Beantwoord

Laptop verbindt niet met KPN Box 12

  • 21 April 2021
  • 10 reacties
  • 2449 keer bekeken

  1. Laptop met netwerkkaart voor WiFi 4. Windows 10, versie 2004. Modem KPN Box 12 met WiFi 6 verschijnt niet in lijst met beschikbare WiFi netwerken. Met zichtbaarheid andere WiFi netwerken niets aan de hand.
  2. Hiervoor de fase van testen en resetten van Experiabox V8 meerdere malen zonder positief resultaat doorlopen. Dat wil zeggen modem Experiabox V8 verschijnt eveneens niet in lijst met beschikbare WiFi netwerken. Kan dit liggen aan een tussentijdse software-update van het modem?
  3. Ik heb op het forum gezien dat er in mymodem.kpn aanpassingen in de instellingen van het modem kunnen worden gemaakt. Kan iemand mij hierover instrueren? Dan heb ik ook dat geprobeerd.
  4. Ik neem aan dat het probleem van de WiFi-verbinding slechts bij de laptop ligt. Daarom heb ik verder niet getest.
  5. Zal een gewijzigde instelling van het modem invloed hebben op de kwaliteit van de WiFi-verbinding voor een nieuwe smartphone? Ik wil met opstarten en installeren van de smartphone wachten totdat het probleem met de laptop is opgelost. Er ligt nu voldoende op het bordje. Nee, verder heb ik nog niet gevraagd… (neem gemakshalve aan dat anderen het WiFi-netwerk wel kunnen zien).

NB:

  1. een paar maanden geleden is de harde schijf van de laptop vervangen en geinstalleerd met Windows 10.
  2. Omdat ik de laptop doorgaans thuis bekabel heb ik niet opgemerkt op welk moment mijn WiFi is weggevallen.

Als u het weet, hoor ik het graag.

icon

Beste antwoord door RBxx 21 April 2021, 20:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Bastiaan123 , de wifi van de KPN Box 12 staat inderdaad standaard op WiFi 6. 

Jouw laptop kan daar kennelijk niet mee werken, dus dan moet je de WiFi instellingen van de KPN Box aanpassen.

Zet in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz).
Je vindt deze instellingen onder WiFi  → Advanced

Inloggen gaat via https://mijnmodem.kpn met het admin password op het etiket achterop het modem. Kijk voor meer info over de KPN Box 12 in de Online handleiding KPN Box 12

 

 

Bedankt voor de snelle reactie, Rbxx!

De wijziging in mijnmodem.kpn heeft het probleem helaas niet opgelost.

Wat kan er nog meer aan de instellingen veranderd worden? Of moeten we de oplossing ergens anders zoeken? De verdwijntruc van de WiFi op de laptop is er nog steeds. Ik begin de moed te verliezen… [al veel geprobeerd] Kan meespelen dat men in de buurt met glasvezel bezig is geweest (niet bij mij)? Wie weet?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Bastiaan123 vervelend dat het nog niet wil lukken.
Je spreekt van WiFi 4, dus misschien moet je nog wat verder experimenteren met de Wireless mode.
Kijk of het met 802.11n wel lukt. Negatieve invloed op de wifi (snelheid) van de andere apparaten in huis is dan echter niet te vermijden.

Reputatie 7
Badge +11

@Bastiaan123 komen andere wifinetwerken wel omhoog op de laptop? Als er enkel een Wifi4-netwerkkaart in zit vermoed ik dat het al een oud beestje is, het zou maar zo kunnen dat de Wifikaart niet helemaal lekker meer is, vooral als dit probleem er ook al was met de Experiabox V8. Kun je de wifi eens proberen op andere apparaten? Als het daar wel gewoon werkt gok ik dat het probleem in je laptop zit, soms is de wifichip nog wel redelijk gemakkelijk te vervangen maar ik zou het eerst met een USB wifidongle proberen, die heb je vaak al tussen de 10 en 30 euro. Ik zou dan wel gaan voor een dual-band dongle, dan kun je ook gebruik maken van de 5Ghz-band waarop hogere snelheden mogelijk zijn en welke iets minder druk is dan de 2.4Ghz wifiband.

 

@RBxx voor zover ik weet moeten ook niet-Wifi6 apparaten gewoon werken op de Box12, deze schakelt enkel over naar Wifi6 wanneer een client-device dat ook ondersteunt.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u misschien  versterkers? 

Reputatie 7
Badge +21

 

@RBxx voor zover ik weet moeten ook niet-Wifi6 apparaten gewoon werken op de Box12, deze schakelt enkel over naar Wifi6 wanneer een client-device dat ook ondersteunt.

Dat klopt @NHendriks , maar er waren problemen met oudere Intel WiFi chips waarbij dat niet goed werkte. Door een driver update voor de interface kon dat soms worden opgelost. De snelle oplossing was meestal om WiFi 6 op de Box 12 uit te zetten.

Reputatie 7
Badge +11

 

@RBxx voor zover ik weet moeten ook niet-Wifi6 apparaten gewoon werken op de Box12, deze schakelt enkel over naar Wifi6 wanneer een client-device dat ook ondersteunt.

Dat klopt @NHendriks , maar er waren problemen met oudere Intel WiFi chips waarbij dat niet goed werkte. Door een driver update voor de interface kon dat soms worden opgelost. De snelle oplossing was meestal om WiFi 6 op de Box 12 uit te zetten.

Ah, weer wat geleerd!

Reputatie 7
Badge +20

@Bastiaan123 is het je met bovenstaande nog gelukt een oplossing te vinden?

Dank voor jullie suggesties!

Helaas is het niet gelukt (netwerkkaart voor WiFi 4 802.11n op Asus X54H series, pakt WiFi 6 - 802.11ax van KPN Box 12 niet, ook niet na de gesuggereerde wijzigingen gericht op WiFi 4 bij 2.4 GHz en 5 GHz in mijn.modem). Ik heb KPN Box 12 weer terug gezet op wifi 6 (802.11ax) op beide banden (smartphone).

  1. Zou de optie schone (her)installatie van windows 10 kunnen helpen? (wil ik eigenlijk niet doen). Dit heb ik van iemand gehoord die het zo heeft gefixt.
  2. Welke wifi-dongle zouden jullie mij aanraden?
  3. Een allerlaatste frequentiewijziging invoeren die hiervoor nog niet geprobeerd is?

Wellicht moet ik accepteren dat het niet kan. De wijziging heeft invloed op de connectiviteit van de smartphone. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat op de lijst met beschikbare WiFi-netwerken de gehele omgeving (35!, m.u.v. van mijn Experiabox V8 dan wel nu de KPN Box 12) wordt vermeld. Een wonder der techniek… ? 

 

Reputatie 7
Badge +20

Ah dat is jammer!

  • Een volledige herinstallatie lost het volgens mij alleen op als de oorzaak in de driver zit. Ik dacht even mee te zoeken naar de driver voor deze laptop maar Asus biedt ze helaas niet aan voor windows 10. (alleen nog voor windows7 en die ondersteunen we niet meer)
  • Ik heb zo snel niet een specifieke adapter die ik je kan aanraden maar als je er eentje vindt van een erkend merk die wifi6 ondersteunt zit je wel goed denk ik.  Deze hoeven ook niet duur te zijn!
  • Dit probleem is helaas met frequentiewijzigingen ook niet op te lossen, 5Ghz uitzetten kan wel maar dat merk je dan ook weer op de andere apparaten.