Links en tips voor het instellen en gebruiken van een eigen modem

  • 25 March 2020
  • 63 reacties
  • 26269 keer bekeken
Links en tips voor het instellen en gebruiken van een eigen modem
Reputatie 7
Badge +30

In dit topic verzamelen we links en tips die jullie kunnen helpen bij het instellen en gebruiken van je eigen modem. Om mee te beginnen alvast wat handige topics, en links naar (support) sites van een aantal bekendere merken. Heb je verdere suggesties reageer vooral!

 

Algemeen

KPN maakt het mogelijk om een eigen modem aan te sluiten. Alle benodigde informatie daarvoor vind je op de vrije modemkeuze pagina van onze website.

Let op: de reguliere klantenservice geeft geen ondersteuning op het gebruiken en instellen van een eigen modem. Mocht je daar hulp bij willen kun je hier op het forum een topic aanmaken zodat andere gebruikers je kunnen helpen. Als je toch graag hulp vanuit KPN zou willen kun je de Tech Desk aan je abonnement toevoegen (€5 p/m).

Heb je via KPN een FRITZ!Box aan je abonnement toegevoegd, dan zit Tech Desk ondersteuning daar bij in.

Meer informatie over vrije modemkeuze en wat KPN daar wel en niet in doet zie Vrije modemkeuze bij KPN & FRITZ!Box bij KPN

 

Topics

WJB: Gebruik een eigen router i.p.v. de KPN Experia Box

JorisV: Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie 

 

Tips

Als je ook interactieve tv van ons hebt, of wifi apparaten van KPN gebruikt, stel dan je modem IP reeks in op 192.168.2.xxx. Dit zorgt ervoor dat die aanvullende apparaten goed blijven werken. 

 

 

FRITZ!Box

Een FRITZ!Box kun je zelf aanschaffen. Het is echter ook mogelijk om deze via KPN te huren. Dit komt dan inclusief Tech Desk ondersteuning. Meer informatie daarover lees je in FRITZ!Box bij KPN.

 

Tips

  • IPv6 staat standaard uit op een FRITZ!Box. Als IPv6 actief is op jouw verbinding, dan kun je dit in de F!Box aanzetten via Advanced View / Menu / Internet / Toegangsgegevens. Ga daar naar het tweede tabblad en kies IPv6 ondersteuning activeren.

 

 

Draytek

 

Tips

  • Het kan voorkomen dat je de volledige snelheid niet haalt na het aansluiten. Zet in dat geval ook de TCP acceleratie aan.
  • Heb je last van stilstaand beeld op tv? Het disablen en dan weer enablen van de WAN5 lijkt dit op te lossen.

 

 

Ubiquiti

 

 

Netgate (pfSense)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

63 reacties

 

Dit zijn de instellingen die ik zie (bovenste regel heb ik op enable gehad maar toen ook geen succes)

Dit is niet de routing table. Dit is de routing policy. De routing table vind je bij diagnostics.

Oops, sorry.

Diagnostics -> routing table zegt het volgende:

S       213.75.112.0/ 255.255.248.0    via 10.14.184.1       WAN5

Aha, dat is beter😀 De route is dus goed geladen.

Ik neem aan dat IGMP proxy en IGMP snooping enabled zijn.

Dan kan ik alleen nog verzinnen dat de ethernet kabel niet in orde is. Zou je eens een laptop i.p.v. de ontvanger kunnen aansluiten en kijken of je een verbinding met de router hebt?

Aha, dat is beter😀 De route is dus goed geladen.

Ik neem aan dat IGMP proxy en IGMP snooping enabled zijn.

Dan kan ik alleen nog verzinnen dat de ethernet kabel niet in orde is. Zou je eens een laptop i.p.v. de ontvanger kunnen aansluiten en kijken of je een verbinding met de router hebt?

Ik heb de gehele Draytek installatie naar ‘factory default’ gezet en daarna alle stappen opnieuw doorlopen.

Alles werkt weer naar behoren, maar toch blijft het knagen: kan het wellicht een routing probleem zijn?

Voor mijn gevoel zijn de ‘problemen’ gestart nadat ik de UTP stekker achterin het modem opgestoken heb. Kan het zijn dat de Draytek daardoor op ‘hol’ slaat?

