Beantwoord

KPN Box 12 LAN IP wijzigen

  • 10 June 2020
  • 110 reacties
  • 12028 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Ik wil op de KPN BOX V12 het lan ip adres wijzigen echter lijkt dit niet te kunnen is greyout.

En je kan DHCP ook niet uitzetten op deze modem is dit een optie wat nog komt of heb je gewoon pecht in dit geval?

icon

Beste antwoord door wjb 25 June 2020, 20:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

110 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik ken de v12 niet. Maar wat u op noemt kan op voorgaande Experiaboxen ook niet. Behalve de v10. Daar is meer op mogenlijk. Ga er maar vanuit dat het zo blijft zoals het nu is. Ik heb een 2de router achter de v9 staan. Daar kan ik dat dan dus allemaal wel.

Hier hetzelfde probleem, ip reeks en subnet kunnen helaas niet gewijzigd worden. Dat wordt het netwerk omgooien.

Reputatie 7

Op de V12 is het subnet niet te wijzigen en de DHCP server is ook niet uit te zetten.

 

Admin aanvulling, dec 2021:

Het kunnen aanpassen van het LAN IP, en ook het kunnen uitzetten van DHCP, is op het moment niet mogelijk. Staat wel op de planning, maar wanneer dit dan beschikbaar zal komen is nog niet bekend.

 

Admin aanvulling, maart 2023:

Update hierover :)

Dit is opgelost in de nieuwe firmware die we gaan uitrollen voor Box 12 (en ook, later, voor V10A en V10). Je kunt dan subnet aanpassen en DHCP uitzetten.

 

 

Reputatie 7
Badge +8

@wjb ik heb natuurlijk nu ook een Fritz!box 7590 de V12 ligt in de doos in de kast als spare.

Bevalt me veel beter IP reeks lekker aangepast alles werkt super

Kan de 7590 wel in de reeks van 192.168.1.1  ingesteld worden?  Ik heb een dure Dahua camera, en die blijft gewoon op de 1 range zitten, die wil zich niet melden als hij op de .2 range gezet wordt.

Die wel inderdaad, de v12 is erg beperkt. Ik heb heel mijn netwerk moeten omnummeren omdat ik simpelweg de netwerk range in de v12 niet kon aanpassen

Reputatie 7

Kan de 7590 wel in de reeks van 192.168.1.1  ingesteld worden?  Ik heb een dure Dahua camera, en die blijft gewoon op de 1 range zitten, die wil zich niet melden als hij op de .2 range gezet wordt.

Dat kan, maar het is natuurlijk niet zo dat jouw Dahua camera niet op het subnet 192.168.2.0/24 aangesloten zou kunnen worden.

hi,

 

Having a blocked lan ip class it is so stupid only politicians could think such a thing.

And what should your clients do if they want to do a Site2Site VPN and both sides are KPN ?

 

and the guy that works at KPN answers soo easy in another forum post, that this is for everyones good… lool ! … only communists say that. How do you know that everybody want the same thing ?

 

have an amazing day, you just gave me a reason to change faster from KPN !

Reputatie 7

Having a blocked lan ip class it is so stupid only politicians could think such a thing.

And what should your clients do if they want to do a Site2Site VPN and both sides are KPN ?

You're absolutely right, KPN does not understand (weigh) the consequences of being unable to change the subnet of an Experia/KPN Box. This is one of the reasons why I don't use an Experia/KPN Box.

i would gladly use my own box ( mikrotik or opensense )… but do they allow it ?

Reputatie 7

i would gladly use my own box ( mikrotik or opensense )… but do they allow it ?

Yes of course they do.

If you are willing to struggle through some Dutch texts :wink: the topics below might be of interest for you:

Zo jammer dat je niet eens het IP-adres kunt aanpassen en/of dhcp kunt in/uitschakelen.

Wanneer wordt dit aangepast ?!!

