Links en tips voor het instellen en gebruiken van een eigen modem

  • 25 March 2020
  • 63 reacties
  • 26213 keer bekeken
Links en tips voor het instellen en gebruiken van een eigen modem
Reputatie 7
Badge +30

In dit topic verzamelen we links en tips die jullie kunnen helpen bij het instellen en gebruiken van je eigen modem. Om mee te beginnen alvast wat handige topics, en links naar (support) sites van een aantal bekendere merken. Heb je verdere suggesties reageer vooral!

 

Algemeen

KPN maakt het mogelijk om een eigen modem aan te sluiten. Alle benodigde informatie daarvoor vind je op de vrije modemkeuze pagina van onze website.

Let op: de reguliere klantenservice geeft geen ondersteuning op het gebruiken en instellen van een eigen modem. Mocht je daar hulp bij willen kun je hier op het forum een topic aanmaken zodat andere gebruikers je kunnen helpen. Als je toch graag hulp vanuit KPN zou willen kun je de Tech Desk aan je abonnement toevoegen (€5 p/m).

Heb je via KPN een FRITZ!Box aan je abonnement toegevoegd, dan zit Tech Desk ondersteuning daar bij in.

Meer informatie over vrije modemkeuze en wat KPN daar wel en niet in doet zie Vrije modemkeuze bij KPN & FRITZ!Box bij KPN

 

Topics

WJB: Gebruik een eigen router i.p.v. de KPN Experia Box

JorisV: Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie 

 

Tips

Als je ook interactieve tv van ons hebt, of wifi apparaten van KPN gebruikt, stel dan je modem IP reeks in op 192.168.2.xxx. Dit zorgt ervoor dat die aanvullende apparaten goed blijven werken. 

 

 

FRITZ!Box

Een FRITZ!Box kun je zelf aanschaffen. Het is echter ook mogelijk om deze via KPN te huren. Dit komt dan inclusief Tech Desk ondersteuning. Meer informatie daarover lees je in FRITZ!Box bij KPN.

 

Tips

  • IPv6 staat standaard uit op een FRITZ!Box. Als IPv6 actief is op jouw verbinding, dan kun je dit in de F!Box aanzetten via Advanced View / Menu / Internet / Toegangsgegevens. Ga daar naar het tweede tabblad en kies IPv6 ondersteuning activeren.

 

 

Draytek

 

Tips

  • Het kan voorkomen dat je de volledige snelheid niet haalt na het aansluiten. Zet in dat geval ook de TCP acceleratie aan.
  • Heb je last van stilstaand beeld op tv? Het disablen en dan weer enablen van de WAN5 lijkt dit op te lossen.

 

 

Ubiquiti

 

 

Netgate (pfSense)


63 reacties

@Erik_ 

Draytek heeft een stappenplan in een pdf document staan voor de configuratie van draytek routers op het KPN netwerk:

https://draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-V2.4.pdf

Reputatie 7
Badge +30

Da's handig, toegevoegd aan 't startbericht.

Reputatie 1

Hoi,

Kan KPN ook de bridge mode toevoegen aan de EB? Voor als je vvdsl of adsl hebt dan maakt de EB box verbinding met het kpn netwerk en je eigen router voor alles binnenshuis.

Zo kun je ook bijvoorbeeld je eigen ubiquiti router blijven gebruiken

Anton

Het KNP bericht geeft aan dat:

PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).

Welke gebruikersnaam en wachtwoord moeten dat zijn? Ik zie in de Experia ook een inlog met gebruikersnaam [MAC adres]@internet. En een wachtwoord dat ik niet kan lezen. Mijn Draytek heeft natuurlijk een ander MAC adres en ik weet het wachtwoord niet. Anyone?

Je zegt het eigenlijk zelf al: gebruik bijv internet / internet.

M.a.w. het maakt niets uit wat je daar invult. Als je maar iets invult...

Reputatie 7

Zelf gebruik ik [MAC adres]@internet met als wachtwoord ppp.

Dank, dat werkt inderdaad.