Badge

Goedemorgen,

is er ook nog een aanpassing nodig op je Glasvezelaansluiting om een andere modem/router te gebruiken? Ik heb namelijk een Experiabox V10A van de KPN en ga die vervangen voor een Fritz!Box 7590 internationaal, ik heb deze ingekocht bij een andere leverancier.

Vast dank en groet,

Ron

Reputatie 7

is er ook nog een aanpassing nodig op je Glasvezelaansluiting om een andere modem/router te gebruiken?

Nee, je kunt deze gewoon aansluiten op de NTU.

Badge

is er ook nog een aanpassing nodig op je Glasvezelaansluiting om een andere modem/router te gebruiken?

Nee, je kunt deze gewoon aansluiten op de NTU.

 

Oké, kon zijn dat de er andere instellingen nodig zijn i.v.m. gebruik andere modem/router.

Bedankt voor het antwoord.

Groet Ron

  • Ik ben vooralsnog een telfort klant, mobiel zit inmiddels bij KPN. Ik heb een Ubiquiti edge Router 6p aangeschaft omdat ik meer mogelijkheden wil benutten voor mijn thuisnetwerk. De eerste vraag waar ik geen duidelijkheid op kan vinden:
    Is er verschil tussen een config voor telfort glas en kpn glas ?
    Zo ja, welke kan ik dan het beste gebruiken ?
    Nee ik heb niet heel veel kennis, maar ik “knutsel” en probeer graag. Alleen wil ik graag van te voren weten met welke config ik het beste aan de slag kan gaan. Ik heb allerlei voorbeelden gevonden, ook een geprobeerd maar geen succes. Alvast bedankt!
  • Ik ben vooralsnog een telfort klant, mobiel zit inmiddels bij KPN. Ik heb een Ubiquiti edge Router 6p aangeschaft omdat ik meer mogelijkheden wil benutten voor mijn thuisnetwerk. De eerste vraag waar ik geen duidelijkheid op kan vinden:
    Is er verschil tussen een config voor telfort glas en kpn glas ?
    Zo ja, welke kan ik dan het beste gebruiken ?
    Nee ik heb niet heel veel kennis, maar ik “knutsel” en probeer graag. Alleen wil ik graag van te voren weten met welke config ik het beste aan de slag kan gaan. Ik heb allerlei voorbeelden gevonden, ook een geprobeerd maar geen succes. Alvast bedankt!

Dan werkt momenteel de KPN methode voor jouw (nog) niet en moet je de Telfort methode gebruiken. Zie ook: https://forum.kpn.com/internet-9/eigen-router-fritzbox-moet-toch-op-telfort-ipv-kpn-512968?postid=1107259#post1107259

Reputatie 2

@Erik_

Draytek heeft een stappenplan in een pdf document staan voor de configuratie van draytek routers op het KPN netwerk:

https://draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-V2.4.pdf

Van kpn neem ik internet en tv af, ik heb geen telefonie.
Ik heb mijn Draytek 2927 via deze handleiding ingesteld. Op advies van Draytek Servicedesk heb ik de hardware acceleratie uitgezet. 
 

Intenet werkt prima maar met kpntv heb ik nog wat issues. Als ik de Xperia box aansluit, starten de tv kastjes helemaal op en werkt het zoals het hoort. Om de ongestelde vraag maar direct te beantwoorden: ik wil graag meer controle over mijn netwerk, waaronder het instellen van eigen netwerk range 192.168.1.1; via de xperiabox kan ik dat niet wijzigen bijvoorbeeld. De Draytek gebruikte ik ook met Ziggo en is domweg een zeer goede en stabiele router. 
 

Als de kastjes zijn opgestart en ik de Draytek er weer tussen zet, werkt de tv ook goed. Netflix, tv gids, opnames werken goed dus het retoursignaal is actief. In mijn Draytek zie ik dat bij wan7 online status (die heb ik gebruikt tgv vtag4, de tv) dat keurig een IP-adres is verkregen en  rx en tx packages worden verzonden en ontvangen. 
Wat gaat er dan niet goed? Het kan dagen goed werken maar daarna krijg ik bij bepaalde zenders het blauwe scherm met de melding dat de verbinding met het modem is verbroken. Andere zenders doen het dan nog wel en diensten als Netflix ook. 
 

