Beantwoord

Kabels trekken in nieuwbouwwoning

  • 13 July 2019
  • 49 reacties
  • 5005 keer bekeken

Reputatie 2
Goedenmiddag.

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Ik wil dan graag alle draden vast trekken voordat de monteur van KPN komt om alles aan te sluiten.

Nu hebben lijkt het ons mooier om de loze leidingen af te werken met wandcontactdozen. Maar nu is de vraag trek je daar dan 2x 6a draden met vaste kern doorheen? En prik je dan in de wcd een 6a sftp met soepele kern naar het apparaat toe of werkt dat dan niet?

In de meterkast komt dan uiteraard een patchpanel en daarachter een switch welke op de v10a wordt aangesloten. Moet alleen nog even kijken hoe ik de switch en patchpanel netjes kan weg werken of ophangen.
Welke patchpanel en switch raden jullie aan?

Wij hebben de volgende loze leidingen

1x loze leiding woonkamer voor vast bellen
3x loze leiding woonkamer
2x loze leiding keuken
2x loze leiding slaapkamer 1
3x loze leiding slaapkamer 2
2x loze leiding zolder

Mochtend jullie andere ideeën hebben deze zijn uiteraard meer dan welkom.

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door wjb 13 July 2019, 11:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

49 reacties

Reputatie 2
Hebben jullie trouwens tips of ervaring met bepaalde kabels??
Zat zelf aan deze kabel te denken:

https://www.utp-kabel.nl/danicom-cat6a-s-ftp-100m-op-rol-stug-lszh-eca.html

Alle tips zijn welkom
Reputatie 7
Badge +24

Wat ik eigenlijk afvraag is: waarom laat je je nieuwe huis niet gewoon incl. UTP netwerk opleveren? Waarom doe je het zelf?Dat is een goede vraag Nick. Omdat ze ten eerste 130 per loze leiding vragen om deze te voorzien van utp (en we hebben er 11). En ten tweede omdat je daar geen keuze heb qua kabel of qua kwaliteit. En omdat hun er een cat 5 met soepele kern indoen en er dus geen wcd op kan doen.

Dan zeg je toch gewoon welke utp je dr in wilt hebben?

Toen wij bouwden hebben we gewoon het installatiebedrijf op dorp de elektra / verwarming / ventilatie aan laten leggen. Wat elk buisje apart gekost heeft, geen idee.
Reputatie 2


Wat ik eigenlijk afvraag is: waarom laat je je nieuwe huis niet gewoon incl. UTP netwerk opleveren? Waarom doe je het zelf?Dat is een goede vraag Nick. Omdat ze ten eerste 130 per loze leiding vragen om deze te voorzien van utp (en we hebben er 11). En ten tweede omdat je daar geen keuze heb qua kabel of qua kwaliteit. En omdat hun er een cat 5 met soepele kern indoen en er dus geen wcd op kan doen.
Dan zeg je toch gewoon welke utp je dr in wilt hebben?

Toen wij bouwden hebben we gewoon het installatiebedrijf op dorp de elektra / verwarming / ventilatie aan laten leggen. Wat elk buisje apart gekost heeft, geen idee.



Wij moesten voordat de bouw al doorgeven hoeveel loze leidingen we wilden en of ze bedraad moesten worden. Daarin was geen keuze mogelijk noch konden we zelf een voorkeur opgeven.
Vandaar dat ik de loze leidingen nu zelf ga bedraden.


Dus vandaar dat ik graag wil weten naar welke draad jullie voorkeur naar uitgaat
Reputatie 7
Badge +24
Hebben jullie trouwens tips of ervaring met bepaalde kabels??
Zat zelf aan deze kabel te denken:

https://www.utp-kabel.nl/danicom-cat6a-s-ftp-100m-op-rol-stug-lszh-eca.html

Alle tips zijn welkom

Vvolgens mij is deze draad prima. Ik heb zelf nog nooit met dubbel afgeschermde kabel gewerkt. Wel met enkel. Ik weet niet of je nog ergens 2 kabels door 1 pijpje wilt leggen, maar ik gok dat da met deze kabel wel heel moeilijk word 😄
Reputatie 2

Hebben jullie trouwens tips of ervaring met bepaalde kabels??
Zat zelf aan deze kabel te denken:

https://www.utp-kabel.nl/danicom-cat6a-s-ftp-100m-op-rol-stug-lszh-eca.html

Alle tips zijn welkom
Vvolgens mij is deze draad prima. Ik heb zelf nog nooit met dubbel afgeschermde kabel gewerkt. Wel met enkel. Ik weet niet of je nog ergens 2 kabels door 1 pijpje wilt leggen, maar ik gok dat da met deze kabel wel heel moeilijk word 😄

