Beantwoord

KPN ITV routeren werkt over Ubiquity, niet over achterliggende TPlink TL-SG105E met zelfde VLAN

  • 4 July 2020
  • 8 reacties
  • 914 keer bekeken

Dag,

Met hulp van allerlei andere topics (met name door wjb gepost) heb ik IPTV over Ubiquity werkend. Echter, niet wanneer ik dit VLAN ook wil transporteren over een achterliggende TP-LINK smart switch.

Hoe is de setup:

 

De Experiabox (V10) staat in DMZ mode, met het MAC adres en DHCP fix ingesteld op de Unify USG. Verder heb ik alle ‘eigen’ port forwardings eraf gehaald, en de automatisch aangemaakte forwardings laten staan. De USG heeft netjes een IP adres in de range van KPN (192.168.2.x) - terwijl de USG zelf zorg draagt voor DHCP etc. naar alle andere achterliggende UI componenten (in afwijkend subnet 192.168.3.x). 

Achter de USG zit dus ook een Unifi Switch (8p POE), met daarop 2 AP's (een long range en een wall-mounted). 

In het Unify netwerk heb ik een extra netwerk gecreëerd (VLAN only) - op VLAN ID 2, met daarop IGMP snooping ingeschakeld (en DHCP guard uit). Het standaard netwerk is ongewijzigd (VLAN 1)

Dit VLAN heb ik geconfigureerd op 1 van de poorten op de Unifi Switch (exclusief). Juist die poort heb ik extra verbonden met de Experia Box, zodat het IPTV verkeer dat hierop binnenkomt getagd wordt met VLAN 2. 

Hetzelfde VLAN 2 heb ik op de wall-mount AP geconfigureerd op 1 van de 2 poorten (de data poort). Een controle leert dat hier netjes dmv DHCP een IP wordt uitgegeven in de range 192.168.2.x (door de DHCP van de experia box) - en de aangesloten KPN ontvanger werkt dan ook prima. Tot zover goed.

In de woonkamer heb ik nog een aparte TP-link smart switch liggen ( de TL-SG105E ) waarop ik ook de VLANs kan configureren. Ook hier staat IGMP snooping ingeschakeld. Verder heb ik hier niets gewijzigd. Deze TP-link is verbonden met de Unifi switch via het standaard profiel (All) op een poort van de TPlink met een untagged poort op het default VLAN 1. Vervolgens heb ik poort 5 geconfigureerd als Tagged poort op VLAN 2. Apparaten die ik hierop aansluit, krijgen ook netjes via DHCP een lease in de range 192.168.2.x (van de experiabox). Als ik de KPN ontvanger erop aansluit, krijgt ook deze een IP, en start braaf op. Echter, TV en radio kijken verloopt hakkelig, dit terwijl ik toch echt het idee heb dat het verkeer via een plat VLAN wordt getransporteerd naar de experiabox. 

Het vreemde is dus dat deze oplossing wel werkt als ik de IPTV ontvanger aansluit op een UI wall-mount AP met het VLAN 2 geconfigureerd, en niet als ik dit op de TP-link aansluit met hetzelfde VLAN. Hieronder enkele screenshots.

Ik heb nu tijdelijk een workaround door met een TP-link power adapter de TV ontvanger rechtstreeks te koppelen aan de Experiabox, maar da's natuurlijk niet de bedoeling. Alternatief is een 5-poorts switch van Unify te kopen, maar volgens mij moet het ook kunnen werken met de TP-link.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

icon

Beste antwoord door wjb 5 July 2020, 14:12

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Zie ik het goed dat poort 5 zowel untaged op vlan 1 en 2 staat? Dit is ongebruikelijk, normaal gesproken staat een poort maar op 1 vlan untagged. Daarbij lijkt het erop dat igmp snooping niet  (lekker) werkt met met je tp-link. Heb je op de tp-link igmp snooping ook ingesteld voor vlan 2? Zie ook deze beschrijving op https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1125/

Werkt het wel als je de tp-link rechtstreeks aansluit op de experia box?

Hoi Eagle,

Instelling in TP-link is inderdaad raar, maar krijg dit niet anders geconfigureerd. Als ik het default VLAN wil wijzigen pakt deze het niet.. blijft 1t/m5 op untagged staan. De IGMP instellingen kan ik in deze versie niet per VLAN regelen. De firmware is de meest recente, dus daar zit 't m ook niet in. 

Voorheen had ik de TP-link inderdaad (zonder config) probleemloos rechtstreeks op de experiabox, met daarachter de IPTV, dat werkte goed. Bijzonder dus. Als ik 'r niet uitkom dan zit er niets anders op dan een 5-poort UBNT switchje te kopen, dan gaat het geheid wel werken.

Reputatie 7

Als je de PVID van poort 5 op vlan 2 zet dan zou je, al het goed is, daarna vlan 1 van poort 5 moeten kunnen verwijderen.

Reputatie 7
Badge +24

...

Reputatie 6
Badge +9

Dag @mv4neck. Van harte welkom hier. Ik zie dat de community al met je meedenkt. Is het met de tip van @wjb wel gelukt inmiddels? 

Dag Natasja,

ik ga dat zsm proberen, laatste 2 dagen nog geen tijd voor gehad. Ik laat zeker even weten of het gelukt is.

grt. Mike

Reputatie 6
Badge +9

Helemaal goed, @mv4neck. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. 

Reputatie 6
Badge +9

Dag @mv4neck. Ik heb geen reactie meer van je gezien. Ik hoop dat dit betekent dat het probleem inmiddels is opgelost. Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan lees ik het graag.

Reageer