Beantwoord

KPN Box 12 LAN IP wijzigen

  • 10 June 2020
  • 110 reacties
  • 12187 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Ik wil op de KPN BOX V12 het lan ip adres wijzigen echter lijkt dit niet te kunnen is greyout.

En je kan DHCP ook niet uitzetten op deze modem is dit een optie wat nog komt of heb je gewoon pecht in dit geval?

icon

Beste antwoord door wjb 25 June 2020, 20:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

110 reacties

Reputatie 7
Badge +8

KPN levert een automaat waarbij je dus zelf niet kan schakelen. Waarschijnlijk omdat men denkt dat de klant niet met de koppeling om kan gaan terwijl we toch al geruime tijd uit de "double clutch" tijdperk zijn:-)

Daarnaast een dashboard met heel veel knoppen verboden voor onbevoegden..

Ik heb nu echt al weer spijt van mijn KPN aansluiting, we leven weer in het jaar nul 😥 de interface is tergend traag van de v12, de firmware versie is al 2 maanden oud en geen fix hier voor? DHCP niet uit te zetten geen ander subnet te kiezen. zwaar triest dit.

 

#$%@&

Reputatie 7

... de interface is tergend traag van de v12, ...

Zou jij jouw V12 een factory reset willen geven want de interface van jouw V12 zou gewoon snel moeten zijn.

Ook overgestapt, voor de rest alles prima, maar heb een wat uitgebreider thuisnetwerk dan de doorsnee consument. Maar maak een soort advanced mode zodat er toch wat geavanceerdere instellingen gedaan kunnen worden. Desnoods met een juridische popup ervoor dat je niet moet gaan huilen als je daardoor dingen sloopt.

Ook overgestapt, voor de rest alles prima, maar heb een wat uitgebreider thuisnetwerk dan de doorsnee consument. Maar maak een soort advanced mode zodat er toch wat geavanceerdere instellingen gedaan kunnen worden. Desnoods met een juridische popup ervoor dat je niet moet gaan huilen als je daardoor dingen sloopt.

Hallo @BasVanH , daarom is er ook de vrije router-keuze voor die klanten die net  iets meer willen. De standaard modems voldoen voor 99,99% van de klanten.

 

Ook overgestapt, voor de rest alles prima, maar heb een wat uitgebreider thuisnetwerk dan de doorsnee consument. Maar maak een soort advanced mode zodat er toch wat geavanceerdere instellingen gedaan kunnen worden. Desnoods met een juridische popup ervoor dat je niet moet gaan huilen als je daardoor dingen sloopt.

Hallo @BasVanH , daarom is er ook de vrije router-keuze voor die klanten die net  iets meer willen. De standaard modems voldoen voor 99,99% van de klanten.

 

Wijzigen van een LAN IP adres is toch niet super advanced ofzo. De box kan het ook, is alleen geblokkeerd. Denk dat hier gewoon te ver wordt doorgeschoten met weghalen van functionaliteit.

Kijk naar het aantal mensen dat in dit topic zijn onvrede hierover uit. Ik ben zelf IT’er, dus spreek wel uit ervaring, concurrerende modems/ISP's limiteren dit niet.

Aparte modem moeten bekostigen voor het aanpassen van LAN IP is wel overshoot, had dit ook echt niet van te voren ingeschat.

Hallo @BasVanH ik heb als doorsnee gebruiker totaal geen behoefte om mijn LAN-IP-adres aan te passen, net als de meeste andere doorsnee gebruikers dat niet hebben.

De mensen op het forum zijn maar een zeer kleine minderheid van het totale klantenbestand van KPN, tevreden klanten zie je hier niet, alleen mensen met vragen, klachten en forumleden, zoals ik,  die andere forumleden proberen bij staan met hun vragen.

De KPN Box12 wordt ook uitgeleverd voor de MKB-klanten en daar zijn de uitgebreide mogelijkheden logischerwijs wèl aanwezig, want zakelijk beheer eist een andere benadering dan voor consumenten.

 

Reputatie 7

Hallo @BasVanH ik heb als doorsnee gebruiker totaal geen behoefte om mijn LAN-IP-adres aan te passen, net als de meeste andere doorsnee gebruikers dat niet hebben.

Het niet kunnen aanpassen een rampzalige en volstrekt overbodige beperking van de functionaliteit van de Experia/KPN Box.

Ik ben het volledig met @BasVanH eens dat deze functionaliteit ook op de V10a en de V12 geïmplementeerd moet worden.

Ik had op Marktplaats en FritZbox 7590  (nieuw geseald) gekocht voor 120,- voordat de monteur kwam om de zaak aan te sluiten. Hij heeft keurig de FritzBox aangesloten en de Experiabox staat nu ongeopend op zolder te verstoffen. Hij vertelde er ook keurig bij dat als ik problemen zou ondervinden de helpdesk eventueel zou vragen om de V12 aan te sluiten wat me ook redelijk lijkt. Inmiddels ben ik zo’n 6 maanden verder zonder problemen. 

