Vraag

Lengte telefoonkabel vanaf modem / TV

• 13 februari 2017
  • 14 reacties
  • 3546 keer bekeken

Voor een sportaccommodatie hebben we momenteel twee internetaansluitingen. Men wil dit terugbrengen naar 1. Hiervoor dient een afstand van 80m overbrugd te worden.
Er is één en ander aan research gedaan en weten dat het geen probleem is om het netwerkgedeelte goed te krijgen (UTP-verbinding).
Van het telefoon / TV gedeelte hebben we geen kennis, daarover de volgende vraagstukken:

- Hoe lang mag de maximale lengte zijn van de telefoonlijn (experiabox naar telefoon)?

- Voor zover bij mij bekend gaat TV via het internet en zal dit geen probleem mogen zijn (i.v.m. ontbreken COAX kabel). Correct?

- Mocht de lengte van de telefoonkabel te lang zijn, is er wellicht een mogelijkheid om telefoon via de TV-box aan te sluiten? (bij een bekende kabel-internet provider is dit met de TV box nl. wel mogelijk).
Of een andere oplossing om het telefoon over langere afstand te overbruggen?

Admin: topic verplaatst naar juiste board

14 reacties

Reputatie 7
Badge +30
1. Ik zou het niet weten, maar ik denk dat je hier veel kwaliteit verliest als de kabel slecht is. Ik denk dat als je een goede kabel gebruikt dit wel moet kunnen. @PeterG?

2. Tot 100 meter kan zonder problemen met UTP. Iets langer ook nog wel, daarna wordt het iets lastiger.

3. Je kan telefonie niet bij de TV aansluiten, dat kan wel als je telefonie bij een derde partij afneemt. Dan kan je de "telefonie ontvanger" gewoon via UTP aansluiten.
Reputatie 7
80 meter van af de experia is wel behoorlijk. Ook voor telefoon. Ik heb ooit 20 meter eraan gehad en dat werkte prima. Maar 80 meter moet, aangezien het een electrische verbinding is, te overbruggen zijn.
Overigens heeft een DECT telefoon een bereik van zo'n 100 meter in open ruimte. (wel de wat duurdere sets!). Dat zou mss ook een mogelijkheid zijn. Voor Gigaset is ook een extender te krijgen. Deze plaats je dan zo'n 50 à 75 meter van de basis; afhankelijk van het bereik van die basis ter plekke. Rondom die extender is er ook weer een bereik van 100 meter in open ruimte.

De telefoonkabel v.a de experia werkt heel anders dan de netwerkkabel. Telefonie is v.a. de experia gewoon een electrische verbinding. Net als een analoge (old fashioned) telefoonaansluiting. Het beste is daar aparte bekabeling voor te gebruiken.

Wifi heeft een zendbereik van ca. 30 meter max. Om (min of meer) in het hele complex wifi te hebben is een wifi accesspoint aan te raden. Zo'n 50 tot 60 meter van de experia. Die kun je ook weer als doorvoer voor netwerkkabels gebruiken. Zie bv. de aantrekkelijk geprijsde accesspoint van KPN.

Denk er overigens wel aan dat je met 1 internetaansluiting wel minder capaciteit hebt dan met 2.
Bedankt voor jullie reacties!

Wat ik wellicht nog even had moeten vermelden is dat de te overbruggen afstand door de buitenlucht loopt. Er zal een goot gegraven worden waarin een buis en de kabel(s) komen te liggen. (met een aantal draden om toekomstige draden door te kunnen trekken)
Er zitten verder geen obstakels tussen gebouw A en gebouw B.

De afstand in de buitenlucht tussen de 2 gebouwen bedraagt ~50m. Ik denk dat een DECT oplossing hierin wellicht wel een goede optie is.
Ik had al eens getest met een draadloze verbindingsbrug voor het netwerk, maar dit werd te traag. Vandaar de netwerkkabel. Voor telefonie zal het geen probleem mogen zijn.
Het plaatsen van een eventuele extender tussen de gebouwen gaat daarom niet werken. Er is simpelweg geen afgedekte ruimte en/of stroom aanwezig.
Ik denk dat het op te lossen is door de zender/ontvanger zo te plaatsen in gebouw A zodat deze zich hemelsbreed zo dicht mogelijk bij gebouw B bevind. Dit zal dan iets moeten zijn wat opgehangen kan worden en niet als basisstation van een telefoon fungeert. (gewoon twee losse handsets met lader in ieder gebouw).
Ik had al even gezocht, maar kom daarbij alleen een gigaset oplossing voor VoIP tegen. Is er ook zoiets voor analoge telefoon? (Gigaset N510 VoIP)
Reputatie 7
Die 50 meter UTP kabel is het probleem niet. Wel zou ik aan beide zijden van die buis een switch plaatsen.
De Siemens Gigaset SL910 en SL930 hebben een los basisstation.
Voor de duidelijkheid:

