Vraag

KPN stopt met ISDN. Welke provider levert modem met ISDN-aansluiting?

  • 1 February 2019
  • 15 reacties
  • 670 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Ik heb momenteel een gecombineerde ISDN-/ADSL-aansluiting bij KPN. Over enkele maanden stopt KPN echter met ISDN. Dat betekent dat ik me aan het oriƫnteren ben op een nieuw internet- met vaste telefonie-abonnement.

Voorwaarde voor mijn nieuwe abonnement is dat ik mijn huidige ISDN-apparatuur kan blijven gebruiken. Het gaat daarbij om enkele ISDN-telefoontoestellen, ISDN-antwoordapparaat en ISDN-fax. Deze ISDN-toestellen verkeren in perfecte staat, bieden veelal meer mogelijkheden dan analoge toestellen, en wil ik dus voorlopig blijven gebruiken. Bovendien zijn deze toestellen aangesloten op een intern ISDN-netwerk.

Dat betekent dat ik voor mijn nieuwe internet- met vaste telefonie-abonnement aangewezen ben op een provider die bij dat abonnement een modem levert met een zogenaamde Sā‚€-bus waarop ISDN-apparatuur kan worden aangesloten. Onder andere de Duitse fabrikant AVM levert dergelijke modems, zoals de Fritz!Box 7490 en 7590 voor DSL, de Fritz!Box 6890 voor DSL/LTE, en de Fritz!Box 6490 voor kabel.

Naar ik heb vernomen is het zelf kopen van een Fritz!Box geen optie, omdat providers de in te voeren telefooninstellingen vooralsnog niet vrijgeven.

Mijn vraag is of iemand weet welke provider(s) en welke abonnement(en) aan mijn wensen kan/kunnen voldoen. Dus een internet- met vaste telefonie-abonnement, waarbij een modem met Sā‚€-bus voor ISDN wordt geleverd.

Ook ervaringen van gebruikers van de Fritz!Box in combinatie met ISDN via de Sā‚€-bus zijn welkom.

Ik hoor het graag!

Piet.

15 reacties

Bij XS4ALL krijg je de SIP inloggegevens en kun je ook een eigen modemrouter gebruiken. Ik zie de FB7490 wel regelmatig hier en daar voorbijkomen in NL dus misschien kun je b.v. daar op inzoomen.

KPN zal dus echt analoog en ISDN op de telefoonkabel niet meer ondersteunen. Voor analoog is het mij duidelijk dat dat gewoon al jaren over DSL/internet werkt, ik had dat bij XS4ALL. Ook DECT toestellen kun je aan een SIP account/vastenummer koppelen. Op dezelfde manier zou dat ook voor ISDN moeten werken.

Je zou ook je vastenummer naar een algemene SIP/VoIP provider kunnen porteren en dan met een FB7490 of een apparaat wat ISDN van/naar SIP-VoIP doet over een willekeurige internetverbinding kunnen bellen.
Met wat googlen kwam ik volgende tegen:
https://www.teletronics-telecom.nl/telefonie-oplossingen/ip-isdn
( dit bericht ga ik nu voor de 2e keer typen want er ging iets mis blijkbaar, grrrrrr )
( en ik doe altijd ctrl-A, ctrl-C, maar nu net even niet . . . )

Er zijn fritzboxen met een S0 bus, voor ISDN apparatuur dus, zo heb ik dat een tijdje gebruikt, met een quattrovox.
Welke fritzbox dat was kan ik wel achterhalen ws, cq ik heb 'm nog.

Ik begrijp dat je een mooie ISDN opstelling hebt die je wilt blijven gebruiken ?
Dat kan.
https://tweakers.net/pricewatch/159893/avm-fritz!box-7170-annex-a-(intl-interface)/specificaties/
Reputatie 7
Badge +9
@tmoesel Dank voor het meedenken! XS4ALL lijkt me inderdaad een aardige kandidaat. Ik ga me daar zeker verder oriƫnteren.

@KeesYagi Ik heb inderdaad een ISDN-opstelling die ik als het even kan wil blijven gebruiken. In combinatie dus met een internetabonnement waarbij een Fritz!Box-modem met Sā‚€-bus voor aansluiting van ISDN-apparatuur wordt geleverd.

Verdere suggesties zijn altijd welkom!

Piet.
(hoe vaak schreef ik dit al in loop der tijd ?)
Maar juist in dit geval, je kunt (en moet voor deze situatie) de fritzbox met een S0 bus achter een internetverbinding zetten van welke aanbieder dan ook.
(ook) xs4all zal geen modem leveren met een S0 bus, die tijd is geweest.
Je kunt nu al een sip-adapter aansluiten op je huidige opstelling.
De FB7170 kun je tussen de huidige S0 bus zetten en aansluiten op het internet, alles blijft werken, je stelt eerst een experimentele SIP dienst in als test, dan porteer je de telefoonnummer(s) naar "piep", dan krijg je de gegevens direct, die kun je instellen en testen (en uitbellen via voip), op de dag van de echte portatie (om 10 uur ?) komen de oproepen niet meer via ISDN maar via SIP, en merk je daar als goed is op dat moment niets van.
Zo deed ik dat al vele malen en betaal ik nu nog maar een fractie.

https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
Reputatie 7
Badge +9
Dank voor het meedenken.