Nee alles gaat enkel door een pijp. En op aanraden van hier op het forum. Op 1 wcd een verloop van rj45 naar rj11 voor de huistelefoon
En je kunt 2 ethernet verbindingen door 1 kabel maken, aan weerskanten 2 plugjes, staat ook ergens (!) op dit forum, onlangs nog besproken.
Aanvulling, hier dus : https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/itv-en-telefoon-over-1-utp-kabel-476548#post794797
Over de soort kabel zou ik me ook niet al te druk maken, heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Reputatie 7
Badge +24
En je kunt 2 ethernet verbindingen door 1 kabel maken, aan weerskanten 2 plugjes, staat ook ergens (!) op dit forum, onlangs nog besproken.
Over de soort kabel zou ik me ook niet al te druk maken, heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Dan heb je een gemankeerde installatie met maar max 100 mbit. Dat is echt niet meer van deze tijd wat betreft nieuwe installatie hoor.

En voor wcd moet je harde kern hebben. Met soepele kern is de kans dat het niet werkt heel groot.
Reputatie 2
heb nu deze kabel:

https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-belden-cat-6-grijs-7965e-doos-100-meter.html

en deze inbouw dozen besteld

https://www.sandervunderink.nl/netwerk-telefoon-basiselement-dubbel-cat-6-afgeschermd.html
In de beschrijving van de inbouwdoos stat iets over een verloop voor telefoon, da's mooi.

@ Nick83
Wat voor inbouw doos bedoel je, wat is dat voor aansluiting waar geen soepele kabel in kan ?
Reputatie 7
Badge +24
In de beschrijving van de inbouwdoos stat iets over een verloop voor telefoon, da's mooi.

@ Nick83
Wat voor inbouw doos bedoel je, wat is dat voor aansluiting waar geen soepele kabel in kan ?

Het 2de linkje van @Mark281 Deze wandcontactdozen kun je het best utp kabel met harde kern voor hebben.
Reputatie 2
zo de meeste cat 6 kabels zijn getrokken. Niet elke loze leiding ging even makkelijk en sommige moeten nog gebeuren.

Nu heb ik bij Sander vunderink de volgende wcd aangeschaft.

https://www.sandervunderink.nl/netwerk-telefoon-basiselement-dubbel-cat-6-afgeschermd.html

NU staat er dat er in de volgorde moet worden aangesloten. bruin, witbruin, witblauw, blauw, groen, witgroen, oranje, witoranje.

Alleen dacht ik dat je altijd 1 ader paar moest omwisselen, witgroen en witblauw of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt
Reputatie 7
De officiële pinout zoals deze in Nederland gebruikt wordt is als onderstaand.

Reputatie 2
Wwaarom staat er dan op de site van vunderink dat je hem volgens de B standaard moet aansluiten. Of worden de draden in de wcd zelf gekruist?

Reputatie 7
Dat aansluitschema komt ook precies overeen met het plaatje dat ik poste. Zie je dat bij de groene aders in schema B een 6 en een 3 staat. Precies zoals in mijn plaatje.
Reputatie 2
ja die had ik gezien..Dus dan wordt het in de wcd zelf omgedraaid. Want ik sluit van links naar rechts
bruin, witbruin, witblauw, blauw, groen, witgroen, oranje, witoranje
Reputatie 7
Badge +24
Hmm... het pootje rechtsboven is al afgebroken? Je moet hier de volgorde aanhouden die bij b staat aangegeven.

Hier in huis heeft elke wcd maar 2 schroefjes en geen 4.
Reputatie 2
Hmm... het pootje rechtsboven is al afgebroken? Je moet hier de volgorde aanhouden die bij b staat aangegeven.

Hier in huis heeft elke wcd maar 2 schroefjes en geen 4.

sscherp op gelet Nick..Dat pootje heb ik per ongeluk zelf afgebroken. Maar dit gedeelte zakt in een ander gedeelte waaraan links en recht een schroefje zit. Ik gok dat alle wcd met type b de Europese zijn met 2 schroefjes en dat de wcd met type a wellicht 4 schroeven hebben.

prima dan sluit ik hem aan volgens de kleur volgorde op de wcd.

Harstikke bedankt voor jullie hulp.tot nu toe
Reputatie 2
Ik heb nog even jullie hulp nodig. Er is zoveel aanbod dat ik door de bomen het bos niet zie. Ik wil de draden netjes wegwerken in de meterkast en daar ook een switch plaatsen welke op de experiabox V10a wordt aangesloten. Ik heb nu 20 cat6 utp draden getrokken. Maar of ik ze nu allemaal ga gebruiken is de vraag 😀

- Welke patchpanel raden jullie me aan. Zou hem het liefst aan de wand ophangen of evt een beugel en daar de panel in. En anders moet ik een plank in de meterkast maken waarop ik de panel kan neerleggen. Panel moet wel POE geschikt zijn mocht dit ooit nodig zijn.

- welke switch raden jullie me aan? Voor mijn situatie zie ik vooralsnog niet het nut van POE in. Wellicht in de toekomst als we een camera of een accespoint willen plaatsen.


