Beantwoord

KPN kabel kapot

• 12 december 2018
  • 27 reacties
  • 1307 keer bekeken

Beste,

Ik heb een dubbel huis met 2 KPN aansluitingen. Helaas zaten de aansluitingen niet onder de grond en heeft iemand in 1 de zaag er in gezet en de ander van de muur getrokken.
Beide beschadigingen zitten aan de buitenkant van het huis.
Hoe kan dit opgelost worden? Ik heb nog geen abonnement.
Een telefoniste zei dat me dit 400-500 per aansluiting ging kosten. Ik dacht dat dit niet klopt, omdat het aan de buitenkant kapot is en ik er dus zeker niets aan kon doen.

Groetjes,
Nick
icon

Beste antwoord door Marina_ 21 december 2018, 20:50

Hoi Nick, Het was mij niet helemaal duidelijk dat het door ''onbekenden'' is gestolen en/of kapot is gemaakt. Dat is een lastige kwestie, omdat de kosten wel door iemand betaalt moeten worden. Heb je ook al eens geïnformeerd bij je verzekering? Ik ga het in ieder geval nog eens bespreekbaar maken met wat collega's. Hopelijk komen we alsnog tot een passende oplossing.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi Nick_S, Oei, wat rot dat de aansluitingen beschadigd zijn. Ik begrijp dat 1 aansluiting nog aanwezig is, maar doorgezaagd is en de ander van de muur getrokken is. Je hebt dus nog maar één ISRA punt voor beide woningen? Of zijn ze allebei nog aanwezig? Ik kan niet meteen beoordelen hoe we dit gaan oplossen. Zou je de postcode, huisnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf) Dan ga ik het voor je uitzoeken.
Hoi Marina, best vervelend inderdaad. De aansluitingen lagen helaas niet conform voorschriften, waardoor dit heeft kunnen gebeuren. Zou natuurlijk nog niet mogen, mensen moeten er gewoon vanaf blijven. Op het moment hebben we geen isra-punt meer, maar ook geen actieve aansluiting. In de toekomst wil ik dit wel, maar dan lijkt het me handig als een en ander al gerepareerd is. Ik ben zelf redelijk handig en zou ook mee willen helpen en denken.

Met vriendelijke groet,
Nick
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Nick_S, Er ligt in ieder geval een lijn naar beide adressen. Wanneer je bij ons in de toekomst een abonnement aanvraagt, kun je in eerste instantie een installatiemonteur laten langskomen. Dit is gratis. Onze installatiemonteurs kunnen de hoofdaansluiting nog herstellen wanneer de kabel niet te ver is afgesneden. De extra tijd en materiaal worden in rekening gebracht, dat zal de monteur ter plekke met je gaan bespreken als hij de situatie heeft beoordeeld. Deze kosten zou je kunnen verhalen bij de voorgaande bewoners.
Reputatie 7
Badge +19
Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen vragen meer hebt. Anders hoor ik het graag.
Beste Marina,

Ik zag nu net pas de 2 laatste berichtjes. De kabels zijn zeker te kort om volgens voorschriften(minimaal 60cm onder de grond tot in het huis) te leggen. Is er niet iets te zeggen hoe duur het is om dit aan te sluiten als ik een abonnement bij jullie afsluit?
En ik zag daarnaast nog dat er glasvezel en een verbeterd dsl netwerk in nederland wordt gelegd. Beiden staan nog niet voor ons adres op de planning. Is het misschien dan beter daar op te wachten? Of wordt het verbeterd dsl signaal via de gewone telefoonlijn aangeboden?

Groetjes,
Nick
Reputatie 7
Badge +19
Goedemiddag Nick_S, Geen probleem. Ik zou je heel erg graag willen vertellen wat de kosten gaan zijn, maar dat kan ik niet vanaf hier. Er moet op locatie worden bekeken wat er moet gebeuren en wat ervoor nodig is om beide lijnen weer werkend te krijgen. Je kan dit wel doen voordat je een abonnement afsluit, maar dan gaat het via www.mijnnaansluitingen.nl, dan nog kun je de kosten verhalen op de voorgaande bewoners. Het kan wel zijn dat de koste via Mijnaansluitingen hoger liggen. Het klopt dat het netwerk wordt uitgebreid, maar hoe, waar, wanneer is nog even de vraag. Je kunt daarvoor deze tool in de gaten houden.
Beste Marina,

De kosten verhalen op de vorige bewoners gaat helaas niet. Zij zijn niet aansprakelijk te stellen. In dit soort gevallen zijn maximaal 3 partijen.
De eigenaar, dus wij.
Degene die de kabel beschadigd heeft en in ieder geval bij 1 kabel de rvs beschermstrip heeft gestolen.
Degene die het niet conform regelgeving heeft aangesloten.

