Beantwoord

KPN Box 12 Sonos verliest verbinding

  • 18 November 2021
  • 10 reacties
  • 841 keer bekeken

@EricBosch ik heb op dit moment precies dezelfde problemen als jij hierboven beschrijft. Heb je nog tips hoe ik dit kan (laten) oplossen? Ben al een week bezig (V10 naar V12 modem, meerdere resets uitgevoerd, via mijnmodem instellingen gewijzigd, wifi6 uitgeschakeld...) maar het blijft dramatisch. Klantenservice heeft aangegeven mij terug te bellen voor een monteursbezoek maar vooralsnog geen belletje mogen ontvangen. Ben benieuwd of jij tips hebt! Alvast bedankt!

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt
 

 

icon

Beste antwoord door J.A. Haan 2 December 2021, 23:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Badge +12

@EricBosch ik heb op dit moment precies dezelfde problemen als jij hierboven beschrijft. Heb je nog tips hoe ik dit kan (laten) oplossen? Ben al een week bezig (V10 naar V12 modem, meerdere resets uitgevoerd, via mijnmodem instellingen gewijzigd, wifi6 uitgeschakeld...) maar het blijft dramatisch. Klantenservice heeft aangegeven mij terug te bellen voor een monteursbezoek maar vooralsnog geen belletje mogen ontvangen. Ben benieuwd of jij tips hebt! Alvast bedankt!

Je kunt het proberen door het opzetten van SonosNet. Dat doe je door 1 device bekabeld aan te sluiten. Wat voor Sonos apparaten heb je? 

KPN en Sonos zijn gewoon geen vrienden. Ik heb een FritzBox en totaal geen problemen met Sonos. Mag jij raden waar de oorzaak ligt 😉

@SledgehammerNL bedankt voor de tip! Jammer als dat de oplossing is want ik heb maar 1 UTP kabel daar waar de Sonos (Play1) staat (en die is in gebruik door de tv kast) en de andere Sonos staat in de keuken. Zal het voor de vorm wel even proberen dit weekend.

Overigens, het probleem geldt niet alleen voor de Sonos maar ook laptops, iPhones. Verbinding valt dan ongeveer 1 minuut uit met de melding: ‘het WiFi netwerk is niet verbonden met het internet’. Heel erg vervelend als je midden in een video call zit… 

Ik ben dus bang dat het probleem ‘groter’ is dan alleen Sonos issues.

Toch bedankt voor de tip!

Badge +12

@Kimberley8 de V12 heeft recent een update gehad die niet altijd lekker loopt begrijp ik. Als een volledige fabrieksreset niet helpt dan kan het ook aan de V12 liggen. Anders verdenk ik toch de bandsteering die bij de V12 niet jofel is. Daar kun je weinig aan doen.  De V10 was overigens het beste modem wat ze ooit hebben uitgebracht. Als die ook problemen op allerlei apparaten gaf kan het ook zomaar aan je verbinding liggen. 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Kimberley8, om je goed te kunnen helpen heb ik een eigen topic voor je reacties aangemaakt. Ik lees dat je problemen met wifi hebt, het speelt dus op je Sonos apparatuur maar ook op andere apparaten. Is dat ook de reden dat je modem vervangen is? En wat gebeurt er precies, is het dat je wifi steeds even wegvalt of is het iets anders?

Je hebt nu de KPN Box 12 lees ik. Als je de internetverbinding eens (tijdelijk) test met een internetkabel, hoe gaat het dan met de verbinding? En doorloop ook onze Wifi Manager eens, dit is een handige servicetool die je verbinding nakijkt en je wifi optimaal instelt. Er komt ook altijd een oplossing of conclusie uit, wat is het resultaat bij jou?

Hi @Alexandra, bedankt voor je reactie.

We hadden tot een paar weken geleden een Experia Box 10a. De WiFi verbinding viel telkens weg, op willekeurige momenten op de dag. De WiFi manager, resets, glasvezel kastje van het stroom etc. hielpen niet dus de klantenservice heeft besloten een nieuw modem toe te sturen, de KPN Box 12. 

