Beantwoord

Kanalen 5GHz Super WiFi punten (witte schotels)

  • 5 April 2020
  • 15 reacties
  • 1025 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een opmerking over de Super WiFi.

Ik vind het jammer dat de 5GHz kanalen alleen maar op “auto, 36, 40, 44 en 48” kunnen worden vast gezet. Dit terwijl er bij mij in de buurt de kanalen tussen 60 en 140 totaal vrij zijn.

Het gekke is namelijk dat op de stand “auto” de 5GHz het toch presteert om op die van de buren te gaan staan.

Dus nu is mijn vraag, of dat er de mogelijkheid kan worden gemaakt, om ook op de hogere kanalen de 5GHz vast te kunnen gaan zetten.

Hoop dat het bij de volgende update meegenomen kan worden.

icon

Beste antwoord door Nick83 7 April 2020, 23:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Ron's Re-Style, welkom hier. 

Dat je enkel die kanalen kan selecteren komt vermoedelijk dat niet alle clients DFS kanalen ondersteunen, dan blijven de kanalen 36-48 over. Alleen het is natuurlijk niet logisch als hetzelfde kanaal als van de buurman gekozen. Maar hoe werken ze verder? Is de WiFi helemaal goed?

 

Ja, de Wi-Fi werkt voor mij wel goed. Alleen vraag ik mij af of het bij de buren nog goed blijft/gaat werken. 

Hij ging in de stand "auto" in het begin wel op kanaal 140,  maar is uiteindelijk toch terug gegaan naar kanaal 36. Dit is ook het kanaal wat de buren op zitten. Ik begrijp alleen even niet wat je bedoeld met DFS.

Dfs kanalen waren eerder in te stellen in de experia wifi als de super wifi

De hogere kanalen zijn niet meer in te stellen bij de nieuwere firmware

Dit komt blijkbaar dat apparaten vaak nog de de hogere kanalen niet ondersteund
Misschien dat kpn deze keuze heeft gemaakt

K 100 zit er niet meer in

Dit is bij eigenlijk alle routers en aps is te stellen

 

 

 

Wifi op fritzbox

Loopt terug k 36

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Kanalen boven de 48 worden ook voor andere doeleinden gebruikt. Bijvoorbeeld weerstations werken daar soms mee. Om te voorkomen dat dit elkaar stoort, moet wifi apparatuur eerst enige tijd "aftasten" of een bepaald kanaal boven de 48 in gebruik is. Is dat niet zo, dan pas mag het gebruikt worden voor wifi.

KPN is natuurlijk het braafste jongetje van de klas, en heeft het dus om die reden onmogelijk gemaakt een kanaal hoger dan 48 vast in te stellen. Op wifi apparatuur van veel andere merken is het wel mogenlijk om een kanaal boven de 48 vast te zetten. 

Kanalen boven de 48 worden ook voor andere doeleinden gebruikt. Bijvoorbeeld weerstations werken daar soms mee. Om te voorkomen dat dit elkaar stoort, moet wifi apparatuur eerst enige tijd "aftasten" of een bepaald kanaal boven de 48 in gebruik is. Is dat niet zo, dan pas mag het gebruikt worden voor wifi.

KPN is natuurlijk het braafste jongetje van de klas, en heeft het dus om die reden onmogelijk gemaakt een kanaal hoger dan 48 vast in te stellen. Op wifi apparatuur van veel andere merken is het wel mogenlijk om een kanaal boven de 48 vast te zetten. 


Ja klopt maar als er een dfs signaal komt

Gaat de router of access point van dat kannaal af als het goed is

Reputatie 7
Badge +20

Fijn dat het wel goed werkt. Daar gaat het om. 

Nick83 legt het al uit. De hogere kanalen worden vaak gebruikt door Weerstations, maar ook in de luchtvaart volgens mij. Dit moet dus elkaar niet gaan verstoren. 

Hallo @Ron's Re-Style , in mijn Experia WiFi kan ik ook alleens maar kiezen voor de kanalen 36-48 of AUTO, maar als ik kijk waar de 5.0-band nu op staat is het kanaal 60:sunglasses:

Dus bij de AUTO-stand wordt er toch gekozen voor hogere kanalen indien noodzakelijk geacht door de Experia WiFi.

CC: @Bart_Z  en @Nick83 en @peter-keetfm 

Reputatie 7
Badge +24

Prima toch? Als kanaal 60 vrij is, dan kan het voor wifi gebruikt worden. Maar 60 vast instellen is geen optie. Want misschien is kanaal 60 volgende week niet vrij en kan het dus niet gebruikt worden voor wifi. Daarom heeft KPN het zo maakt dat je kanaal 60 niet vast in kunt stellen.

En dan kun je dat beter niet doen

Als je apparaten op het snellere 5GHz wil hebben gaat dat soms niet

zo is het bij mijn recente Philips smart tv

alleen de 40 reeks pakt

  

Reputatie 7
Badge +24

Tja... wifi apparatuur heb je in alle soorten en maten 😉

ff van internet geplukt

(kan afwijken per land)

 

Oké, redelijk duidelijk voor mij allemaal, maar dan nog even het andere geval.

Ik ben eens even in het modem gaan spitten (V10A) en wat schertst mijn verbazing???!!!! hierin zijn wel kanalen boven de 48 vast te zetten!

Nu ben ik dan ook even gaan uitproberen wat de 5GHz (van het modem) op de auto stand doet, en deze gaat keurig naast die van de buren staan! dus op kanaal 60!

We2-148E5A zijn de witte schotels, en 5649E is het modem.

“Zsoftmedia” is van de buren.

Dus jullie kunnen denk ik wel begrijpen dat ik hier niet meer wijs uit word.

 

 

Hallo @Ron's Re-Style , die wifi van de buren en de repeater heb jij geen last van, die waarden liggen ver boven een ontvangstbereik voor jouw kanalen om te storen, boven de -70dba, hoe hoger de waarde, hoe slechter het bereik en de 5.0-band heeft van nature een heel kort bereik, vandaar dat jouw apparatuur voor die kanalen heeft gekozen, bij de 5.0 band overlappen de kanalen elkaar niet, ook al lijkt dar zo op de grafiek.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben eens even in het modem gaan spitten (V10A) en wat schertst mijn verbazing???!!!! hierin zijn wel kanalen boven de 48 vast te zetten!

Niet zo bijzonder. Op heel veel apparatuur van andere merken is dat ook gewoon mogelijk. Maar nogthans zal al deze apparatuur zich ook gewoon aan de voorgeschreven regels moeten houden. Dat houd dus in dat als dat ingestelde kanaal al gebruikt word, dat er dan een andere kanaal gekozen moet worden.