Vraag

kan mijn Sonos problemen met modem veroorzaken?

  • 18 februari 2021
  • 10 reacties
  • 139 keer bekeken

Wij hebben al een tijd te kampen met wegvallend internet en dus ook tv. Nu heb ik inmiddels alles qua apparatuur en kabels vervangen, maar helaas was het probleem nog niet opgelost. Zou het kunnen dat de Sonos of PS4 zelf ip adressen aanmaakt en daardoor de modem plat legt?
In een ‘dip’ is het internet (wifi/bekabeld) volledig weg en de tv werkt vaak ook helemaal niet meer (terugkijken of opnames kijken zeker niet) 

Ik ben er achter gekomen, toen ik in een dip de snelheid wilde checken van bekabeld internet door mijn macbook rechtstreeks aan de modem aan te sluiten, hiervoor trok ik in de switch in de meterkast de kabel eruit die naar de tv gaat. Met als resultaat dat de dip gelijk over was. Aan die kabel zit achter de tv een kleine switch waar de sonos en de ps4 op aangesloten zit. Nu 2 dagen de sonos kabel niet in de switch gehad en ook 2 dagen geen internet problemen. 

Als dit de oorzaak is… HOE kan ik dit oplossen? Kan ik de sonos een vast ip adres toewijzen? Enzo ja… hoe?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ik denk dat die switch geen igmp snooping ondersteunt. Dat is een must!! kan je dat nakijken?

Reputatie 7
Badge +8

Misschien kun je de volgende info eens doornemen:

 

Hallo Joep 1965,

 

ik heb de netgear gs105e en Volgensmij ondersteund die wel igmp snooping.

🤔

 

THNKS voor het meedenken 👊🏼

Reputatie 7

Vooral jou laatste zin triggert mij: 

Nu 2 dagen de sonos kabel niet in de switch gehad en ook 2 dagen geen internet problemen. 

 

Wat heb je zoal van Sonos, en hoe heb je je Sonos aangesloten in je netwerk? Wat heb je verder allemaal aangesloten qua apparatuur? En werk je alleen via de Wifi of werk je ook bedraad? Zou je dit een beetje meer inzichtelijk kunnen maken?

Verder neig ik er naar dat je het in je Sonos moet zoeken, hier draait ook alles via Sonos. Heb zelf in het verleden zo'n beetje alles uitgesloten. Want ook ik had er last van. Veel getest, als alle Sonos bedraad te hebben aangesloten. Alles over de Wifi, “via SonosNet 1 op kabel rest over de wifi” en via een Sonos Boost. (boost bedraad aangesloten, speakers over de wifi)

 

Ik kan je wel 'simpel’ vertellen, dat jou Speakers vragen om  het geluid via een bepaalde audiostreamsnelheid (what's in a name) uit te zenden. Wanneer je veel apparatuur op de wifi hebt aangesloten, of je wifi is niet overal toereikend genoeg, wil het wel voorkomen dat er dan te ‘weinig’ ruimte overblijft voor je speakers. En dit veroorzaakt heel vaak dipjes/haperingen/uitvallen van geluid, wat later binnen enkele seconden dan weer terugkomt. Dus krijgen je speakers te weinig ‘wifi’ om netjes en vlot te kunnen blijven werken zonder storingen. Echt dit komt heel ‘precies’ 

 

Kort opgesomd tijdens mijn test enkele jaren geleden.

  • Sonos bedraad aangesloten, helemaal niks aan de hand.
  • Via SonosNet aangesloten, wederom die ‘haperingen’
  • Via Wifi was het al helemaal een puinhoop.
  • Via Sonos Boost alles probleemloos en perfect.

 

Ik heb nu bij mijn modem in de meterkast een Sonos Boost bijgeplaatst. welke een soort van versterker is. Deze bekabeld aangesloten aan het modem. Alle speakers overal in huis, zijn via de Boost aangesloten in het ‘netwerk’ van de Boost. Zo creëer je via de Boost een eigen versterkte netwerk voor je Sonos speakers. Werkt echt probleemloos en perfect. 

Nu is dat wél weer een investering, maar als je goed geluid wild, wat probleemloos blijft werken. Moet je dit gewoon scheiden van je overige netwerk. Sluit daarbij bekabeld aan wat je bekabeld kunt aansluiten, tv/ontvanger/computer bv. En gebruik je tablets/telefoons over de ‘gewone’ wifi. 

‘Vroeger’ werkte ook de geluidsinstallatie weliswaar bedraad aangesloten los van je overige netwerk, want er was toen nog geen internet of wifi natuurlijk, maar dat werkte ook altijd probleemloos. Dat moet je nu ook gewoon willen, echter is daar wat extra hulp bij nodig. 

 

Lees maar eens door Sonos Boost en geloof mij, daarna ga je nooit meer problemen krijgen. 

Reputatie 7
Badge +11

@AndreGJF Ik kan wat @Joep1965 hierboven schrijft volledig bevestigen. 

Ook bij mij draait de Sonos probleemloos net inzet van een Sonos Boost. Zo ontstaat SonosNet, een apart netwerk voor je Sonos. Dit kun je zien in de app bij 'mijn systeem'. Daar staat dan WM:0.

Alles bekabeld werkt niet goed. Toevallig heb ik vorige week een IKEA Symfonisk voor in de keuken aangeschaft. Ik dacht slim te zijn door de Symfonisk bekabeld in het netwerk op te nemen (om hem daarna draadloos in de keuken te gebruiken). Bammm...hele netwerk over de rooie, geen wifi meer etc. Vervolgens toch maar wat dichterbij de Boost de draadloze installatie uitgevoerd. En je raadt het misschien al...geen probleem.