 

Wel jammer natuurlijk om in deze tijd zo’n modem op zolder te moeten gooien.

 

Hallo @BasVanH ik heb als doorsnee gebruiker totaal geen behoefte om mijn LAN-IP-adres aan te passen, net als de meeste andere doorsnee gebruikers dat niet hebben.

Het niet kunnen aanpassen een rampzalige en volstrekt overbodige beperking van de functionaliteit van de Experia/KPN Box.

Ik ben het volledig met @BasVanH eens dat deze functionaliteit ook op de V10a en de V12 geïmplementeerd moet worden.

 

Sinds kort overgestapt naar KPN, heb mijn hele LAN setup gebaseerd op 192.168.0.0/22 dus lekker handig dat er helemaal niets is te veranderen, zelfs een router erachter plaatsen gaat niet werken vanwege de overlap op 192.168.2.0/24. Wordt weer veel tijd besteden om alles om te hangen. Mijn vrouw vroeg zich al af waarom de lampen niet meer automatisch aan gingen. Heb nu meteen al weer spijt van het overstappen, zeer gebruikersonvriendelijk van de KPN om dit te blokkeren. @Erik_  dat het op al maanden op de planning staat is wel vreemd gezien het niet meer is dan het aanzetten van functionaliteit, die optie is voor de KPN gewoon beschikbaar. Dit is een van de meest elementaire functies van een router. Dus het is gewoon onwil van de KPN en zorgt ervoor dat een beperkt deel van hun klanten behoorlijk in de problemen wordt gebracht. NPS score daalt hierbij tot ver onder nul. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Sinds kort overgestapt naar KPN, heb mijn hele LAN setup gebaseerd op 192.168.0.0/22 dus lekker handig dat er helemaal niets is te veranderen, zelfs een router erachter plaatsen gaat niet werken vanwege de overlap op 192.168.2.0/24. Wordt weer veel tijd besteden om alles om te hangen. Mijn vrouw vroeg zich al af waarom de lampen niet meer automatisch aan gingen. Heb nu meteen al weer spijt van het overstappen, zeer gebruikersonvriendelijk van de KPN om dit te blokkeren. @Erik_  dat het op al maanden op de planning staat is wel vreemd gezien het niet meer is dan het aanzetten van functionaliteit, die optie is voor de KPN gewoon beschikbaar. Dit is een van de meest elementaire functies van een router. Dus het is gewoon onwil van de KPN en zorgt ervoor dat een beperkt deel van hun klanten behoorlijk in de problemen wordt gebracht. NPS score daalt hierbij tot ver onder nul. 

De kans aanwezig... dat als KPN het wel mogelijk maakt om het subnet aan te passen... dat je dan alleen het derde getalletje aan kunt passen. Zoals in de Experiabox v10:

Dan heeft u er nog niet zoveel aan. Aangezien u ook een andere mask wilt. En die kan op de v10 ook niet aangepast worden.

Bedankt voor de reactie, dat is zelfs wel heel vreemd dat ze wel toestaan het ip-nummer wel te veranderen maar het mask niet, is dus maar een halve oplossing. Het enige waarmee ik dan ben geholpen is het feit dat ik er wel een andere router achter kan plaatsen en die in het DMZ te plaatsen van de KPN router. Hier zou ik elke range uit de RFC 1918 private addresses kunnen gebruiken zolang ze maar niet overlappen met mijn 192.168.0.0/22. Blijft een onhandige oplossing om iets eenvoudigs als dhcp limitaties, die door KPN worden opgelegd, te ontwijken. 

Reputatie 7
Badge +24

U zou ook de router van KPN gewoon kunnen vervangen door een eigen router. Door een fritzbox bijvoorbeeld... Dat ding van KPN legt u dan gewoon ergens achter in de kast 😊

 

Welkom, @PepijnCC. Het kunnen aanpassen van het LAN IP, en ook het kunnen uitzetten van DHCP, is op het moment niet mogelijk. Staat wel op de planning, maar wanneer dit dan beschikbaar zal komen is nog niet bekend.

 

 

Lees dit bericht nu 5 maanden later en vroeg me af of dit inmiddels wel kan? Komende vrijdag wordt mijn glasvezel verbinding afgemonteerd en ik heb al zo’n BOX12 ontvangen. Als ik verplicht word die 192.168.2.x range te gebruiken en DHCP niet uit kan zetten dan gaat alles weer retour. Ga niet mijn hele thuisnetwerk opnieuw inrichten / herconfigureren omdat KPN aanneemt dat ik niet weet waar ik mee bezig ben….

Hallo @mbosschaart , de situatie is nog niet veranderd, voor consumenten is de ip setting nog steeds 192.168.2.x en (nog) niet wijzigbaar, ook niet met de aankomende firmware update, helaas voor enkelen onder ons.

 

Hallo @mbosschaart , de situatie is nog niet veranderd, voor consumenten is de ip setting nog steeds 192.168.2.x en (nog) niet wijzigbaar, ook niet met de aankomende firmware update, helaas voor enkelen onder ons.