Als ik dan de kastjes reboot, blijven ze steevast hangen bij 85% (volgens mij wordt dan o.a. de tvgids opgehaald) en krijg fout 563. De link geeft aan dat het kastje gereset moet worden maar dat helpt niet. 
Zodra ik de Xperia er weer tussen zet, werkt het weer direct. mocht het belangrijk zijn maar tussen de router en de tv-kastjes zit een tplink t1700 28tq switch; de switch is geconfigureerd om IGPM snooping te ondersteunen. Aangezien het allemaal prima werkt met de Xperia, wil ik feitelijk uitsluiten dat de tplink de boosdoener is maar ik sta open voor suggesties. 
 

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en/of wat ik nog zou kunnen uitproberen? 
 

Dank alvast. 
 


 

Hallo,

Ik ben nu nog klant van Ziggo en wil graag de overstap maken naar KPN, mits ik mijn bestaande netwerk kan behouden met eventuele kleine aanpassingen.
In de 20 jaar heb ik nog nooit problemen gehad met mijn bekabelde en wifi verbinding in ons huis.
De reden om over te stappen is de upload snelheid.
De snelheden bekabeld en wifi zijn altijd max aan mijn abbonement geweest(nu 600mbps) via de onderstaande aansluiting/netwerk.
Alles is dus perfect en nooit conflicten gehad met verbinding een alle apparaten!

 

In elke kamer hebben wij kabels door de muren getrokken naar de meterkast.
De router in de woonkamer en de router op zolder hebben een eigen SSID omdat ik uit ervaring weet dat niet altijd het sterkste signaal wordt opgepikt maar welke router het snelse reageert :)
Ik gebruik ziggo modem +3 routers die ik toch al had liggen vandaar de onderstaande setup.
Graag wil ik weten welke aanpassingen/instellingen ik moet doen aan mijn bestaande netwerk als ik de overstap maak naar KPN.

 

Ziggo modem meterkast (bridge modus)

Router 1 meterkast (dhcp AAN- IP 192.168.1.)

Router 2 (Woonkamer-192.168.1.2)  

Router 3 (Zolder- 192.168.1.3)
                                                           

P.S. Ik heb router2 en router3 verbonden met router 1  die weer verbonden is uiteraard met de ziggo modem..

 

mvg, Igor 

Reputatie 7

KPN heeft een vrije modem/routerkeuze.

Ik denk dat deze topics wel wat voor jou zijn.

Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

@wjb Dank voor je reactie. Uiteraard heb ik eerst de configuraties doorgenomen.

Ik ben van mening dat het voor ziggo gebruikers die eventueel een overstap naar kpn willen maken het toch ingewikkeld vinden om een netwerk te configureren.

Ziggo gebruikers zijn gewend zijn om de modem in bridge te zetten en dit kan bij KPN niet.

Zelf ben ik geen expert op het gebied van netwerken aanleggen.

Dmz en andere instellingen heb ikzelf nooit gebruikt en in mijn situatie werk ik met 3 routers.

1 router instellen volgens jouw uitleg OK maar meerdere routers aansluiten achter de EB blijkt voor mij iig moeilijk.

 

 

Reputatie 7

Ziggo gebruikers zijn gewend zijn om de modem in bridge te zetten en dit kan bij KPN niet.

Klopt, dat gaat dus niet bij KPN. De reden hiervoor is de wijze waarop IPTV gedistribueerd wordt. Dit geschiedt via een apart vlan en o.b.v. IGMP multicasting. Twee zaken die specifieke eisen aan de achterliggende router stellen die we maar terug zien in een zeer beperkt aantal (modem)routers zoals je in het tweede door mij aangehaalde topic kunt lezen.

 

1 router instellen volgens jouw uitleg OK maar meerdere routers aansluiten achter de EB blijkt voor mij iig moeilijk.

Die tweede en derde router sluit je (net als nu bij Ziggo) op jouw eigen router aan en niet op de Experia/KPN Box, daar verandert dus niets aan.

Je hoeft overigens helemaal niets in te stellen om de eerste router op de Experia/KPN Box aan te sluiten, dat werkt out-of-the-box. Pas als jij services host op apparaten achter jouw eerste router die je vanaf Internet moet kunnen benaderen zal je de eerste router op de Experia/KPN Box als DMZ Host moeten definiëren. Het is allemaal zeer eenvoudig.

@wjb als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen.