Nu is het natuurlijk het eerlijkst als degene die het heeft beschadigd/gestolen het betaald. Dat gaat helaas niet lukken, aangezien ik niet weet wie dat is.
Als laatste vind ik dat wij alles moeten betalen, wij kunnen er niks aan doen. Dan lijkt het eerlijker dat degene die het niet conform regelgeving heeft aangesloten, het nu volgens regelgeving komt aansluiten. Weet u toevallig welk bedrijf de aansluitingen bij ons heeft gemaakt? Ik gok namelijk dat eerste aansluitingen vaak via een aannemer lopen die jullie inschakelen en niet door jullie zelf. Of heb ik dat verkeerd?

Groetjes,
NIck
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Nick, Het was mij niet helemaal duidelijk dat het door ''onbekenden'' is gestolen en/of kapot is gemaakt. Dat is een lastige kwestie, omdat de kosten wel door iemand betaalt moeten worden. Heb je ook al eens geïnformeerd bij je verzekering? Ik ga het in ieder geval nog eens bespreekbaar maken met wat collega's. Hopelijk komen we alsnog tot een passende oplossing.
Beste Marina,

Ok, ja dat maakt het verhaal wel iets anders. Was ik toch iets te onduidelijk 😉.
Onze verzekering heeft ernaar gekeken en verwijst naar jullie. Hun expert heeft gezegd dat het niet conform regelgeving lag, waardoor het vandalisme mogelijk is gemaakt. Daarnaast zei hij dat tot aan het ISRA-punt van jullie is. Oftewel 2 redenen om het niet te laten maken vanuit de verzekeraar.
Ik weet dat verzekeraars altijd wel een mogelijkheid zoeken om niet te vergoeden, maar tegen deze uitspraak kan ik niks inbrengen. Het klopt dat als het, toen het werd aangelegd, volgens voorschriften lag, deze beschadigingen zeker niet mogelijk waren. De ziggo lijn ligt soortgelijk, maar deze is tot aan het huis op 60cm diepte gelegd en daar schuin naar binnen geboord. Deze lijn ligt dus volledig buiten bereik van eventuele vandalen. Zo zou de kpn-lijn ook moeten komen te liggen, dan hoeven we deze discussie nooit meer te houden 😉.
Ik wil zelf ook wel werkzaamheden uitvoeren. Ik heb 2 officiële ISRA-punten al gekocht en deze zal ik zelf al monteren(natuurlijk de kabel nog niet). Een buis vanaf waar de kabel buiten loopt tot aan ISRA-punt leg ik ook zelf en graaf- en bestragingswerkzaamheden doe ik ook wel zelf. Het zou dan alleen gaan om de oude kabels te verlengen, door de buis te steken en de kabeltjes in het al gemonteerde isra-punt monteren. Dan heb ik als voordeel dat het netjes en goed gemonteerd ligt en jullie krijgen een klant erbij 😉. Dan is het op moment van de aansluiting aanvragen geen gedoe om het correct aan te sluiten.

Met vriendelijke groet,
Nick
Reputatie 7
Badge +19
Het valt nu allemaal op z'n plaats Nick! Het verhaal is nu helemaal duidelijk. Ik ga alles op een rijtje zetten en opzoek naar een collega die hier meer inspraak over heeft. Dit kan wel even duren. Als het meezit hebben we tussen kerst en oud en nieuw een antwoord. Kun je daarmee leven?
Natuurlijk, alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen Nick_S, Ik heb alle informatie gemaild naar mijn collega's. Kun je misschien nog foto's toevoegen van de schade? Ik denk dat dit nog wel van pas komt om te beoordelen wat er aan moet gebeuren.
Beste Marina,

Ik zal de foto's komend weekend maken.
Veel is er niet te zien denk ik, gewoon beschadigingen.

Groetjes,
Nick
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Nick, Heb je de foto's inmiddels gemaakt? Dan kan ik het verder oppakken 🙂
Beste Marina,

Ik heb inmiddels wat foto's, maar hoe moet ik die sturen?
Liefste via prive bericht, maar ik weet niet of dat handig is.

