Vraag

KPN SuperWifi main-unit zorgt voor niet werken P2P verbinding NVR Hikvision

  • 13 September 2021
  • 11 reacties
  • 435 keer bekeken

Goedendag,

 

Ik ben installateur van alarm en camerasystemen en kwam laatst bij een klant die KPN 12 box had met KPN SuperWifi versterkers.

Zoals altijd sluit ik de NVR Hikvision aan op het modem (bekabeld) en maak zo p2p verbinding met de cloud om beelden op afstand te zien en meldingen van de camera's te ontvangen op mobiel.

Echter is dit nu de 2e keer dat een klant met dit wifi systeem de recorder na 5 á 10 minuten tijd volledig buitenspel zet.

Uiteraard heb ik alles hardwarematig al uitgeprobeerd zoals het vervangen van de NVR (ook ander merk geprobeerd), bekabeling etc. maar ook softwarematig IP adres voor de NVR fixed gezet in het modem om zeker te zijn dat deze niet geflipt wordt.

Zodra ik de main-unit van KPN SuperWifi punten (het deel wat aan het modem gekoppeld is via kabel) stroomloos maak is er niets meer aan de hand en werkt alles perfect.

Als ik het IP adres van de NVR in het modem een DMZ verwijzing en NVR toevoeg op de hikvision app via publiek IP dan werkt het online kijken van de beelden perfect en loopt de recorder/verbinding niet meer vast echter is de verbinding via publiek IP niet geschikt voor het doorgeven van motiondetect meldingen en mist de klant deze functionaliteit. 

Bellen met KPN geeft geen oplossing en verwijzen ze mij naar dit forum met de mededeling dat een 3e partij product niet ondersteund wordt maar het zijn toch echt de producten van KPN SuperWifi punten die dit probleem veroorzaken :thinking:

Wie o wie heeft hetzelfde meegemaakt en weet hier eventueel het probleem te beschrijven en/of de oplossing voor behalve de klant te moeten vragen weg te gaan bij KPN of geen KPN SuperWifi punten meer te gebruiken?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Danny Gordijn Welkom op het forum. 

Ik begrijp de situatie nog niet helemaal. Wat ik begrijp is dat je een camera systeem probeert te installeren i.c.m. een Experiabox 12 en Superwifi punten. 

Ook begrijp ik dat het eerst lukt om de beelden te bekijken maar later niet meer. Wordt dit dan geprobeerd vanaf het netwerk van de klant, of wordt er geprobeerd om de beelden van buitenaf (dus een andere verbinding) te benaderen? 

En begrijp ik het goed als ik zeg dat het dus met enkel de Experiabox 12 wel werkt maar zodra de Superwifi punten aangesloten zitten het mis gaat?

Reputatie 7

Als ik het IP adres van de NVR in het modem een DMZ verwijzing en NVR toevoeg op de hikvision app via publiek IP dan werkt het online kijken van de beelden perfect en loopt de recorder/verbinding niet meer vast echter is de verbinding via publiek IP niet geschikt voor het doorgeven van motiondetect meldingen en mist de klant deze functionaliteit. 

Ik neem aan dat het niet de normale gang van zaken is om die NVR als DMZ host op de Experia Box in te stellen ... toch?

Ik neem aan dat het niet de normale gang van zaken is om die NVR als DMZ host op de Experia Box in te stellen ... toch?

Nee heden dag gaat het niet meer via port forwarding of uberhaupt een instelling in de modem.

P2P (peer to peer) verbinding word gemaakt naar een adres die leidt naar een cloud adres van de leverancier.

In de recorder geef je aan gebruik te willen maken van de cloud en deze registreert de recorder dan op serienummer in de cloud waarna je via de bijbehorende app connectie maakt via die cloud op de NVR en de beelden ziet met alle verdere gewenste meldingen die men wil zien.

DMZ is iets van behoorlijk wat jaren geleden al en eigenlijk niet meer van toepassing de P2P verbindingen.

Het maakt ook overbodig om een publiek IP adres te moeten voeren welke benodigd is. Als deze namelijk veranderd of de klant stapt over naar een andere provider is de verbinding meteen offline.

Technologie gaat vooruit gelukkig :wink:

@Danny Gordijn Welkom op het forum. 

Ik begrijp de situatie nog niet helemaal. Wat ik begrijp is dat je een camera systeem probeert te installeren i.c.m. een Experiabox 12 en Superwifi punten. 

Ook begrijp ik dat het eerst lukt om de beelden te bekijken maar later niet meer. Wordt dit dan geprobeerd vanaf het netwerk van de klant, of wordt er geprobeerd om de beelden van buitenaf (dus een andere verbinding) te benaderen? 

En begrijp ik het goed als ik zeg dat het dus met enkel de Experiabox 12 wel werkt maar zodra de Superwifi punten aangesloten zitten het mis gaat?

Punt is redelijk simpel.

NVR stel ik door een simpel vinkje in dat deze cloud verbinding moet maken.

Bij alle modems van welk provider dan ook gaat dit altijd perfect om een p2p verbinding te maken zonder instellingen modem etc. echt letterlijk een vinkje in de NVR die aangezet wordt en het werkt.

KNP wifipunt verstoort mijn cloud verbinding.

KNP wifipunt zorgt ervoor dat mijn recorder vastloopt zodra ik in de instellingen van Netwerk wil gaan in de NVR (rechtstreeks op menu van de NVR)

Welke modem ik ook gebruik van zou maken doet er totaal niet toe, probleem ligt ook niet in het modem maar in de main-unit van de superwifi punt welke op het modem is aangesloten.

Reputatie 7

DMZ is iets van behoorlijk wat jaren geleden al en eigenlijk niet meer van toepassing de P2P verbindingen.

