Beantwoord

Lan kabel direct in macbook verliest verbinding als de mac in slaap valt, dynamisch IP adres?

  • 22 February 2021
  • 14 reacties
  • 352 keer bekeken

Situatie: LAN via adapterĀ in macbook
Ik heb in onze woning een aantal kamers voorzien van CAT6 LAN bekabeling. Die sluit ik in twee verschillende kamers aan op twee verschillende macbook laptops. Daarvoor is een adapter nodig. Ik gebruik er een van satechi en een van anker. Geen rommel. Ze maken automatisch verbinding als je NA het opstarten de adapter met LAN kabelĀ in de mac doet, onhandig maar zo is het.

Probleem
Wat alleen super irritant is, is dat de verbinding soms opnieuw gemaakt moet worden, ik denk nadat de computer in sluimer stand is geraakt en ā€˜wakker wordtā€™. Maar misschien gebeurt en zo nu en dan. Ik moet dan of de adapters opnieuw in de mac steken, of in de netwerkinstellingen opnieuwĀ USB 10/100/1000 LAN instellen en de DHCP lease vernieuwen. Lekker omslachtig en irritant. Het kan zijn dat je lekker aan het typen bent, er een collega belt en je niet doorhebt dat de verbinding half gaar is.Ā 

Vragen
Kan het komen dat de verbinding ā€˜stuk gaatā€™ doordat het IP adres dynamisch is? Hoe krijg is een stabiele verbinding via LAN kabel op een mac? Een verbinding die blijft, ook als de mac in slaap valt. Ik hoop dat iemand het weet, in de FAQ van KPN staan allemaal digibeten vragen en geen infolijn.Ā 

Soft/Hardware

  • Macbook Pro 2020, MacBook air van een paar jaar oud
  • OS Big Sur
  • Experia V10a
  • SatechiĀ Type-C Slim Multi-port Ethernet Adapter
  • Anker USB 3.0 naar Ethernet-adapter, PowerExpand USB 3.0 naar GigabitĀ 
icon

Beste antwoord door Bart_2020 24 February 2021, 15:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Engelz, irritant inderdaad dat de verbinding geregeld wegvalt, ik snap dat je dat graag op wilt lossen. Het valt niet binnen onze ondersteuning, waardoor ik je er zelf helaas weinig mee kan helpen. Wel denk ik dat het forum de juiste plek is om op zoek te gaan naar meer informatie en de oplossing.Ā Er lopen hier genoeg handige forumgebruikers met veel kennis rond :) Ik hoop dat hier iemand langs komt die je verder kan helpen, of dat je via een ander topic de oplossing op het spoor komt.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @EngelzĀ ,

Ik heb weinig Apple kennis, maar zonder kan het misschien ookā€¦
Met de Apple Thunderbolt-naar-Gigabit Ethernet-adapter zal het wel misschien wel goed gaan. Als workaround zou ik een pilletje aanbevelen niet persoonlijk, maar voor de computer.:grinning: De laptop gaat dan niet slaap modus.

Deze staat beschreven in link:Ā  Zo voorkom je dat je Mac in standby (sluimerstand) gaat (iculture.nl)

Groet Bart

Reputatie 7
Badge +10

Een vast IP adres vastleggen voor de Macbook in de router helpt mogelijk ook?
Alleen met een Experia Box V10A willen die instellingen ook wel eens verlopen.
Daar zijn geregeld onderwerpen over te vinden.Ā  Gewoon een slechte buggy modem/router.

@Bart_2020Ā  ā€¢ Dank voor de reactie, ik vermoed dat eenĀ Apple Thunderbolt-naar-Gigabit Ethernet-adapter niets uit zal halen, in tests komt de Anker en Satechi (de laatste levert Apple in de NL webshop)Ā er zeer goed uit. Ik zou het graag eens proberen maar zoā€™n adaptertje kost zomaar een paar tientjes, daar schamen ze zich niet voor bij Apple.Ā 
Pilletje downloaden is interessant voor bij downloads inderdaad, dan zet ik normaal even in de preferences de sleep mode uit. De sleep functie is normaal eigenlijk juist naar mijn zin (schermen uit bijĀ koffie halen, toiletbezoek, vraag collegae) met uitzondering van het internetgeneuzel (verbindingsarmoede)

@BabyloniaĀ ā€¢ Dank. daar ga ik me dan eens in verdiepen. Ik dacht dat de autofunctie van USB 10/100/1000 LAN wel steeds met hetzelfde IP-adres komt. Heeft het dan nog zin?Ā Opmerkelijk is dat de LAN connectie in de gevallen zonder internet wel goed is ā€œUSB 10/100/1000 LAN is currently active and has the IP address xxx-xxx-x-xā€ maar geen data overdraagt.Ā 

Ben in nou de enige bekabeldeĀ Mac-user die dit irritant vindt?!

Reputatie 7
Badge +10

Ik dacht dat de autofunctie van USB 10/100/1000 LAN wel steeds met hetzelfde IP-adres komt.

