Beantwoord

KPN verbinding i.c.m. Orbi gastnetwerk

  • 22 June 2021
  • 22 reacties
  • 666 keer bekeken

Hallo Allemaal,

 

vandaag overgestapt van ziggo naar KPN. het ziggo modem stond in bridge modus en regelde de orbi al het verkeer en hier zat ook een gast netwerk op.

Het kpn modem is geinstalleerd en heb de Orbi in AP modus gezet zodat ik niet router achter router heb.

nu zit ik met het volgende probleem als ik een gast netwerk aanmaak op de ORBI in AP modus kunnen mensen die op het gasten netwerk zit weer mijn google apparatuur bedienen. en de hele reden dat ik een gast netwerk heb aangemaakt in het verleden is zodat niemand meer mijn google spullen kon bedienen.

 

heeft iemand hier een oplossing voor?

 

zover ik begreep is het geen oplossing om de experiabox v12 ertussen uit te halen omdat ik ook tv van kpn afneem.

 

router achter router is misschien een oplossing maar kan vervelend zijn omdat ik dan 2 netwerken heb en ik via plex naar de tv van beneden stream en deze dan allebei in een ander netwerk terecht zouden komen. maar misschien is hier ook een oplossing voor.

 

heb nu tijdelijk op de v12 gasten netwerk geactiveerd en op de orbi niet.

enige probleem is dat ik nu niet in het hele huis wifi voor de gasten heb.

 

Alvast bedankt

 

Dennis

icon

Beste antwoord door wjb 22 June 2021, 21:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +24

enige probleem is dat ik nu niet in het hele huis wifi voor de gasten heb.

Wat misschien geen probleem is, want je gasten komen toch niet boven? Of wel?

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou zeggen: de orbi in router modus en al je apparaten achter de orbi. Dus ook de smart tv. Alleen niet de tv ontvangers van KPN. Want dat kan niet.

enige probleem is dat ik nu niet in het hele huis wifi voor de gasten heb.

Wat misschien geen probleem is, want je gasten komen toch niet boven? Of wel?

 

klopt maar het is best een groot en goed geisoleerd huis en heb nu geen wifi bij de eettafel en ook niet buiten bij de overkapping.

Hallo @Dhr.V je zou ook de gastmodus van de KPN-modem aan kun zetten en de gastmodus van je eigen router uitzetten.

 

Ik zou zeggen: de orbi in router modus en al je apparaten achter de orbi. Dus ook de smart tv. Alleen niet de tv ontvangers van KPN. Want dat kan niet.

 

dat gaat helaas niet want ik heb maar 1 kabel naar voren en past ook geen kabel meer bij.

hierop zit een switch en daarop mijn tv/denon/xbox/playstation/tv kastje

Hallo @Dhr.V je zou ook de gastmodus van de KPN-modem aan kun zetten en de gastmodus van je eigen router uitzetten.

 

dat heb ik nu maar dan geen voldoende bereik

Reputatie 7
Badge +11

Wat voor een switch heb je bij de tv liggen? Ik weet dat het namelijk met twee managed switches wel moet kunnen, dan stuur je zowel het LAN-signaal van de Experiabox als het LAN-signaal van de Orbi-router over dezelfde kabel met verschillende VLANs. Dan zet je de wifi uit op het modem en laat je de Orbi alle wifi regelen. Dan valt alles ook binnen het netwerk van de Orbi behalve de tv-ontvangers.

 

Poortje 1 op de switch bij het modem geef je VLAN1 en hierop doe je een LAN-kabel van de Experiabox, poortje 2 van de switch geef je VLAN2. Op de switch bij de TV geef je dan VLAN2 op de poorten nar de tv, Denon etc. De poort waar de tv-ontvanger op zit geef je VLAN1. @wjb klopt mijn uitleg zo of mis ik nog iets? 😁 

 

Deze switch zou je dan moeten hebben https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pos=463 

Reputatie 7

Poortje 1 op de switch bij het modem geef je VLAN1 en hierop doe je een LAN-kabel van de Experiabox, poortje 2 van de switch geef je VLAN2. Op de switch bij de TV geef je dan VLAN2 op de poorten nar de tv, Denon etc. De poort waar de tv-ontvanger op zit geef je VLAN1. @wjb klopt mijn uitleg zo of mis ik nog iets? 😁 

Het ligt iets complexer.

Zie dit voorbeeld. Vervang daarbij de Netgear R7800 voor de Orbi.

Reputatie 7
Badge +11

Ik wist het wel dat ik iets vergat! Dank voor de link. Wordt hoog tijd dat ik die ga bookmarken 😅

Poortje 1 op de switch bij het modem geef je VLAN1 en hierop doe je een LAN-kabel van de Experiabox, poortje 2 van de switch geef je VLAN2. Op de switch bij de TV geef je dan VLAN2 op de poorten nar de tv, Denon etc. De poort waar de tv-ontvanger op zit geef je VLAN1. @wjb klopt mijn uitleg zo of mis ik nog iets? 😁 

Het ligt iets complexer.

Zie dit voorbeeld. Vervang daarbij de Netgear R7800 voor de Orbi.

 

 

Bedankt voor de hulp ga dit weekend proberen.

En dan zet ik de Orbi weer om na router modus.

 

Heb bij de tv tp link 105e en meterkast een tplink 108e. En boven nog een normale 105 maar die hoeft alleen internet te verspreiden.

Zal alles aansluiten volgends schema alleen bij de 108e switch de poorten die naar boven gaan nog vlan 1 meegeven.(zit geen tv op) en de poort die naar buiten tv gaat vlan 10. Dan zou alles moeten werken toch?

