Vraag

kan mijn Sonos problemen met modem veroorzaken?

  • 18 February 2021
  • 22 reacties
  • 1781 keer bekeken

Wij hebben al een tijd te kampen met wegvallend internet en dus ook tv. Nu heb ik inmiddels alles qua apparatuur en kabels vervangen, maar helaas was het probleem nog niet opgelost. Zou het kunnen dat de Sonos of PS4 zelf ip adressen aanmaakt en daardoor de modem plat legt?
In een ‘dip’ is het internet (wifi/bekabeld) volledig weg en de tv werkt vaak ook helemaal niet meer (terugkijken of opnames kijken zeker niet) 

Ik ben er achter gekomen, toen ik in een dip de snelheid wilde checken van bekabeld internet door mijn macbook rechtstreeks aan de modem aan te sluiten, hiervoor trok ik in de switch in de meterkast de kabel eruit die naar de tv gaat. Met als resultaat dat de dip gelijk over was. Aan die kabel zit achter de tv een kleine switch waar de sonos en de ps4 op aangesloten zit. Nu 2 dagen de sonos kabel niet in de switch gehad en ook 2 dagen geen internet problemen. 

Als dit de oorzaak is… HOE kan ik dit oplossen? Kan ik de sonos een vast ip adres toewijzen? Enzo ja… hoe?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Badge +19

Ik denk dat die switch geen igmp snooping ondersteunt. Dat is een must!! kan je dat nakijken?

Reputatie 7
Badge +10

Misschien kun je de volgende info eens doornemen:

 

Hallo Joep 1965,

 

ik heb de netgear gs105e en Volgensmij ondersteund die wel igmp snooping.

🤔

 

THNKS voor het meedenken 👊🏼

Reputatie 7

Vooral jou laatste zin triggert mij: 

Nu 2 dagen de sonos kabel niet in de switch gehad en ook 2 dagen geen internet problemen. 

 

Wat heb je zoal van Sonos, en hoe heb je je Sonos aangesloten in je netwerk? Wat heb je verder allemaal aangesloten qua apparatuur? En werk je alleen via de Wifi of werk je ook bedraad? Zou je dit een beetje meer inzichtelijk kunnen maken?

Verder neig ik er naar dat je het in je Sonos moet zoeken, hier draait ook alles via Sonos. Heb zelf in het verleden zo'n beetje alles uitgesloten. Want ook ik had er last van. Veel getest, als alle Sonos bedraad te hebben aangesloten. Alles over de Wifi, “via SonosNet 1 op kabel rest over de wifi” en via een Sonos Boost. (boost bedraad aangesloten, speakers over de wifi)

 

Ik kan je wel 'simpel’ vertellen, dat jou Speakers vragen om  het geluid via een bepaalde audiostreamsnelheid (what's in a name) uit te zenden. Wanneer je veel apparatuur op de wifi hebt aangesloten, of je wifi is niet overal toereikend genoeg, wil het wel voorkomen dat er dan te ‘weinig’ ruimte overblijft voor je speakers. En dit veroorzaakt heel vaak dipjes/haperingen/uitvallen van geluid, wat later binnen enkele seconden dan weer terugkomt. Dus krijgen je speakers te weinig ‘wifi’ om netjes en vlot te kunnen blijven werken zonder storingen. Echt dit komt heel ‘precies’ 

 

Kort opgesomd tijdens mijn test enkele jaren geleden.

  • Sonos bedraad aangesloten, helemaal niks aan de hand.
  • Via SonosNet aangesloten, wederom die ‘haperingen’
  • Via Wifi was het al helemaal een puinhoop.
  • Via Sonos Boost alles probleemloos en perfect.

 

Ik heb nu bij mijn modem in de meterkast een Sonos Boost bijgeplaatst. welke een soort van versterker is. Deze bekabeld aangesloten aan het modem. Alle speakers overal in huis, zijn via de Boost aangesloten in het ‘netwerk’ van de Boost. Zo creëer je via de Boost een eigen versterkte netwerk voor je Sonos speakers. Werkt echt probleemloos en perfect. 

