KPN SuperWifi - met TV-ontvanger - en andere netwerkdiensten

  • 15 November 2020
  • 5 reacties
  • 1860 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Heb hier een setje KPN SuperWfi liggen, en ben eens wat verder gaan experimenteren in mogelijkheden dan de “standaard” draadloze WiFi connecties die men er doorgaans mee wil onderhouden.

Set-up achter een “niet Experia Box”:
Allereerst bewust niet achter een “Experia Box” gehangen, waarbij mogelijk automatsich zaken van een Experia Box worden uitgeschakeld, en via de “KPN” connectie, een en ander wordt ingesteld.

Ook geen "KPN app” geïnstalleerd. Ga ervan uit dat producten die gebruikers in een webshop kunnen kopen, niet specifiek een connectie nodig hebben met een KPN “Experia Box”, maar onafhankelijk ervan gebruikt kan worden.

In mijn situatie eerst één SuperWiFi achter een “Synology router” gehangen, en gestart.
Led-lampjes afgewacht voor een groen lampje.
Via de router kon ik zien welk LAN IP-adres werd toegewezen. Kon erna via dat IP-adres in het menu.
Doorgelopen en naar eigen keus en behoefte de WiFi ingesteld.

Updaten van de firmware kon ook gewoon, zonder daar speciale links voor te hoeven invullen.
Dat valt me dus 100% mee.

Dat ene WiFi punt van een set van twee geeft op zichzelf al uitstekende WiFi af (gewoon op “auto").
Heb het 2e WiFi-punt afwijkend “apart” op vergelijkbare wijze ingesteld (met zelfde SSID / instellingen).
In combinatie met het 1e WiFi-punt wordt het uiteindelijk toch weer één WiFi “mesh” combinatie.

Echt nodig is het in mijn situatie niet. Op de 1e verdieping met alleen één WiFi-punt ingeschakeld (bewoon een bovenwoning), geeft een speedtest met een smartphone op de 2e verdieping net wat betere resultaten, dan op diezelfde 2e verdieping een extra KPN WiFi-punt ingeschakeld en dan de verbinding via dat punt en dan een speedtest. (Zonder 2e WiFi-punt net wat betere upload).

Dus alleen voor WiFi-verbinding zou ik dat 2e WiFi-punt niet eens nodig hoeven te hebben.
Mogelijk interessanter als je achter het 2e WiFi-punt verder via een switch e.d. daar weer verder kunt met bekabelde aansluitingen? Dus dan gebruik je die twee WiFi-punten als een “Point-to-Point” draadloze verbinding. En ga je daar met het netwerk weer verder. Wat zijn zijn dan de mogelijkheden?

Afwijkend “uitgebreide” bekabelde set-up met switch achter het draadloze 2e WiFi punt:
In mijn situatie heb ik op de 2e verdieping nauwelijks een uitgebreide netwerk structuur.
Dus ben voor het testen met de mogelijkheden gewoon op die eerste verdieping aan de gang gegaan. Die twee WiFi punten staan nu erg dicht bij elkaar. Maar het ging me in deze set-up alleen even of alle opties blijven werken in een “draadloze” setup.  TV-ontvanger, PC-aansluiting, Media-speler, NAS…
Allemaal achter dat 2e “draadloze” WiFi-punt.

….en ja, het werkt allemaal:
Niet alleen de TV-streams via de TV-ontvanger (met terugkijk opties), maar ook tegelijkertijd internet via een bekabelde PC achter de switch, en via een directie connectie naar een NAS bij een kennis 75 km verder, kon ik ook via mijn NVIDIA-Shield TV, full HD films bekijken. Zonder haperingen.
Via de NVDIA Shield Disney+ of Prime Video bekijken - ook geen probleem.
In de achtergrond nog steeds die streaming TV, en kon er direct weer op terugschakelen.

Hoe het zich allemaal zal verhouden bij een set-up waarbij WiFi-punten wel verder van elkaar staan, en mogelijk op verschillende verdiepingen, hangt uiteraard sterk af van de obstakels die een draadloze verbinding in de weg staan en een negatieve invloed hebben op snelheid / bandbreedte.
 

De eerste test met switch (Netgear GS105e) en alleen TV-ontvanger en desktop PC:
 

 


Met nog een 2e switch en extra apparaten erachter:



Alleen zijn de apparaatnamen en IP-adressen op dit niveau grotendeels onbekend.
Dus er valt nog wel wat in de firmware te verbeteren.  (Mac-adressen afgeschermd):

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Alleen zijn de apparaatnamen en IP-adressen op dit niveau grotendeels onbekend.

Dus er valt nog wel wat in de firmware te verbeteren….

Daarnaast knippert van het eerste WiFi-punt afwisselend het "blauwe” ledlampje (erna weer groen). Volgens info op het klepje, zou er dan een firmware update bezig zijn.
Beide WiFipunten geven bij een check echter weer, dat de laatste firmware versie reeds aanwezig is.
Een juiste weergave is het onder deze uitgebreide werking met switch + TV-ontvanger kennelijk niet?  (Op dit moment - 16 november 2020 - firmware versie 1.00.09v3 ).

Reputatie 7
Badge +24

Het blauwe lampje is ook een indicatie dat iemand op de webinterface ingelogd is. En dat zal best kloppen, dat ben je zelf 😉

Nu slapen 😴😴😴

Reputatie 7
Badge +10

Kijk, dat zijn de weetjes die men via het forum te weten kan komen.  :thumbsup:
(Een goede gebruikshandleiding van het product wordt namelijk niet bijgeleverd).

…..Je hoeft zelfs  -naar blijkt-  nog niet eens ingelogd te zijn.
Als de inlogpagina nog ergens als “verscholen” tabblad in de webbrowser actief is, is dat voldoende. :wink:

Reputatie 7
Badge +21

Kijk, dat zijn de weetjes die men via het forum te weten kan komen.  :thumbsup:

Het staat ook op de inlogpagina 😉

Informatie over inloggen.
Het blauw knipperende lampje op het WiFi apparaat geeft aan op welk WiFi apparaat je nu probeert in te loggen. Onderop dit Wifi apparaat met het blauw knipperende lampje vindt je het Web password van jouw WiFi apparaten.
Zodra je bent ingelogd moet je het password wijzigen.
Als je bent ingelogd zie je een overzicht van je hele WiFi netwerk.
Let op! Na een fabrieksherstel kan het blauwe lampje op een ander WiFi apparaat gaan knipperen.
Dan geldt het Web password van dat WiFi apparaat.

Reputatie 7
Badge +10

Normaal ben ik gewend eerst handleidingen door te nemen - PDF als centraal overzicht.
(Vaak nog voordat apparaten zijn aangeschaft, om op die wijze reeds “vooraf” van mogelijkheden en vooral ook onmogelijkheden op de hoogte te zijn).

Bij een “verscholen tabblad” van een webbrowser zie je die tekst niet. :nerd:  :wink:
Let ook niet zo op bij inloggen wat voor teksten er allemaal bij staan.  Inloggen is inloggen.