 

Mvg

Dennis

 

 

 

@wjb  je hebt het antwoord gemarkeerd als opgelost. Zou je me wel nog even kunnen laten weten of ik het goed doe zoals hierboven beschreven met de switches?

 

Alvast bedankt voor de hulp. En tp link of netgear managed switch zijn identiek zover ik weet dus kan die van tplinkgewoon gebruiken toch?

 

Gr

Reputatie 7

@wjb  je hebt het antwoord gemarkeerd als opgelost.

Dat heb ik niet gedaan hoor, dat kan aleen jij of een moderator van KPN gedaan hebben.

Met die switches moet het gaan lukken.

Op de poort naar de switch boven stuur je alleen vlan 1 untagged door. De pvid van die LAN poort komt dus op 1 te staan. Die poort wordt dus precies hetzelfde geconfigureerd als alle ander poorten waar computerapparatuur op aangesloten wordt.

@wjb  oke sorry dan was het vast een moderator. Ben wel goed met pc's alleen niet met netwerken helaas. Snap niet zoveel van tagged en untagged maar ik houd gewoon jou voorbeeld aan. En bouw van daaruit verder

 

Enige wat tagged moet zijn is dan vlan 10 en dan de poorten waarop de switch meterkast naar switch woonkamer gaat en dan untagged poort vlan 10 waarop kpn tv ontvanger komt.

 

Rest is allemaal vlan 1 en untagged

 

Thanks voor alle hulp en ik ben ermee geholpen

Goedemorgen @wjb ,

 

Ik heb nog een paar aanvullende vragen voor ik vanavond begin.

- als ik alles zo ingesteld heb zoals jouw voorbeeld op de switches, moet ik dan nog steeds stap 1 en 2 volgen van artikel router achter experia box? 

 

-gebruik altijd al upnp zodat ik niet zelf poorten hoef in te stellen. Hoe werkt dit dadelijk? Kan ik dit na instellen gewoon aanzetten op de orbi en werkt dan?

 

Sorry voor de vele vragen en bedankt alvast

Reputatie 7

- als ik alles zo ingesteld heb zoals jouw voorbeeld op de switches, moet ik dan nog steeds stap 1 en 2 volgen van artikel router achter experia box? 

Ja, daar verandert niets aan maar let op, als je de Orbi in accesspoint-mode gebruikt dan mag je hem juist niet als DMZ Host instellen. Dat mag alleen als je hem in router-mode gebruikt.

 

-gebruik altijd al upnp zodat ik niet zelf poorten hoef in te stellen. Hoe werkt dit dadelijk? Kan ik dit na instellen gewoon aanzetten op de orbi en werkt dan?

Als de Orbi in router-mode staat, als DMZ Host is gedefinieerd en UPnP IGD op de Orbi aan staat dan zal dat gewoon werken.

Als de Orbi in accesspoint-mode is ingesteld dan zal dat werken mits UPnP IGD op de Experia Box aan staat.

Hallo @wjb 

 

Bedankt. Hier ben ik mee geholpen. 

Ik moet sowieso naar de router modus gaan ivm het gastennetwerk wat dan niet afgeschermd word in AP modus. Zal vanavond alles instellen en laat uiteraard weten of alles gelukt is.

Reputatie 7

Zal vanavond alles instellen en laat uiteraard weten of alles gelukt is.

En als je onverhoopt tegen problemen aanloopt plaats dan hier screenshots van de instellingen zodat we mee kunnen kijken.

Zal vanavond alles instellen en laat uiteraard weten of alles gelukt is.

En als je onverhoopt tegen problemen aanloopt plaats dan hier screenshots van de instellingen zodat we mee kunnen kijken.

Zal vanavond alles instellen en laat uiteraard weten of alles gelukt is.

En als je onverhoopt tegen problemen aanloopt plaats dan hier screenshots van de instellingen zodat we mee kunnen kijken.

Hallo @wjb 

 

alles ingesteld alleen heb ik helaas geen tv signaal meer krijg deze melding.

 

 

( kabels aangesloten precies zoals je voorbeeld met de netgear op de poorten)

dit heb ik geconfigureerd op de switches

onderstaande is meterkast

 

 

 

hieronder is switch bij de tv

 

 

 

Reputatie 7

Kan je ook vertellen

1) op welke LAN poort van de switch de Experia Box aangesloten is.

2) op welke LAN poort van de switch de WAN poort van de Orbi aangesloten is.

3) op welke LAN poort van de switchde LAN poort van de Orbi aangesloten is.

4) op welk vlan IGMP snooping actief is.

Kan je ook vertellen

1) op welke LAN poort van de switch de Experia Box aangesloten is.

2) op welke LAN poort van de switch de WAN poort van de Orbi aangesloten is.

3) op welke LAN poort van de switchde LAN poort van de Orbi aangesloten is.

4) op welk vlan IGMP snooping actief is.

 

 

1) xperia box zit op lan poort 5

2) wan orbi op poort 4

3) lan poort orbi op poort 3

4) zie foto 

 

 

Reputatie 7

Bij het de keuze "Multicast" kan je zien op welk vlan IGMP snooping actief is.

 

Edit: Zet op beide switches IGMP snooping op vlan 10.

Dankjewel je bent een held. Had die net al op vlan 10 gezet toen je vroeg op welke vlan maar toen deed die het niet. Stekker erin eruit van het kastje en toen deed die het.

 

Bedankt voor het delen van je kennis en je zou een lintje moeten krijgen voor de service.