Nu is dat wél weer een investering, maar als je goed geluid wild, wat probleemloos blijft werken. Moet je dit gewoon scheiden van je overige netwerk. Sluit daarbij bekabeld aan wat je bekabeld kunt aansluiten, tv/ontvanger/computer bv. En gebruik je tablets/telefoons over de ‘gewone’ wifi. 

‘Vroeger’ werkte ook de geluidsinstallatie weliswaar bedraad aangesloten los van je overige netwerk, want er was toen nog geen internet of wifi natuurlijk, maar dat werkte ook altijd probleemloos. Dat moet je nu ook gewoon willen, echter is daar wat extra hulp bij nodig. 

 

Lees maar eens door Sonos Boost en geloof mij, daarna ga je nooit meer problemen krijgen. 

Badge +12

@AndreGJF Ik kan wat @Joep1965 hierboven schrijft volledig bevestigen. 

Ook bij mij draait de Sonos probleemloos net inzet van een Sonos Boost. Zo ontstaat SonosNet, een apart netwerk voor je Sonos. Dit kun je zien in de app bij 'mijn systeem'. Daar staat dan WM:0.

Alles bekabeld werkt niet goed. Toevallig heb ik vorige week een IKEA Symfonisk voor in de keuken aangeschaft. Ik dacht slim te zijn door de Symfonisk bekabeld in het netwerk op te nemen (om hem daarna draadloos in de keuken te gebruiken). Bammm...hele netwerk over de rooie, geen wifi meer etc. Vervolgens toch maar wat dichterbij de Boost de draadloze installatie uitgevoerd. En je raadt het misschien al...geen probleem.

Advies om inderdaad een Boost aan te schaffen. Ze komen regelmatig op Marktplaats voorbij. Ik heb er jaren geleden zo ook eentje gekocht. Werkt perfect.

Badge +19

@SledgehammerNL alle eer moet niet naar mij maar naar @JeroenB22 😉

Badge +12

@SledgehammerNL alle eer moet niet naar mij maar naar @JeroenB22 😉

Oeps...te dikke vingers op een te klein scherm 😅

Excuus @JeroenB22 ! 

Reputatie 7

Tja het haalt met de Boost gewoon veel gedoe en ellende weg, lees helaas te vaak en veel te veel, dat er mensen zijn die denken dat alles maar klakkeloos over de Wifi  kan en gaat, Topicstarter hoeft zich niet aangesproken voelen hoor :stuck_out_tongue:

Helaas leven we niet meer in dat makkelijke tijdperk, de internetsnelweg is bom en bom vol, de beste oplossing is voor je eigen woning gewoon de apparatuur aanschaffen die benodigd is, alles vanaf het aansluitpunt is toch voor jezelf. en daar wringt het hem dus met 70 procent van de Nederlanders? Ik weet het niet, maar logisch nadenkend ligt het altijd aan eventuele toch niet juist ingerichte eigen netwerk. 

Mijn vader heeft zo nog altijd een los modem en een losse router, nog uit het voormalig @home tijdperk nog voordat de providers met al die alles in één dingen gingen werken. Voor hun snelheid (200mb ofzo heeft ie geloof ik/ziggo hebben ook nog een echt old-skool abonnement) werkte dat ding al een jaar of 10 uitstekend. tot die begin dit jaar qua wifi echt was gesneuveld, lees als opeens onderbrekingen en wegvallende wifi of andere onverklaarbare storingen. Dit lag hem niet aan het bereik, maar aan de apparatuur zelf. Het was gewoon op haha. Nu hangt er weer een andere prima werkend. Ik mis die tijd wel, maar is binnenkort hier met een nieuwe Fritz ook opgelost inn huis is voor mezelf. Ik wil niet dat een provider zich daarmee doet bemoeien, is alleen maar ellende. Investeer gewoon voor 2/300 euro eenmalig in je eigen netwerk, dan kun je een jaar of 10 wel vooruit, en misschien ook wel langer eer er iets sneuveld. Op de lange termijn goedkoper dan iedere keer die grafoplossingen. Zo kun je als je wil altijd probleemloos overstappen, alles tot aan het modem kun je vervangen/verplaatsen of wat je er mee doet, tis toch voor het signaal en alles wat erna komt. Komt niemand aan en blijft gewoon werken indien juist ingesteld.

