Beantwoord

KPN Box 12 LAN IP wijzigen

  • 10 June 2020
  • 110 reacties
  • 12192 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

110 reacties

Ik heb zelf een Box12 gekregen (klein zakelijk) en ik moet zeggen dat voor een IT / software ontwikkel bedrijf een vooraf vast gesteld IP adres heel vervelend is. Ik ben in de afgelopen maanden geregeld tegen issues met klant omgevingen aangelopen vanwege het vooraf vastgestelde IP. Een andere router kopen om erachter te hangen (wat ik jaren geleden deed), is vanwege energie besparingen not done. Vind het dus wel een serieuze beperking, die ik in ieder geval voor de klant omgevingen heb opgelost door een externe omgeving op te bouwen.

Ik hoop dat dit dan ook op ten duur vrijgegeven kan worden.

Hallo @PepijnCC , als zakelijke klant heb je misschien de zakelijke versie van het modem gekregen en zou je de IPv4-instellingen zelf aan kunnen passen omdat de IP-reeks loopt van 192.168.1.xxx terwijl dat bij de consumentenmodems 192.168.2.xxx is.

 

Reputatie 7
Badge +30

Welkom, @PepijnCC. Het kunnen aanpassen van het LAN IP, en ook het kunnen uitzetten van DHCP, is op het moment niet mogelijk. Staat wel op de planning, maar wanneer dit dan beschikbaar zal komen is nog niet bekend.

 

@JanD, er zit een verschil tussen Zakelijk, en Klein Zakelijk. Klein Zakelijke abonnementen zijn eigenlijk grotendeels hetzelfde als een consumentenabonnement. Dat houdt ook in hoe de Experia Box / KPN Box is ingesteld.  

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb zelf een Box12 gekregen (klein zakelijk) en ik moet zeggen dat voor een IT / software ontwikkel bedrijf een vooraf vast gesteld IP adres heel vervelend is. Ik ben in de afgelopen maanden geregeld tegen issues met klant omgevingen aangelopen vanwege het vooraf vastgestelde IP. Een andere router kopen om erachter te hangen (wat ik jaren geleden deed), is vanwege energie besparingen not done.

Dan koop je een fritzbox. Die hoef je er niet achter te hangen, je kan de KPN Box er mee vervangen.

 

@JanD, er zit een verschil tussen Zakelijk, en Klein Zakelijk. Klein Zakelijke abonnementen zijn eigenlijk grotendeels hetzelfde als een consumentenabonnement. Dat houdt ook in hoe de Experia Box / KPN Box is ingesteld.  

Hallo @Erik_ , bedankt voor de aanvulling, weer wat geleerd.:relaxed:

@Nick83 en @Erik_, beiden dank voor jullie reactie.

Wordt zeer gewaardeerd.

 

Hartelijke groet,

Reputatie 1

Welkom, @PepijnCC. Het kunnen aanpassen van het LAN IP, en ook het kunnen uitzetten van DHCP, is op het moment niet mogelijk. Staat wel op de planning, maar wanneer dit dan beschikbaar zal komen is nog niet bekend.

 

Na een jaar weg geweest te zijn wegens de snelheid problemen van de oude setop box net weer klant geworden en het verbaast mij dat het nu niet meer mogelijk is om zelf je IP Range te bepalen.

Dit is gewoon een basis functionaliteit en nog eens op een deel waar KPN niets over te vinden heeft.

Wanneer kunnen we weer zelf ons netwerk inrichten zo als we dat zelf willen?

Ik moet nu alle apparaten van een nieuw ip adres gaan voorzien om dat KPN ineens heeft bedacht dat een consument geen rechten hier op heeft.

Dit is gewoon een kwestie van in de software een vinkje zetten. moet toch heel snel aan te passen zijn!

Dit is niet fijn overstappen zo!!

 

Reputatie 4
Badge +2

Dit komt omdat kpn denkt dat haar klanten hier geen behoefte aan hebben. Dit is bewust gedaan.

Ook een bridge mode willen ze niet faciliteren.

 

Reputatie 1

Op zich wel vreemd, Toen ik nog de Experiabox 10 had konden de IP instellingen wel aangepast worden.

Nu net klaar met het omzetten van alle IP adressen en nu nog controleren of alles weer werkt.

Echt niet handig op deze manier zo.

Misschien nog even een tip voor KPN het is ook nog mogelijk om het SSID vast te zetten en het wijzigen van wachtwoorden kan ook nog verboden worden. Het lijkt er op dat vergeten is om al deze functionaliteit uit te zetten.

