Beantwoord

Kabels trekken in nieuwbouwwoning

  • 13 July 2019
  • 49 reacties
  • 5005 keer bekeken

Reputatie 2
Goedenmiddag.

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Ik wil dan graag alle draden vast trekken voordat de monteur van KPN komt om alles aan te sluiten.

Nu hebben lijkt het ons mooier om de loze leidingen af te werken met wandcontactdozen. Maar nu is de vraag trek je daar dan 2x 6a draden met vaste kern doorheen? En prik je dan in de wcd een 6a sftp met soepele kern naar het apparaat toe of werkt dat dan niet?

In de meterkast komt dan uiteraard een patchpanel en daarachter een switch welke op de v10a wordt aangesloten. Moet alleen nog even kijken hoe ik de switch en patchpanel netjes kan weg werken of ophangen.
Welke patchpanel en switch raden jullie aan?

Wij hebben de volgende loze leidingen

1x loze leiding woonkamer voor vast bellen
3x loze leiding woonkamer
2x loze leiding keuken
2x loze leiding slaapkamer 1
3x loze leiding slaapkamer 2
2x loze leiding zolder

Mochtend jullie andere ideeën hebben deze zijn uiteraard meer dan welkom.

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door wjb 13 July 2019, 11:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

49 reacties

Reputatie 7
Mijn advies is om binnen de electricteitsbuizen altijd netwerkkabels met een stugge kern te gebruiken. De lsa strips in UTP wandcontactdozen zijn namelijk niet geschikt voor soepele UTP kabels. Tussen de wandcontactdoos en het apparaat gebruik je soepele netwerkkabels.

Ik weet niet welke diameter die loze electriciteitsbuizen hebben, 5/8inch of 3/4inch.
Door 3/4inch buizen is dat geen enkel probleem, maar door 5/8inch kan het een hele toer zijn om twee stugge Cat6 kabels te trekken en al helemaal als er wat bochten in de buis zitten.
Zelf heb ik 14 cat6 netwerkkabels door mijn woning getrokken waarvan 12 hun eigen buis hebben en twee samen door één buis lopen. Die laatste twee hebben meer zweetdruppeltjes gegeven dan de andere twaalf.

Ik gebruik geen patchpanel in mijn meterkast maar heb de kabels afgemonteerd in zeven dubbele opbouw wandcontactdozen. Vandaar lopen er korte patchkabels naar twee Netgear GS108v3 switches.
Reputatie 2
ok dus dan worden het wcd met stugge kern. Maar je moet toch 2 draden door 1 buis trekken omdat de wcd 2 aansluitingen heeft. Want je kan niet 1 draad voor 2 aansluitingen gebruiken of zie ik dat verkeerd?

Zal het eens na vragen maar dacht dat het 5/8 inch leidingen zijn.
Reputatie 7
Maar kan ik op de wcd dan gewoon een soepele 6a sftp kabel met rj45 connectors prikken of moet dat dan ook een stugge kabel zijn? Dus van de wcd naar bv de PlayStation
Daar gebruik je altijd soepele kabels.
Dus in de muur stug en buiten de muur soepel.
Zie ook mijn aanpassingen in mijn vorige bericht.
Reputatie 2
Ok top.

Maar naar de wcd toe moet je dan toch 2 draden trekken aangezien je er 2 aansluitingen op heb. Of zijn de wcd ook met enkele aansluitingen te koop
Reputatie 7
Maar je moet toch 2 draden door 1 buis trekken omdat de wcd 2 aansluitingen heeft. Want je kan niet 1 draad voor 2 aansluitingen gebruiken of zie ik dat verkeerd?
Je hebt dubbele en enkele Cat6 UTP wandcontactdozen.
Elke poort moet zijn eigen netwerkkabel krijgen.
Ik heb in mijn woning dus overal enkele Cat6 UTP wandcontactdozen (op één kamer na) en in de meterkast heb ik per twee kabels een opbouw Cat6 UTP wandcontactdoos gemonteerd.
Ok top.

Maar naar de wcd toe moet je dan toch 2 draden trekken aangezien je er 2 aansluitingen op heb. Of zijn de wcd ook met enkele aansluitingen te koop


In de woonkamer heb ik een rj11/rj45 combinatie daar gaan inderdaad 2 kabels door 1 buis naar toe daar was wel wat zeepsop bij nodig.

