoor je mogelijk de bandbreedte deelt terwijl volgens mij internet bandbreedte en iptv bandbreedte juist gescheiden moet zijn.

@wjb Heb jij enig idee hier bij?

Reputatie 7

Het lijkt erop dat internet en iptv signaal niet goed wordt gescheiden waardoor je mogelijk de bandbreedte deelt terwijl volgens mij internet bandbreedte en iptv bandbreedte juist gescheiden moet zijn.

Bij een 1Gbps verbinding wordt de capaciteit sowieso gedeeld door IPTV en Internet waarbij ze allebei 1Gbps tot hun beschikking hebben en ook samen 1Gbps tot hun beschikkjng hebben. Als je één televisie op een HD-"Glas" afstemt dan verbruikt IPTV dus 12,5Mbps en is de rest van de capaciteit beschikbaar voor Internet.

Wat mij ook is opgevallen (ik heb 1GB internet):

Als de FritzBox er tussen zit, haal ik 920 mb/s bij snelheidstest maar met de Draytek kom ik niet hoger dan 650mb/s, en dat is consequent zo.

Je had hardware acceleration uitgezet toch? Dan blijft er volgens de specificaties maximaal 800Mbps over. (specs) Dit is bij optimale pakketgrootte etc, dus in de praktijk zal je dit waarschijnlijk inderdaad nooit halen en is de door jou gemeten 650Mbps goed verklaarbaar.

Reputatie 2

@wjb ik had op HD glas afgestemd maar dat verklaard m.i. niet waarom bij de Draytek een kleine 300 mb trager internet is dan de Fritzbox. 
 

 @mrGanesha inderdaad,de hw acceleration staat op advies van Draytek uit. Dat verklaart het verschil, dank je! 
Als de beta firmware uit is, zal ik het nog eens proberen en dan de hw acceleration aan zetten. 
 

Dank jullie beiden. 👍😊

Reputatie 7

@wjb ik had op HD glas afgestemd maar dat verklaard m.i. niet waarom bij de Draytek een kleine 300 mb trager internet is dan de Fritzbox. ​​

Klopt, dat is ook precies wat ik aan wilde geven.

Reputatie 1

@wjb @GercovdBoon 

Vandaag een Beta update gekregen van Draytek, het lijkt nu te werken ik kan IGMP snooping aanzetten en ondervind geen hinder meer. Ik blijf nog even testen. 

Reputatie 2

@wjb @GercovdBoon 

Vandaag een Beta update gekregen van Draytek, het lijkt nu te werken ik kan IGMP snooping aanzetten en ondervind geen hinder meer. Ik blijf nog even testen. 

Ik heb de beta firmware ook gekregen. Ik ga om 17u testen. Ik hou jullie op de hoogte.

 

@HJan heb je hardware acceleration aan of uit staan? 
Ik moet hem aanzetten ivm 1gb internet. 

Reputatie 7

Je doet er altijd verstandig aan om hardware acceleration aan te zetten.

Reputatie 2

Je doet er altijd verstandig aan om hardware acceleration aan te zetten.

Uiteraard maar Draytek support gaf bij het niet goed werken van KPN TV als een van de maatregelen aan dat HW Accel. uitgezet moest worden. Vandaar mijn vraag aan @HJan. :-)

Reputatie 1

@GercovdBoon gister nog uit staan toen bleef alles goed werken. Vandaag aangezet (alleen ‘NAT’ en dan UDP) maar nog geen tv gekeken. Wel radio streamen, dat gaat top. Ook geen trage WiFi meer, zoals eerder gemeld had dat waarschijnlijk te maken met het uit hebben van IGMP snooping. 

Hi, 

 

Welke fw hebben jullie gekregen van Draytek. Ik heb onlangs mijn 2925 vervangen voor een 2927, Alleen maar gezeik met hapert beeld. Soms al na 3 min soms na veel langer.

HW Accel of igmp snooping aan / uit geprobeer, maakt geen verschil.

Liefste heb ik HW Accel aan, daar ik een 1gbps verbinding heb.

 

Alvast bedankt voor de terugkoppeling!

 

Reputatie 2

Hi, 

 

Welke fw hebben jullie gekregen van Draytek. Ik heb onlangs mijn 2925 vervangen voor een 2927, Alleen maar gezeik met hapert beeld. Soms al na 3 min soms na veel langer.

HW Accel of igmp snooping aan / uit geprobeer, maakt geen verschil.

Liefste heb ik HW Accel aan, daar ik een 1gbps verbinding heb.

 

Alvast bedankt voor de terugkoppeling!

 

 

Hi @Rammert ,

Welkom op het forum.

 

Wat vervelend dat je issues hebt. De 2927 doet het prima bij mij dus hopelijk is het inderdaad de firmware of misschien een andere instelling.

Ik gebruik firmware versie: 4.4.0 (ik heb nog niet geupgrade naar versie 4.4.2)

Over de overige instelling kan ik je mijn bevindingen/aanbeveling doorgeven:

Kijk goed of je de Vlan instellingen goed hebt staan, zoals beschreven in de Draytek handleiding; als dat niet goed staat, zou dat ook haperend beeld kunnen veroorzaken.

Hoop dat dit helpt. Zo niet, stuur even prive bericht dan kunnen we overige instellingen vergelijken.

 

Gr Gerco

 


 

 

 

Reputatie 2

@Rammert 

Schermprint was weggevallen, hier nogmaals:

 

Reputatie 7

Je zou eigenlijk ook nog de IGMP Fast Leave aan moeten zetten.

Dit zorgt voor een snellere beëindiging van een TV stream als je van de éne naar de andere zender omschakelt.