Dat soort dingen horen consumenten niet te gebruiken.:scream:   

Misschien nog even een tip voor KPN het is ook nog mogelijk om het SSID vast te zetten en het wijzigen van wachtwoorden kan ook nog verboden worden. Het lijkt er op dat vergeten is om al deze functionaliteit uit te zetten.

Dat soort dingen horen consumenten niet te gebruiken.:scream:   

Hallo @Geosto , waarom niet?

 

Reputatie 7
Badge +24

Misschien nog even een tip voor KPN het is ook nog mogelijk om het SSID vast te zetten en het wijzigen van wachtwoorden kan ook nog verboden worden. Het lijkt er op dat vergeten is om al deze functionaliteit uit te zetten.

Dat soort dingen horen consumenten niet te gebruiken.:scream:   

Hallo @Geosto , waarom niet?

Dat was een sarcastische opmerking Jan...

Reputatie 1

Goed gezien Nick83.

En dat KPN zegt dat 99.99 procent van de gebruikers het helemaal niet nodig heeft instellingen te veranderen is onzin. Diezelfde 99.99 procent weet ook niet wat DYNDNS is en dat kan wel geconfigureerd worden…. Ik zit nog in de proeftijd en omdat de TV-ontvanger software ook nogal tegen valt vergeleken met Ziggo stuur ik denk de hele boel maar terug. Ik heb Ziggo gelukkig nog even door laten lopen.

Reputatie 4
Badge +2

ja deze uitspraak heb ik ook al meermaals gehoord.
 

Hallo @DeHaan58 , als je een KvK-nummer hebt kun je een (klein)zakelijk abo nemen dan krijg je een modem waar, wat jij wilt, wèl kan.

 

Reputatie 7
Badge +11

Hallo @DeHaan58 , als je een KvK-nummer hebt kun je een (klein)zakelijk abo nemen dan krijg je een modem waar, wat jij wilt, wèl kan.

 

Met KleinZakelijk krijg je exact hetzelfde modem als consumenten. Ik denk dat je KPN EEN bedoeld. Dit is echter wel een compleet ander soort abonnement met een ander prijskaartje en andere diensten 😉

Reputatie 4
Badge +2

exact, het gewone zakelijke modem is precies dezelfde. het KPN éen modem is een xperia V10 doorgaans met een 4g backup usb dongle erbij.

Deze heeft inderdaad een andere firmware die vrijer is.

Heel sporadisch krijg je een box 12, en deze heeft een andere firmware (SGEJ1100002C)

Op deze kan uiteraard wel het LAN ip aangepast worden. 

 

Erg jammer om nu pas te lezen dat het LAN subnet niet aangepast kan worden, eergisteren de overstap naar KPN aangevraagd maar ook ik moet nu een alternatief gaan inzetten. Als ik het goed begrijp is de functionaliteit expliciet uitgezet in de box 12  en nu staat het op de roadmap om het aan te gaan zetten, dat is wel vreemd. Dat wordt voorlopig dus een router er tussen zetten die wel consumenten vriendelijk is. Erg jammer dat KPN niet de flexibiliteit geeft aan klanten die daar wel behoefte aan hebben.

Het argument dat de meeste klanten er geen behoefte aan hebben en dit gedaan is voor de uniformiteit naar de helpdesk toe is ook een vreemde redenering, klanten die er geen behoefte aan hebben gaan het niet aanzetten, voor klanten die die behoefte wel hebben is er dan tenminste keuzevrijheid.

 

Ik ben in elk geval onaangenaam verrast en dan heb ik nog geen seconde KPN gehad.

@Erik_ volgens de bijdrage van @Francoix zijn er wel box12 modems waar die aanpassing op gedaan kan worden, kan ik dat ergens aangeven dat ik een dergelijke versie wil hebben, de installatie wordt begin Feb gedaan.

Reputatie 7
Badge +24

Als ik het goed begrijp is de functionaliteit expliciet uitgezet in de box 12  en nu staat het op de roadmap om het aan te gaan zetten

Waar leest u dat het op roadmap staat om het aan te zetten? 

@Nick83  Bericht van @Erik_ 18 dagen geleden:

 

“Welkom, @PepijnCC. Het kunnen aanpassen van het LAN IP, en ook het kunnen uitzetten van DHCP, is op het moment niet mogelijk. Staat wel op de planning, maar wanneer dit dan beschikbaar zal komen is nog niet bekend.”