Er zijn zelfs modellen met 3 typen rj11,rj45 en coax in een.
Reputatie 2

Maar je moet toch 2 draden door 1 buis trekken omdat de wcd 2 aansluitingen heeft. Want je kan niet 1 draad voor 2 aansluitingen gebruiken of zie ik dat verkeerd?Je hebt dubbele en enkele Cat6 UTP wandcontactdozen.
Elke poort moet zijn eigen netwerkkabel krijgen.
Ik heb in mijn woning dus overal enkele Cat6 UTP wandcontactdozen (op één kamer na) en in de meterkast heb ik per twee kabels een opbouw Cat6 UTP wandcontactdoos gemonteerd.


Ja dat is ook nog een optie was er had ik niet aan gedacht. Dacht dat de patchpanel de makkelijkste oplossing was 😁
Reputatie 2

Ok top.

Maar naar de wcd toe moet je dan toch 2 draden trekken aangezien je er 2 aansluitingen op heb. Of zijn de wcd ook met enkele aansluitingen te koop
In de woonkamer heb ik een rj11/rj45 combinatie daar gaan inderdaad 2 kabels door 1 buis naar toe daar was wel wat zeepsop bij nodig.

Er zijn zelfs modellen met 3 typen rj11,rj45 en coax in een.

Nou dan ga ik daar eens naar zoeken. Hebben 4 loze leidingen naast elkaar. Dank kan ik er een mooie 4 wegs raam omheen doen.

Waar hebben jullie de wcd aangeschaft??
Ik heb die van mij gewoon van de bouwmarkt. In een vorige woning had ik ook dubbele utp inbouw nooit gebruikt. Met meer dan 2 apparaten die bedraad aangesloten worden zal je toch met switches moeten werken of dubbele contacten dan nut hebben is maar de vraag.
Reputatie 2
de vaste aansluiting van KPN is dat analoog of VoIP? Wij krijgen glasvezel aansluiting. Want bij VoIP kan je toch ook een utp gebruiken voor bellen ipv een 4 aderige telefoonkabel?
Dan zou ik maar 1 dubbele doos hoeven trekken.
Reputatie 7
de vaste aansluiting van KPN is dat analoog of VoIP? Wij krijgen glasvezel aansluiting. Want bij VoIP kan je toch ook een utp gebruiken voor bellen ipv een 4 aderige telefoonkabel?
Dan zou ik maar 1 dubbele doos hoeven trekken.

De vaste aansluiting is gewoon analoog, maar ook dan trek je gewoon een UTP netwerkkabel en gebruik je aan beide kanten een rj45/rj11 patchkabel. Het voordeel is dat je die netwerkkabel dan gewoon voor Internet of televisie kunt gebruiken als je geen vaste telefoon meer gebruikt of als je, zoals ik, een dect telefoon gebruikt met een los basisstation die in de meterkast is geplaatst.
Reputatie 2
Mijn advies is om binnen de electricteitsbuizen altijd netwerkkabels met een stugge kern te gebruiken. De lsa strips in UTP wandcontactdozen zijn namelijk niet geschikt voor soepele UTP kabels. Tussen de wandcontactdoos en het apparaat gebruik je soepele netwerkkabels.

Ik weet niet welke diameter die loze electriciteitsbuizen hebben, 5/8inch of 3/4inch.
Door 3/4inch buizen is dat geen enkel probleem, maar door 5/8inch kan het een hele toer zijn om twee stugge Cat6 kabels te trekken en al helemaal als er wat bochten in de buis zitten.
Zelf heb ik 14 cat6 netwerkkabels door mijn woning getrokken waarvan 12 hun eigen buis hebben en twee samen door één buis lopen. Die laatste twee hebben meer zweetdruppeltjes gegeven dan de andere twaalf.

Ik gebruik geen patchpanel in mijn meterkast maar heb de kabels afgemonteerd in zeven dubbele opbouw wandcontactdozen. Vandaar lopen er korte patchkabels naar twee Netgear GS108v3 switches.


je gebruikt geen patchpanel met als rede dat de opbouw dozen makkelijker weg te werken zijn? En omdat de patchpanelen in een rack moet of heb je die ook in opbouw.

Gister bij de bouwwinkel alleen telefoondraad gehaald. Hadden geen cat 6a solid sftp draden. En ook de inbouw dozen gingen maar tot cat 5e
Reputatie 7
Patchpanels heb je ook als opbouw zoals dit 8-poorts patchpanel. Ik heb geen patchpanels gebruikt omdat ik op twee plekken in mijn meterkast een groepje kabels heb gepatcht. Bovenin bij de buizen naar de eerste en tweede verdieping en onderin voor de kabels naar woonkamer, tuinkamer, keuken, en bijkeuken die vrijwel allemaal door de kruipruimte lopen.
Het netjes aansluiten van acht of zelfs meer netwerkkabels op een patchpanel is, ik spreek uit ervaring, lastiger dan deze per groepje van twee in een wandcontactdoos af te monteren.
Uiteraard is het nog steeds prima te doen hoor. 😉
Ik neem aan dat je shielded UTP kabels gaat gebruiken. Let er dan op dat je de shield netjes contact laat maken met de behuizing zodat de kooi van faraday in stand blijft. Let er dus ook op dat een patchpanel een stalen behuizing heeft.

