Vraag

Kan sinds Box 12 Nas niet meer extern benaderen, wat gaat er mis?

  • 17 November 2021
  • 12 reacties
  • 670 keer bekeken

Hoi,

 

Oorspronkelijke situatie:

NAS maakt backup naar kpn gebruiker met een nieuwe experiabox (Eerdere versie dan de 12)

Nas bij de kpn gebruiker heeft een vast ip adres.

Portforwading is ingesteld

NAS Backups kunnen van een remote lokatie via de opengezette poorten naar de NAS van de kpn gebruiker worden gemaakt.

 

Nieuwe situatie
Eerdere experiabox van de kpn gebruiker is vervangen door de experiabox 12

Portforwarding op de experiabox 12 is conform het voorgaande modem ingesteld.

 

Probleem

Backup van de remote locatie naar de kpn gebruiker (met de experiabox 12) werkt niet meer.

 

Ik schrijf dit voor het modem van mijn vader (experiabox 12). We hebben beiden een NAS die een backup maakt op elkaars mijn als zijn locatie. Sinds twee weken heeft hij een nieuwe experiabox 12 ontvangen, waar we keurig netjes de poorten geforwarded hebben, zoals als in de situatie ervoor gewoon werkte. Echter, ondanks de port forwarding kan er geen gebruik gemaakt worden van de poorten (Op één na) en er dus geen backup meer worden gemaakt.

Met een portscanner zie ik eveneens dat de poorten van de experioa box 12 gesloten zijn (en heel af en toe krijg ik een melding dat ie niet gesloten is). Ik snap er niets van, het lijkt wel alsof de poorten meestal dicht en soms random open zijn.

Alle instellingen zijn dus gelijk aan de situatie ervoor (dynamic dns zorgt voor het juiste adres), maar de NAS achter de experiabox 12 lijkt niet meer via de open gezette poorten te benaderen te zijn.

Ik ben in de veronderstelling dat ik alle logische stappen heb doorlopen en heb het idee dat de geforwarde poorten spontaan open en dicht (meestal dicht) staan. Is dit een bekend fenomeen, heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem kan tackelen?

Groeten,

 

Jeroen


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Jeroen_Jeroen, welkom. 

Ik ben hier niet helemaal in thuis, dus kan je niet helemaal op weg helpen omdat het buiten ondersteuning is. Maar na het instellen van de port forwarding, is het modem opnieuw opgestart? Helpt dat? Zo niet, kun je misschien wat screenshots plaatsen zodat de community mee kan kijken? 

 

Bovenstaande afbeelding geeft de portforwarding aan. Van buitenaf zijn deze poorten - ondanks de ingestelde portforwarding - niet te benaderen. Modem is 2x naar fabrieksinstellingen teruggezet, vervolgens forwarding ingesteld, modem opnieuw opgestart en heb ik getest. Er zit geen ander apparaat tussen het modem en het www.

Reputatie 7
Badge +20

Dat ziet er voor zover ik kan beoordelen goed uit. Kun je nog vertellen werk merk NAS je hebt?

Reputatie 7

Waarom forward je poort 5000 DSM (http) naar poort 5001 DSM (https)?

Ik ken geen Synology services die op poort 77 en poort 2222 luisteren. Welke services worden hiermee benaderbaar?

Kan je dat screenshot nog een keer plaatsen maar dan met alles zichtbaar, er staat toch geen informatie tussen waar anderen iets mee kunnen.

De forwarding van 5000 naar 5001 is in principe niet nodig. Kan ook in de nas zelf geregeld worden. Het gaat om een synomgy nas. Maar het probleem zit in het modem.

 

De poort 77 en 2222 zijn ingesteld voor hyperbackup. Ik zal nog een portscan toevoegen, wat het voor mij nog vreemder maakt.

 

 

Poort 5000 staat open de andere twee (77 (rsync) en 2222 (hyperbackup)) niet. 6281 staat ook open.

 

Het vreemde is dat het benaderen van de nas met deze poorten (met eerdere modems en de voorgangers van de experiabox) gewoon heeft gewerkt, daarmee sluit ik een probleem met de nas uit.

Reputatie 7
Badge +10

Poort 5000 staat open de andere twee (77 (rsync) en 2222 (hyperbackup)) niet.
6281 staat ook open.

Normaal voor Hyper backup is poort 6281.
Poort 77 en 2222 worden in het geheel niet vernoemd bij Synology.

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/What_network_ports_are_used_by_Synology_services

Reputatie 7

Poort 77 en 2222 hoeven niet geforward te worden voor Hyperbackup.

Ook ik gebruik Hyperbackup om backups tussen mijn Synology NAS thuis en een Synology NAS elders te synchroniseren maar daarvoor hoeft alleen TCP poort 6281 geforward te worden.

die v12 is gewoon een  kl..  ding    ik ben ook maar overgestapt op de fritzbox  (zelf kopen is veel goedkoper dan huren)  wegens  dat portforwarding op die v12  een serieus drama   is  en vaak niet doet wat je wil nog de gewenste poorten open zet 

ook die  2 range is  voor vele apparaten een crime waarom niet gewoon 192.168.1.1   

die normaal alle standaard modems gebruiken 

of zorg er net als  wat wel bij ziggo kan ... voor.. dat dat  kreng is bridge mode kan worden gezet 

 

Ik heb hetzelfde probleem.

Zolang ik intern blijf werkt het prima.

Zodra ik extern mijn nas'n probeer te bereiken dan gaat het mis

Zelfs met Quick.connect.to gaat het traag.

Mocht er een oplossing komen dan is dat meer dan welkom als die er is.

Een eigen router zou volgens forum synology een oplossing zijn. Maar ik heb zowel internet als tv via de router lopen en het instellen van tv zie ik tegen op.

Reputatie 7

Zodra ik extern mijn nas'n probeer te bereiken dan gaat het mis

Wat gaat er dan mis?

Heb je port-forwardings ingesteld?

Zo ja, plaats eens een screenshot van die port-forwardings.

Ja dat had ik gedaan. 

Ik heb door problemen de nas later de router via upnp laten instellen en daarna upnp weer uitgezet.

Ik had dat niet moeten doen.

Portforwarding voor de nas'n waren helemaal verdwenen van de router. 

Heb portforwarding handmatig opnieuw ingesteld voor de nas'n en voor nu lijkt het dat het probleem verholpen is.

Heb nu wat weinig tijd om het echt te controleren maar vanavond ga ik nog ff kijken 

Ik laat weten wat het eindresultaat is

Ok het werkt weer goed. 

De router door upnp laten instellen maakt dat de router je foward instellingen naar default terug zet blijkbaar.

Handmatig opnieuw ingesteld en werkt dusnaar behoren nu