Dat heeft op zichzelf helemaal niets met USB te maken.
Het is uiteindelijk de router die een LAN IP-adres uitgeeft middels de DHCP server.

Als je dat IP-adres vast zet, verloopt de lease van een IP-adres in dat geval niet.
Maar of het dat ook meteen weer ter beschikking is bij ontwaken?
Kom je alleen maar achter door het even te proberen.

Ik heb nog een plaatje uit de Telfort tijd.
Maar zal voor een ā€œKPNā€ Experia Box V10A op dezelfde plek zitten. Zie bovenste plaatje:

https://forum.telfort.nl/internet-267/port-forwarding-experia-box-v10a-lukt-niet-79472#post659755

FYI: Hij viel net weer weg tijdens een telefoongesprek.
In the network settings zie je bij het opnieuw inprikken van de adapter eerst:

1. The cable for USB 10/100/1000 LAN is connected, but your computer does not have an IP address.

daarna

2. USB 10/100/1000 LAN has a self-assigned IP address and will not be able to connect to the internet.

en dan

3. USB 10/100/1000 LAN is currently active and has the IP address xxx-xxx-x-x

Hij blijft vaak in die tweede modus hangen, nadat die in slaap valt, terwijl het IP-adres niet verandertā€¦Ā weird...

Reputatie 6
Badge +9

Ā Ik zou het graag eens proberen maar zoā€™n adaptertje kost zomaar een paar tientjes, daar schamen ze zich niet voor bij Apple.Ā 
Ben in nou de enige bekabeldeĀ Mac-user die dit irritant vindt?!

Ben wel geen Apple gebruiker, maar ik kan me voorstellen dat irritant is.Ā 

Als Apple Nederland die adapter levert, moeten ze daar ook support op leveren?Ā Ik zou danĀ niet de 35 euro uitgeven voor een Apple Thunderbolt adapter, waarvan niet zeker is of die de oplossing geeft.Ā 

De DHCP reservering zit nog steeds op Network > LAN > LAN DHCP ook bij KPN. De buggy software is van twee jaar geleden. We zijn wat firmware versies verderĀ v5.00.43 build448.Ā 

Groet Bart

Reputatie 7
Badge +10

2. USB 10/100/1000 LAN has a self-assigned IP address and will not be able to connect to the internet.

Dat ā€œself-assigned IP addressā€ is normaal.
Maar heeft niets met USB te maken maar is een functie van elke netwerk adapter. Als die geen IP-adres krijgt aangeboden vanuit een DHCP server geeft die zichzelfĀ  ā€œeen leegā€Ā  169,x.x.xĀ  IP-adres.
En daarmee is inderdaad geen internetconnectie op mogelijk.

Reputatie 7
Badge +10

De DHCP reservering zit nog steeds op Network > LAN > LAN DHCP ook bij KPN. De buggy software is van twee jaar geleden. We zijn wat firmware versies verderĀ v5.00.43 build448.

Afgaande op erg jonge onderwerpen, ondanks een aantal firmware versies verder (overigens was dat een ā€œTelfortā€ firmware versie), is het heden ten dage nog steeds erg buggy met die Experia Box V10A.

@Bart_2020Ā ā€¢ Biedt KPN een handleiding om dat dodgy modem up te daten? Gaat neem ik aan via de softwarematigeĀ user interface? Ik ga eens kijken, heb het ding nog nooit geupdate.Ā 

Reputatie 7
Badge +10

Je zult gewoon de laatste versie hebben.
Dat updaten van firmware in hun modem/routers gebeurt namelijk automatsich door KPN.

Reputatie 6
Badge +9

@Bart_2020Ā ā€¢ Biedt KPN een handleiding om dat dodgy modem up te daten? Gaat neem ik aan via de softwarematigeĀ user interface? Ik ga eens kijken, heb het ding nog nooit geupdate.Ā 

Onder OverviewĀ >Ā Router Information staat de firmwareversion. (Build 448)

niet flexibel handmatig.

1 DHCP reservering maken op Experia box

2 Handmatig (Manual) Instellen op de Mac. Het IP adres van de reservering instellen/subnet/gateway

Krijg je ook geen 169.254.*.* adres (APIPA) en dan kom je dan ook niet in genoemde situatie 2

Ā 

Groet Bart

Ā 

Ā 

Ā 

@Bart_2020Ā :pray:

Reputatie 7
Badge +10

2 Handmatig (Manual) Instellen op de Mac. Het IP adres van de reservering instellen/subnet/gateway

Krijg je ook geen 169.254.*.* adres (APIPA) en dan kom je dan ook niet in genoemde situatie

Maar dat is dan weer erg onpraktisch als je met zo'n ā€œdraagbareā€ macbook, elders bent.
(Daar zijn draagbare apparaten namelijk voor bedoeld, om ze mee te nemen naar andere plekken).

Die zal dan niet koppelingen met een WiFi Access Point elders
(.ā€¦.werk-adres van je werkgever, of welke andere werkplek met WiFi Access Point connectie dan ook).