Gister bij de bouwwinkel alleen telefoondraad gehaald. Hadden geen cat 6a solid sftp draden. En ook de inbouw dozen gingen maar tot cat 5e
Ik ben ook geen voorstander van aankoop van dergelijke hardware bij een doe-het-zelf zaak.
Waarom heb je telefoondraad gekocht, had je mijn tip niet gelezen?
Reputatie 2
Ja zo had ik het nog niet bekeken. Zal dinsdag eens kijken waar onze loze leidingen uitkomen, of ze allemaal bij elkaar zitten of groepjes vormen.

Ja de bedoeling is om cat 6a sftp kabels te gaan gebruiken. En dan in combinatie met de juiste inbouw dozen voor in de vertrekken
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Mark281, Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Genoeg te doen de aankomende tijd en fijn dat je al nadenkt over het aansluiten van je apparatuur. Je hebt hier al heel wat informatie verzamelt waar je vast iets mee kan. Het verschilt per situatie, maar als er loze leidingen liggen kan een monteur je hier ook meehelpen (behalve de afwerking). De monteur zorgt er voor dat je verbindingen werken en sluit maximaal 1 computer, laptop of tablet, 2 televisies en 1 vaste telefoon voor je aan. Meer informatie hierover kun je terugvinden op deze pagina.
Nieuwbouwwoning, dus veel beton, modem in meterkast in een hoek van het huis, aan de andere kant geen of te weinig wifi signaal.
In geval van glasvezel, dat zal haast wel zo zijn bij een nieuw huis, kun je het modem eenvoudig verplaatsen naar een gunstige plaats in het huis.
Als je dan een op die plaats 2 UTP kabels hebt dan kun je het signaal weer terug voeren naar de meterkast en van daar uit verdelen naar andere plaatsen in het huis.
Reputatie 7
Goede tip!

Ook met één netwerkkabel is dat mogelijk maar dan moet je wel aan beide zijden van die kabel een switch plaatsen die vlan's ondersteunt.
Reputatie 2
vandaag de oplevering gehad. Uiteraard gelijk gekeken in de meterkast. Alle leidingen inclusief de loze leidingen zitten bij elkaar aan de bovenkant van de meterkast.
Reputatie 7
Badge +24
Goede tip!

Ook met één netwerkkabel is dat mogelijk maar dan moet je wel aan beide zijden van die kabel een switch plaatsen die vlan's ondersteunt.

Voor het geld van 2 switches met vlan ondersteuning heb je een accespoint 🤐
Reputatie 7
Voor het geld van 2 switches met vlan ondersteuning heb je een accespoint 🤐
Voor €50,- koop ik geen goed accesspoint. 😉
Reputatie 7
Badge +24

Voor het geld van 2 switches met vlan ondersteuning heb je een accespoint 🤐Voor €50,- koop ik geen goed accesspoint. 😉

Wel 1 die net zo goed is als het wifi van een Experiabox v10a.

Waar haal jij een switch vandaan met vlan ondersteuning voor onder de 25 euro?
Reputatie 7
Waar haal jij een switch vandaan met vlan ondersteuning voor onder de 25 euro?
Hier. 😉
Maar persoonlijk zou ik kiezen voor deze van €29,-.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Mark281, Fijn dat je huis is opgeleverd en je een duidelijk beeld hebt gekregen van de loze leidingen die er liggen. Er is nog input gegeven m.b.t. een accespoint, misschien heb je daar nog iets aan. Wanneer je de kabels gaat trekken en je hebt nog vragen, kun je hier altijd terecht. Succes met verhuizen 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Wat ik eigenlijk afvraag is: waarom laat je je nieuwe huis niet gewoon incl. UTP netwerk opleveren? Waarom doe je het zelf?
Reputatie 2
Wat ik eigenlijk afvraag is: waarom laat je je nieuwe huis niet gewoon incl. UTP netwerk opleveren? Waarom doe je het zelf?

Dat is een goede vraag Nick. Omdat ze ten eerste 130 per loze leiding vragen om deze te voorzien van utp (en we hebben er 11). En ten tweede omdat je daar geen keuze heb qua kabel of qua kwaliteit. En omdat hun er een cat 5 met soepele kern indoen en er dus geen wcd op kan doen.