Begrijp ik uit deze handleiding nou dat het mogelijk is om de Fritz!Box eenvoudig achter een KPN- of Ziggo-modem aan te sluiten, ook voor telefonie:

https://media.wifimedia.eu/fritz-handleiding-ziggokpn-7490.pdf

?

Piet.
Dat is wat ik probeerde uit te leggen, maar de7490 heeft geen S0 bus.
Reputatie 7
Badge +9
De 7490 heeft wel een Sā‚€-bus voor ISDN: https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7490/technische-gegevens/

Piet.
O !
Pardon, ik veronderstelde abusievelijk dat AVM al lang geen fritzboxen meer maakt met een S0 bus.
De ISDN ingang is niet aanwezig, (op de 7170 wel) maar die is ook niet echt nodig, hooguit leuk bij de overgang.

Maar waarom schrijft elke (?) voip aanbieder dan in de veelgestelde vragen dat het aansluiten van ISDN apparatuur niet mogelijk is, ws om er geen gezeur over te krijgen :-/

https://media.wifimedia.eu/fritz-handleiding-ziggokpn-7490.pdf

Ik heb deze (of soortgelijke) pdf vaker gezien, maarrrr :
(TIP) Voordat u de FRITZ!Box gaat instellen, zorg dat deze op de plek staat/hangt waar deze uiteindelijk ook moet komen te staan/hangen. Verbreekt u namelijk tijdens de installatie de stroom dan moet een gedeelte van de installatie opnieuw gedaan worden.

Dat is niet het geval, alle instellingen blijven in het vaste geheugen bewaard

Advies is om hem vlakbij uw huidige modem te plaatsen.

Ook dat is niet nodig, een utp kabel kan tot vele 10-tallen meters prima werken.
Het is juist handig om het modem, cq wifi station ergens centraal neer te zetten voor de beste dekking.
Zo heb ik dat hier en werkt perfect.

Als ik dit soort kletspraat lees dan vraag ik me af wat de achtergrond van de schrijver is en wat dat zegt over de rest van de rest van het verhaal.
Reputatie 7
Badge +9
Vrienden,

Na contact te hebben gehad met een aantal aanbieders heb ik uiteindelijk gekozen voor XS4ALL. Dat bleek, samen met Kliksafe, de enige aanbieder te zijn die aan mijn wensen tegemoet kon komen. Kliksafe viel voor mij af vanwege het beleid van deze aanbieder ten aanzien van 'ongewenste' websites.

In plaats van het door XS4ALL standaard geleverde modem ga ik gebruik maken van de Fritz!Box 7490 of 7590. Daarop kan mijn huidige ISDN-apparatuur worden aangesloten. XS4ALL verstrekt de voor telefonie benodigde instellingen zonder problemen.

Piet.
Dank voor op de hoogte houden, we/ik zien graag hoe het verder gaat verlopen.
Je kiest er voor om telefoon en internetverbinding bij een partij te houden, dat zie ik vaker.
Voor de duidelijkheid (ook voor de meelezers) dit is absoluut niet noodzakelijk, een voip verbinding werkt over elke internetverbinding.
Maar, ik kan begrijpen dat je een aanspreekpunt wilt hebben en ik weet uit ervaring dat de xs4all helpdesk ook helpt bij het instellen van niet xs4all diensten (voor zo lang het nog duurt . . . . 😕 )
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik die ISDN apparatuur de deur uit doen en al helemaal als je die Fritz!Box 7490 of 7590 zelf moet aanschaffen. Voor hetzelfde geld koop je een luxe DECT telefoonset met ingebouwd antwoordapparaat en daarmee ben je weer helemaal bij en toekomstvast.
Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan die fax, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat die anno 2019 nog regelmatig gebruikt wordt.
Idd, maar, nog mooier, de fritzbox heeft een ingebouwd dect station, ideaal, alles te beheren via een webinterface, met backup mogelijkheid enzo, alle telefoons hetzelfde telefoon boek en geen gep**l meer met de kleine knopjes op een handset.
Reputatie 7
...maar, nog mooier, de fritzbox heeft een ingebouwd dect station, ideaal...
Daar heb ik een andere mening over. Ik ben juist absoluut geen voorstander van het integreren van de telefonie in een (modem)router. Het beperkt de keuzemogelijkheden en zorgt er ook voor dat je niet de beste apparatuur voor een bepaalde functie kunt kiezen.
Er is an sich niets mis met de Fritz!Box, maar het is niet mijn keuze voor de rol als router.

Ik zweer dus juist bij losse componenten voor specifieke functies.

En by the way, mijn DECT toestellen hebben helemaal geen kleine knopjes, maar een touchscreen.
Daar kan ik in mee gaan, ik ben in het algemeen ook geen voorstander van meerdere functies in een apparaat, om div. redenen, bv. , het wifi station wil je midden in het huis hebben, het dsl modem moet juist in de uithoek waar de aansluiting al zat, om maar eens wat te noemen.

Maar de fritzbox bevalt me als dect basis station prima, de telefoons die ik heb zijn voor 5 euro te koop op een grote 2e hands site.
Ik hoor idd goede berichten over de modernere dect telefoons, maar die ken ik nog niet.

Toen ik enige tijd terug nog een dsl aansluiting had gebruikte ik 3 fritzboxen achter elkaar, om alle tekortkomingen te omzeilen, wat een gedoe, nu glasvezel, prima !

En laat ik nog een ieder aanmoedigen om een "vaste" cq voip lijn aan te houden, voor extra, reserve, betere geluidskwaliteit.

Reageer