 

 

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83  Bericht van @Erik_ 18 dagen geleden:

 

“Welkom, @PepijnCC. Het kunnen aanpassen van het LAN IP, en ook het kunnen uitzetten van DHCP, is op het moment niet mogelijk. Staat wel op de planning, maar wanneer dit dan beschikbaar zal komen is nog niet bekend.”

Daar geloof ik helemaal niks van, dat KPN dat gaat doen.

Edit: het was een reactie op een (klein) zakelijke klant zie ik nu. Misschien dat KPN het bij die klanten wel gaat doen. Dat zou kunnen.

Maar particuliere abonnementen, ik denk dat je dat echt wel kan vergeten. Zeker dhcp uitzetten, dat gaat echt niet gebeuren. 

Reputatie 7

Daar geloof ik helemaal niks van, dat KPN dat gaat doen.

Ik denk dat KPN er heel verstandig aan doet om het subnet wel aanpasbaar te maken gezien de vele abonnees problemen ervaren met het gebruik van VPN verbindingen. Ik denk dat KPN dat dus ook echt wel zal gaan ondersteunen, net als eerder op de V10. Het uitzetten van de DHCP server is an sich ook een goede zaak al denk ik dat er nauwelijks abonnees zullen zijn die hier behoefte aan hebben.

Reputatie 7
Badge +11

Edit: het was een reactie op een (klein) zakelijke klant zie ik nu. Misschien dat KPN het bij die klanten wel gaat doen. Dat zou kunnen.

Maar particuliere abonnementen, ik denk dat je dat echt wel kan vergeten. Zeker dhcp uitzetten, dat gaat echt niet gebeuren. 

KleinZakelijk abonnementen vallen onder consumentenmarkt. Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen apparatuur en software versies. Gaat ook echt niet komen, we zijn juist alle ‘overname’-klanten (denk aan bv Telfort) over aan het zetten naar een netwerkstructuur van KPN om het voor iedereen gemakkelijker te kunnen maken. Zou een stomme stap zijn om het vervolgens weer complexer te gaan maken door naast CM en KPN EEN ook nog een KZ-modem uit te gaan brengen.

@Nick83  Bericht van @Erik_ 18 dagen geleden:

 

“Welkom, @PepijnCC. Het kunnen aanpassen van het LAN IP, en ook het kunnen uitzetten van DHCP, is op het moment niet mogelijk. Staat wel op de planning, maar wanneer dit dan beschikbaar zal komen is nog niet bekend.”

Daar geloof ik helemaal niks van, dat KPN dat gaat doen.

Edit: het was een reactie op een (klein) zakelijke klant zie ik nu. Misschien dat KPN het bij die klanten wel gaat doen. Dat zou kunnen.

Maar particuliere abonnementen, ik denk dat je dat echt wel kan vergeten. Zeker dhcp uitzetten, dat gaat echt niet gebeuren. 

 

Altijd jammer zo’n min of meer gedwongen overstap (XS4ALL), ja ik kan kiezen, bij XS4ALL blijven hangen en (nog) wel die flexibiliteit the hebben voor 8,50 per maand meer en met verder een volledig uitgekleed diensten pakket of andere opties inzetten. Op langere termijn lijkt het zelf aanschaffen van een FritZbox of ander modem dan nog het beste.

Mijn pi-hole doet juist mijn DHCP omdat ik o.a. wil kunnen PXE booten en nog wat dingen die een eigen subnet en DHCP noodzakelijk maken. Enfin, ik ‘hoor’ het al, dat was ooit eens de reden waarom ik bij XS4ALL zat, flexibiliteit. 

Reputatie 7

Enfin, ik ‘hoor’ het al, dat was ooit eens de reden waarom ik bij XS4ALL zat, flexibiliteit. 

Bij KPN heb je precies dezelfde flexibiliteit alleen heb ik het gevoel dat jouw emoties je blokkeren om dat in te zien. En daarbij denk ik dat je bij KPN ook nog eens goedkoper uit bent.

Enfin, ik ‘hoor’ het al, dat was ooit eens de reden waarom ik bij XS4ALL zat, flexibiliteit. 

Bij KPN heb je precies dezelfde flexibiliteit alleen heb ik het gevoel dat jouw emoties je blokkeren om dat in te zien. En daarbij denk ik dat je bij KPN ook nog eens goedkoper uit bent.

Wat weet jij van mijn emoties en inzicht? Ik schreef al ik heb nog geen ervaring met KPN maar op basis van wat ik hier lees heb je niet de zelfde flexibiliteit in het standaard klantenpakket zitten met dat BOX12 modem. Sterker nog, die functionaliteit is UIT gezet als ik de berichten mag geloven.