- De netwerkkabel zal nooit in één rechte lijn gelegd kunnen worden zal ook naar boven en beneden lopen, vandaar de 80m.
- Voor draadloos telefonie kan rechtstreeks wel, vandaar de 50m

Dank voor de input. De DECT toestellen zien er veelbelovend uit!
Reputatie 7
VoIP is niet te gebruiken als je telefonie bij KPN betrekt. Dat gaat alleen via de analoge phone poorten. Dan zou je voor telefoon een externe IP provider als cheapconnect moeten gebruiken.

Gezien je beschrijving lijkt mij het handigst om in beide gebouwen een basis te plaatsen. Je kunt 2 basisstations op 1 Phone aansluiting van de Experia zetten. Of de Experia overigens die spanning (ik het 't over telefoon dus) over 80 meter kan geven kan ik overigens niet garanderen.

Doorverbinden van het ene naar andere gebouw gaat lastig worden. Hoewel beide bases dan natuurlijk wel parallel zitten. Maar je kunt niet bellen met de "vaste" van het ene naar andere gebouw dan.
Uiteraard wel met een mobiele telefoon van gebouw A naar een mobiele in B als de vaste lijn bezet is 😉 En als de vaste niet bezet is zal er ook één mobiele gebruikt moeten worden voor bellen van het ene naar andere gebouw.
Dank voor de reactie PeterG,

We gaan het proberen met een basisstation en 2 losse toestellen. Het basisstation zullen we trachten zo te plaatsen dat deze in gebouw A zo dicht mogelijk bij 'buitenmuur' komt en de afstand baar Gebouw B zo klein mogelijk is. Hierbij rekening houdende met eventuele storende factoren zoals metalen onderdelen in/aan de muur.

Dat VoIP geen oplossing is was me duidelijk. Daarom vroeg ik ook naar een analoge tegenhanger :)

Misschien leuk voor jullie... ik heb het een en ander uitgetekend. Alles moet namelijk worden gecommuniceerd aan mensen die niet heel technisch zijn 😉

Reputatie 7
Toch vraag ik me af of je die afstand met DECT kan overbruggen zonder gehakkel in het gesprek te krijgen. Je zal in gebouw B toch écht aan de kant van Geb. A moeten staan om te kunnen bellen.
Bij voorkeur bij een raam. En ook de basis in Geb. A bij het raam (vensterbank).
Zou wel, voor de zekerheid, wel vast een kabel voor telefoon mee trekken. ;)

En je kan natuurlijk ALTIJD bellen met je mobiele phone ;)

Alleen duurdere DECT sets zullen een behoorlijk zendbereik hebben. Die goedkope, ook van Gigaset, zullen het zeker niet halen. (eigen ervaring met vele jaren mensen en kleine bedrijven helpen met huistelefonie) Maar ook met een goede set zul je niet in heel Geb. B bereik hebben.
Gigaset heeft niet voor niets ook een repeater die bij voorkeur "al" na 50 meter geplaatst moet worden. 😉
@PeterG

Nu breng je me toch weer aan het twijfelen.... konden we het eerst maar testen :)

Het mooie (voor ons) is dat een DECT oplossing meerdere toestellen heeft en er dus één analoge lijn vrij blijft. Deze zal dan voor het alarmsysteem worden gebruikt. Anders moet het alarmsysteem vervangen worden door een digitaal systeem.
Daarbij is het ook niet zeker of 100m telefoonkabel wel een goed signaa geeft. Deze kabel wordt langer dan de netwerkkabel i.v.m. de aansluitpunten waar de telefoon moet komen.

Wanneer het ons lukt het DECT station aan de buitenkant van gebouw A te plaatsen (in zo'n waterdichte plastic behuizing), zal dat dan nog een verbetering zijn?
Het bereik moet in beide gebouwen goed zijn bij de locaties waar de Access Points zijn getekend. Voor gebouw A hoeft dit niet in het gehele gebouw te zijn.

