Beantwoord

LAN poorten tekort op Experiabox; Netgear GS105Ev2 echter niet werkend te krijgen met Airport erachter

  • 10 January 2022
  • 39 reacties
  • 435 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

LAN poorten tekort op Experiabox; Netgear GS105Ev2 echter niet werkend te krijgen met Airport erachter

Ik heb een Experiabox V10 en alle lan poorten zijn in gebruik (1 ITV en 3x AirPort Extreme)

Wil graag een 4e AirPort Extreme aansluiten 

Mijn idee was ITV op de experiabox laten zitten en de Netgear switch verbinden met Experiabox en daarop alle 4 de AirPort Extreme’s aansluiten. Hue bridge kan nog eventueel ook weer rechtstreeks in de Experia box. Alle Airports hebben een vast IP adres.

 

Echter krijgt geen van de Airports verbinding zodra ze op de switch zitten (blijven in de app grijs ipv groen). 3 rechtstreeks op de box werkt prima maar ook als ik er een of twee via switch laat lopen hebben ze beide geen verbinding.

Iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken. 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Nbo 14 January 2022, 09:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 1
Badge

Zou het een Upnp issue kunnen zijn bedenk ik mij net

Reputatie 7

Zou het een Upnp issue kunnen zijn bedenk ik mij net

Nee, waarom zou UPnP hier een rol spelen?

Heb je nu al eens alleen een Windows PC op die switch aangesloten en hekeken of die wel netjes een verbinding krijgt?

Reputatie 7
Badge +9

Nieuwe Switch net ontvangen en helaas met het zelfde resultaat.

Router slaat meteen weer vast zodra ik ook maar iets bij de switch prik 

Router slaat vast hoe bedoel je vast ? 
heb je dan geheel geen internet meer of ? 

zou geen probleem moeten zijn, weet niet of de airports ook nog iets van WiFi Repeater functie hebben ?

 

Want als die dingen ook nog iets van WiFi Repeater functie hebben weet dan als je het met een airport Extreme test dat er dit soort scenarios mogelijk zijn 

 

Waarin het Rooie een Netwerkloop aanduid, dit zou verklaren waarom de router “Vast” loopt zoals je zegt .. 

Daarom hang switch met andere netwerkabel of deze nou werkte met de airport of niet aan de EB en hang achter de switch even een laptop oid om te testen.

Reputatie 1
Badge

Nieuwe Switch net ontvangen en helaas met het zelfde resultaat.

Router slaat meteen weer vast zodra ik ook maar iets bij de switch prik 

Router slaat vast hoe bedoel je vast ? 
heb je dan geheel geen internet meer of ? 

zou geen probleem moeten zijn, weet niet of de airports ook nog iets van WiFi Repeater functie hebben ?

 

Want als die dingen ook nog iets van WiFi Repeater functie hebben weet dan als je het met een airport Extreme test dat er dit soort scenarios mogelijk zijn 

 

Waarin het Rooie een Netwerkloop aanduid, dit zou verklaren waarom de router “Vast” loopt zoals je zegt .. 

Daarom hang switch met andere netwerkabel of deze nou werkte met de airport of niet aan de EB en hang achter de switch even een laptop oid om te testen.

Net even met de laptop ernaast gezeten.

Eerst alleen de switch met kabeltje aan de EB aangesloten en nog niets op de switch aan gesloten. Zie in het log van de EB dat hij een ip adres krijgt. (wat nu niet meer te zien is bij lan overzicht)

Macbook bedraad aangesloten op switch geen ip geen internet

MacBook aangesloten op EB met kabel ook geen verbinding zelfs niet na handmatig ip opgeven. (MacBook achter in airport zelfde resultaat (vreemd op zich want via draadloos prima verbinding)

TV ontvanger via switch verbonden een die werkt prima (maar die zit natuurlijk op een ander VLAN)

Zodra ik er iets anders bij prik is netwerk meteen weg (geen internet en router ook niet benaderbaar zie oranje bolletje

Alles in de EB en het werkt prima zou dit toch iets met UpnP kunnen zijn want die staat uit op de EB 

Snap er nu niets meer van waarom dit niet werkend is te krijgen 

lijkt zo simpel switch er tussen en klaar maar blijkbaar toch niet 

 

Reputatie 7
Badge +9

Nieuwe Switch net ontvangen en helaas met het zelfde resultaat.

Router slaat meteen weer vast zodra ik ook maar iets bij de switch prik 

Router slaat vast hoe bedoel je vast ? 
heb je dan geheel geen internet meer of ? 

zou geen probleem moeten zijn, weet niet of de airports ook nog iets van WiFi Repeater functie hebben ?

 

Want als die dingen ook nog iets van WiFi Repeater functie hebben weet dan als je het met een airport Extreme test dat er dit soort scenarios mogelijk zijn 

 

Waarin het Rooie een Netwerkloop aanduid, dit zou verklaren waarom de router “Vast” loopt zoals je zegt .. 

Daarom hang switch met andere netwerkabel of deze nou werkte met de airport of niet aan de EB en hang achter de switch even een laptop oid om te testen.

Net even met de laptop ernaast gezeten.

