Vraag

Itv via Draytek Vigor 2927

  • 14 March 2021
  • 56 reacties
  • 2743 keer bekeken

Reputatie 2

Mijn internetverbinding loopt via mijn Draytek Vigor 2927. 

Het instellen daarvan was niet al te ingewikkeld via Vtag 6. 

Voor Routed IPTV heeft Draytek een handleiding geschreven, waar zelfs KPN als voorbeeld wordt gebruikt: 

Draytek Routed IPTV instructie

Als ik de XperiaBox 12 aansluit, werkt het prima. Het signaal loopt door twee switches. In mijn beleving betekent dit dat IGPM snooping wordt ondersteund in mijn keten van de Xperia naar het kpn tv-kastje (of heeft iemand een ander idee?). 

Ik wil echt graag de Draytek 2927 gebruiken, ik heb daar al mijn ip adressen toegewezen bijvoorbeeld. 

De instructie van Draytek is vrij duidelijk. Ik krijg een ipadres toegewezen en als het kpn-kastje opstart zie ik rx en tx data oplopen bij Vlan7 (die heb ik gekozen). Toch stopt bij 85% laden en krijg ik foutmelding 563 (even uit mijn hoofd). 

Als ik de XperiaBox gebruik en vervolgens terwijl ik een zender kijk, de Draytek er weer tussen zet, krijg ik na het opstarten inderdaad weer beeld. Ik kan van kanaal wisselen zonder problemen maar ‘ informatie ontbreekt’ is de melding. TVgids werkt niet, en zenderinfo is er niet anders dan het logo. Als ik het TV-kastje dan opnieuw opstart, blijft hij weer bij 85% ‘ hangen ‘. 

Ikzelf denk dat de Vlan wel werkt (ik zou anders de Rx en Tx data niet zien oplopen en geen ipadres hebben, lijkt me) maar toch is er een instelling die nog niet goed staat. 

Ik kan contact zoeken met Draytek maar misschien heeft een van jullie misschien een idee waar ik naar zou kunnen kijken? Of heeft iemand eenzelfde router en wil hij/zij de configuratie met me delen? 

Tot slot: officieel kan ik van 16 maart kijken maar heb het abonnementsnummer vandaag al van klantenservice gekregen. Ik neem aan dat we de oorzaak niet hier moeten zoeken… ? 

Dank voor de moeite alvast. 

 


56 reacties

Reputatie 2

Ik had gisteravond ook issues met de XperiaBox; dezelfde 'klachten'. Ik heb nog een 50m cat6 kabel liggen en ik ga eerst het tv-kastje rechtstreeks aansluiten op de modem. Als het dan goed werkt, kan ik er misschien beter een powerswitch die IGMP ondersteunt er tussen zetten o.i.d.

Reputatie 7

Waarom heb jij vlan 7 gekozen?

Ik neem aan dat je daarmee een vlan aan LAN zijde bedoelt. Klopt dat?

Wat is het merk en type van jouw switches?

Ondersteunen die switches IGMP snooping?

Staat vlan 7 ook goed op ingesteld op de switches?

Reputatie 2

@wjb goedemorgen,

Ja, in de Draytek kies je een virtuele WAN (channel) waar je vervolgens Vtag 4 instelt, conform de instructies (zie de link voor verdere informatie). De switches ondersteunen IGMP snooping. 

Ik heb zojuist een cat6 kabel tussen de modem en het kpn-kastje gedaan en resultaat blijft hetzelfde. 

Morgen ben ik officieel aangesloten, ik denk dat ik dat even afwacht. Het product Televisie staat ook nog niet onder ‘mijn producten’ vermeld, mogelijk is dat de oorzaak.

Switch is TP-link T1700G-28TQ.

 

 

Reputatie 7

Je sprak over vlan 7 en nu over vlan 4. Welke is het nu?

Aan de WAN zijde is vlan 4 correct.

Aan de LAN zijde worden normaliter geen vlans gebruikt.

