Beantwoord

Lage snelheid Netgear GS105Ev2

  • 11 May 2021
  • 17 reacties
  • 529 keer bekeken

Goedemorgen,

 

Ik heb van de week mijn nieuwe NAS systeem aangesloten. Omdat deze een HDMI ingang heeft, heb ik deze het liefste vlak bij mijn tv. Hier heb ik een Netgear GS105Ev2 switch hangen die ik via KPN heb gekregen. Volgens de specs zou dit 1 Gbits snelheid moeten kunnen verwerken. Echter komt dit in de praktijk maar neer op 0.1 Gbits, als ik bijvoorbeeld bestanden van mijn PC naar de NAS kopieer. Als ik de NAS met dezelfde kabel direct op de Experia Box v10 aansluit, haal ik wel de 1 Gbits. Dit gaat om de kabel die met de QNAP NAS TS-453D is meegeleverd.

Dit is mijn Port Status, ik zie wel dat de Linked Speed wordt herkend door de switch.

 

Heeft iemand enig idee of ik dit wel kan versnellen, of dat dit normaal is?

Alvast bedankt voor het meekijken :) !

icon

Beste antwoord door YouriNS 16 May 2021, 12:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u al eens andere kabels geprobeerd? U heeft geen draadloze verbindingset hoop ik?

Hoi Nick, ik heb al twee andere kabels geprobeerd, hetzelfde resultaat helaas.

Ik heb wel een Experia Wifi set, maar die staan direct aangesloten op mijn modem. Dit zou geen problemen mogen geven toch?

Reputatie 7

Welke firmware versie staat op die switch?

Wat is er allemaal aangesloten op die NAS en via welke poort?

Slauit de NAS eens aan op poort 3. Wat geeft poort 3 dan aan als link speed?

De firmware is V1.6.0.6, die heb ik net voor het posten geüpdatet.

Voorheen stonden nog mijn PS4, Onkyo receiver en Samsung Smart TV en TV van KPN verbonden met de switch.

Maar nu heb ik alleen de NAS verbonden, nog steeds max 100mbits.

Maar ik zie nu dus adhv de brandende lampjes en de portal van de switch, dat de inkomende netwerkkabel maar 100mbits is.

Deze is wel toendertijd door een KPN monteur van mijn Experia Box naar de tv meubel gelegd.

Zou het kunnen dat deze kabel maar voor 100mbits bestemd is?

Reputatie 7

Maar nu heb ik alleen de NAS verbonden, nog steeds max 100mbits.

Maar had je die ook aan poort 3 van de switch aangesloten?

Er was een reden om dat te vragen.

... mijn Experia Box naar de tv meubel gelegd.

Zou het kunnen dat deze kabel maar voor 100mbits bestemd is?

Dat was wel de indruk die ik kreeg.

Je zegt dat de ‘linked speed’ herkend wordt waar ik uit op maak dat de NAS met poort 3 is verbonden. In dat geval zal een van de andere poorten de uplink zijn en slechts 100 Mbps.

Indien de uplink kabel niet alle 8 aders heeft verbonden of er een aansluitfout in zit kan dit tot gevolg hebben dat niet meer dan 100 Mbps mogelijk is.

Reputatie 6
Badge +8

Als de verbinding van de switch naar de ExperiaBox maar 100 Mb is zou ik inderdaad kijken naar de kabel die door de monteur is aangelegd. Mogelijk is één van de stekkers niet goed. Als één van de aders geen verbinding heeft valt de verbinding terug naar 100. Kan me niet voorstellen dat de monteur slechts een 100 MB netwerkkabel heeft aangelegd. Of de installatie moet al héél lang geleden zijn.

Maar nu heb ik alleen de NAS verbonden, nog steeds max 100mbits.

Maar had je die ook aan poort 3 van de switch aangesloten?

Er was een reden om dat te vragen.

Sorry, de NAS was toen inderdaad verbonden met poort 3. Toen gaf de linked speed 1000mpbs aan.

 

Als de verbinding van de switch naar de ExperiaBox maar 100 Mb is zou ik inderdaad kijken naar de kabel die door de monteur is aangelegd. Mogelijk is één van de stekkers niet goed. Als één van de aders geen verbinding heeft valt de verbinding terug naar 100. Kan me niet voorstellen dat de monteur slechts een 100 MB netwerkkabel heeft aangelegd. Of de installatie moet al héél lang geleden zijn.

... mijn Experia Box naar de tv meubel gelegd.

Zou het kunnen dat deze kabel maar voor 100mbits bestemd is?