Groetjes,
Nick
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Nick_S, De beste wensen voor 2019 😃 Ik stuur je in een privébericht een e-mailadres waar je de foto's naar kan toe mag mailen. Dan pak ik het morgenmiddag verder op.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Nick_S, Ik begrijp dat er inmiddels een afspraak is gemaakt. Houd je ons op de hoogte? Hopelijk wordt alles goed hersteld en kunnen andere niet zomaar meer bij de kabels.
Beste Marina,

Ja ik heb inderdaad contact gehad en er komt iemand even meekijken. Bedankt!
Ik zal nog doorgeven wat de conclusie was ;)

Met vriendelijke groet,
Nick
Reputatie 7
Badge +19
Ik ben benieuwd @Nick_S, Ik ben blij dat het is opgepakt en dat ze je gaan helpen. Succes!
Nou, in 1 woord: waardeloos.

Kabel is inderdaad niet conform regelgeving gelegd, nu ook via KPN bevestigd. Is dus fout van KPN of de aannemer die KPN heeft ingehuurd om de kabel te leggen. Door deze fout hebben de beschadigingen kunnen optreden.

Nu moest ik via mijnaansluiting.nl een offerte aanvragen, hier zou dan rekening gehouden worden met de situatie. Nou dat doen ze geweldig! Na 3 maanden diverse keren bellen krijg ik eindelijk een offerte binnen: volle mep betalen!

Ik lees meer dat er in het verleden door de aannemers vaker is gekozen voor de makkelijkere, niet conform regelgeving, manier. En ook lees ik veel dat de telecom bedrijven dit eigenlijk altijd toch willen laten betalen door de huidige eigenaren. Dit is echt geen manier. Ik ben van mening dat degene die de fout heeft gemaakt dit moet betalen.
Ik wilde KPN tegemoetkomen door er iets aan mee te betalen/werken. Ik zou het graafwerk doen(open en dicht maken). De monteur zou dan alleen de kabel iets moeten verlengen en door een buis moeten steken. KPN voorbereider dacht aan 30-60minuten werk voor de monteur. Voor dit werk wordt dan 600euro excl btw gerekend, leuk uurloon!
Ik ben er sterk aan het denken om de zaag bij de perceelgrens in de kabel te zetten en van de hele boel af te zijn.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Nick_S, Welkom terug op het forum. Jammer genoeg met minder leuks nieuws. Tot nu toe heeft de verzekering bevestigd dat de kabel niet conform regelgeving lag, maar ook KPN. Dan verwacht je niet dat je de volle mep van de offerte moet betalen. Om even terug te komen bij mijn laatste berichten. Ik heb foto's doorgestuurd naar een collega en die heeft contact met je gezocht. Toen is er geadviseerd om mijnaansluitingen.nl te benaderen, maar er is toen niet gesproken over de kosten? Je geeft aan dat je na 3 maanden diverse keren gebeld had, ook toen is er niets met je besproken?
Goedemorgen,

Excuses voor mijn verhitte reactie.

Uw collega is komen kijken(toen was het héél erg koud, kan ik me nog herinneren). Hij zei ook meteen dat het niet op de juiste manier was aangesloten. Er is toen ook gezegd dat maximaal 1 aansluiting in rekening gebracht zou worden en dat er voor de rest nog gekeken moest worden. Hij schatte het werk in op 30-60minuten. In de afgelopen 3 maanden heb ik diverse malen gebeld met KPN en Volker Wessels. Er zat iets fout bij mijnaansluiting.nl waardoor de aanvraag bleef "hangen".

KPN wees naar Volker Wessels en Volker Wessels naar KPN. Toen KPN naar mijnaansluiting.nl, daar werd ik verwezen naar Volker Wessels en die probeerden weer naar KPN. Lang verhaal kort: kastje naar de muur verhaal.

Uiteindelijk is het Volker Wessels deze week gelukt om de aanvraag handmatig door te zetten en ontving ik gisterenavond de offerte.
Vandaag gebeld met Volker Wessels: "wij mogen geen bedragen aanpassen. Wij hebben contracten met KPN en daar mogen wij niet van afwijken. Ook niet als het u is toegezegd en ook niet als u vrijwel alles doet en wij maar 30-60minuten werk hebben. U moet daarvoor bij KPN zijn."