 

1: Bepaal het MAC-adres van je eigen router

2. Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres( bijvoorbeeld 192.168.2.250)

3.Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

4. wifi uitzetten ( slecht signaal in meterkast)

5.Stel de DNS-servers op je eigen router in op 195.121.1.34 en 195.121.1.66 

6. Sluit nu de WAN (Internet) poort van je eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

 

 

Reputatie 7

@wjb als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen.

 

1: Bepaal het MAC-adres van je eigen router

2. Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres( bijvoorbeeld 192.168.2.250)

3.Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

4. wifi uitzetten ( slecht signaal in meterkast)

5.Stel de DNS-servers op je eigen router in op 195.121.1.34 en 195.121.1.66 

6. Sluit nu de WAN (Internet) poort van je eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Punt 1,2 en 3 hoef je niet te doen om gewoon te kunnen Internetten en moet je doen als je vanaf Internet bijvoorbeeld een bewakingscamera, NAS of "slimme" thermostaat achter jouw eigen router wilt kunnen benaderen. Mijn advies: Gewoon altijd doen.

Punt 4 mag je doen, maar je mag deze ook best als gast wifi netwerk gebruiken..

Punt 5 is niet nodig.

Punt 6 moet je doen.

@wjb Duidelijk en bedankt. Ik ga KPN bestellen!

@wjb als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen.

 

1: Bepaal het MAC-adres van je eigen router

2. Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres( bijvoorbeeld 192.168.2.250)

3.Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

4. wifi uitzetten ( slecht signaal in meterkast)

5.Stel de DNS-servers op je eigen router in op 195.121.1.34 en 195.121.1.66 

6. Sluit nu de WAN (Internet) poort van je eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Punt 1,2 en 3 hoef je niet te doen om gewoon te kunnen Internetten en moet je doen als je vanaf Internet bijvoorbeeld een bewakingscamera, NAS of "slimme" thermostaat achter jouw eigen router wilt kunnen benaderen. Mijn advies: Gewoon altijd doen.

Punt 4 mag je doen, maar je mag deze ook best als gast wifi netwerk gebruiken..

Punt 5 is niet nodig.

Punt 6 moet je doen.

 

Vandaag is de monteur langs geweest om het glasvezel kastje te installeren.

Hij heeft een meting gedaan en volgens hem viel de snelheid tegen.

Mijn abbo is de 1000/1000.

Hij heeft via wifi gemeten 300 down en 500 up.

Bekabeld op mijn pc kwam ik uit op 700 mbps download en upload 800+.

Bekabeld dus  ietsje sneller dan mijn ziggo abbo maar die was ook maar  600/40 (wel volle snelheid gehaald bekabeld en wifi door het hele huis)

Tot mijn verbazing was de wifi van ziggo ook vele malen sneller met gebruik van mijn eigen router achter de wifi modem van ziggo.

 

Nu heb ik kpn en gebruik ik ook mijn eigen routers voor betere wifi dekking in de woonkamer en op zolder.

De download met wifi  is maar 300mbps en upload 500mbps.

 

Ik heb met en zonder dmz geprobeerd maar er is weinig verschil.

Het enige wat veranderd is in mijn netwerk is de ziggo modem eruit en de nieuwe kpn box 12 erin.

Waar het op neer komt is dat de wifi vele malen langzamer is bij kpn dan bij ziggo (in mijn geval)

Meet soms met speedtest maar 200mbps download maar upload is wel 600mbps ..

 

Ben de hele dag bezig geweest om het wifi beter te krijgen en bekabeld mag het ook wat sneller vindt ikzelf.

Glasvezel kastje paar minuten uitgedaan en de kpn box12  paar x reset gedaan maar niks hielp.

De kpn box 12 lijkt niet goed te werken in samenwerking met andere routers denk ik.

 

Reputatie 7

Welke snelheid meet je via een bekabeld op jouw eigen router aangesloten PC?

Gebruik hierbij de Ookla app uit de Microsoft store en niet een browser.

Meet hierbij ook eens t.o.v. de server van XS4ALL.

Welke snelheden meet je?

 

Waar het op neer komt is dat de wifi vele malen langzamer is bij kpn dan bij ziggo (in mijn geval)

Ik neem aan dat je de wifi van jouw eigen router gebruikt en de wifi van de V12 uit hebt staan, klopt dat?

@wjb

De monteur had wifi gemeten van de kpn box12 en dat viel hem tegen.

Staat ook in zijn raport waarvan ik de email heb ontvangen.