Alles werkt, ook IPv6 (connection type PPP)

Reputatie 7
Badge +30

Hoi,

Kan KPN ook de bridge mode toevoegen aan de EB? Voor als je vvdsl of adsl hebt dan maakt de EB box verbinding met het kpn netwerk en je eigen router voor alles binnenshuis.

Zo kun je ook bijvoorbeeld je eigen ubiquiti router blijven gebruiken

Anton

Dit gaat niet gebeuren. We zijn juist in de afgelopen jaren weggegaan van Experia Boxen die in bridge mode kunnen. Je kunt wel nu de Experia Box in z'n geheel vervangen door een Ubiquiti (als dat een modem/router is) of een los gekocht modem. Zie daarvoor kpn.com/eigenmodem.

Beste Lezers,

Een vraagje, heeft iemand een beetje ervaring het instellen van een pfSense box (Netgate SG-3100 of zelf bouw) in combinatie met een 100/100 zonder TV of Tel. Op een ander technisch forum is het forum zo groot dat ik het antwoord niet kan vinden. Of ik heb er over heen gelezen.

Met vriendelijk groet,

McDutch

 

Kleine edits: gramatica

Reputatie 7
Badge +24

Beste Lezers,

Een vraagje, heeft iemand een beetje ervaring het instellen van een pfSense box (Netgate SG-3100 of zelf bouw). Op een ander technisch forum is het forum zo groot dat ik het antwoord niet kan vinden. Of ik heb er over heen gelezen.

Met vriendelijk groet,

McDutch

Ik wou dat ik glasvezel had, dan had ik het graag geprobeerd. Heb nu mn pfsense box achter de Experiabox v9 staan. Dat werkt prima. Maar ja... dat is ook niet spannend.

tekst

Ik wou dat ik glasvezel had, dan had ik het graag geprobeerd. Heb nu mn pfsense box achter de Experiabox v9 staan. Dat werkt prima. Maar ja... dat is ook niet spannend.

Dat ga ik ook zeker eerst doen om het een beetje te leren. Het doel van mij is om uiteindelijk de EB weg te halen. Maar was het lastig in te stellen de pfsense na de EB? Want volgens mij veracht pfsense juist eerst een WAN IP en geen LAN IP toch?

Reputatie 7
Badge +24

Gewoon met standaard instellingen werkt pfsense al prima hoor. Achter een Experiabox tenminste. Je sluit je pc aan achter de pfsense box en je logt er op in. Je komt meteen in een soort setup wizard terecht voor wat eerste instellingen, die je grotendeels gewoon standaard kunt laten staan. En dan draait die :blush:

Reputatie 7

Het enige verschil tussen een pfsense achter een Experia Box en een pfsense rechtstreeks op de NTU is dat de WAN zijde niet ingericht wordt o.b.v. DHCP maar op basis van pppoe op vlan 6. En aangezien je geen TV en telefonie afneemt is dat het ook.

Reputatie 1

Hoi,

Kan KPN ook de bridge mode toevoegen aan de EB? Voor als je vvdsl of adsl hebt dan maakt de EB box verbinding met het kpn netwerk en je eigen router voor alles binnenshuis.

Zo kun je ook bijvoorbeeld je eigen ubiquiti router blijven gebruiken

Anton

Dit gaat niet gebeuren. We zijn juist in de afgelopen jaren weggegaan van Experia Boxen die in bridge mode kunnen. Je kunt wel nu de Experia Box in z'n geheel vervangen door een Ubiquiti (als dat een modem/router is) of een los gekocht modem. Zie daarvoor kpn.com/eigenmodem.

Dit is jammer. Ik heb een  EB 8 Gekocht en in bridge mode staan, maar heb het gevoel dat deze niet echt goed met vvdsl overweg kan. Ik kan de EB10 wel voor mijn Ubiquiti edgerouter zetten maar dan krijg ik dubbele NAT. En hier wil ik nou juist vanaf.

 

Anton

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan de EB10 wel voor mijn Ubiquiti edgerouter zetten maar dan krijg ik dubbele NAT. En hier wil ik nou juist vanaf.

Je kunt hem in DMZ zetten. Dan heb je geen dubbele NAT. 