Misschien een domme vraag. Maar waarom zijn switches zoveel duurder als patchpanel?

Wederom alvast bedankt voor jullie hulp en tijd.
Reputatie 7
Badge +24
Een patchpanel doet niets. Er zit geen elektronica in. Een patchpanel wat PoE geschikt zou moeten wezen klinkt ook een beetje raar...

Ik zou je aanraden om aan al die kabels in eerste instantie maar gewoon utp stekkertjes te maken en een switch aan te schaffen. Daarbij zou je dan dus voor een PoE geschikte kunnen kiezen.
Reputatie 7
Zelf heb ik 14 Cat6 shielded UTP kabels afgemonteerd in 7 dubbele Cat6 opbouw wandcontactdozen die op de achterwand van de meterkast geplaatst zijn.
Dit is feitelijk makkelijker dan al die kabels in één patchpanel af te monteren.
Een bijkomend voordeel is dat je die wandcontactdozen op verschillende plaatsen in de meterkast kunt monteren. Zo heb ik twee groepjes wandcontactdozen in mijn meterkast. Vier bovenin de meterkast waar de kabels richting 1e en 2e verdieping op aangesloten zijn en drie onderin de meterkast voor de kabels richting woonkamer en tuinkamer.
Patchpanels zijn passieve componenten en per definitie geschikt voor PoE.
Zelf gebruik ik PoE injectors voor het voeden van mijn wifi accesspoints (plafonnieres).
Ik heb in de meterkast twee Netgear GS108Ev3 switches hangen en in de woning staan nog vier Netgear GS105Ev2's.

Gebruik geen UTP pluggen op de kabels. Als het goed is heb je stugge UTP kabels gebruikt en daarbij zou je dan ook UTP pluggen voor stugge kabels moeten gebruiken. Dat moet je eigenlijk niet willen een wel om twee redenen.
1) Afmonteren van stugge UTP kabels op een lsa strip van een wandcontactdoos of patchpanel is veel makkelijker dan in zo'n UTP plug en als je shielded kabel gebruikt dan kan je de kooi van faraday in stand houden.
2) Aan stugge kabels wil je eigenlijk zo weinig mogelijk zitten.
Reputatie 2
Zelf heb ik 14 Cat6 shielded UTP kabels afgemonteerd in 7 dubbele Cat6 opbouw wandcontactdozen die op de achterwand van de meterkast geplaatst zijn.
Dit is feitelijk makkelijker dan al die kabels in één patchpanel af te monteren.
Een bijkomend voordeel is dat je die wandcontactdozen op verschillende plaatsen in de meterkast kunt monteren. Zo heb ik twee groepjes wandcontactdozen in mijn meterkast. Vier bovenin de meterkast waar de kabels richting 1e en 2e verdieping op aangesloten zijn en drie onderin de meterkast voor de kabels richting woonkamer en tuinkamer.
Patchpanels zijn passieve componenten en per definitie geschikt voor PoE.
Zelf gebruik ik PoE injectors voor het voeden van mijn wifi accesspoints (plafonnieres).
Ik heb in de meterkast twee Netgear GS108Ev3 switches hangen en in de woning staan nog vier Netgear GS105Ev2's.

Gebruik geen UTP pluggen op de kabels. Als het goed is heb je stugge UTP kabels gebruikt en daarbij zou je dan ook UTP pluggen voor stugge kabels moeten gebruiken. Dat moet je eigenlijk niet willen een wel om twee redenen.
1) Afmonteren van stugge UTP kabels op een lsa strip van een wandcontactdoos of patchpanel is veel makkelijker dan in zo'n UTP plug en als je shielded kabel gebruikt dan kan je de kooi van faraday in stand houden.
2) Aan stugge kabels wil je eigenlijk zo weinig mogelijk zitten.

Ja dat is ook een optie dat ik nu 4 dubbele opbouw wcd dozen aanschaf en deze zoals je aangaf in de meterkast plaats. Dan hang ik aan beide zijde van 1 aansluiting een verloop van rj45 naar rj11 voor de telefoon.
Dan laat ik de andere kabels voorlopig voor wat ze zijn, dat kan altijd nog. En dan mag de monteur van kpn de tv's aansluiten die uit de opbouw wcd's komen.

Als je door het hele huis cat6a kabels trekt en vervolgens (1) gigabit netgear switches gebruikt dan heeft heel cat6a geen nut toch, aangezien deze tot snelheden van 10 gigabit gaat? Dan kan je beter cat6 gebruiken toch?

Hallo @rickst , je reageert op een topic van 2 jaar oud, weinig zinvol.

 

Hallo @rickst , je reageert op een topic van 2 jaar oud, weinig zinvol.

 

Dag @JanD lijkt me zeer zinvol aangezien het nog steeds een relevant onderwerp is en ik momenteel ook met dit vraagstuk zit.