 

Reputatie 2

@wjb 

Channel 7 (wordt in config ook Wlan7 genoemd). Zie plaatje. 

Op mijn Multi Vlan scherm heb ik de volgende instelling:

WLAN 1 ​Vtag 6 (internet)

(Channel 7/WLAN7) Vtag 4

 

Onder DHCP options is code 60 IPTV_RG toegevoegd voor Wlan1 (moet aangevinkt staan) en Wlan7. 

 

 

Reputatie 1

@GercovdBoon 

Weet niet of je probleem al verholpen is. Ik heb zelf ook de draytek 2927 en had veel problemen met TV kijken. 

Voor mij was de oplossing ‘Hardware accelration” op ‘disable’ zetten 

en onder ‘applications’ -> ‘IGMP’ alleen ‘IGMP Proxy’ aan. Wanneer ik IGMP Snooping aan zet werkt het tv kijken niet meer goed en wordt ook het muziek streamen elke keer onderbroken. 

Ik heb dit al meerdere malen bij Draytek gemeld en verschillende wireshark files aangeleverd maar tot op heden hoor ik helaas niets. 

Hoop dat het helpt. 

Reputatie 7

Wanneer ik IGMP Snooping aan zet werkt het tv kijken niet meer goed...

Wat gebeurt er dan als je IGMP snooping aan zet?

Reputatie 1

Wanneer ik IGMP Snooping aan heb krijg ik haperingen wanneer ik een programma terug kijk. Ook wanneer ik radio stream via Sonos hapert dit of valt soms helemaal weg. Wanneer ik hardware acceleration en IGMP Snooping uit heb staan gaat alles goed. 

Heb laatst zelfs de automatisch de nieuwe update voor de kpn ontvangen gekregen 

Reputatie 2

@HJan 

Hi, dank voor je reactie!

Ik heb contact gehad met de helpdesk van Draytek en zij hebben de instellingen remote aangepast. 

Inderdaad hardware acceleration uit maar ik twijfel of de igmp snooping was uitgezet. Ik denk het niet. 

Het werkte maar als ik een tvkastje moest rebooten, dan bleef hij hangen op 85% en soms had het kastje even geen verbinding meer. Had jij dat ook?

Een vriend had nog een Fritzbox liggen die ik mag gebruiken. Die werkt perfect moet ik zeggen. 

Ik ga morgenochtend de Draytek er weer eens tussen zetten en zal je tip uitproberen. 

Werkt het bij jou nu goed dan?

Reputatie 1

Ja alles draait nu al een tijd stabiel. Alleen af en toe problemen met WiFi wat ik nog niet begrijp. (is dan erg traag) maar na uit en aan zetten van de 5 GHz werkt alles meteen weer. 

Reputatie 7

Als je de Sonos apparaten helemaal loskoppelt en IGMP snooping (versie 2) aan zet, heb je dan ook haperingen bij het terugkijken van een programma?

Ik heb namelijk een vermoeden dat die Sonos apparaten voor een broadcast storm zorgen.

Overigens kan die trage wifi heel goed veroorzaakt worden doordat IGMP snooping uit staat immers daardoor worden de TV streams naar alle aangesloten apparaten doorgezet, ook via wifi en dat is echt veel te zwaar voor wifi.

IGMP snooping hoort echt aan te staan.

Reputatie 1

Ja, zelfs als je IGMP version ‘V2 only’ aan klikt blijven de haperingen. 
wat dan wel opvalt is dat in ‘working status’ WAN 7 toch op V3 blijft staan… 

Ik denk echt een bug maar na ongeveer 18 mail berichten met draytek heb ik het opgeven. 

Reputatie 2

@HJan 

Fijn om te horen. Ik heb gelijk de Draytek er weer tussengezet en IGMP snooping uitgezet. Ik heb twee tv kastjes en die lijken goed te werken. Ik kijk naar voetbal en F1 kwalificatie. Ik kijk het even aan.