Reputatie 2

Je zou eigenlijk ook nog de IGMP Fast Leave aan moeten zetten.

Dit zorgt voor een snellere beëindiging van een TV stream als je van de éne naar de andere zender omschakelt.

Hi @wjb 

Wat ik begrijp, is dat als je meerdere switches en kpn kastjes gebruikt, het juist niet verstandig is om Fast Leave aan te zetten. Ik heb het eerlijk gezegd zelf nog niet geprobeerd en bij mij werkt het prima.

Heb jij daar dus goede ervaringen mee? 

Reputatie 7

Wat ik begrijp, is dat als je meerdere switches en kpn kastjes gebruikt, het juist niet verstandig is om Fast Leave aan te zetten. Ik heb het eerlijk gezegd zelf nog niet geprobeerd en bij mij werkt het prima.

Heb jij daar dus goede ervaringen mee? 

Het is altijd verstandig om IGMP fast leave aan te hebben staan omdat daarmee niet meer gebruikte TV streams (door switchen van zender / zappen) veel sneller beëindigd worden en derhalve tot een lagere netwerkbelasting zullen leiden. Dat is vooral bij VDSL aansluitingen uiteraard wel iets om rekening mee te houden. Ik gebruik geen DrayTek maar een EdgeRouter en ik heb IGMP fast leave ook aan staan. Op een EdgeRouter staat de optie IGMP quickleave standaard ook aan en zou je die zelf moeten "disablen" als je dat niet zou willen.

Het wordt ook vermeld in richtlijnen van KPN voor het aansluiten van een eigen router om IGMP quick/fast leave aan te hebben staan.

Reputatie 2

@wjb 

Ik ga hem aanzetten. Dank voor je reactie. 

Reputatie 1

@GercovdBoon @Rammert 

ik heb dezelfde instellingen als GercovdBoom en fast leave aan staan. Werkt bij mij al tijden prima. Er is nog wel een bug. er komen geen updates voor de tv kastjes door komt wanneer IGMP Snooping aan staat. Voor een update moet deze dus even uitgeschakeld worden. Veder ben ik tevreden. Benieuwd naar jullie ervaringen. 

@HJan ik ben terug naar mijn 2925. Ik heb uitvoerig zitten testen en met wireshark traces gemaakt. De multicast streams komen gewoon niet aan. Hierdoor krijg je de hele tijd. Foutmeldingen in beeld. Ik vermoed dat mijn 2927 gewoon kapot is.

 

 

Reputatie 1

@Rammert Dat klinkt inderdaad niet goed. Haperingen waren in het begin bij mij vaak bij het terug kijken. Het was opgelost met bovenstaande instellingen en de laatste firmware versie. De door jou benoemde foutmeldingen heb ik niet gehad

Reputatie 7

ik heb dezelfde instellingen als GercovdBoom en fast leave aan staan. Werkt bij mij al tijden prima. Er is nog wel een bug. er komen geen updates voor de tv kastjes door komt wanneer IGMP Snooping aan staat. Voor een update moet deze dus even uitgeschakeld worden. Veder ben ik tevreden. Benieuwd naar jullie ervaringen. 

Vreemd dat er geen updates binnenkomen als IGMP snooping aanstaat. IGMP snooping is essentieel bij het voorkomen van haperingen maar zou een update mijns inziens niet in de weg mogen/kunnen staan.

Reputatie 1

ik heb dezelfde instellingen als GercovdBoom en fast leave aan staan. Werkt bij mij al tijden prima. Er is nog wel een bug. er komen geen updates voor de tv kastjes door komt wanneer IGMP Snooping aan staat. Voor een update moet deze dus even uitgeschakeld worden. Veder ben ik tevreden. Benieuwd naar jullie ervaringen. 

Vreemd dat er geen updates binnenkomen als IGMP snooping aanstaat. IGMP snooping is essentieel bij het voorkomen van haperingen maar zou een update mijns inziens niet in de weg mogen/kunnen staan.

Klopt zeker vreemd, is ook al besproken hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2028104/last

 

Reputatie 3
Badge +1

Heb sinds 3 weken een 2927AX (kom van een 2132 in routed mode, 5 jaar gebruikt)

Geen problemen met TV kijken en terug kijken. Als firmware gebruik ik 4.4.3_RC3 is een Beta met daarin wireguard, werkt super stabiel. 

Enige minpuntje, de 2132 bediende een ubiquiti switch waar de IPTV kastjes achter hingen.

Als ik dit ook met de 2927 doe dan hangen of haperen de kastjes na een reboot van de 2927. (moest ze dan eerst van de spanning halen en opnieuw aansluiten, voordat ze het weer deden) Dat gebeurde niet bij de 2132. Op verzoek van draytek heb ik ze nu aan de 2927 gehangen. Nu kan ik wel rebooten zonder dat de IPTV kastjes hangen/haperen na de reboot. 

 

Er is echter wel één ding anders als dat ik in de 2132 zag.

Op onderstaande plaatje staat bij IP in groen 10.215.0.xxx (xxx is mijn ip adres, is weggehaald.)

Echter bij GW IP staat 0.0.0.0. 

Bij de 2132 staat daar dan 10.215.0.1 en niet 0.0.0.0 zoals bij de 2927

Draytek gaf aan dat KPN dat niet meer mee stuurde, dat is larie kolder want als ik de 2132 aansluit dan wordt het wel ingevuld.

Wat dit voor gevolgen kan hebben weet ik (nog) niet.

Hieronder mijn instellingen, gebruik een 1Gb/1Gb verbinding met KPN. met speedtest +/- 940Mb up and down, is de max!.