Advies om inderdaad een Boost aan te schaffen. Ze komen regelmatig op Marktplaats voorbij. Ik heb er jaren geleden zo ook eentje gekocht. Werkt perfect.

Reputatie 7
Badge +14

@SledgehammerNL alle eer moet niet naar mij maar naar @JeroenB22 😉

Reputatie 7
Badge +11

@SledgehammerNL alle eer moet niet naar mij maar naar @JeroenB22 😉

Oeps...te dikke vingers op een te klein scherm 😅

Excuus @JeroenB22 ! 

Reputatie 7

Tja het haalt met de Boost gewoon veel gedoe en ellende weg, lees helaas te vaak en veel te veel, dat er mensen zijn die denken dat alles maar klakkeloos over de Wifi  kan en gaat, Topicstarter hoeft zich niet aangesproken voelen hoor :stuck_out_tongue:

Helaas leven we niet meer in dat makkelijke tijdperk, de internetsnelweg is bom en bom vol, de beste oplossing is voor je eigen woning gewoon de apparatuur aanschaffen die benodigd is, alles vanaf het aansluitpunt is toch voor jezelf. en daar wringt het hem dus met 70 procent van de Nederlanders? Ik weet het niet, maar logisch nadenkend ligt het altijd aan eventuele toch niet juist ingerichte eigen netwerk. 

Mijn vader heeft zo nog altijd een los modem en een losse router, nog uit het voormalig @home tijdperk nog voordat de providers met al die alles in één dingen gingen werken. Voor hun snelheid (200mb ofzo heeft ie geloof ik/ziggo hebben ook nog een echt old-skool abonnement) werkte dat ding al een jaar of 10 uitstekend. tot die begin dit jaar qua wifi echt was gesneuveld, lees als opeens onderbrekingen en wegvallende wifi of andere onverklaarbare storingen. Dit lag hem niet aan het bereik, maar aan de apparatuur zelf. Het was gewoon op haha. Nu hangt er weer een andere prima werkend. Ik mis die tijd wel, maar is binnenkort hier met een nieuwe Fritz ook opgelost inn huis is voor mezelf. Ik wil niet dat een provider zich daarmee doet bemoeien, is alleen maar ellende. Investeer gewoon voor 2/300 euro eenmalig in je eigen netwerk, dan kun je een jaar of 10 wel vooruit, en misschien ook wel langer eer er iets sneuveld. Op de lange termijn goedkoper dan iedere keer die grafoplossingen. Zo kun je als je wil altijd probleemloos overstappen, alles tot aan het modem kun je vervangen/verplaatsen of wat je er mee doet, tis toch voor het signaal en alles wat erna komt. Komt niemand aan en blijft gewoon werken indien juist ingesteld.

Met de Boost ook, koop er eentje, hang hem in je Meterkast, kosten nieuw €125,- Laten we zeggen dat die een jaar of 10 hangt, kost het je een investering van 0,035 cent per dag,  wil je voor dagelijks gebruik altijd die ellende? 

Of begin ik nu weer veelste simpel te denken? :rolling_eyes:

 

Sorry voor het off-topic gaan.

 

Reputatie 7
Badge +11

Is het Off-topic?..valt wel mee. Het gaat om slechte draadloze verbindingen en hoe dat op te lossen is. Ik lees (te) vaak berichten dat KPN en Sonos niet goed samen werken. Ligt dat aan KPN of Sonos?  Ik gebruik ook geen Experiabox omdat ik bij een XS4ALL in de gelukkige omstandigheid ben om een Fritz!Box te mogen gebruiken. Nooit problemen. Dus dan verdenk ik toch KPN. Maar een Boost lost naar alle waarschijnlijkheid de problemen van ts op. 

Reputatie 7

Geen van beide, ik schaal het onder de Wifi-omstandigheden, maakt niet uit van welke provider die wifi komt. Geef mij een Box 12, of welk ding dan ook, ik kan het gewoon reproduceren. vanaf volgende week tijdelijke Zyxel-T50 (T-Mobile) ivm overstap. Gaat mij echt wel lukken om het ook daar te reproduceren :sweat_smile: Heb bij vrienden die via T-Mobile zitten, hetook al kunnen reproduceren. Enige waar ik het niet bij kan reproduceren is Ziggo. maar dat verloopt over het Coax gebeuren. Dat is anders. We hebben te dealen met 2 lijnen die binnenkomen in huis dus ja. Glasvezel geen ervaring in. 

Denk en weet bijna wel zeker dat het niet op de provider af te schuiven valt. Mijns inziens kán een provider hier ook niks aan wijzigen lijkt mij. Zij verzorgen het signaal tot aan/in het modem, de rest is voor de klant, hoe die daarmee om willen gaan, gaat een provider echt niet voorkauwen. De mensen zélf zouden zich meer in de technieken moeten/willen verdiepen. Dat is vindt ik anno 2021 wel een basisbehoefte waar je over moet kunnen beschikken. Ik ben ook geen IT man, maar ik begrijp wel hoe e.e.a. werkt, hoe je kunt troubleshooten en hoe je het kunt oplossen, moeilijk of makkelijk.

Als er zoveel mensen zijn die klakkeloos maar gaan aanmelden/installeren en dan gaan zeuren dat niks werkt, nergens voor open staan, of niet willen verdiepen in de technieken, ja dikke doei dan.

Reageer