Beantwoord

KPN Box 12 LAN IP wijzigen

  • 10 June 2020
  • 110 reacties
  • 12157 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

110 reacties

Reputatie 7

...maar op basis van wat ik hier lees heb je niet de zelfde flexibiliteit in het standaard klantenpakket zitten met dat BOX12 modem.

Maar jij neemt als XS4ALL abonnee natuurlijk ook geen Experia/KPN Box maar een FRITZ!Box. Dan ben je nog steeds goedkoper uit dan bij XS4ALL en heb je precies dezelfde flexibiliteit als bij XS4ALL. Zelf heb ik overigens nog veel meer flexibiliteit door een EdgeRouter te gebruiken.

...maar op basis van wat ik hier lees heb je niet de zelfde flexibiliteit in het standaard klantenpakket zitten met dat BOX12 modem.

Maar jij neemt als XS4ALL abonnee natuurlijk ook geen Experia/KPN Box maar een FRITZ!Box. Dan ben je nog steeds goedkoper uit dan bij XS4ALL en heb je precies dezelfde flexibiliteit als bij XS4ALL. Zelf heb ik overigens nog veel meer flexibiliteit door een EdgeRouter te gebruiken.

 

Een FritzBox huren kost bij KPN 7,50 per maand extra, dan kom je op 70,- euro uit in plaats van 71,- bij XS4ALL. Dan lever je meteen je shell server in en de data sim van 1GB/mnd. Ga je dat compenseren ben je bij KPN duurder uit.

 

EDIT: Als je er dan voor kiest om geen KPN modem te gebruiken maar eigen hardware zoals in jouw geval een Edgerouter krijg je dan ook korting als je het KPN modem inleverd?

Reputatie 7

Dan lever je meteen je shell server in ..

De shell-server van XS4ALL gaat vervallen dus die lever je sowieso in.

En die data-sim van 1GB, gebruik je die in een tablet?

 

EDIT: Als je er dan voor kiest om geen KPN modem te gebruiken maar eigen hardware zoals in jouw geval een Edgerouter krijg je dan ook korting als je het KPN modem inleverd?

Nee, alleen Freedom geeft geeft €2,50 per maand korting als je geen router van hun afneemt. Maar ja, voor Freedom is het makkelijk om zo'n korting te geven immers daar betaal je sowieso de hoofdprijs, de prijs is daar immers inclusief de huur van een FRITZ!Box en ligt ruim hoger dan de prijs van KPN. Zo kan ik het ook, betaal per maand €7,50 meer, dan krijg je van ons €2,50 korting. :confounded: KPN heeft (momenteel) geen abonnement zonder router en die zal er naar alle waarschijnlijkheid (voorlopig) ook niet gaan komen.

Dan lever je meteen je shell server in ..

De shell-server van XS4ALL gaat vervallen dus die lever je sowieso in.

En die data-sim van 1GB, gebruik je die in een tablet?

Nee in een 4G router met dual SIM voor o.a. failover maar ook ideaal voor onderweg in het buitenland.

Daarnaast is die 1GB/mnd geen harde limiet maar je valt terug naar 56kbit of zo, niet ideaal maar in een aantal gevallen snel genoeg.

 

Shell server klopt dat die komt te vervallen dus daar heb ik ook al een alternatief voor.

Dan lever je meteen je shell server in ..

De shell-server van XS4ALL gaat vervallen dus die lever je sowieso in.

En die data-sim van 1GB, gebruik je die in een tablet?

 

EDIT: Als je er dan voor kiest om geen KPN modem te gebruiken maar eigen hardware zoals in jouw geval een Edgerouter krijg je dan ook korting als je het KPN modem inleverd?

Nee, alleen Freedom geeft geeft €2,50 per maand korting als je geen router van hun afneemt. Maar ja, voor Freedom is het makkelijk om zo'n korting te geven immers daar betaal je sowieso de hoofdprijs, de prijs is daar immers inclusief de huur van een FRITZ!Box en ligt ruim hoger dan de prijs van KPN. KPN heeft (momenteel) geen abonnement zonder router en die zal er naar alle waarschijnlijkheid (voorlopig) ook niet gaan komen.

 

Natuurlijk heb ik naar Freedom gekeken maar die hebben nogal wat problemen met hun TV, is al wel wat beter geworden maar is nog niet goed genoeg om daar mijn partner mee op te zadelen.