Eerst alleen de switch met kabeltje aan de EB aangesloten en nog niets op de switch aan gesloten. Zie in het log van de EB dat hij een ip adres krijgt. (wat nu niet meer te zien is bij lan overzicht)

Macbook bedraad aangesloten op switch geen ip geen internet

MacBook aangesloten op EB met kabel ook geen verbinding zelfs niet na handmatig ip opgeven. (MacBook achter in airport zelfde resultaat (vreemd op zich want via draadloos prima verbinding)

TV ontvanger via switch verbonden een die werkt prima (maar die zit natuurlijk op een ander VLAN)

Zodra ik er iets anders bij prik is netwerk meteen weg (geen internet en router ook niet benaderbaar zie oranje bolletje

Alles in de EB en het werkt prima zou dit toch iets met UpnP kunnen zijn want die staat uit op de EB 

Snap er nu niets meer van waarom dit niet werkend is te krijgen 

lijkt zo simpel switch er tussen en klaar maar blijkbaar toch niet 

 

nee Upnp heeft hier niet mee te maken, heb je ooit wat anangepast aan settings in EB want als je Macbook geen internet krijgt als je deze met kabel op EB zet dat moet je het daar zoeken, zolang deze op die manier geen internet krijgt gaat het nooit werken uiteraard 

Heb je niet DHCP aangepast of iets ? geef dit ding eens een fabrieksreset anders 

Reputatie 1
Badge

Heb je niet DHCP aangepast of iets ? geef dit ding eens een fabrieksreset anders 


EB gereset naar fabrieksinstellingen echter zonder resultaat. Destijds alleen dhcp range aangepast maar nu met reset naar fabrieksinstellingen zelfde probleem als daarvoor.

als ik iets erbij prik in de switch slaat de router en netwerk weer vast 

Reputatie 7

als ik iets erbij prik in de switch slaat de router en netwerk weer vast 

Heb je nu al eens een Windows PC in die switch geprikt. Dus even wegblijven van Apple apparatuur. Ik kan me een ander topic herinneren waarbij de Experia Box crashte zodra er een Macbook aangesloten werd. Ik heb dat topic echter nog niet teruggevonden.

Reputatie 1
Badge

als ik iets erbij prik in de switch slaat de router en netwerk weer vast 

Heb je nu al eens een Windows PC in die switch geprikt. Dus even wegblijven van Apple apparatuur. Ik kan me een ander topic herinneren waarbij de Experia Box crashte zodra er een Macbook aangesloten werd. Ik heb dat topic echter nog niet teruggevonden.

 

Net nog een windows PC gevonden en die aangesloten via de switch dat werkt prima.:thinking:

Dus DHCP is voor Apple blijkbaar anders dan voor Windows. Las ergens iets over Bonjour wat wellicht dit verschil maakt 

Reputatie 7

Dus DHCP is voor Apple blijkbaar anders dan voor Windows.

Nee, DHCP is DHCP en uiteraard is dat voor Microsoft en Apple precies hetzelfde.

 

Las ergens iets over Bonjour wat wellicht dit verschil maakt 

Een layer 2 switch doet niets met de inhoud van datapakketjes anders dan doorsturen. Het enige is dat op de Netgear ingesteld kan worden wat er met multicast verkeer moet gebeuren maar standaard wordt multicast verkeer gewoon doorgelaten.

Reputatie 7
Badge +9

 

Net nog een windows PC gevonden en die aangesloten via de switch dat werkt prima.:thinking:

Dus DHCP is voor Apple blijkbaar anders dan voor Windows. Las ergens iets over Bonjour wat wellicht dit verschil maakt 

DHCP = DHCP daar zit geen verschil in heb je niet op de macbook ook een statisch IP ingesteld staan of iets ?

Staat überhaupt je vaste Netwerkkaart wel actief ?

Reputatie 1
Badge

Nieuwe Switch net ontvangen en helaas met het zelfde resultaat.

Router slaat meteen weer vast zodra ik ook maar iets bij de switch prik 

Router slaat vast hoe bedoel je vast ? 
heb je dan geheel geen internet meer of ? 

zou geen probleem moeten zijn, weet niet of de airports ook nog iets van WiFi Repeater functie hebben ?

 

Want als die dingen ook nog iets van WiFi Repeater functie hebben weet dan als je het met een airport Extreme test dat er dit soort scenarios mogelijk zijn 

 

Waarin het Rooie een Netwerkloop aanduid, dit zou verklaren waarom de router “Vast” loopt zoals je zegt .. 

Daarom hang switch met andere netwerkabel of deze nou werkte met de airport of niet aan de EB en hang achter de switch even een laptop oid om te testen.

 

Het is opgelost @LaurensZalm bedankt 

 

Vanmorgen nog eens alle Airports nagelopen en toen viel mijn oog op je schema en dat een AP ingesteld stond op “breid netwerk uit” ipv maak netwerk aan zoals de andere drie.

Instelling gewijzigd en nu werkt het feilloos. De loop als hierboven beschreven creëerde het probleem. 

Reputatie 7

De loop als hierboven beschreven creëerde het probleem. 

Men doet er verstandig aan om loop detection op de Netgear switches aan te zetten.

Dit geldt ook voor netwerken waarin mesh apparatuur opgenomen is of waar gebruik gemaakt wordt van Sonos apparatuur.

Reputatie 7
Badge +9

Men doet er verstandig aan om loop detection op de Netgear switches aan te zetten.

Dit geldt ook voor netwerken waarin mesh apparatuur opgenomen is of waar gebruik gemaakt wordt van Sonos apparatuur.

Heb het even niet helder maar staat deze fabrieksaf uit of ?

 

Anders kijk ik vanaaf thuis wel ff want die staan nog op fabrieksinstellingen.

Reputatie 7

Men doet er verstandig aan om loop detection op de Netgear switches aan te zetten.

Dit geldt ook voor netwerken waarin mesh apparatuur opgenomen is of waar gebruik gemaakt wordt van Sonos apparatuur.

Heb het even niet helder maar staat deze fabrieksaf uit of ?

Die staat standaard inderdaad uit.