Links en tips voor het instellen en gebruiken van een eigen modem

  • 25 March 2020
  • 63 reacties
  • 26273 keer bekeken
Links en tips voor het instellen en gebruiken van een eigen modem
Reputatie 7
Badge +30

In dit topic verzamelen we links en tips die jullie kunnen helpen bij het instellen en gebruiken van je eigen modem. Om mee te beginnen alvast wat handige topics, en links naar (support) sites van een aantal bekendere merken. Heb je verdere suggesties reageer vooral!

 

Algemeen

KPN maakt het mogelijk om een eigen modem aan te sluiten. Alle benodigde informatie daarvoor vind je op de vrije modemkeuze pagina van onze website.

Let op: de reguliere klantenservice geeft geen ondersteuning op het gebruiken en instellen van een eigen modem. Mocht je daar hulp bij willen kun je hier op het forum een topic aanmaken zodat andere gebruikers je kunnen helpen. Als je toch graag hulp vanuit KPN zou willen kun je de Tech Desk aan je abonnement toevoegen (€5 p/m).

Heb je via KPN een FRITZ!Box aan je abonnement toegevoegd, dan zit Tech Desk ondersteuning daar bij in.

Meer informatie over vrije modemkeuze en wat KPN daar wel en niet in doet zie Vrije modemkeuze bij KPN & FRITZ!Box bij KPN

 

Topics

WJB: Gebruik een eigen router i.p.v. de KPN Experia Box

JorisV: Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie 

 

Tips

Als je ook interactieve tv van ons hebt, of wifi apparaten van KPN gebruikt, stel dan je modem IP reeks in op 192.168.2.xxx. Dit zorgt ervoor dat die aanvullende apparaten goed blijven werken. 

 

 

FRITZ!Box

Een FRITZ!Box kun je zelf aanschaffen. Het is echter ook mogelijk om deze via KPN te huren. Dit komt dan inclusief Tech Desk ondersteuning. Meer informatie daarover lees je in FRITZ!Box bij KPN.

 

Tips

  • IPv6 staat standaard uit op een FRITZ!Box. Als IPv6 actief is op jouw verbinding, dan kun je dit in de F!Box aanzetten via Advanced View / Menu / Internet / Toegangsgegevens. Ga daar naar het tweede tabblad en kies IPv6 ondersteuning activeren.

 

 

Draytek

 

Tips

  • Het kan voorkomen dat je de volledige snelheid niet haalt na het aansluiten. Zet in dat geval ook de TCP acceleratie aan.
  • Heb je last van stilstaand beeld op tv? Het disablen en dan weer enablen van de WAN5 lijkt dit op te lossen.

 

 

Ubiquiti

 

 

Netgate (pfSense)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

63 reacties

Reputatie 7

Klopt.

All mijn routers staan in router modus.

Dan kan de V12 dus geen invloed hebben op de werking van jouw wifi en al helemaal niet als over hetzelfde kabeltje tussen V12 en de eigen router wel hoge snelheden gehaald worden. Er moet dus naar een oorzaak op de Netgear gezocht worden.

Klopt.

All mijn routers staan in router modus.

Dan kan de V12 dus geen invloed hebben op de werking van jouw wifi en al helemaal niet als over hetzelfde kabeltje tussen V12 en de eigen router wel hoge snelheden gehaald worden. Er moet dus naar een oorzaak op de Netgear gezocht worden.

De netgear (1e router) is best oud, 10 jaar.

Het betreft de netgear wdr4000 n750.

De andere twee routers zijn ook van netgear R7000 AC 1900.

 

Ik ga kijken voor een andere router of eventueel een switch, maar ik heb nooit een switch gebruikt dus geen idee welke ik nodig heb en waar ik op moet letten.

Mijn doel is om goed wifi overal te hebben in huis in samenwerking van mijn twee goede/snelle routers.

 

Reputatie 7

Ik ga kijken voor een andere router of eventueel een switch, maar ik heb nooit een switch gebruikt dus geen idee welke ik nodig heb en waar ik op moet letten.

Bij een switch mowt je er op letten dat deze IGMP snooping ondersteunt.

Ik kan je de Netgear GS105Ev2 en GS108Ev3 van harte aanbevelen.

Een switch zal je natuurlijk niet helpen t.a.v. wifi.

Ik ga kijken voor een andere router of eventueel een switch, maar ik heb nooit een switch gebruikt dus geen idee welke ik nodig heb en waar ik op moet letten.

Bij een switch mowt je er op letten dat deze IGMP snooping ondersteunt.

Ik kan je de Netgear GS105Ev2 en GS108Ev3 van harte aanbevelen.