 

Nou, lekker dan. Er is ook niet een custom firmware oid te vinden zeker?

Hallo @mbosschaart , de situatie is nog niet veranderd, voor consumenten is de ip setting nog steeds 192.168.2.x en (nog) niet wijzigbaar, ook niet met de aankomende firmware update, helaas voor enkelen onder ons.

 

Nou, lekker dan. Er is ook niet een custom firmware oid te vinden zeker?

Inderdaad

 

Hallo, we zijn vandaag aangesloten op KPN en op mijn zoektocht naar het wijzigen van het interne ip adres kom ik hier terecht en lees dat het echt niet kan.

Weet iemand of het bij KPN mogelijk is om voor bepaalde functionaliteit te stemmen?

Hallo, we zijn vandaag aangesloten op KPN en op mijn zoektocht naar het wijzigen van het interne ip adres kom ik hier terecht en lees dat het echt niet kan.

Weet iemand of het bij KPN mogelijk is om voor bepaalde functionaliteit te stemmen?

Hallo @RonFe , de enigste oplossing is een eigen modem/router aan te schaffen die alles kan wat jij wilt.

 

Echt waardeloos! Kan dus nu omdat KPN een basis optie als het LAN IP wijzigen (die elke router hoort te hebben) blokkeert wel 16 cameras een bult printers en een hele kantoor inrichting, loods en inpak hal vol VOIP telefoons etc opnieuw gaan inregelen. De meest simple router op de markt heeft deze functie.. KPN heeft weer eens bewezen dat bij hun irritatie en ellende niet meer voorstelt dan een lange telefonische wachtrij in hun onderbezette callcenter.. Bedankt hè KPN!

Hallo @Onne Larisa Lelie uit jouw verhaal begrijp ik dat je een zakelijke klant bent.

Bij bepaalde zakelijke abo’s krijg je een modem/router waar dat wèl bij kan, ik sprak uitsluitend over de consumenten-apparatuur, waar dit forum voor bedoeld is, consumenten.

 

Hallo @Onne Larisa Lelie uit jouw verhaal begrijp ik dat je een zakelijke klant bent.

Bij bepaalde zakelijke abo’s krijg je een modem/router waar dat wèl bij kan, ik sprak uitsluitend over de consumenten-apparatuur, waar dit forum voor bedoeld is, consumenten.

 

Nou JanD dat klopt niet hoor bij de KPN BOX V12 voor bedrijven werkt het ook niet. Dus zowel consumenten als bedrijven hebben dit probleem. Misschien zijn er consumenten in geïnteresseerd of het bij bedrijven wel anders is. Nou gewaardeerde consument ter info: bij KPN zakelijk is het ook een drama! Fijne avond. 

Hallo @Onne Larisa Lelie ik schreef ook bij bepaalde zakelijke abo’s , o.a KPNEEN MKB, zie onderstaande screendump van een KPN Box 12 voor KPNEEN MKB:

 

Hallo @Onne Larisa Lelie ik schreef ook bij bepaalde zakelijke abo’s , o.a KPNEEN MKB, zie onderstaande screendump van een KPN Box 12 voor KPNEEN MKB:

 

Klopt JanD zo ziet het er uit, het werkt alleen niet. En ik heb al een redelijke ervaring met netwerken zakelijk en privé opgebouwd in mijn leven. Vandaag met frisse tegenzin al een groot gedeelte van de dag besteed aan het Bellen met KPN. Dat is echt een ervaring die de klant verwachting overtreft alleen niet op een positieve manier. Na een poosje uitleggen in het doorverbind circus kom je vanzelf uit bij iemand die daadwerkelijk gaat proberen te helpen. Die komt er dan achter dat hij op afstand ook niet in je router kan komen en beloofd dat je door een zwaargewicht specialist wordt terug gebeld binnen 2 uur en als het hem dan ook niet lukt sturen ze gelijk een echte monteur langs om het probleem op te lossen. (We hebben meerdere problemen met de router niet alleen het LAN IP) Precies zoals ze ook beloven in het service contract bij storingen een monteur binnen 3 uur. Echter na 2 uur heeft er niemand gebeld en na 3 uur ook nog niet. Dan bel je zelf maar weer en na een keer of 3 te zijn doorverbonden en het verhaal uit leggen kom je dan uit bij iemand die er in gespecialiseerd is om excuses aan te bieden. Deze dame zet je dan verschillende keren in de wacht en verteld je dan met een schor stemmetje dat je op z’n vroegst volgende week Maandag wordt terug gebeld.. 

Reputatie 7

Deze dame zet je dan verschillende keren in de wacht en verteld je dan met een schor stemmetje dat je op z’n vroegst volgende week Maandag wordt terug gebeld.. 

Fantastisch 😖 en die dame heeft waarschijnlijk niet vertelt wanneer je uiterlijk zult worden teruggebeld.Â