 

KPN Box 12 geinstalleerd met wat ups & downs, aantal keer opnieuw moeten doen omdat hij geen goede connectie maakte met de Superwifi punten. Alles paar keer moeten resetten en uiteindelijk gelukt maar helaas, nog steeds bleef de WiFi soms wegvallen. We krijgen dan de volgende meldingen op onze devices:
-Het wifinetwerk xx is niet verbonden met het internet (Iphone)
-Geen verbinding (laptop)
​​​​-kan XX niet afspelen (Sonos)

Ik heb op basis van het forum, er toen voor gekozen de Wifi 6 uit te schakelen via mijnmodem.kpn.nl. Dat gaf ook niet direct het gewenste effect. Vooral beneden leken devices moeite te hebben en over te springen op verschillende signalen.

Toen het SuperWifi punt beneden weggehaald omdat hij wellicht het wifi signaal van de KPN Box verstoorde en alleen nog 1 SuperWifi punt boven laten staan. Dat lijkt tot nu de beste oplossing. We hebben alleen nog steeds wat haperingen met de Sonos (kan soms nummers niet afspelen) en het lampje van het Superwifi punt boven is soms oranje. Dan moet ik deze uitschakelen en opnieuw opstarten om hem weer groen te krijgen.

De klantenservice had vorige week aangegeven intern er naar te laten kijken (omdat er op afstand ook storingen uit te lezen waren) en mij te bellen maar ik heb nog niets gehoord…

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Kimberley8, goed om te lezen dat het al ietsje verbeterd is! 

Ik heb je verbinding voor de zekerheid even nagekeken. Die ziet er goed uit, dus dat is een goed teken. Het zit 'm dus echt in de wifi verbinding. We hebben een handig topic met alles over SuperWifi: ik raad je aan om dat eens door te nemen. Het kan je op weg helpen met zo optimaal mogelijk plaatsen en gebruiken. Wat je Sonos apparatuur betreft, je zou eens een balletje kunnen opgooien op het Sonos Forum. Misschien kom je daar nog goede tips of oplossingen tegen waarmee je het haperen kan verhelpen.

Reputatie 1

Hi @Alexandra, bedankt voor je reactie.

We hadden tot een paar weken geleden een Experia Box 10a. De WiFi verbinding viel telkens weg, op willekeurige momenten op de dag. De WiFi manager, resets, glasvezel kastje van het stroom etc. hielpen niet dus de klantenservice heeft besloten een nieuw modem toe te sturen, de KPN Box 12. 

 

KPN Box 12 geinstalleerd met wat ups & downs, aantal keer opnieuw moeten doen omdat hij geen goede connectie maakte met de Superwifi punten. Alles paar keer moeten resetten en uiteindelijk gelukt maar helaas, nog steeds bleef de WiFi soms wegvallen. We krijgen dan de volgende meldingen op onze devices:
-Het wifinetwerk xx is niet verbonden met het internet (Iphone)
-Geen verbinding (laptop)
​​​​-kan XX niet afspelen (Sonos)

Ik heb op basis van het forum, er toen voor gekozen de Wifi 6 uit te schakelen via mijnmodem.kpn.nl. Dat gaf ook niet direct het gewenste effect. Vooral beneden leken devices moeite te hebben en over te springen op verschillende signalen.

Toen het SuperWifi punt beneden weggehaald omdat hij wellicht het wifi signaal van de KPN Box verstoorde en alleen nog 1 SuperWifi punt boven laten staan. Dat lijkt tot nu de beste oplossing. We hebben alleen nog steeds wat haperingen met de Sonos (kan soms nummers niet afspelen) en het lampje van het Superwifi punt boven is soms oranje. Dan moet ik deze uitschakelen en opnieuw opstarten om hem weer groen te krijgen.

De klantenservice had vorige week aangegeven intern er naar te laten kijken (omdat er op afstand ook storingen uit te lezen waren) en mij te bellen maar ik heb nog niets gehoord…

 

Beste Kimberly,
 

Wij liepen tegen hetzelfde probleem aan met onze Sonos speakers. Na lang zoeken concludeerden we (in samenspraak met een kennis die in de IT zit, en na telefonisch contact met KPN) ook dat het ergens in de toekenning van IP-adressen mis ging. 

