Beantwoord

KPN BOX 12 -> Google Wifi: Wegvallend internet

  • 9 September 2020
  • 13 reacties
  • 856 keer bekeken

Goedemorgen,

 

In juni ben ik overgestapt van T-Mobile naar KPN. Ik heb een thuis netwerk die perfect werkte met T-Mobile. Na de overstap heb steeds meer problemen met apparaten die via wifi verbinding maken. Inmiddels is het bijna niet meer mogelijk om de chromecast ter gebruiken, onze mobiel te gebruiken via de wifi. Als ik apparaten via de KPN wifi laat lopen werkt het wel. Alle bedrade apparaten werken wel gewoon. Ik heb juist gekozen voor een Google Wifi zodat al ik overstap niet steeds op alle apparaten opnieuw te verbinden. 

 

Het netwerk is als volgt aangesloten:

 

KPN BOX 12 - > Google Wifi - Patchkast.

 

 

Heb al alle apparatuur van het stroom gehaald, terug gezet naar fabrieksinstellingen, zonder succes.

Ik heb hier al diverse topics doodgelopen, en ook verder op internet maar kan nergens het antwoord vinden hoe ik dit op kan lossen. Wie oh wie kan mij verder helpen, want dit begint toch wel frustrerend te worden.

 

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 11 September 2020, 21:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Erwin, welkom hier. 

Zie ik het goed dat de Goggle WiFi links bovenin is geplaatst? 

Ik zie trouwens ook dat de WiFi op de KPN Box ook aanstaat, wat gebeurt er als je dat uitzet? Het enige wat ik zo kan bedenken is dat die 2 signalen elkaar in de weg zitten en dat het WiFi signaal van Google WiFi het dan moet afleggen. 

Maakt het nog uit als je de Google wifi iets verderop plaatst? 

Reputatie 7
Badge +24

Staat de Google WiFi in router mode? En niet in accespoint of bridge mode? WiFi op de KPN Box uit? Tv ontvangers aan de Experiabox, verder alleen de Google WiFi? 

Reputatie 7
Badge +24

@Erwin Versteeg, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen. 

 

Hoi Erwin, welkom hier. 

Zie ik het goed dat de Goggle WiFi links bovenin is geplaatst? 

Ik zie trouwens ook dat de WiFi op de KPN Box ook aanstaat, wat gebeurt er als je dat uitzet? Het enige wat ik zo kan bedenken is dat die 2 signalen elkaar in de weg zitten en dat het WiFi signaal van Google WiFi het dan moet afleggen. 

Maakt het nog uit als je de Google wifi iets verderop plaatst? 

De WIFI heb ik uit gezet zonder resultaat.
Verder kan ik de apparaat modus niet aanpassen

Het verder weg plaatsen van de Google Wifi levert ook geen oplossing.

Ik ben door alle mogelijkheden heen, dus hoop dat er iemand nog een oplossing heeft.
Met T-Mobile werkte het top, dus het kan dus wel.

Reputatie 7
Badge +10

Met T-Mobile werkte het top, dus het kan dus wel.

Zaten al die apparaten en stroom-adapters toen ook zo op een kluitje bij elkaar?

Als ik die opstelling op de foto zo zie verbaast het me eigenlijk niets dat een en ander niet stabiel werkt. Een ratje toe van allerlei elektromagnetische interferentie “stoorzenders” bij elkaar die elkaar allemaal “in de weg zitten”.

Reputatie 7
Badge +24

Met T-Mobile werkte het top, dus het kan dus wel.

Zaten al die apparaten en stroom-adapters toen ook zo op een kluitje bij elkaar?

Als ik die opstelling op de foto zo zie verbaast het me eigenlijk niets dat een en ander niet stabiel werkt. Een ratje toe van allerlei elektromagnetische interferentie “stoorzenders” bij elkaar die elkaar allemaal “in de weg zitten”.

Mij verbaasd het me ook niet. Zo'n kast is leuk voor een router zonder WiFi. En dan accespoints verspreid door het huis.

Met T-Mobile werkte het top, dus het kan dus wel.

Zaten al die apparaten en stroom-adapters toen ook zo op een kluitje bij elkaar?

Als ik die opstelling op de foto zo zie verbaast het me eigenlijk niets dat een en ander niet stabiel werkt. Een ratje toe van allerlei elektromagnetische interferentie “stoorzenders” bij elkaar die elkaar allemaal “in de weg zitten”.

Oke, duidelijk verhaal. Vaag dat het met een aansluiting en modem van T-Mobile wel netjes werkte. Maar goed, hoe ver moeten de “kastjes” hiervan verwijderd zijn om goed te werken. Dan kan ik het een en ander aan gaan passen.

Reputatie 7
Badge +10

Dat kan per situatie en het soort gebruik wat je inzet heel verschillend zijn. Per apparaat bovendien.

Officieel heb je wel richtlijnen waar apparatuur aan moet voldoen ten aanzien van elektromagnetische interferentie, zowel als afscherming als ook het zelf produceren van storing. Maar krijg sterk de indruk dat enorm veel spullen er niet aan voldoen. De controle erop lijkt ook ver te zoeken?

Zelf heb ik wel eens een (markplaats) Experia Box V8 open gemaakt. Die is in het geheel NIET afgeschermd. Een “open” printplaat met twee plastic helften van de kast er omheen.