 

Normaal gesproken heb ik de modem of routers van providers wifi altijd uitstaan omdat ze in de meterkast staan en het wifi na 2 meter buiten de meterkast al zwak is, vandaar dat ik met me eigen routers werk voor wifi dekking :)

 

Meting op mijn router bekabeld heb ik 850 down en 900 up.

 

Ik wil nu weer dmz instellen en mischien dat ik het fout heb ingesteld, maar volgens mij is dat alleen optioneel en niet nodig, ik weet dat jij dat wel voorstelt :)

 

Op de interface van de kpn box 12 kom ik meerdere malen DMZ tegen, namelijk bij:

Mijn modem 》LAN IPv4 》DHCP ( reserved adres)

Acces control 》》 DMZ

Ethernet 》mijn eigen NETGEAR router》DMZ

 

 

 

Reputatie 7

 

Normaal gesproken heb ik de modem of routers van providers wifi altijd uitstaan omdat ze in de meterkast staan en het wifi na 2 meter buiten de meterkast al zwak is, vandaar dat ik met me eigen routers werk voor wifi dekking :)

 

Meting op mijn router bekabeld heb ik 850 down en 900 up.

Dus de trage wifi is de wifi van jouw eigen router terwijl bekabeld via jouw eigen router wel redelijke snelheden gemeten worden.

Klopt dat?

 

 

Op de interface van de kpn box 12 kom ik meerdere malen DMZ tegen, namelijk bij:

Mijn modem 》LAN IPv4 》DHCP ( reserved adres)

Acces control 》》 DMZ

Ethernet 》mijn eigen NETGEAR router》DMZ

Je moet bij LAN IPv4 het reserved DHCP adres van jouw Netgear vastleggen.

 

 

 

Normaal gesproken heb ik de modem of routers van providers wifi altijd uitstaan omdat ze in de meterkast staan en het wifi na 2 meter buiten de meterkast al zwak is, vandaar dat ik met me eigen routers werk voor wifi dekking :)

 

Meting op mijn router bekabeld heb ik 850 down en 900 up.

Dus de trage wifi is de wifi van jouw eigen router terwijl bekabeld via jouw eigen router wel redelijke snelheden gemeten worden.

Klopt dat?

 

 

Op de interface van de kpn box 12 kom ik meerdere malen DMZ tegen, namelijk bij:

Mijn modem 》LAN IPv4 》DHCP ( reserved adres)

Acces control 》》 DMZ

Ethernet 》mijn eigen NETGEAR router》DMZ

Je moet bij LAN IPv4 het reserved DHCP adres van jouw Netgear vastleggen.

 

 

Ik denk ook dat mijn 1e router achter de kpn box verouderd is..... in samenwerking met de kpn box 12.

Bij ziggo met de ziggo modem in bridge modus was mijn wifi wel veel sneller met deze "trage" router.

Het lijkt erop dat bridge modus toch veel invloed heeft op de werking van wifi?

 

 

 

 

Reputatie 7

Bij ziggo met de ziggo modem in bridge modus was mijn wifi wel veel sneller met deze "trage" router.

Die router (V12) is is niet traag immers bekabeld haal je gewoon hoge snelheden en met de wifi heeft de V12 in jouw opstelling helemaal niets van doen.

 

Het lijkt erop dat bridge modus toch veel invloed heeft op de werking van wifi?

Ik neem aan dat je jouw eigen Netgear router nog altijd in router-mode gebruikt of niet soms?

Bij ziggo met de ziggo modem in bridge modus was mijn wifi wel veel sneller met deze "trage" router.

Die router (V12) is is niet traag immers bekabeld haal je gewoon hoge snelheden en met de wifi heeft de V12 in jouw opstelling helemaal niets van doen.

 

Het lijkt erop dat bridge modus toch veel invloed heeft op de werking van wifi?

Ik neem aan dat je jouw eigen Netgear router nog altijd in router-mode gebruikt of niet soms?

Klopt.

All mijn routers staan in router modus.

De router na de kpn box heeft DHCP server aan.

Deze geeft adressen uit op 192.168.1.20 tot 192.168.1.254

All mijn apparaten hebben een ip binnen die range

 

Gebruik ik de kpn box bekabeld of wifi dan heb ik natuurlijk ip adressen die de kpn box geeft tussen 192.168.2.x