 

Al met al lijkt KPN voor mij het beste alternatief, kosten en TV in acht genomen. Wel jammer om dan te moeten vernemen dat bepaalde functionaliteit opzettelijk uitgezet wordt.

 

EDIT: Milieu technisch en met de huidige chip tekorten ook niet handig om mensen een ongebruikt modem in de kast te laten leggen.

 

Reputatie 7

EDIT: Milieu technisch en met de huidige chip tekorten ook niet handig om mensen een ongebruikt modem in de kast te laten leggen.

Helemaal mee eens.

Reputatie 5
Badge +5

 

Het argument dat de meeste klanten er geen behoefte aan hebben en dit gedaan is voor de uniformiteit naar de helpdesk toe is ook een vreemde redenering, klanten die er geen behoefte aan hebben gaan het niet aanzetten, voor klanten die die behoefte wel hebben is er dan tenminste keuzevrijheid.

 

Ik ben in elk geval onaangenaam verrast en dan heb ik nog geen seconde KPN gehad.

Precies dat! 

Zal KPN bang zijn dat mensen die er geen behoefte aan hebben, tóch in het modem gaan zitten rommelen en dat ze dan bij KPN aankloppen als de modem niet meer functioneert?? Maw: eventuele "problemen" voorkomen?? 

Denk zelf dat dat bij de gemiddelde consument niet gebeurd, die zijn al blij als alles gewoon werkt. 

 

 

EDIT: Milieu technisch en met de huidige chip tekorten ook niet handig om mensen een ongebruikt modem in de kast te laten leggen.

Helemaal mee eens.

Weet je toevallig welke FritzBox KPN momenteel levert? 

Reputatie 7

EDIT: Milieu technisch en met de huidige chip tekorten ook niet handig om mensen een ongebruikt modem in de kast te laten leggen.

Helemaal mee eens.

Weet je toevallig welke FritzBox KPN momenteel levert? 

De 7590 bij glasvezel en de 7583 bij VDSL.

Hallo @XS666 

Weet je toevallig welke FritzBox KPN momenteel levert? 

de 7590 voor alle soorten verbindingen en de 7583 voor DSL met pairbonding.

 

EDIT: Milieu technisch en met de huidige chip tekorten ook niet handig om mensen een ongebruikt modem in de kast te laten leggen.

Helemaal mee eens.

Weet je toevallig welke FritzBox KPN momenteel levert? 

De 7590 bij glasvezel en de 7583 bij VDSL.

Die heb je in 2 jaar terug als je die zelf koopt. Ik heb nu gekozen voor 2 SuperWifi erbij maar als ik dat omzet in korting zou dat ook nog een optie zijn.

Reputatie 7

EDIT: Milieu technisch en met de huidige chip tekorten ook niet handig om mensen een ongebruikt modem in de kast te laten leggen.

Helemaal mee eens.

Weet je toevallig welke FritzBox KPN momenteel levert? 

De 7590 bij glasvezel en de 7583 bij VDSL.

Die heb je in 2 jaar terug als je die zelf koopt. Ik heb nu gekozen voor 2 SuperWifi erbij maar als ik dat omzet in korting zou dat ook nog een optie zijn.

Als ik je een advies mag geven:

Ga geen mesh systeem van KPN gebruiken, kies dan voor de FRITZ!Repeater of, als bekabeling geen probleem is voor wifi accesspoints die fast roaming ondersteunen.

Hallo @XS666 

Ik heb nu gekozen voor 2 SuperWifi erbij maar als ik dat omzet in korting zou dat ook nog een optie zijn.

Als je eenmaal gekozen heb voor een bepaald cadeau i.p.v. korting kun je dat niet meer wijzigen.

 

 

Hallo @XS666 

Ik heb nu gekozen voor 2 SuperWifi erbij maar als ik dat omzet in korting zou dat ook nog een optie zijn.

Als je eenmaal gekozen heb voor een bepaald cadeau i.p.v. korting kun je dat niet meer wijzigen.

 

 

Dan maak ik gebruik van mijn kopen op afstand recht, annuleer ik de order en bestel ik opnieuw.

 

EDIT: Milieu technisch en met de huidige chip tekorten ook niet handig om mensen een ongebruikt modem in de kast te laten leggen.