Met de Boost ook, koop er eentje, hang hem in je Meterkast, kosten nieuw €125,- Laten we zeggen dat die een jaar of 10 hangt, kost het je een investering van 0,035 cent per dag,  wil je voor dagelijks gebruik altijd die ellende? 

Of begin ik nu weer veelste simpel te denken? :rolling_eyes:

 

Sorry voor het off-topic gaan.

 

Badge +12

Is het Off-topic?..valt wel mee. Het gaat om slechte draadloze verbindingen en hoe dat op te lossen is. Ik lees (te) vaak berichten dat KPN en Sonos niet goed samen werken. Ligt dat aan KPN of Sonos?  Ik gebruik ook geen Experiabox omdat ik bij een XS4ALL in de gelukkige omstandigheid ben om een Fritz!Box te mogen gebruiken. Nooit problemen. Dus dan verdenk ik toch KPN. Maar een Boost lost naar alle waarschijnlijkheid de problemen van ts op. 

Reputatie 7

Geen van beide, ik schaal het onder de Wifi-omstandigheden, maakt niet uit van welke provider die wifi komt. Geef mij een Box 12, of welk ding dan ook, ik kan het gewoon reproduceren. vanaf volgende week tijdelijke Zyxel-T50 (T-Mobile) ivm overstap. Gaat mij echt wel lukken om het ook daar te reproduceren :sweat_smile: Heb bij vrienden die via T-Mobile zitten, hetook al kunnen reproduceren. Enige waar ik het niet bij kan reproduceren is Ziggo. maar dat verloopt over het Coax gebeuren. Dat is anders. We hebben te dealen met 2 lijnen die binnenkomen in huis dus ja. Glasvezel geen ervaring in. 

Denk en weet bijna wel zeker dat het niet op de provider af te schuiven valt. Mijns inziens kán een provider hier ook niks aan wijzigen lijkt mij. Zij verzorgen het signaal tot aan/in het modem, de rest is voor de klant, hoe die daarmee om willen gaan, gaat een provider echt niet voorkauwen. De mensen zélf zouden zich meer in de technieken moeten/willen verdiepen. Dat is vindt ik anno 2021 wel een basisbehoefte waar je over moet kunnen beschikken. Ik ben ook geen IT man, maar ik begrijp wel hoe e.e.a. werkt, hoe je kunt troubleshooten en hoe je het kunt oplossen, moeilijk of makkelijk.

Als er zoveel mensen zijn die klakkeloos maar gaan aanmelden/installeren en dan gaan zeuren dat niks werkt, nergens voor open staan, of niet willen verdiepen in de technieken, ja dikke doei dan.

Reputatie 2

Na hier het e.e.a te hebben gelezen over de voor- en nadelen van SonosNet vs KPN wifi, heb ik geprobeerd om SonosNet uit te schakelen.

 

In mijn systeem staat nu bij elke Sonos speaker WM: 0, ongeacht of deze bekabeld of onbekabeld is aangesloten op de router/switch. Betekent dit dan dat SonosNet niet langer actief is?

 

Ik heb ook een Sonos Boost actief. Deze is volgens mij puur bedoeld om het signaal van SonosNet te versterken, toch? Indien nu alles via de Wifi is verbonden, heb je die Boost dan nog nodig?