Dat was wel de indruk die ik kreeg.

Je zegt dat de ‘linked speed’ herkend wordt waar ik uit op maak dat de NAS met poort 3 is verbonden. In dat geval zal een van de andere poorten de uplink zijn en slechts 100 Mbps.

Indien de uplink kabel niet alle 8 aders heeft verbonden of er een aansluitfout in zit kan dit tot gevolg hebben dat niet meer dan 100 Mbps mogelijk is.

 

Aan de info van de port status te zien, is dat denk ik ook het geval. Ik heb ook de NAS direct aangesloten gehad op deze kabel en toen kreeg ik helemaal geen werkend internet op de NAS.

De installatie is ruim twee jar geleden gedaan door de monteur.

Reputatie 7

Maar nu heb ik alleen de NAS verbonden, nog steeds max 100mbits.

Maar had je die ook aan poort 3 van de switch aangesloten?

Er was een reden om dat te vragen.

Sorry, de NAS was toen inderdaad verbonden met poort 3. Toen gaf de linked speed 1000mpbs aan.

Dan is er dus niets mis met de NAS zelf en met de kabel tussen switch en NAS.

Met de switch is waarschijnlijk ook niets mis maar dat zou je kunnen vaststellen door de NAS één voor één op de andere poorten aan te sluiten en te kijken wat de link speed van die poort dan is. Als die bij alle poorten dan 1000Mbps is dan is de switch ook goed en blijft de kabel tussen switch en Experia Box of de Experia Box zelf over.

Reputatie 7
Badge +10

De Netgear switch heeft ook een utility aan boord om kabels te testen.
Test eens gewoon de aangesloten verbindingen.

Vermoed dat de bewuste 100 Mbps verbinding als “foute” kabel wordt aangemerkt.

Ik heb de NAS op alle poorten geprobeerd, maar deze geeft overal 1000Mbps aan.

Ook heb ik de cable test gedaan:

 

Nu heb ik de kabel van port 3 die OK is, ook op de NAS aangesloten, maar dan weergeeft hij ook een mismatch.

Reputatie 7
Badge +10

Die test lijkt me duidelijk.
Met zoveel mismatches (3x), vervang je kabels simpelweg voor exemplaren van goede kwaliteit.

Poort 4 + 5 zijn inderdaad AliExpress kwaliteit kabels, dat ga ik ook maar eens vervangen.

Maar poort 3, de kabel van de NAS, is bijbehorend van de NAS, je zou toch zeggen dat dat een goede kabel zou moeten zijn.

Elke kabel die ik aansluit op de NAS, weergeeft Mismatch.

Zou bij de kabel van de Experia Box naar de switch (poort 1), ook geen 1000M linked speed horen te staan?

 

Reputatie 7
Badge +10

Elke kabel die ik aansluit op de NAS, weergeeft Mismatch.

Kan ook een beschadigd of vervuild ethernetpoortje zijn van de NAS.
Of niet ver genoeg “vast geklikt”?
Kijk in het netwerkpoortje of er geen lipjes verbogen zijn. Contactlipjes niet beschadigd?
Maak ze eventueel schoon met een wattenstaafje gedrenkt met wat contactspray.

Idem controleer de poortjes van de switch zelf.

Hoe lang zijn de kabels?
De mismatch geeft bij benadering aan in meters op welke lengte de fout te vinden is.

Bij mismatch “0” is het dus op het poortje van de switch zelf.
Kan dan het poortje zijn, of het plugje van de kabel wat er in steekt.

Ik ga eens kijken of de ethernet poortjes van de NAS goed zijn.

Die van de NAS is 1m, maar van de receiver is maar 30cm en die weergeeft een mismatch op 2 meter.

 

Maar aangezien de NAS, met dezelfde kabels, wel direct op de Experia Box 1000Mpbs haalt, zou je toch inderdaad zeggen dat er wat mis is met de kabel van Experia Box naar de switch?

Reputatie 7
Badge +10

Met dit soort mismatches, is het gewoon “rommel” wat je hebt aan bekabeling / verbindingen.
Tenzij de Netgear switch zelf kapot zou zijn, is die kabeltest utility uiterst betrouwbaar.
Te vergelijken met dure profesionele meters.
Alleen niet de grafische weergave die er bij profesionele meters hoort.

Ik heb de kabel van de Experia box naar de switch vervangen door een S/FTP 6a kabel.

De NAS haalt nu op het netwerk netjes 1Gbps en weergeeft ook een linked speed van 1Gbps.

Iedereen bedankt voor jullie reacties en help!