Helemaal mee eens.

Weet je toevallig welke FritzBox KPN momenteel levert? 

De 7590 bij glasvezel en de 7583 bij VDSL.

Die heb je in 2 jaar terug als je die zelf koopt. Ik heb nu gekozen voor 2 SuperWifi erbij maar als ik dat omzet in korting zou dat ook nog een optie zijn.

Als ik je een advies mag geven:

Ga geen mesh systeem van KPN gebruiken, kies dan voor de FRITZ!Repeater of, als bekabeling geen probleem is voor wifi accesspoints die fast roaming ondersteunen.

Dank voor de tip.

Reputatie 7
Badge +30

@Nick83  Bericht van @Erik_ 18 dagen geleden:

 

“Welkom, @PepijnCC. Het kunnen aanpassen van het LAN IP, en ook het kunnen uitzetten van DHCP, is op het moment niet mogelijk. Staat wel op de planning, maar wanneer dit dan beschikbaar zal komen is nog niet bekend.”

Daar geloof ik helemaal niks van, dat KPN dat gaat doen.

Edit: het was een reactie op een (klein) zakelijke klant zie ik nu. Misschien dat KPN het bij die klanten wel gaat doen. Dat zou kunnen.

Maar particuliere abonnementen, ik denk dat je dat echt wel kan vergeten. Zeker dhcp uitzetten, dat gaat echt niet gebeuren. 

 

Kleinzakelijk is, qua modem gelijk aan een consumentenabonnement. Dus wat ik gezegd heb is zeker van toepassing. We zitten hier ook op het consumentenforum, dus als ik hier al iets zou zeggen dat alleen van toepassing is op een zakelijk abonnement, dan zou ik dat ook heel erg duidelijk maken :)

Oftewel: het staat op de planning om voor de Box 12 het mogelijk te maken je LAN IP aan te passen en de DHCP uit te zetten. Met dan wel de slag om de arm dat daar nog geen tijdsbestek aan gekoppeld kan worden.

 

 

Weet je toevallig welke FritzBox KPN momenteel levert? 

De 7590 bij glasvezel en de 7583 bij VDSL.

Die heb je in 2 jaar terug als je die zelf koopt. Ik heb nu gekozen voor 2 SuperWifi erbij maar als ik dat omzet in korting zou dat ook nog een optie zijn.

Als ik je een advies mag geven:

Ga geen mesh systeem van KPN gebruiken, kies dan voor de FRITZ!Repeater of, als bekabeling geen probleem is voor wifi accesspoints die fast roaming ondersteunen.

Dank voor de tip.

 

En ik bevestig ook graag het advies om, als je kiest voor een FRITZ!Box (of dat nu een is via ons of die je zelf aanschaft) om daar dan géén Superwifi bij te nemen. De Superwifi mesht namelijk alleen met onze V10A en Box 12, niet met een FRITZ!Box. 

Ze functioneren verder onderling wel als een mesh, maar het is zonde dat je router er dan buiten zou vallen als er daar alternatieven voor zijn zoals de FRITZ!Repeaters.

Hallo @Erik_ 

En ik bevestig ook graag het advies om, als je kiest voor een FRITZ!Box (of dat nu een is via ons of die je zelf aanschaft) om daar dan géén Superwifi bij te nemen. De Superwifi mesht namelijk alleen met onze V10A en Box 12, niet met een FRITZ!Box. 

Ze functioneren verder onderling wel als een mesh, maar het is zonde dat je router er dan buiten zou vallen als er daar alternatieven voor zijn zoals de FRITZ!Repeaters.

Bovenstaande staat ook duidelijk bij KPN.com beschreven bij de Fritz!boxen.

Dus iedereen die goed zoekt en leest kan het weten.:relaxed:

En ik bevestig ook graag het advies om, als je kiest voor een FRITZ!Box (of dat nu een is via ons of die je zelf aanschaft) om daar dan géén Superwifi bij te nemen. De Superwifi mesht namelijk alleen met onze V10A en Box 12, niet met een FRITZ!Box. 

Ze functioneren verder onderling wel als een mesh, maar het is zonde dat je router er dan buiten zou vallen als er daar alternatieven voor zijn zoals de FRITZ!Repeaters.