Ik heb nu al 3 maanden problemen met internet en TV. Na overgestapt te zijn op glasvezel en provider, vanaf dag 1 problemen. Op forum lees je allemaal verschillende oplossingen voor KPN-Sonos conflict probleem, maar het lijkt erop dat KPN nog steeds geen goede consistente oplossing heeft. Maar belangrijker geen stroomschema heeft hoe dit probleem systematisch aan te pakken. Inmiddels komt vandaag voor de 8ste keer een monteur! eindelijk iemand van een andere dienst. Ik ben benieuwd.  De laatste twee afspraken zijn ook gewoon ingepland en krijg je een paar uur voor dat monteur komt een sms en mail. Bijzonder hoe KPN omgaat met klanten en problemen.

Mijn advies op problemen bij KPN internet en Sonos is dus zo snel mogelijk contract laten ontbinden, of je opmaken voor een lange periode van slecht functionerend internet. 

De voorwaarde waarop een monteur komt bij KPN is dat als de monteur niks kan vinden je een rekening krijgt. Als het KPN product niet goed werkt, heb jij als klant pech. Zal waarschijnlijk in de voorwaarde wel zijn afgedekt door KPN. 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

@peterlalala als u de Sonos apparaten uit laat, werkt internet en tv dan wel goed?

Daar lijkt het wel op. Maar dan heb je geen muziek :-(

Bij Ziggo kabel deed alles het soepel.

Reputatie 2

@peterlalala ik denk dat je een conflict hebt tussen SonosNet en KPN wifi.

SonosNet is een apart mesh netwerk dat aan staat zodra je één sonos component hebt die via wifi verbindt. Dit kan dus ook een Sonos Boost zijn. Hoewel SonosNet op zich los opereert van je KPN wifi mesh, houdt het wel een van de beschikbare 1, 6 of 11 bezet. Dus wil je zorgen dat alle Sonos devices hetzij bedraad zijn aangesloten op je netwerk, danwel dat deze ook gebruikmaken van je KPN wifi en dus niet van SonosNet.

Zoek hier in de groep even op SonosNet en dan vind je de nodige antwoorden.

De diverse monteurs hebben ook al op dit forum gekeken, dingen geprobeerd en als zij er niet uitkomen, hoe logisch is het dan dat ik dit wel kan?

Met de laatste monteur geprobeerd de boost eruit te laten en via playbar op te bouwen. Toen werd het wifiwachtwoord terug gezet naar default….Toen kwamen we niet verder, maar mocht ik vervolgens ook op alle mobiele devices in huis het wachtwoord weer opnieuw invoeren.

Had gehoopt met de overstap door KPN installateur al dit te voorkomen. 

Hadden afgelopen weken een aantal keer dat bekabeld internet het niet deed en wifi het wel deed….. Hoe is dit dan te verklaren?

Reputatie 2

Heb je naast het KPN modem ook een andere switch in gebruik binnen je netwerk en kijk je TV via KPN? Dan zou je kunnen nagaan of je switch wel IGMP Snooping ondersteunt (en of deze ook ingeschakeld staat). Dit protocol zorgt ervoor dat het multicast verkeer van IPTV alleen naar de KPN kastjes wordt verzonden en niet naar alle andere apparaten in het netwerk.

Pas toen ik dat - samen met uitzetten SonosNet gefixt had, werd mijn netwerk weer stabiel.

Zoek hier even op IGMP Snooping en dan vind je veel meer informatie.

Ik kijk tv via KPN. Zojuist door monteur het modem weer terug verwisseld voor box12 (was initieel 12, vervangen voor 10). Ook de super wifipods vervangen voor versie 2. Gelukkig dat monteur de traag tot niet functionerende netflix en andere Apps op tv kon ervaren toen we de tv controleerde. TV kastje vn stroom en daarna deed hij het weer. Nu weer aankijken en uittesten. Zo de wifimanager nog maar weer eens doorlopen. 