De DMZ had ook vroeger natuurlijk nooit gebruikt mogen worden voor dergelijke toepassingen.

 

Technologie gaat vooruit gelukkig :wink:

Je moet je afvragen of technologische "vooruitgang" ook verbeteringen brengt en daar zet ik regelmatig vraagtekens bij.

Persoonlijk zal ik, om security en privacy redenen, de beelden van mijn bewakingscamera's nooit via "the cloud" laten lopen en al helemaal niet als ik juridisch gezien de leverancier van die cloud niet of heel moeilijk aansprakelijk kan stellen voor eventueel misbruik.

De beelden van mijn bewakingscamera's worden opgeslagen op mijn persoonlijke "cloud" zijnde een Synology NAS. Deze opnames worden 24x7 gesynchroniseerd met een Synology NAS elders.

DMZ is iets van behoorlijk wat jaren geleden al en eigenlijk niet meer van toepassing de P2P verbindingen.

De DMZ had ook vroeger natuurlijk nooit gebruikt mogen worden voor dergelijke toepassingen.

 

Technologie gaat vooruit gelukkig :wink:

Je moet je afvragen of technologische "vooruitgang" ook verbeteringen brengt en daar zet ik regelmatig vraagtekens bij.

Persoonlijk zal ik, om security en privacy redenen, de beelden van mijn bewakingscamera's nooit via "the cloud" laten lopen en al helemaal niet als ik juridisch gezien de leverancier van die cloud niet of heel moeilijk aansprakelijk kan stellen voor eventueel misbruik.

De beelden van mijn bewakingscamera's worden opgeslagen op mijn persoonlijke "cloud" zijnde een Synology NAS. Deze opnames worden 24x7 gesynchroniseerd met een Synology NAS elders.

Hoi wjb,

Ik snap de zorgen inderdaad maar gelukkig is de "security” in de cloud van de “A-merken” leveranciers veel beter beveiligd dan vroeger het geval was met bijvoorbeeld NVR's met standaard wachtwoorden en openstaande backdoors :confounded:

Beelden worden overigens niet in een cloud opgeslagen maar gewoon lokaal op de NVR dus alleen geregistreerde en gemachtigde kunnen de recorder benaderen met gebruikersnaam/password en een streamingcode (beeld encryptie)

Een NAS is uiteraard ook een prima optie alleen in dit geval dus niet

Aan de andere kant, een systeem is pas echt 100% hack veilig wanneer deze niet op internet aangesloten wordt. maar goed dat is denk ik een heel andere discussie. :wink:

Punt is echter wel dat als dit niet via de cloud gaat de push notificaties vanuit het systeem niet naar de app gezonden wordt en dus een functionaliteit waar een klant om vraagt dus niet kan werken.

Reputatie 7

Beelden worden overigens niet in een cloud opgeslagen maar gewoon lokaal op de NVR dus alleen geregistreerde en gemachtigde kunnen de recorder benaderen met gebruikersnaam/password en een streamingcode (beeld encryptie)

Maar het opvragen van die beelden loopt wel via die cloud servers. Daarbij gaan de beelden dus vanuit de NVR naar de cloud server en van daaruit door naar de cliënt. Voor mij is ook dat een absloute NoGo.

 

Punt is echter wel dat als dit niet via de cloud gaat de push notificaties vanuit het systeem niet naar de app gezonden wordt en dus een functionaliteit waar een klant om vraagt dus niet kan werken.

Je geeft aan dat dit echt reproduceerbaar fout gaat zodra de main unit van de "super"WiFi's aangesloten wordt en daarmee is het tijd dat een moderator van KPN zich met dit topic gaat bemoeien.

 

Je geeft aan dat dit echt reproduceerbaar fout gaat zodra de main unit van de "super"WiFi's aangesloten wordt en daarmee is het tijd dat een moderator van KPN zich met dit topic gaat bemoeien.

Zeker mee eens.. of iemand anders moet een soortgelijk probleem hebben gehad en een werkbare oplossing weten.

Reputatie 5

@Danny Gordijn  Lijkt er dus op dat de SuperWifi en/of de NVR elkaars netwerk behoorlijk kunnen belasten.

Gebruik je een NVR met PoE waarmee alle camera’s zijn aangesloten of een NVR met WIFI?

Heb je in de NVR alle niet noodzakelijke netwerk parameters uit gezet?  Denk hierbij vooral aan UPNP en Multicast.

@Danny Gordijn  Lijkt er dus op dat de SuperWifi en/of de NVR elkaars netwerk behoorlijk kunnen belasten.

Gebruik je een NVR met PoE waarmee alle camera’s zijn aangesloten of een NVR met WIFI?

Heb je in de NVR alle niet noodzakelijke netwerk parameters uit gezet?  Denk hierbij vooral aan UPNP en Multicast.

Excuus voor de late reactie.

Het is een NVR met PoE poorten en de camera's allemaal rechtstreeks op de recorder aangesloten.

Geen Multicast of UPnP ingeschakeld (staat standaard altijd uit)

Verder ook geen enkele instelling aangezet buiten de fixed IP in dit geval omdat ik via DMZ moest gaan werken.

Reputatie 7
Badge +24

Als ik het zo lees, dan maakt de nvr zelf verbinding met de cloud. Dan is er geen port forwarding nodig. Ook geen DMZ (sowieso nooit DMZ gebruiken!!!) en een vast ip is dan ook niet nodig. Tenzij het systeem ook lokaal bereikbaar moet zijn. Maar als er via een app op de mobiel gewerkt word, dan zal dat allemaal via de cloud zijn.

Staat de nvr op dhcp mode? Geen vast ip ingesteld dus? Een static ip stel je in op de KPN Box? Niet op de nvr?