 

Dank iedereen voor de adviezen, vanochtend contact gehad met KPN en gekozen voor de korting i.p.v. SuperWifi. Omzetten van de order ging niet dus annuleren/bestellen is door de front office geregeld.

Nieuwe pincode en klantnummer gekregen en de installatie datum is nu 2 weken later. 

Redelijk omslachtig allemaal maar prima zo.

ps: Marktplaats staat “vol” met gesealde en dus nieuwe 7590 modems.

ps2: Workaround ook getest door nu een oud modem tussen mijn FritZ en de rest van het netwerk te hangen en de Frits op DHCP en ander subnet te zetten. Mijn PI-hole blijft dus gewoon in de lead voor het interne netwerk op deze manier.

ik lees dat er een firmware SGEJ1100002C bestaat waar je zelf je netwerk adres kan kiezen
ik heb zelf Firmware SGEJ10000448 kan ik in aanmerking komen om deze versie ook te krijgen.

en/of wordt deze naar alle routers doorgevoerd, maar dit gebeurt waarschijnlijk gefaseerd ?
Kan ik voorrang krijgen om deze versie te krijgen ?

Als dat niet kan, ivm hardware versies een V12 router met SGEJ10000448 voor geïnstalleerd :)

Reputatie 7

ik lees dat er een firmware SGEJ1100002C bestaat waar je zelf je netwerk adres kan kiezen
ik heb zelf Firmware SGEJ10000448 kan ik in aanmerking komen om deze versie ook te krijgen.

Nee, de SGEJ1100002C is de zakelijke variant van de firmware en die is niet beschikbaar op de consumentenmarkt.

ik lees dat er een firmware SGEJ1100002C bestaat waar je zelf je netwerk adres kan kiezen
ik heb zelf Firmware SGEJ10000448 kan ik in aanmerking komen om deze versie ook te krijgen.

Nee, de SGEJ1100002C is de zakelijke variant van de firmware en die is niet beschikbaar op de consumentenmarkt

heel bijzonder ……. waarom mag een zakelijke klant dit wel aanpassen en een consument niet 

Reputatie 7

ik lees dat er een firmware SGEJ1100002C bestaat waar je zelf je netwerk adres kan kiezen
ik heb zelf Firmware SGEJ10000448 kan ik in aanmerking komen om deze versie ook te krijgen.

Nee, de SGEJ1100002C is de zakelijke variant van de firmware en die is niet beschikbaar op de consumentenmarkt

heel bijzonder ……. waarom mag een zakelijke klant dit wel aanpassen en een consument niet 

Tja, de wegen van KPN zijn soms ondoorgrondelijk.

Gelukkig komt de functionaliteit om het subnet aan te passen ook op de consumentenuitvoering, de vraag is alleen hoe lang we daar nog op moeten wachten.

Op de V12 is het subnet niet te wijzigen en de DHCP server is ook niet uit te zetten.

Ongelofelijk! Ik heb modem Box 12 ontvangen met firmware SGEJ10000516 en ik kan niet IP adres wisselen. Echt wervelend! :imp:

Hoe kan ik een static route instellen? B.v. 192.168.10.0/24→eth1?

 

Reputatie 7
Badge +24

Op de V12 is het subnet niet te wijzigen en de DHCP server is ook niet uit te zetten.

Ongelofelijk! Ik heb modem Box 12 ontvangen met firmware SGEJ10000516 en ik kan niet IP adres wisselen. Echt wervelend! :imp:

Hoe kan ik een static route instellen? B.v. 192.168.10.0/24→eth1?

Dat kan niet. Als u het subnet wilt wijzigen: koop een fritzbox. 

Reputatie 7

Op de V12 is het subnet niet te wijzigen en de DHCP server is ook niet uit te zetten.

Ongelofelijk! Ik heb modem Box 12 ontvangen met firmware SGEJ10000516 en ik kan niet IP adres wisselen. Echt wervelend! :imp:

Hoe kan ik een static route instellen? B.v. 192.168.10.0/24→eth1?

Dat kan niet. Als u het subnet wilt wijzigen: koop een fritzbox. 

En dat is dus precies wat het belachelijk maakt.

Op de V12 is het prima mogelijk om een ander subnet te kiezen alleen heeft kpn dit met opzet geblokkeerd voor consumentaansluitingen. BELACHELIJK!