Men legt een aantal extra touwtjes in de buis zodat we later alsnog makkelijk een extra draad kunnen trekken

Tja... moeilijk...
Reputatie 7
Wanneer het ons lukt het DECT station aan de buitenkant van gebouw A te plaatsen (in zo'n waterdichte plastic behuizing), zal dat dan nog een verbetering zijn?Ik heb hier geen ervaring mee. Kan er dus niets over zeggen.
Een buitenantenne kan ik op http://www.gigaset.com helaas niet vinden. Om een basisstation wat niet voor buiten bedoeld is (denk aan o.a. vochtigheid en bedrijfstemperatuur (!) ) buiten te monteren lijkt me niet verstandig.
Het bereik moet in beide gebouwen goed zijn bij de locaties waar de Access Points zijn getekend. Voor gebouw A hoeft dit niet in het gehele gebouw te zijn.In gebouw B zul je, met de basis in gebouw A zo'n 80 meter verder, zéker geen geheel bereik hebben. Hooguit alleen aan de kant van geb. A. In gebouw A, waar de basis staat, zul je juist wél een goed bereik hebben. Muren en ramen verminderen het bereik. En afstand helpt natuurlijk ook niet. Heb je in gebouw B nét bereik (zie laatste alinea) dan zou je daar een 'repeater' kunnen overwegen om in B het bereik te verbeteren.

Wil je, zoals je zegt, goed bereik in gebouw B dan zou beter juist dáár de basis moeten komen.
Verder is DECT 100 meter in open ruimte. De basis staat echter binnen.

En je kunt het toch gewoon testen met een draadloze DECT? Zet het basisstation in A en kijk of je in B nog verbinding met die basis hebt. Daar is geen telefoonaansluiting voor nodig.
Ik ken zelfs mensen die DECT alleen voor huistelefonie gebruiken.
Reputatie 7
Ik hoop dat KPN ooit nog eens zal komen met een VoIP ATA telefoon adapter zodat de uitdaging waar jij nu tegenaan loopt probleemloos getackeld zou kunnen worden.

Ik heb mijn zakelijke telefonie bij een andere VoIP leverancier ondergebracht en daarmee kan ik op willekeurige plekken in mijn netwerk dergelijke VoIP ATA adapters gebruiken om via die VoIP lijnen te bellen. Per telefoonnummer heb ik drie SIP accounts om met dat nummer te connecten.
Zo is mijn telefoon op kantoor via een tweede VoIP ATA adapter ook in mijn werkkamer thuis te gebruiken en heb ik op mijn mobiele telefoon ZoiPer geïnstalleerd zodat ook die voor hetzelfde telefoonnummer te gebruiken is.

Dat is dus eventueel ook nog een oplossing, jouw telefoonnummer porteren naar een ander VoIP provider zodat je gewoon dergelijke VoIP ATA adapters kunt gebruiken.
In gebouw B zul je, met de basis in gebouw A zo'n 80 meter verder, zéker geen geheel bereik hebben..

De 80m is de minimale afstand van de netwerkkabel tussen de twee eindpunten. De kabel komt met een omweg te liggen en gaat omlaag en weer omhoog.

De afstand van het basisstation (geb A) tot telefoon (geb. 😎 is hooguit 60m.
Veranderd dit de zaak?

En je kunt het toch gewoon testen met een draadloze DECT? Zet het basisstation in A en kijk of je in B nog verbinding met die basis hebt. Daar is geen telefoonaansluiting voor nodig.
Ik ken zelfs mensen die DECT alleen voor huistelefonie gebruiken.

De apparatuur dient aangeschaft te worden. Ik heb in ieder geval niet zo'n duur gigaset setje thuis staan.

Dat is dus eventueel ook nog een oplossing, jouw telefoonnummer porteren naar een ander VoIP provider zodat je gewoon dergelijke VoIP ATA adapters kunt gebruiken.
Men wil kosten besparen (vandaar van 2 internetaansluiting naar 1). Een VoIP abonnement wordt iets te veel van het goede.
Ben het wel met je eens... VoIP is in deze eigenlijk de beste oplossing!
Reputatie 7
Badge +30
Ik denk, dat je met een overstap naar een VoIP provider juist kosten bespaart. Je hebt dan wel een keer een nieuwe telefoon of zo'n ATA nodig.
Reputatie 7
Een VoIP abonnement hoeft je niet veel te kosten. Voor € 8,95 per jaar heb je bijvoorbeeld een VoIP abonnement bij CheapConnect. Ik weet natuurlijk niet hoe veel je met die telefoon zult bellen maar binnen Nederland bel je naar vaste nummers voor 2,38 Eurocent per minuut een naar mobiele nummers voor 11,9 Eurocent per minuut. Zelf bel ik eigenlijk alleen nog maar mobiel met mijn unlimited abonnement.

Reageer