Denk niet dat opvolgers ervan betere specificaties hebben?

Bedenk verder ook dat typisch draadloze apparaten met interne antennes, uit de aard van het ontwerp men daar vaak weinig aandacht aan besteedt m.b.t. “afscherming”. Zeker bij provider low-budget spul. (Heb ook wel routers gezien waarvan een moederbord is gemonteerd tussen twee metalen platen).

Kwestie van uitproberen. Zelf zou ik zeggen, houd apparaten waar al iets van draadloze functionaliteit in zit sowieso minimaal 20-30 centimeter uit elkaar. Beter nog wat verder.
(Ik dacht van die Philips Hue kastjes te zien??)

 

Maar is nog geenszins een garantie van optimale functionaliteit.
Ook op de andere “niet draadloze” functies van apparatuur.
Typische „stoorzenders“ liggen vaak op een terrein waar men helemaal niet aan denkt.

Voedings-adapters (met name bedoeld voor accu-opladers met „pulserende“ stroom afgifte). Maar ook dimmers voor LED-verlichting op het signaal bij gebruik van „Powerline“ draadloze adapters om het internet via het lichtnet te transporteren. En ook LED-lampen zelf kunnen dat signaal verstoren.

„Klik-Aan Klik-Uit“ apparatuur.

Er is wel eens reactie op fora geweest met storing door een „slimme meter“ op de werking van de modem/router. Door de slimme meter in te pakken in aluminium folie werd de storing verholpen.

Zend-amateurs op de korte golf (met licentie) klagen vaak steen en been over geleverde modem/routers. Zowel als storingsbron op hun hobby, maar ook in de gevoeligheid zelf, op de radiosignalen van de zend-apparatuur. (Met name bij hoogfrequent VDSL over koper). Men moet er vaak nogal wat toeren voor uithalen om nog enigszins de hobby te kunnen uitoefenen.

Ook een “alleraardigste” (om te weten), is de storing van digitale weerstations als de batterijen bijna leeg zijn, op draadloze deur-openers van garages en auto's, babyfoons e.d.

Dus probeer het uit. „trial and error“.

LS,

Is er een oplossing conclusie m.b.t. bovenstaand probleem. Ik ervaar exact hetzelfde probleem dat niets met Google Wifi of de manier van bevestigen/plaatsen te maken heeft.

Ik heb twee Google Wifi punten waarbij de twee punten bedraad zijn. Een in de meterkast als primair punt. Een op zolder met een draadje. Ik heb op alle verdiepingen volledig bereik. Maar meerder keren per dag valt het volledige signaal weg op de 1e verdieping (in bereik van de twee punten).

Het lijkt of dat met name het primaire punt problemen geeft, stream sessie vallen weg als er geen buffer is. Verbindingen met het tweede punt in bridge gaat wel ok en is zeer stabiel.

Ik wil de KPN Expedia V10A het liefst in bridge modus, maar dit kan niet.

Of de Fritzbox dit wel kan kan er nergens vinden.

 

Connectie is goed, 100 up en down wordt dik gehaald. Respons ook, verder geen issues. 

Ik heb de volgende aansluiting

KPN Box zit aangesloten: TV Kastje, Google Wifi Primair

Google Wifi: Switch met een kabel naar elke kamer - op de zolder tweede punt.

Heeft iemand nog ideeën?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Met Google Wifi kan ik je niet helpen, ik ken die apparatuur niet en ik wil er graag ver van weg blijven. Wel kan ik antwoord geven op het bridgen van modems; dat gaat niet. De Experiabox V10a kan niet in bridge modus gezet worden, een Fritzbox ook niet.

 

De problemen klinken echter wel bekend, heb je dit enkel op de 1e verdieping? Ik zie het namelijk wel eens met onze eigen wifipunten. Het signaal van beide punten, zowel begane grond als zolder is dan vrijwel gelijk en de master weet dan niet echt meer wat ie ermee aan moet en de verbinding blijft verplaatsen van punt A naar punt B. Mogelijk is zoiets hier ook gaande. 

Reputatie 7

Ik zie het namelijk wel eens met onze eigen wifipunten. Het signaal van beide punten, zowel begane grond als zolder is dan vrijwel gelijk en de master weet dan niet echt meer wat ie ermee aan moet en de verbinding blijft verplaatsen van punt A naar punt B.

Heb je dit ook aangekaart bij KPN want dit zou natuurlijk voorkomen moeten worden. Dat betekent eigenlijk dat de RSSI treshold te hoog ingesteld staat.

Het is een waarde die naar mijn weten niet door de gebruiker zelf ingesteld kan worden op de Experia WiFi's en "super"WiFi's maar wel van grote invloed kan zijn in dit soort situaties.

Reputatie 7
Badge +11

Nee heb ik niet eerder aangegeven, eerlijk gezegd heb ik mij ook niet echt verdiept in de materie omtrent die RSSI theshhold. Ik ga er een verbetervoorstel voor indienen!

Dak voor jullie snelle reacties. Wat ik wel ga proberen is om punt 2 naar de 1e verdieping te verplaatsen. Ik moet hoe dan ook investeren. Of in een andere oplossing of in een extra punt. Maar uitbreiden op iets dat niet werkt… Je hebt me een richting gegeven. Dank!