@wjb 

Kun je uitleggen waarom snooping aan moet staan, ook als het zonder die setting goed lijkt te werken? Ik kan over een paar dagen wat meer over stabiliteit zeggen uiteraard.

 

Reputatie 1

@wjb ik zie wel dat er een nieuwe firmware versie is. Zal vanavond wel even kijken of dat het probleem verholpen heeft. Zo niet zal ik weer een contact gaan leggen met draytek, hopen dat ze weer eens willen kijken. 
 

 

Reputatie 7

Kun je uitleggen waarom snooping aan moet staan, ook als het zonder die setting goed lijkt te werken? Ik kan over een paar dagen wat meer over stabiliteit zeggen uiteraard.

Zonder IGMP snooping worden de IGMP multicast TV streams naar alle aangesloten apparaten verstuurd, ook de apparaten die via wifi aangesloten zijn. Dat is killing voor de wifi.

Tevens worden die IGMP multicasts dan verstuurd met de snelheid van het traagste aangesloten apparaat. Als er een computer uit staat waarbij de netwerkkaart in standby gaat dan wordt de snelheid van die netwerkkaart terugggezet naar 10Mbps en dan is de kans op haperingen aanzienlijk en zelfs 100% bij HD-"Glas" zenders.

Zie ook "De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping".

Reputatie 1

@GercovdBoon zou je willen doorgeven wat de IGMP instellingen bij jou zijn. Ben erg benieuwd.

Reputatie 2

 

Zonder IGMP snooping worden de IGMP multicast TV streams naar alle aangesloten apparaten verstuurd, ook de apparaten die via wifi aangesloten zijn. Dat is killing voor de wifi.

Tevens worden die IGMP multicasts dan verstuurd met de snelheid van het traagste aangesloten apparaat. Als er een computer uit staat waarbij de netwerkkaart in standby gaat dan wordt de snelheid van die netwerkkaart terugggezet naar 10Mbps en dan is de kans op haperingen aanzienlijk en zelfs 100% bij HD-"Glas" zenders.

Zie ook "De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping".

 

Okay, dank je wel.

Ik heb Wifi niet via KPN lopen maar via TPLink Deco M9. Dus, de hoofddeco is bedraad aangesloten op mijn switch en de andere 3 M9’s zijn draadloos aangesloten. Ik heb een glasvezel netwerk en heb een TP-link glasvezel/netwerk switch T1700G-28TQ 3.0 die alles verdeelt en daar staat IPGM snooping geconfigureerd. Maakt dat dan nog uit?

En laat ik dan de andere vraag stellen: als ik IPGM snooping aanzet, wil het tvkastje niet door de boot heen komen, hij blijft dan op 85% hangen. Ik meen dat dit het moment is dat o.a. de tvgids en -zenders worden geladen. Wat is jouw beeld dan waarom het tv-kastjes (beide 4k) niet willen booten met IGMP snooping aan?

Als ik de Fritzbox er tussen zet dan werkt perfect dus ik wil uitsluiten dat het met mijn interne netwerk te maken heeft.

Ik zal straks/morgen IGMP snooping weer eens aanzetten en kijken of het blijft werken.

 

 

 

Reputatie 2

@GercovdBoon zou je willen doorgeven wat de IGMP instellingen bij jou zijn. Ben erg benieuwd.


Hier heb je ze. Is dit wat je bedoelt?

 

 

Reputatie 7

En laat ik dan de andere vraag stellen: als ik IPGM snooping aanzet, wil het tvkastje niet door de boot heen komen, hij blijft dan op 85% hangen. Ik meen dat dit het moment is dat o.a. de tvgids en -zenders worden geladen. Wat is jouw beeld dan waarom het tv-kastjes (beide 4k) niet willen booten met IGMP snooping aan?

Dit heb ik één keer eerder vernomen en het lijkt een heel recent fenomeen te zijn.

