Vraag

L2TP/IPSEC VPN werkt niet

• 4 december 2018
  • 1 reactie
  • 429 keer bekeken

Op het kantoor van mijn vrouw wordt een edgerouter gebruikt achter een ziggo modem in bridged mode.
Op deze edgerouter zijn een PPTP en een L2TP/IPSEC VPN aangemaakt.

Vanaf ons huisadres met KPN glasvezel kan ik verbinding leggen met de PPTP VPN, maar niet met de L2TP variant. Naar mijn weten heeft dit wel gewerkt eerder. In ieder geval werkte dit wel op mijn vorige adres toen ik zelf ook nog een edgerouter gebruikte in bridged modus. Nu ik van de experiabox v9 gebruik maak (ivm Netflix op de settop box) krijg ik de L2TP niet meer verbonden. Deze blijft op connecting staan.

Als ik vanaf mijn huisadres de L2TP verbinding wil maken moet ik nu gebruik maken van een 4g hotspot op m'n telefoon. Dan wordt de verbinding gewoon gemaakt.

Ik had gehoopt dat KPN mij kon helpen met bekijken waar het verkeer geblocked wordt. Blijkbaar is dat teveel gevraagd.

Iemand dit probleem eerder gezien. Ik lees andere topics waar het ook over L2TP VPNs gaat en Windows 10 VPN clients (in mijn geval ook), maar dat lijkt meer te gaan over een VPN server achter een Experiabox. In mijn geval zit enkel de client achter de experiabox.

De experiabox is teruggezet naar fabrieksinstellingen, dus daar zou niets customs geconfigureerd moeten zijn wat dergelijk verkeer blocked.

HELP!! 🙂

1 reactie

Ik heb/ had dezelfde problemen als jij hierboven aangeeft.
Het bijzondere is dat de problemen zijn ontstaan na dat we met het werk zijn verhuist.
Hiervoor had ik geen problemen.

Bij mij werkt het om de instellingen van de firewall aan te passen. (Ik heb wel de experiabox V10a)
De optie 'SPI and Anti-DoS firewall protection' bij 'Network > Firewall > Intrusion Detection'.
Wanneer ik deze uitschakel werkt de vpn-verbinding wel weer naar behoren.

Het blijft volgens mij wel een beetje een 'lap-middel'.
Wat dit voor extra veiligheidsrisico's meebrengt kan ik niet helemaal goed inschatten.

Reageer