We hebben nu de volgende opstelling en die lijkt vooralsnog goed te werken:

  • We hebben een Sonos Boost met een kabel direct op de KPN Box 12 aangesloten, dus niet via een switch (was op aangeven van de KPN telefonische hulplijn). Dit kan uiteraard ook met een Sonos speaker. Mocht je inderdaad maar één kabel hebben, dan kun je een switch proberen, het was niet 100% zeker dat dat ook een knelpunt was.
  • Zorg ervoor dat er maar één speaker bekabeld is! Er schijnt iets mis te gaan zodra er twee of meer speakers bekabeld zijn, iets met doorvoer en terug sturen van data is ons verteld.
  • In de KPN Box 12 hebben we alle Sonos speakers en de Sonos Boost voorzien van een vast IP-adres, zodat ze niet meer worden vernieuwd. Heb je geen Sonos Boost, dan voorzie je alleen de Sonos speakers van een vast IP-adres.

Deze set-up hebben we sinds gisteren draaien en het is voor het eerst dat we tot nu toe geen uitval hebben van speakers, ethernetverbindingen of wifi.

Nu hopen dat het zo blijft.

Wat betreft Superwifi, misschien een ‘open deur’ vraag, maar heb je op de KPN Box 12 de complete wifi uitgezet, dus IP4V, IPv6 en alle ‘guest’ wifi? Het kan zijn dat de wifi die de KPN Box 12 uitzendt conflicteert met de wifi van de Superwifi punten. Misschien het proberen waard: eerst alle wifi op de KPN Box 12 uitzetten, dan de Superwifi punten aansluiten volgens de handleiding.

Mocht je dit al gedaan hebben, heb ik niks gezegd...

Reputatie 1

Ik heb een Experia v9 en sinds een paar weken ook een zeer instabiele connectie met Sonos. Ik gebruik meestal TuneIn om reguliere radiozenders aan te kunnen zetten, maar het gebeurt meerdere keren per dag dat het systeem uit zichzelf uit gaat. Ik denk zelfs te weten dat bepaalde zenders (bijv. Radio 538) het vaker hebben dan andere zenders (Q-Music), maar dat is een gevoel en niet objectief getest.

Gek genoeg heb ik met Spotify nergens last van. 

Is het bij jullie ook de TuneIn verbinding die problemen geeft, of hebben jullie het ook met Spotify? Zou het kunnen dat het ene programma beter of ander buffermanagement heeft? Mijn kinderen klagen bijvoorbeeld ook dat KPN Wifi af en toe dropouts heeft van een/enkele seconden als ze aan het gamen zijn. Dit ondanks dat de geteste snelheid 200/200 ruim overschrijdt en het bereik vol is. 

Hi @Alexandra, bedankt voor je reactie.

We hadden tot een paar weken geleden een Experia Box 10a. De WiFi verbinding viel telkens weg, op willekeurige momenten op de dag. De WiFi manager, resets, glasvezel kastje van het stroom etc. hielpen niet dus de klantenservice heeft besloten een nieuw modem toe te sturen, de KPN Box 12. 

 

KPN Box 12 geinstalleerd met wat ups & downs, aantal keer opnieuw moeten doen omdat hij geen goede connectie maakte met de Superwifi punten. Alles paar keer moeten resetten en uiteindelijk gelukt maar helaas, nog steeds bleef de WiFi soms wegvallen. We krijgen dan de volgende meldingen op onze devices:
-Het wifinetwerk xx is niet verbonden met het internet (Iphone)
-Geen verbinding (laptop)
​​​​-kan XX niet afspelen (Sonos)

Ik heb op basis van het forum, er toen voor gekozen de Wifi 6 uit te schakelen via mijnmodem.kpn.nl. Dat gaf ook niet direct het gewenste effect. Vooral beneden leken devices moeite te hebben en over te springen op verschillende signalen.

Toen het SuperWifi punt beneden weggehaald omdat hij wellicht het wifi signaal van de KPN Box verstoorde en alleen nog 1 SuperWifi punt boven laten staan. Dat lijkt tot nu de beste oplossing. We hebben alleen nog steeds wat haperingen met de Sonos (kan soms nummers niet afspelen) en het lampje van het Superwifi punt boven is soms oranje. Dan moet ik deze uitschakelen en opnieuw opstarten om hem weer groen te krijgen.