Reputatie 7
Badge +30

Zo jammer dat je niet eens het IP-adres kunt aanpassen en/of dhcp kunt in/uitschakelen.

Wanneer wordt dit aangepast ?!!

DHCP kun je beheren door in de webinterface van de Box 12 te gaan naar My Modem, en dan LAN IPv4, @nsn. 

Reputatie 7

Zo jammer dat je niet eens het IP-adres kunt aanpassen en/of dhcp kunt in/uitschakelen.

Wanneer wordt dit aangepast ?!!

DHCP kun je beheren door in de webinterface van de Box 12 te gaan naar My Modem, en dan LAN IPv4, @nsn. 

Ik denk dat @nsn wat anders bedoelt @Erik_.

En ik geef hem daarin groot gelijk, het is nog altijd niet mogelijk om het subnet van de V12 te veranderen of de DHCP server uit te zetten zodat een eigen DHCP server gebruikt kan worden.

Dit leidt tot problemen bij het opzetten van VPN verbindingen met andere sites die hetzelfde subnet hanteren. Een VPN verbinding met het thuisnetwerk van een andere KPN abonnee zit er dus domweg niet in. Zo heb ik een VPN verbinding met het thuisnetwerk van mijn hoogbejaarde ouders en dat zou niet gekund hebben als ik een V12 zou gebruiken.

Reputatie 7
Badge +30

Ah, ik ging er vanuit dat het schuifje voor enable wél aan te passen was. Ik ga navraag doen hierover. 

Reputatie 7
Badge +30

Heb dit gecheckt, en het is inderdaad niet aan te passen, staat voor nu ook niet op de planning. Als dit nog verandert laten we het weten!

Staat niet op de planning. Mooi is dat. Ik heb een complete Ubiquity setup die niet lekker samenwerkt met de DHCP server van de Box12. Wifi uitzetten ging simpel. Maar DHCP niet :rage: Waarom dit blokkeren, omdat ik zo weer 150eur richting KPN moet schuiven voor een “super"wifi mash netwerk dat ik helemaal niet wil?

Reputatie 7
Badge +30

Welkom @MVG66, ik kan er op dit moment niets anders van maken. Wat voor jou dan wellicht een optie is, is om de Box 12 er dan helemaal tussenuit te halen. Voor meer informatie daarover zie Vrije modemkeuze bij KPN en Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

 

Wow, dit is stom.


Hierdoor kan ik niet meer met mijn kantoor VPN verbinden, want dat netwerk zit ook in de 192.168.2.* range.

Reputatie 7
Badge +24

Wow, dit is stom.


Hierdoor kan ik niet meer met mijn kantoor VPN verbinden, want dat netwerk zit ook in de 192.168.2.* range.

En dat is pas stom: op kantoor een 192.168.2.x netwerk hebben. Het is al vele jaren zo dat KPN op hun routers een vast 192.168.2.x netwerk heeft wat niet te wijzigen is. Op de v9 kon het niet. Op de v10a ook niet. Nu dus op de KPN Box ook niet. 

En voorgaande Experiaboxen weet ik het niet eens, maar mogelijk kon je op de v7 en de v8 ook al het subnet niet aanpassen.

Van iemand die een bedrijfsnetwerk aanlegt mag je verwachten dat die dat weet en daar rekening mee houd.

Reputatie 7

Wow, dit is stom.


Hierdoor kan ik niet meer met mijn kantoor VPN verbinden, want dat netwerk zit ook in de 192.168.2.* range.

En dat is pas stom: op kantoor een 192.168.2.x netwerk hebben. Het is al vele jaren zo dat KPN op hun routers een vast 192.168.2.x netwerk heeft wat niet te wijzigen is. Op de v9 kon het niet. Op de v10a ook niet. Nu dus op de KPN Box ook niet. 

Er zijn ondertussen best veel kleine ondernemers die hun abonnement ook via KPN hebben lopen en daardoor ook hun subnet niet aan kunnen passen.