Hele situatie is belachelijk en daarom heb ik meer zin om de kabel helemaal te verwijderen. Monteurskosten zijn ongeveer 50euro excl btw(60minuten gerekend). Dat heb ik ervoor over. In principe zou het netjes zijn als ik niks hoef te betalen, omdat KPN (of aannemer ingehuurd door KPN) in het verleden, tegen regelgeving in, iets verkeerd heeft aangelegd.
Reputatie 7
Badge +19
Naar aanleiding van het bezoek van de monteur heb ik een mail gehad van mijn collega die het destijds heeft opgepakt. Hij heeft mij een mail doorgestuurd met een samenvatting van degene die bij je langs is geweest. De monteur heeft geconstateerd dat het over een tweetal invoerkabels van twee panden gaat. Één van de kabels lag boven het maaiveld en was afgeschermd met een pvc buis en was binnen niet meer afgewerkt op een ISRA. De kabel was tekort om opnieuw in te voeren in de nieuw te bouwen meterkast. De tweede kabel was naar buiten getrokken met het maken van een nieuwe invoering voor de meterkast. Deze kabel was ook te kort om definitief af te werken in de meterkast. Dit is ook bespreekbaar gemaakt en er is toen aangegeven dat je alsnog een aanvraag kon doen via aansluitingen.nl, omdat er geen sprake zou zijn van vandalisme. Ik lees dat je daarover ging nadenken omdat je het te prijzig vond, omdat je al veel werk zelf had verricht en zou verrichten. Er is daarom afgesproken dat als je de civiele werkzaamheden zelf zou verrichten we de twee kabels zouden invoeren op één aanvraag. Ik zal aangegeven dat je een offerte hebt ontvangen voor twee kabels en hoe we dit kunnen oplossen.
Ok, dan hebben we toch 2 verschillende gesprekken gehad.

Een kabel is buiten gedeeltelijk doorgeknipt/gesneden/gezaagd en hierdoor was deze sowieso te kort om naar binnen te voeren via de oude weg(ofwel: te kort om er een isra-punt op te zetten). Als we ons nu wel eindelijk aan de wettelijke diepte van 60cm zouden houden, dan is de kabel 2-3m te kort. Omdat het verlengen van de kabel 2-3m en schuin naar binnen boren misschien zelfs meer werk is als 6m verlengen en via een buis naar binnen brengen, zou de optie van 6m en via buis naar binnen gekozen worden.
De bescherming van de pvc buis is een lachertje. De bescherming zat niet over de hele kabel(leken eerder reststukjes) en was niet eens slagvaste pvc! En de wettelijke diepte van 60cm was in dit geval 5-15cm. Ik weet niet welke rolmaten ze vroeger gebruikten, maar zo onnauwkeurig zullen ze toen niet geweest zijn.

Dan de andere kabel. Die lag in een rvs-gootje(slecht vastgezet) tegen de muur. Dit is gestolen en de kabel hing toen los. Zelfs de gemeente was bang dat er stroom op staat en dat dit een gevaarlijke situatie zou zijn. Ook deze kabel ligt niet op 60cm diep en is ook niet schuin ingeboord.

Kort samengevat: in mijn ogen is het stelen van spullen en het kapot maken van kabels vandalisme.

Deze discussie is in gang gezet door het vandalisme, anders had ik wel gewoon uitgekeken met de ondiepe kabels in de voortuin. Nu zou ik een internet abonnement willen via de telefoonlijn, maar heb ik een werkend isra-punt nodig. Na onderzoek blijkt dat jullie(of een aannemer die jullie hebben ingehuurd) zich niet hebben gehouden aan de wettelijke voorschriften. Hierdoor heeft het vandalisme kunnen plaatsvinden.
Zelfs al zou ik nog werkende punten hebben, zouden jullie, naar mijn mening, de kabels moeten komen verlengen zodat ze op de wettelijke diepte komen te liggen. Nu wil ik ook wel helpen, omdat ik er natuurlijk ook bij geholpen ben. Dan vind ik dat 30-60minuten werk mij niet 726euro moet kosten. Dan vind ik dat het graafwerk, buizen leggen, isra-punt monteren, gat weer dichtgooien en bestrating terugleggen al eigenlijk genoeg is. En als er al iets betaald zou moeten worden, dan is het 30-60minuten.

Kort samengevat: KPN(of door kpn ingehuurde aannemer) werkt niet volgens wettelijke voorschriften en herstelkosten komen bij de eigenaar te liggen.
Reputatie 7
Badge +19
Ik vind het lastig om inhoudelijk op jouw bericht te reageren, want ik ben er niet bijgeweest. Ik moet het met doen met de verhalen die ik krijg van beide kanten. Ik wil voorstellen om uit te zoeken of twee kabels op één aavraag/offerte zijn gezet. Zou je de offerte kunnen mailen naar het adres die ik je een paar maanden geleden heb gestuurd? Dan zet ik dit weer door en hoop ik je in mijn volgende bericht beter nieuws te melden.

Reageer