De klantenservice had vorige week aangegeven intern er naar te laten kijken (omdat er op afstand ook storingen uit te lezen waren) en mij te bellen maar ik heb nog niets gehoord…

 

Beste Kimberly,
 

Wij liepen tegen hetzelfde probleem aan met onze Sonos speakers. Na lang zoeken concludeerden we (in samenspraak met een kennis die in de IT zit, en na telefonisch contact met KPN) ook dat het ergens in de toekenning van IP-adressen mis ging. 

We hebben nu de volgende opstelling en die lijkt vooralsnog goed te werken:

  • We hebben een Sonos Boost met een kabel direct op de KPN Box 12 aangesloten, dus niet via een switch (was op aangeven van de KPN telefonische hulplijn). Dit kan uiteraard ook met een Sonos speaker. Mocht je inderdaad maar één kabel hebben, dan kun je een switch proberen, het was niet 100% zeker dat dat ook een knelpunt was.
  • Zorg ervoor dat er maar één speaker bekabeld is! Er schijnt iets mis te gaan zodra er twee of meer speakers bekabeld zijn, iets met doorvoer en terug sturen van data is ons verteld.
  • In de KPN Box 12 hebben we alle Sonos speakers en de Sonos Boost voorzien van een vast IP-adres, zodat ze niet meer worden vernieuwd. Heb je geen Sonos Boost, dan voorzie je alleen de Sonos speakers van een vast IP-adres.

Deze set-up hebben we sinds gisteren draaien en het is voor het eerst dat we tot nu toe geen uitval hebben van speakers, ethernetverbindingen of wifi.

Nu hopen dat het zo blijft.

Wat betreft Superwifi, misschien een ‘open deur’ vraag, maar heb je op de KPN Box 12 de complete wifi uitgezet, dus IP4V, IPv6 en alle ‘guest’ wifi? Het kan zijn dat de wifi die de KPN Box 12 uitzendt conflicteert met de wifi van de Superwifi punten. Misschien het proberen waard: eerst alle wifi op de KPN Box 12 uitzetten, dan de Superwifi punten aansluiten volgens de handleiding.

Mocht je dit al gedaan hebben, heb ik niks gezegd...


@J.A. Haan dank voor de tips ik ga er even mee aan de slag! Vooral het geven van een vast IP adres moet ik even uitzoeken hoe dat werkt 😀

Reputatie 1

@Kimberley8, ik heb een aantal screenshots genomen van de verschillende menu's in de KPN Box 12 waar je uiteindelijk IP-adressen kan vaststellen:

  • Ga eerst naar “My Modem”

 

  • Ga vervolgens naar “Client List”

 

  • Nu heb je een overzicht van alle aangesloten apparaten, maar ook apparaten die misschien niet meer in gebruik zijn maar nog wel een IP-adres toegekend krijgen.
  • Vervolgens klik je op het apparaat waar je een vast IP-adres aan wilt toekennen
  • In het nieuwe scherm klik je op “Reserve IP” en vervolgens op “Apply”
  • Je kunt ook een makkelijkere naam geven aan je apparaten. Sonos speakers worden bijvoorbeeld altijd aangeduid met ‘SonosZP’. Heb je een nieuwe naam gegeven, klik dan weer op “Apply”.
  • Je ziet achter elk apparaat ook een MAC-adres staan. Op elke Sonos speaker staat ook een MAC-adres. Op deze manier kun je ze in de “Client List” uit elkaar houden en er een specifieke naam aan geven, bijv. ‘Sonos Zolder’.

Je kunt voor elk apparaat waar je een vast IP-adres aan wilt toekennen bovenstaande stappen gebruiken. Zelf heb ik altijd eerst terug moeten gaan naar het hoofdmenu, voordat ik weer naar de “Client List” kon gaan. Misschien is er een makkelijkere manier, maar die heb ik (nog) niet gevonden.

 

Succes! Ik hoop dat het gaat lukken.