Ik ben het volledig met @SabinevdG eens, elke router zou de mogelijkheid moeten hebben om het subnet aan te passen. Ik vind het ronduit belachelijk dat KPN deze functionaliteit heeft geblokkeerd op haar Experia/KPN Boxen (V10 zonder a uitgezonderd).

Het is ook niet voor niets dat ik de Experia Box de deur gewezen heb en deze heb vervangen door een router die wel de door mij vereiste functionaliteit kan bieden.

Reputatie 7
Badge +24

Krijgen ondernemer die een zakelijk abonnement afsluiten niet bewust een v10 van KPN? Ik dacht dat da in ieder geval een tijd zo was?

En anders neem je als ondernemer gewoon een eigen router. Lijkt me ook meer logisch dan van de werknemers te verwachten dat die hun subnet in hun eigen router wijzigen. Als dat als zou kunnen: niet iedereen is er zo handig mee, dus je wil dat helemaal niet van je werknemers verwachten lijkt me.

Reputatie 7

Krijgen ondernemer die een zakelijk abonnement afsluiten niet bewust een v10 van KPN? Ik dacht dat da in ieder geval een tijd zo was?

En anders neem je als ondernemer gewoon een eigen router. Lijkt me ook meer logisch dan van de werknemers te verwachten dat die hun subnet in hun eigen router wijzigen. Als dat als zou kunnen: niet iedereen is er zo handig mee, dus je wil dat helemaal niet van je werknemers verwachten lijkt me.

Laat onverlet dat KPN gewoon de functionaliteit zou moeten bieden om het subnet aan te kunnen passen. Die functionaliteit zit ook gewoon in de firmware van de Experia/KPN Boxen echter is deze functionaliteit bewust uit gezet door KPN en dat allemaal omwille van uniformiteit voor klantenservice.

Nee, dit zijn nu echt zaken waarbij de provider mijns inziens grote steken laat vallen en daardoor voor veel ellende zorgt. Weer dat @SabinevdG absoluut niet de enige is die tegen dit fenomeen aan loopt, er zijn vele vele anderen die hetzelfde moeten ervaren.

Een andere zeer grote tekortkoming is bijvoorbeeld het niet kunnen splitsen van 2,4GHz en 5GHz wifi. Een werkelijk belachelijke keuze van KPN die mijns inziens zo snel mogelijk gecorrigeerd zou moeten worden. Ik weet dat ik daarbij waarschijnlijk tegen een betonnen muur praat maar zolang een dergelijke splitsing niet gerealiseerd is zal ik nooit de Experia WiFi en "super"WiFi aanbevelen, sterker nog, ik zou ze op de lijst van "verboden apparatuur" plaatsen.

Reputatie 7
Badge +11

Krijgen ondernemer die een zakelijk abonnement afsluiten niet bewust een v10 van KPN? Ik dacht dat da in ieder geval een tijd zo was?

Bij KPN EEN MKB is dat inderdaad het geval, deze staat ook standaard al op 192.168.1.0/24 ingesteld. Bij KleinZakelijk abonnementen wordt de reguliere leverstraat gebruikt en dus afhankelijk van het verbindingstype een V10 of een Box12.

Ik heb zelf een Box12 gekregen (klein zakelijk) en ik moet zeggen dat voor een IT / software ontwikkel bedrijf een vooraf vast gesteld IP adres heel vervelend is. Ik ben in de afgelopen maanden geregeld tegen issues met klant omgevingen aangelopen vanwege het vooraf vastgestelde IP. Een andere router kopen om erachter te hangen (wat ik jaren geleden deed), is vanwege energie besparingen not done. Vind het dus wel een serieuze beperking, die ik in ieder geval voor de klant omgevingen heb opgelost door een externe omgeving op te bouwen.

Ik hoop dat dit dan ook op ten duur vrijgegeven kan worden.