Reputatie 7

Ik kan de EB10 wel voor mijn Ubiquiti edgerouter zetten maar dan krijg ik dubbele NAT. En hier wil ik nou juist vanaf.

Je kunt hem in DMZ zetten. Dan heb je geen dubbele NAT. 

Ook als je de EdgeRouter als DMZ Host instelt is er sprake van double NAT.

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan de EB10 wel voor mijn Ubiquiti edgerouter zetten maar dan krijg ik dubbele NAT. En hier wil ik nou juist vanaf.

Je kunt hem in DMZ zetten. Dan heb je geen dubbele NAT. 

Ook als je de EdgeRouter als DMZ Host instelt is er sprake van double NAT.

Nou ja, je hoeft in ieder geval geen poorten meer te forwarden op de Experiabox. 

Reputatie 1

@Erik_  Jammer dat KPN de V(A)DSL gebruikers niet echt tegemoet komt door de bridge functie achterwege te laten. Iemand die nu dsl heeft moet een forse investering doen voor een eigen dsl modem. Voor glasvezel is het goedkoper, een simple router kun je al aan de ntu hangen. Zoveel werk is het toch niet om de bridge functie aan te zetten? Ziggo doet het toch ook!.

ik blijf erbij als je die functie weer inbouwd kun je de kpn EB blijven gebruiken zoals jullie eigenlijk willen en daarachter je eigen spullen met eigen verantwoordelijkheid.
 

Anton

Reputatie 1

Hoi,

Kan KPN ook de bridge mode toevoegen aan de EB? Voor als je vvdsl of adsl hebt dan maakt de EB box verbinding met het kpn netwerk en je eigen router voor alles binnenshuis.

Zo kun je ook bijvoorbeeld je eigen ubiquiti router blijven gebruiken

Anton

Dit gaat niet gebeuren. We zijn juist in de afgelopen jaren weggegaan van Experia Boxen die in bridge mode kunnen. Je kunt wel nu de Experia Box in z'n geheel vervangen door een Ubiquiti (als dat een modem/router is) of een los gekocht modem. Zie daarvoor kpn.com/eigenmodem.

Dan moet ik dus een peperduur ding kopen om alleen als modem te fungeren. De routerfunctie doet de edgerouter x wel. Gaat nu puur om de dsl verbinding tot stand te krijgen. Om van een dubbele NAT af te komen moet je dus een eigen modem aanschaffen of een fritzbox huren. Of heeft de fritzbox ook geen bridge functie?

Hi,

 

Heb de Experiabox vervangen door een Draytek 2133vac. De stappen gevolgd conform de handleiding van Draytek en alles werkend gekregen… totdat vandaag de interactieve televisie af en toe begon bevriezen en nu helemaal niks meer doet (foutcode 143).

Heb de instellingen volledig nagekeken maar krijg het niet verholpen.

Internet draait perfect.

Iemand enig idee?  

Heeft je virtual wan (waarschijnlijk WAN5) wel een IP adres gekregen van het KPN IPTV platform? En zo ja; is er dan een route naar 213.x.x.x toegevoegd in de routing table?

Heeft je virtual wan (waarschijnlijk WAN5) wel een IP adres gekregen van het KPN IPTV platform? En zo ja; is er dan een route naar 213.x.x.x toegevoegd in de routing table?

Virtual WAN 5 heeft een IP-adres gekregen 10.x.x.x

De instelling in de routing table is volgens de handleiding vanaf firmware 3.9.3 niet meer nodig.
Is dit wel aan te raden?

Dat hangt er vanaf of de route al dan niet aanwezig is. Controleer dat even in "diagnostics -> routing table"

Het verkregen ip adres is overigens ok.

Dat hangt er vanaf of de route al dan niet aanwezig is. Controleer dat even in "diagnostics -> routing table"

De ‘slots’ zijn leeg.

Ik heb de stappen op pagina 12 van de handleiding (https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-V2.5.pdf) uitgevoerd. Helaas zonder resultaat.

De ‘slots’ zijn leeg.

Dat is niet ok.

De Web GUI van draytek werkt vaak niet goed op een mobiel device.

Kan het zijn dat je de routing table daarop bekijkt?

Reageer