IGMP snooping is echt een essentieel onderdeel voor een goede werking van IPTV van KPN en het is sterk te adviseren om IGMP snooping altijd aan te hebben staan.

Ook ik heb (uiteraard) IGMP snooping aan staan op mijn Netgear switches.

Reputatie 2

@wjb

@HJan

 

Even snel een schets gemaakt van mijn netwerk ter verduidelijking:

 

Ik heb nu IGMP snooping uitstaan in de Draytek. Ik zal het morgenochtend proberen.

Reputatie 7

@wjb

@HJan

 

Even snel een schets gemaakt van mijn netwerk ter verduidelijking:

 

Ik heb nu IGMP snooping uitstaan in de Draytek. Ik zal het morgenochtend proberen.

Als jij geen andere (wifi) aansluitingen op de Draytek hebt dan kan je op de Draytek IGMP snooping rustig uit hebben staan. De TP-Link 1700 zorgt er dan wel voor dat de IGMP multicasts alleen richting "SOTM audio router" doorgezet worden immers op de TP-Link staat IGMP snooping wel aan. Ook die "SOTM audio router" zal op zijn beurt de IGMP multicasts alleen richting TV ontvangers doorzetten immers ook daar staat IGMP snooping aan.

Reputatie 2

@wjb

 

Dank je!

Nee, Wifi staat zelfs uit op de Draytek.

Ik hou IGMP snooping voorlopig uit in de Draytek. Zou ik tegen issues aanlopen, kan ik hem wel aanzetten of de FritzBox er weer tussen zetten.

 

Reputatie 1

@GercovdBoon zou je willen doorgeven wat de IGMP instellingen bij jou zijn. Ben erg benieuwd.


Hier heb je ze. Is dit wat je bedoelt?

 

 

@GercovdBoon Ja precies. Zo staat het bij mij ook, ik heb er alleen verder geen router meer achter hangen met IGMP snooping. Zojuist geprobeerd deze weer aan te zetten onder de nieuwe firmware (4.2.4.1) maar het terugkijken via iptv hapert helaas toch weer… 

Reputatie 2

@GercovdBoon zou je willen doorgeven wat de IGMP instellingen bij jou zijn. Ben erg benieuwd.


Hier heb je ze. Is dit wat je bedoelt?

 

 

@GercovdBoon Ja precies. Zo staat het bij mij ook, ik heb er alleen verder geen router meer achter hangen met IGMP snooping. Zojuist geprobeerd deze weer aan te zetten onder de nieuwe firmware (4.2.4.1) maar het terugkijken via iptv hapert helaas toch weer… 


Dat is vervelend. :-(

Mijn redenatie is dat als je ‘terugkijken’ kunt doen, dat het retoursignaal, als je het zo mag noemen, qua instelling wel goed moet staan. Anders zou je een leeg scherm krijgen, volgens mij. 

Heb je dus bij ‘live TV’ geen issues maar wel als je terugkijkt of begrijp ik je verkeerd? Heb je ook Netflix of Amazon prime? En zo ja, werken die goed?

Ik kan je de volledige instelling van mijn router naar je sturen (wel via privé bericht dan), dan kun je kijken of je verschillen ziet? Laat maar horen.

 

Reputatie 7

Mijn redenatie is dat als je ‘terugkijken’ kunt doen, dat het retoursignaal, als je het zo mag noemen, qua instelling wel goed moet staan. Anders zou je een leeg scherm krijgen, volgens mij. 

Voor live kijken en terugkijken worden twee compleet verschillende technieken gebruikt.

Bij live kijken abonneert de TV ontvanger zich bij de IGMP proxy server op de TV stream en vindt de communicatie plaats op basis van IGMP multicasts.

Bij terugkijken zal de TV ontvanger een rechtstreekse verbinding met het iTV platform opzetten om de TV stream als unicast te ontvangen.

 

IGMP snooping heeft alleen invloed op de werking bij live televisie kijken, niet op terugkijken.

Reageer