Een switch zal je natuurlijk niet helpen t.a.v. wifi.

Dank je voor de aanbevelingen.

Ik overweeg om een switch te gebruiken inplaats van mijn oude router.

Hoop wel dat ik het wifi signaal kan blijven gebruiken van mijn twee andere routers die in de woonkamer en zolder staan zonder dat er conflicten ontstaan in het netwerk.

 

Ik lees in het eerste bericht: 

Tips

Als je ook interactieve tv van ons hebt, of wifi apparaten van KPN gebruikt, stel dan je modem IP reeks in op 192.168.2.xxx. Dit zorgt ervoor dat die aanvullende apparaten goed blijven werken. 

is dat persee nodig, stap binnenkort over en heb alles op een andere range zitten (en dat is een hoop)

Reputatie 7

Ik lees in het eerste bericht: 

Tips

Als je ook interactieve tv van ons hebt, of wifi apparaten van KPN gebruikt, stel dan je modem IP reeks in op 192.168.2.xxx. Dit zorgt ervoor dat die aanvullende apparaten goed blijven werken. 

is dat persee nodig, stap binnenkort over en heb alles op een andere range zitten (en dat is een hoop)

Dat is niet nodig, ik heb mijn TV ontvangers achter mijn EdgeRouter op een apart vlan staan met het subnet 192.168.4.0/24. 

Maar let op, het subnet is op alleen op de V10 (zonder a) aan te passen, op alle andere Experia/KPN Boxen staat deze hard op 192.168.2.0/24.

Ik lees in het eerste bericht: 

Tips

Als je ook interactieve tv van ons hebt, of wifi apparaten van KPN gebruikt, stel dan je modem IP reeks in op 192.168.2.xxx. Dit zorgt ervoor dat die aanvullende apparaten goed blijven werken. 

is dat persee nodig, stap binnenkort over en heb alles op een andere range zitten (en dat is een hoop)

Dat is niet nodig, ik heb mijn TV ontvangers achter mijn EdgeRouter op een apart vlan staan met het subnet 192.168.4.0/24. 

Maar let op, het subnet is op alleen op de V10 (zonder a) aan te passen, op alle andere Experia/KPN Boxen staat deze hard op 192.168.2.0/24.

Ik krijg een V12….

Reputatie 7

Ik krijg een V12….

Dan zal het subnet dus 192.168.2.0/24 zijn.

Ik raad je ook aan om geen IP adressen vast in te stellen op de apparaten zelf maar altijd het IP adres door de DHCP server te laten bepalen. Als een IP adres niet mag wijzigen, dan zet je hem in de DHCP server vast m.b.v. een DHCP reservation.

Reputatie 7
Badge +24

Ik krijg een V12….

Op de KPN Box 12 kun je geen ander subnet instellen. Wil je echt een ander subnet, dan zal je dus een ander modem moeten kiezen. Bijvoorbeeld een fritzbox. 

Reputatie 1
Badge

geen idee of dit al vermeld is.. de Ubiquiti Amplifi Instant/HD/Alien werken op een ZTE (GOF) glasvezel verbinding.. internet only, geen idee hoe dat zit bij GPON want dat heb ik niet ;)

Ik heb nu een KPN Box 12 in DMZ mode staan met een Ubiquiti edge router lite. Ik gebruik alleen internet van KPN (geen interactive TV of bellen). Kan ik de KPN BOX 12 modem weghalen en alleen Ubiquiti edge router gebruiken? De WAN poort v/d Ubiquiti router staat op DHCP. Als ik de UTP kabel van het glasvezel rechtstreeks koppel met de WAN poort dan krijg ik geen IP adres. Wat moet ik nog instellen op deze configuratie te laten werken.

Ik heb nu een KPN Box 12 in DMZ mode staan met een Ubiquiti edge router lite. Ik gebruik alleen internet van KPN (geen interactive TV of bellen). Kan ik de KPN BOX 12 modem weghalen en alleen Ubiquiti edge router gebruiken? De WAN poort v/d Ubiquiti router staat op DHCP. Als ik de UTP kabel van het glasvezel rechtstreeks koppel met de WAN poort dan krijg ik geen IP adres. Wat moet ik nog instellen op deze configuratie te laten werken.

Bij het begin van dit topic beginnen met lezen, anders het maar mooi zo laten.

Sinds kort zijn een kennis en ik bezig om een centrale plaats te maken voor documentatie voor eigen router i.s.m. KPN Internet en TV.

Voor meer informatie volg onderstaande links.
Forum Topic

Documentaties op GitHub

 

Hoop dat we hier mensen mee kunnen helpen wanneer ze een eigen router willen instellen i.s.m. KPN Internet en TV.