Volgende optie die ik extern geadviseerd kreeg is zelf een router plaatsen en kijken of het dan is opgelost. Ander alternatief is terug naar vorige provider 

Badge +12

 

Volgende optie die ik extern geadviseerd kreeg is zelf een router plaatsen en kijken of het dan is opgelost. Ander alternatief is terug naar vorige provider 

De apparatuur van KPN en Sonos is gewoon geen gelukkig huwelijk, Dat blijkt keer op keer. Ik heb hier een FritzBox als alternatief voor een Experiabox. Geen enkel probleem met Sonos. Zowel niet via wifi als via SonosNet. Sterker nog, de Beam en de One's draaien op SonosNet en de Roam op de reguliere wifi (via FritzRepeaters). Alles is zichtbaar in de app en draait 100% stabiel en synchroon. Het heeft dus niets te maken met de provider KPN maar wel met de geleverde (SuperWifi-)apparatuur (en de vaak gebrekkige software). 

Reputatie 2

 

Volgende optie die ik extern geadviseerd kreeg is zelf een router plaatsen en kijken of het dan is opgelost. Ander alternatief is terug naar vorige provider 

De apparatuur van KPN en Sonos is gewoon geen gelukkig huwelijk, Dat blijkt keer op keer. Ik heb hier een FritzBox als alternatief voor een Experiabox. Geen enkel probleem met Sonos. Zowel niet via wifi als via SonosNet. Sterker nog, de Beam en de One's draaien op SonosNet en de Roam op de reguliere wifi (via FritzRepeaters). Alles is zichtbaar in de app en draait 100% stabiel en synchroon. Het heeft dus niets te maken met de provider KPN maar wel met de geleverde (SuperWifi-)apparatuur (en de vaak gebrekkige software). 


Je hebt hetzij SonosNet actief, of niet (en dan lopen niet op kabel aangesloten Sonos devices via je KPN Wifi). Een combinatie bestaat niet. SonosNet werkt ook op een van de beschikbare kanalen 1, 6 of 11 en dat concurreert dus met de beschikbaarheid van je KPN Wifi mesh netwerk.

Mijn advies is: haal je Sonos Boost uit je netwerk en zorg dat alles via reguliere Wifi verbind. Dat kun je uiteindelijk in je Sonos app controleren via de WM status in de Sonos App. Alle bekabelde Sonos devices geven dan status “WM: 0” weer, terwijl “WM: 1” staat bij de niet-bekabelde units.

Badge +12

 

Volgende optie die ik extern geadviseerd kreeg is zelf een router plaatsen en kijken of het dan is opgelost. Ander alternatief is terug naar vorige provider 

De apparatuur van KPN en Sonos is gewoon geen gelukkig huwelijk, Dat blijkt keer op keer. Ik heb hier een FritzBox als alternatief voor een Experiabox. Geen enkel probleem met Sonos. Zowel niet via wifi als via SonosNet. Sterker nog, de Beam en de One's draaien op SonosNet en de Roam op de reguliere wifi (via FritzRepeaters). Alles is zichtbaar in de app en draait 100% stabiel en synchroon. Het heeft dus niets te maken met de provider KPN maar wel met de geleverde (SuperWifi-)apparatuur (en de vaak gebrekkige software). 


Je hebt hetzij SonosNet actief, of niet (en dan lopen niet op kabel aangesloten Sonos devices via je KPN Wifi). Een combinatie bestaat niet. SonosNet werkt ook op een van de beschikbare kanalen 1, 6 of 11 en dat concurreert dus met de beschikbaarheid van je KPN Wifi mesh netwerk.

Mijn advies is: haal je Sonos Boost uit je netwerk en zorg dat alles via reguliere Wifi verbind. Dat kun je uiteindelijk in je Sonos app controleren via de WM status in de Sonos App. Alle bekabelde Sonos devices geven dan status “WM: 0” weer, terwijl “WM: 1” staat bij de niet-bekabelde units.

De Beam en beide One's geven bij mij aan WM:0 (SonosNet, omdat de Beam bekabeld is). De Roam WM:1. 

Dank voor de input. Gaan maar eens eea proberen.